Geld & Recht alle pijlers

Beëindigen partneralimentatie, hoe??

31-10-2019 20:17 203 berichten
Sinds de scheiding (3 jaar) betaal ik mijn ex partneralimentatie. Inmiddels vind ik dat hij wel weer zelf zijn boontjes zou kunnen doppen. Heeft iemand hier ervaring met een rechtszaak in dezen? Kijkt de rechter ook naar wat iemand zou KUNNEN werken of alleen naar de huidige situatie?

Verdere achtergrond:
- we hebben 2 kinderen, in 50-50 co-ouderschap
- ik betaal hem ook kinderalimentatie en draag daarnaast alle kosten voor de kinderen (hobby’s, kleding, verzorging etc.)
- alimentatie is in een convenant vastgelegd (dus niet door de rechter bepaald)
- ik werk full time maar zou graag minder willen werken ivm de kinderen.
- hij werkt niet (al 5 jaar niet), maar zou dat wel kunnen (qua tijd/gezondheid)

Wie kan iets zinnigs zeggen over mijn kansen in een nieuwe rechtszaak?
florabel80 schreef:
31-10-2019 20:34
Er speelt wel meer dan alleen het geld. De levensinstelling van mijn ex vind ik geen voorbeeld voor de kinderen (hij doet niets, lage levenstandaard, negatief over alles). Ik denk écht dat hij beter af is met iets om handen/onafhankelijk van mij...
Maar daar heb je echt helemaal niks meer over te zeggen.
blijfgewoonbianca schreef:
31-10-2019 20:33
Hij is helemaal hersteld ? Ook psychisch ?
Fysiek wel, psychisch niet. Was ook de hoofdreden om te willen scheiden (voor mij). Hij ziet dit zelf anders en heeft nooit hulp gewild/gehad
anoniem_174353 wijzigde dit bericht op 31-10-2019 20:36
Reden: Aanvulling
12.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
florabel80 schreef:
31-10-2019 20:23
Mijn advocaat beweerde destijds dat ik misschien wel (deels) onder de partneralimentatie uit kon komen als ik kon aantonen dat hij wel kon werken. Ik vroeg me of hier iemand is die hier ervaring mee heeft
Dan had je dat tóen moeten uitzoeken en in jullie convenant moeten zetten. Nu hebben jullie het beiden ondertekent en zit je vast aan dat convenant. Of er moeten voorwaarden in staan waarmee je onder de partneralimentatie uitkomt, bijv stijging in loon van zijn kant. Maar zo te lezen gebeurt dat niet. Zo te lezen heeft hij het 'slimmer' aangepakt dan jij destijds.
apiejapie schreef:
31-10-2019 20:36
Dan had je dat tóen moeten uitzoeken en in jullie convenant moeten zetten. Nu hebben jullie het beiden ondertekent en zit je vast aan dat convenant. Of er moeten voorwaarden in staan waarmee je onder de partneralimentatie uitkomt, bijv stijging in loon van zijn kant. Maar zo te lezen gebeurt dat niet. Zo te lezen heeft hij het 'slimmer' aangepakt dan jij destijds.
Dat niet per se.. Zonder inkomen (de alimentatie) kon hij geen woonruimte krijgen. En bleef hij dus bij mij wonen. Dat ging na een jaar echt niet meer
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
31-10-2019 20:31
Is partneralimentatie ja of nee iets om over te onderhandelen dan? Ik dacht dat dat gewoon werd vastgesteld.
Nee hoor. Partneralimentatie kun je wel degelijk onderhandelen. Wel kan je op je strepen gaan staan over datgene waarop je recht hebt. Maar je kunt er ook vrijwillig van afzien. Of afspraken over maken (bij 5 jaar ipv 12 jaar. Of eerste twee jaar 100% en dan elk jaar 15% minder, ik noem maar wat).
apiejapie schreef:
31-10-2019 20:39
Nee hoor. Partneralimentatie kun je wel degelijk onderhandelen. Wel kan je op je strepen gaan staan over datgene waarop je recht hebt. Maar je kunt er ook vrijwillig van afzien. Of afspraken over maken (bij 5 jaar ipv 12 jaar. Of eerste twee jaar 100% en dan elk jaar 15% minder, ik noem maar wat).
Oh kijk weer wat geleerd.
COtweepuntnul schreef:
31-10-2019 20:31
Is partneralimentatie ja of nee iets om over te onderhandelen dan? Ik dacht dat dat gewoon werd vastgesteld.
Ja lijkt mij ook.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
31-10-2019 20:24
Helemaal met je eens. Dat vind ik ook belachelijk. Mijn ex wilde ook partneralimentatie omdat zij minder verdient dan ik.
Daar ben ik ook echt niet mee akkoord gegaan - ik ga er niet voor opdraaien dat ik beter kan onderhandelen en het wel aan heb gedurfd om regelmatig van baan te wisselen om zo mijn salaris op te krikken :)
En jij bent er volledig onderuit gekomen? Dan ben je inderdaad goed in onderhandelen (of je ex totáál niet).
Ook als de alimentatie wordt vastgesteld, wordt er gekeken of iemand (meer) zou kunnen werken/verdienen. Heeft iemand ervaring met zo’n rechtszaak?
Als alimentatie zijn enige bron van inkomsten is, schat ik de kans dat de PA naar 0 gaat niet hoog in. Je ex gaat echt niet ineens fulltime werken als hij van een rechter aan het werk moet (en gaat misschien wel helemaal niet werken). Terwijl je wel een fortuin kwijt gaat zijn aan een advocaat.

Ik zou eerst eens met je ex in gesprek gaan over het afbouwen van de PA.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
31-10-2019 20:21
Je zou de vrouwen de kost moeten geven die zich op die manier door hun ex-man laten onderhouden...
Dit.
@Phineas: ik ben inderdaad bang dat een rechtszaak niet voldoende oplevert: kosten advocaat, PA naar 0 niet erg waarschijnlijk, gedoe met ex, etc

Maar het voelt soms gewoon zo oneerlijk dat hij hele dagen thuis zit en ik zo hard moet werken om het allemaal rond te breien
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
31-10-2019 20:40
Ja lijkt mij ook.
Partneralimentatie is te berekenen vanuit tabellen. Of je je daaraan wilt houden, kunnen beiden partijen zelf kiezen. Maar waar je recht op hebt/zou moeten betalen, is wél af te dwingen. Maar afzien van partneralimentatie of minder mag altijd.
Voorbeeld;
Man verlaat vrouw. Man zou volgens de tabellen aan vrouw 12 jaar lang +/- 300,- per maand moeten betalen (wordt jaarlijks geïndexeerd). Maar vrouw wil zo snel mogelijk onafhankelijk van ex komen. Ze spreken af 6 jaar lang volledige alimentatie, maar als vrouw eerder financieel onafhankelijk is, stopt de alimentatie eerder dan die 6 jaar.
Is maar een voorbeeld om aan te geven hoe je geregeld kán worden.

Partneralimentatie staat volledig los van kinderalimentatie. Kinderalimentatie is verplicht en kan niet van afgezien worden daar het geld voor het kind zelf is (wat in de jonge jaren nog beheerd/uitgegeven wordt door de ouder die veelal voor het kind zorgt).
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
31-10-2019 20:39
Nee hoor. Partneralimentatie kun je wel degelijk onderhandelen. Wel kan je op je strepen gaan staan over datgene waarop je recht hebt. Maar je kunt er ook vrijwillig van afzien. Of afspraken over maken (bij 5 jaar ipv 12 jaar. Of eerste twee jaar 100% en dan elk jaar 15% minder, ik noem maar wat).
Dat is niet helemaal waar. Als je partner in de bijstand terecht komt, kun je er niet voor kiezen van partneralimentatie af te zien.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat een afknapper (ja, ook als het een vrouw zou zijn).
Ik begrijp dat je je ergert.

https://www.juridischloket.nl/familie-e ... imentatie/
Alle reacties Link kopieren
Als hij anders bijstand aan moet vragen, dan geef ik je weinig kans. Maar check even. Schijnt per gemeente te verschillen.
florabel80 schreef:
31-10-2019 20:48
Maar het voelt soms gewoon zo oneerlijk dat hij hele dagen thuis zit en ik zo hard moet werken om het allemaal rond te breien
Kan me voorstellen dat dit vervelend is.

Alleen: je bent toch echt met hem getrouwd en dit was ook een scenario na een scheiding waar je voor tekende.
Alle reacties Link kopieren
florabel80 schreef:
31-10-2019 20:39
Dat niet per se.. Zonder inkomen (de alimentatie) kon hij geen woonruimte krijgen. En bleef hij dus bij mij wonen. Dat ging na een jaar echt niet meer
Dam had je af kunnen spreken dat je alimentatie zou betalen totdat hij een eigen woonruimte had
florabel80 schreef:
31-10-2019 20:34
Er speelt wel meer dan alleen het geld. De levensinstelling van mijn ex vind ik geen voorbeeld voor de kinderen (hij doet niets, lage levenstandaard, negatief over alles). Ik denk écht dat hij beter af is met iets om handen/onafhankelijk van mij...
Daar ga jij helemaal niet over. Jij bepaalt zijn leven niet. Wellicht is hij superdepressief oid. Laat hem lekker met rust zeg...
Alle reacties Link kopieren
Omdat jullie kinderen hebben, geldt het termijn van 12 jaar. Is het wel waard om er even in te duiken. Anders zit je er nog 9 jaar aan vast.
florabel80 schreef:
31-10-2019 20:48
@Phineas: ik ben inderdaad bang dat een rechtszaak niet voldoende oplevert: kosten advocaat, PA naar 0 niet erg waarschijnlijk, gedoe met ex, etc

Maar het voelt soms gewoon zo oneerlijk dat hij hele dagen thuis zit en ik zo hard moet werken om het allemaal rond te breien
Waarschijnlijk werkt hij ook hard, op zijn manier. Je zegt zelf dat hij psychisch niet in orde is...
Alle reacties Link kopieren
florabel80 schreef:
31-10-2019 20:44
Ook als de alimentatie wordt vastgesteld, wordt er gekeken of iemand (meer) zou kunnen werken/verdienen. Heeft iemand ervaring met zo’n rechtszaak?
Bij het vaststellen van het convenant ja, niet daarna. Of je had in het convenant moeten opnemen dat de partneralimentatie opnieuw bekeken zou worden als je ex volledig hersteld zou zijn bijv. Ofwel, een toevoeging aan het convenant. Als er niks geen voorwaarden zijn opgenomen, geldt het (afhankelijk van moment van trouwen) voor een duur van 12 jaar
Alle reacties Link kopieren
Marigold1986 schreef:
31-10-2019 20:51
Daar ga jij helemaal niet over. Jij bepaalt zijn leven niet. Wellicht is hij superdepressief oid. Laat hem lekker met rust zeg...
Zolang zij voor hem moet betalen en hij zijn handje ophoudt en weigert om te werken, terwijl hij wel kán werken, geef ik haar groot gelijk dat ze haar opties aan het uitzoeken is.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
31-10-2019 20:49
Dat is niet helemaal waar. Als je partner in de bijstand terecht komt, kun je er niet voor kiezen van partneralimentatie af te zien.
Dat klopt. Daar heb je inderdaad gelijk in! Ex kan in principe wel van partneralimentatie afzien, maar dan krijgt hij ook geen bijstand
apiejapie wijzigde dit bericht op 31-10-2019 20:58
15.70% gewijzigd
dweedledee schreef:
31-10-2019 20:54
Zolang zij voor hem moet betalen en hij zijn handje ophoudt en weigert om te werken, terwijl hij wel kán werken, geef ik haar groot gelijk dat ze haar opties aan het uitzoeken is.
Ja, dat vind ik dan ook wel weer logisch dat ze dat doet.

Maar dat hij zijn handje ophoudt en wel kan werken weten we alleen van TO natuurlijk.
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 31-10-2019 20:57
14.69% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven