Geld & Recht alle pijlers

Alimentatie niet aan kind besteden

24-06-2012 21:02 209 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag- mijn man betaalt elke maand 245 euro alimentatie voor zijn dochter van 7. Haar moeder heeft vorig jaar besloten te stoppen met werken en heeft met haar nieuwe partner twee nieuwe kinderen.

Ze hebben net een nieuwe grote auto gekocht, een grote nieuwe caravan, hebben plannen om deze zomer weer vier weken op vakantie te gaan. Allemaal prima natuurlijk maar ze komt regelmatig bij mij klagen dat ze zo weinig geld heeft. Dat zien we dus ook terug in hoe de dochter van mijn vriend gekleed gaat- veel te korte kleding, eigenlijk allemaal een maatje (of twee) te klein.

In het gesprek gaf ze aan dat ze niets aan zichzelf en de kinderen uitgeeft. Geen kleren, geen uitjes (maar wel erg vaak weekendjes weg!), geen boeken of speelgoed.

En daar doet het dus een beetje pijn bij m'n man- hij betaalt elke maand met liefde voor z'n dochter maar daar ziet ze dus erg weinig van terug.

Hebben jullie misschien tips om hiermee om te gaan?

Dank!

Ranja
Ranja, je hebt echt niet het recht te klagen. Het is niet jouw kind en het is niet jouw ex. JIj hebt gekozen voor een man met een ex en dit is wat je gewoon hebt te accepteren
quote:Ranja2008 schreef op 24 juni 2012 @ 21:19:

Ja, blijfgewoonbianca, dat ben ik met je eens. Het kan niet zo zijn dat zij er beter bij loopt dan haar halfbrusjes. Dat lijkt me een ongezonde situatie.

Het is gewoon heel lastig als ik hoor dat ze niets aan de kinderen uitgeeft terwijl er kinderalimentatie wordt betaald. Daarbij ook nog zelf gekozen om te stoppen met werken, in overleg met haar partner. Moeilijk vind ik dat.Hoe hoor jij dat? Belt ze jou op om te vertellen dat ze al het geld heeft opgemaakt aan iets anders?

Het is gewoon heel lastig als ik hoor dat ze niets aan de kinderen uitgeeft terwijl er kinderalimentatie wordt betaald. Daarbij ook nog zelf gekozen om te stoppen met werken, in overleg met haar partner. Moeilijk vind ik dat.Dat zeg ik, niet meer luisteren, gesprekken vermijden. Besef wel dat je zelf hebt gekozen voor een man met bagage (kinderen, ex, alimentatie enz.). Daar moet je wel mee om kunnen gaan.
Ga in therapie!
quote:amand1969 schreef op 24 juni 2012 @ 21:18:

[...]

De alimentatie zou het handhaven van een fatsoenlijke levensstandaard moeten dekken. Volgens het verhaal van TO is dat niet het geval.

In haar ogen. Het is nog maar de vraag of dat echt zo is. Waarschijnlijk zouden ze het liever anders zien.

Als ze zich zorgen zouden maken om verwaarlozing, zou het niet om alimentatie gaan.

Daarbij ook nog zelf gekozen om te stoppen met werken, in overleg met haar partner. Moeilijk vind ik dat.Ga ik iets heel vals vragen; wiens idee was die scheiding?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
En voor het kind is het gewoon fijn dat moeder thuis is, en dat kost natuurlijk ook geld
TO, heeft jouw man al eens bij z'n ex aangekaart dat hij zich zorgen maakt over hoe z'n dochter gekleed wordt?
Van die vakantie profiteert het kind toch ook? Of gaat ze met haar vader mee op vakantie en zijn de vakantieuitgaven van de ex alleen voor haar nieuwe gezin?
Dank voor jullie inzichten. Het is inderdaad zo dat iedereen zelf moet weten waar ze hun geld aan besteden. De prioriteiten liggen in onze gezinnen gewoon anders. Wij zorgen hier dat ze kleren heeft die passen en naar de kapper gaat.

Alleen de veronderstellingen dat mijn man het erg gemakkelijk heeft door een beetje geld te betalen iedere maand zijn wat pijnlijk in dit geval. Hij zou niets liever dan fulltime/co-ouderschap voor haar zorgen. Overigens gaat ze met ons ook gewoon op vakantie.

Ach ja, afstand nemen, afstand nemen. Me niet laten gebruiken als wrik voor meer alimentatie...
quote:Ranja2008 schreef op 24 juni 2012 @ 21:26:

Dank voor jullie inzichten. Het is inderdaad zo dat iedereen zelf moet weten waar ze hun geld aan besteden. De prioriteiten liggen in onze gezinnen gewoon anders. Wij zorgen hier dat ze kleren heeft die passen en naar de kapper gaat.

Alleen de veronderstellingen dat mijn man het erg gemakkelijk heeft door een beetje geld te betalen iedere maand zijn wat pijnlijk in dit geval. Hij zou niets liever dan fulltime/co-ouderschap voor haar zorgen. Overigens gaat ze met ons ook gewoon op vakantie.

Ach ja, afstand nemen, afstand nemen. Me niet laten gebruiken als wrik voor meer alimentatie...Waarom zorgt jouw man dan niet meer voor haar? Is co-ouderschap geen optie dan?
Het nieuwe gezin van de dochter vind fijne vakanties in een mooie caravan belangrijker dan kleding. Iedereen heeft zn eigen prioriteiten.

Als het meisje echt voor joker loopt koop je gewoon een flinke berg bij wibra/zeeman (vaak leuke dingen hoor!) en probleem opgelost.
Bianca- zij is destijds uit de relatie gestapt en meteen met haar nieuwe partner ingetrokken. Waarom vind je je vraag vals?

Sabaticalmeds- het is makkelijk om te zeggen 'je weet waar je aan begint'. Nee, dat weet je helemaal niet.

Als ze hier haar dochter brengt, blijft ze vaak even een kop koffie drinken. Gewoon, voor de goede overdracht. Ik ben er dan ook vaak bij. Misschien moet ik me in de tuin verstoppen ofzo...

Ik ging vandaag toevallig langs een gezin. In mijn best wel mooie auto, in mijn best wel mooie kleding naar mensen die het allemaal wat minder hadden. Een huis in niet zo een goede buurt als ik. Een mindere keuken, een klein Fiat Pandaatje voor de deur.

Weet je wat zij hadden? Een super warm hecht gezin. Met liefde en warmte. Ik ging terug naar huis alleen, in mijn mooie auto, maar op zich een warm gezinnetje, maar toch gebroken.

Wie had het beter voor elkaar? Ik weet het wel. Natuurlijk mogen kinderen verzorgd gaan, maar het draait niet om hoe je uiterlijkheden graag ziet. Zolang er geen zorgen zijn en de school niet klaagt laat haar...

Het is niet dat het makkelijk hoeft te zijn, maar dat is het minste wat hij nou kan doen. Stop complaining over dat geld. Daar wordt iedereen blijer van.

Ach ja, afstand nemen, afstand nemen. Me niet laten gebruiken als wrik voor meer alimentatie...Afstand nemen ja. Alimentatie is een zaak van de rechter.
Iedere ouder heeft andere prioriteiten. Er zijn vast ook exen te vinden die klagen dat "het kind altijd in het nieuwste van het nieuwste rondloopt, maar muziekles kan er niet af dus kind komt tekort qua culturele opvoeding".

Of "ze komen om in de onzinnige electronicaspelletjes, maar eens lekker op vakantie met het gezin kan er zogenaamd niet af en ik vind dat mijn kind ook recht heeft op een leuke gezinsvakantie".

Ik zou het maar loslaten. Je kunt ex niet dwingen dezelfde prioriteiten te hebben als jullie. Zo lang het kind kleren aanheeft en te eten krijgt.
quote:Ranja2008 schreef op 24 juni 2012 @ 21:31:

Bianca- zij is destijds uit de relatie gestapt en meteen met haar nieuwe partner ingetrokken. Waarom vind je je vraag vals?

Sabaticalmeds- het is makkelijk om te zeggen 'je weet waar je aan begint'. Nee, dat weet je helemaal niet.

Als ze hier haar dochter brengt, blijft ze vaak even een kop koffie drinken. Gewoon, voor de goede overdracht. Ik ben er dan ook vaak bij. Misschien moet ik me in de tuin verstoppen ofzo...Dat betekent dat de relatie zodanig is dat dat kan. Je kunt er wel bij zitten, maar bemoei je niet met zaken die je niet aangaan. Hoe zij haar geld uitgeeft bijvoorbeeld.

Ach ja, afstand nemen, afstand nemen. Me niet laten gebruiken als wrik voor meer alimentatie...

En misschien vindt de moeder sommige dingen van jullie weer niet kunnen. Zo gaat dat nu eenmaal in scheidingsland.

Wat heeft het ermee te maken dat het meisje met jullie ook op vakantie gaat?

En verder: het zijn jouw zaken niet. Het is niet jouw kind en niet jouw ex. Jouw oplossing 245 per maand in natura is natuurlijk ook niet echt realistisch: een kind heeft geen 245 per maand aan kleding nodig. Daar wordt het niet door gevoed, naar de opvang gebracht, schoolreisje van betaald etc.
Het is zo vreselijk ordinair te klagen over alimentatie terwijl het enige wat er toe doet is dat het kindje in harmonie na een scheiding verder kan leven. Met ouders die elkaar het licht gunnen in de ogen bijv.
Maar nogmaals, als zij komt klagen tijdens het koffiedrinken, kap je dat toch vriendelijk af? Ten eerste is dat iets tussen haar ex en haar, en ten tweede kan ze via de rechter herziening van de KA aanvragen als haar dat nodig lijkt.

Hou het zakelijk, en dat kan ook zonder gelijk je in de tuin te willen verstoppen. Zij moet het zakelijk houden, jij ook.
Mijn ex steekt ook liever onze zoon in prada en alle echt dure merken. Dat mag. Hij houdt het lekker bij hem thuis en zoonlief komt terug in de kleding die hij aanhad toen hij daarheen ging.

Mijn zoon loopt in C&A, soms Mexx, dan weer eens wat spijkerbroekjes van de Hema. Net als bijna alle andere kinderen van school.
@Amand- ja, hij heeft het aangekaart. Ze zegt dat ze er geen geld voor heeft.

@waarbij- ze is destijds 150 km verderop gaan wonen. Om een lang verhaal kort te maken- nee, co-ouderschap is dus geen optie.

Om even een beeld te schetsen- wij klagen niet over geld. Dat doet zij (bij mij). Ik kom hier alleen even wat advies vragen.

Eén van de eerste dingen die ze jaren geleden tegen me zei- de reden waarom ik weg ben gegaan is omdat ik veel materialistischer ben dan hij. Ik durf te zeggen dat we inderdaad dat beiden niet zijn.
Het zegt trouwens ook alles dat dit bij geld en recht staat dan bij kinderen. Dat zegt niets over zorg over kind, maar alles over moeilijk doen over geld.
Ik vind het wel triest dat ze dat gedaan heeft. Kind weghalen bij vader heel veel verderop waardoor co ouderschap niet mogelijk is en ook nog eens meteen intrekken bij een andere vent.

Hoe kritisch ik in deze ook ben wat het geld aangaat, dat hoeft geen enkele vader mee te maken.
Wat jammer dat ze zo ver weg is gaan wonen.
Is er geen andere mogelijkheid dan je in de tuin verstoppen als je niet bij het gesprek wil zijn? Wonen jullie zo klein?

Schreef je nu dat je niet wist waar je aan begon toen je een relatie met deze man kreeg? Hoe oud was je toen?
Ga in therapie!
Eens met waarbij en rozenstruikje.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven