Geld & Recht alle pijlers

Beëindigen partneralimentatie, hoe??

31-10-2019 20:17 203 berichten
Sinds de scheiding (3 jaar) betaal ik mijn ex partneralimentatie. Inmiddels vind ik dat hij wel weer zelf zijn boontjes zou kunnen doppen. Heeft iemand hier ervaring met een rechtszaak in dezen? Kijkt de rechter ook naar wat iemand zou KUNNEN werken of alleen naar de huidige situatie?

Verdere achtergrond:
- we hebben 2 kinderen, in 50-50 co-ouderschap
- ik betaal hem ook kinderalimentatie en draag daarnaast alle kosten voor de kinderen (hobby’s, kleding, verzorging etc.)
- alimentatie is in een convenant vastgelegd (dus niet door de rechter bepaald)
- ik werk full time maar zou graag minder willen werken ivm de kinderen.
- hij werkt niet (al 5 jaar niet), maar zou dat wel kunnen (qua tijd/gezondheid)

Wie kan iets zinnigs zeggen over mijn kansen in een nieuwe rechtszaak?
Hoe lang moet je nog betalen?
Marigold1986 schreef:
31-10-2019 20:51
Daar ga jij helemaal niet over. Jij bepaalt zijn leven niet. Wellicht is hij superdepressief oid. Laat hem lekker met rust zeg...
Het gaat hierin vooral om de kinderen...
Wat hij verder (niet) doet zal mij een rotzorg zijn. Ik heb voor de scheiding alles wel geprobeerd om hem te helpen/motiveren
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet je dat hij mogelijk zwart werkt TO?
apiejapie schreef:
31-10-2019 20:49
Partneralimentatie is te berekenen vanuit tabellen. Of je je daaraan wilt houden, kunnen beiden partijen zelf kiezen. Maar waar je recht op hebt/zou moeten betalen, is wél af te dwingen. Maar afzien van partneralimentatie of minder mag altijd.
Voorbeeld;
Man verlaat vrouw. Man zou volgens de tabellen aan vrouw 12 jaar lang +/- 300,- per maand moeten betalen (wordt jaarlijks geïndexeerd). Maar vrouw wil zo snel mogelijk onafhankelijk van ex komen. Ze spreken af 6 jaar lang volledige alimentatie, maar als vrouw eerder financieel onafhankelijk is, stopt de alimentatie eerder dan die 6 jaar.
Is maar een voorbeeld om aan te geven hoe je geregeld kán worden.

Partneralimentatie staat volledig los van kinderalimentatie. Kinderalimentatie is verplicht en kan niet van afgezien worden daar het geld voor het kind zelf is (wat in de jonge jaren nog beheerd/uitgegeven wordt door de ouder die veelal voor het kind zorgt).
Hier doel ik op. Als de ex van mcsteamy er recht op had gehad, had ze het gekregen. Maar dat zal dan simpelweg niet het geval zijn geweest.
florabel80 schreef:
31-10-2019 20:56
Het gaat hierin vooral om de kinderen...
Gaat het je vooral om het voorbeeld dat hij geeft aan de kinderen?
Wat zegt hij daar zelf van?
Alle reacties Link kopieren
Zodra iemand zelf geen inkomen heeft en afhankelijk is van bijstand, ben je gewoon de lul qua partneralimentatie. Maar zoals ik al eerder zei TO; naar het schijnt verschilt dat per gemeente. Ga dat even navragen bij de gemeente.
dweedledee schreef:
31-10-2019 20:58
Hoe weet je dat hij mogelijk zwart werkt TO?
Gezien bepaalde uitgaven voor zijn hobby’s, hoe vaak er eten afgehaald wordt bij hen en dat er soms bizar grote cadeaus voor de kinderen gekocht worden.
Alle reacties Link kopieren
Er is wel jurisprudentie van. Je niet inspannen om voor een inkomen te zorgen kan door de rechter worden afgestraft.

http://boevefamilierecht.nl/geeft-partn ... plichting/

Ik zou zeggen terug naar je advocaat.
Gatekeeper* schreef:
31-10-2019 20:56
Hoe lang moet je nog betalen?

In ons convenant hebben we 8 jaar afgesproken, maar als hij bijstand gaat aanvragen, wordt dat 12 jaar
Judy_Hopps schreef:
31-10-2019 21:00
Er is wel jurisprudentie van. Je niet inspannen om voor een inkomen te zorgen kan door de rechter worden afgestraft.

http://boevefamilierecht.nl/geeft-partn ... plichting/

Ik zou zeggen terug naar je advocaat.
Dankjewel! Naar dit soort input ben ik op zoek!
COtweepuntnul schreef:
31-10-2019 20:59
Gaat het je vooral om het voorbeeld dat hij geeft aan de kinderen?
Wat zegt hij daar zelf van?
Hij doet niet aan zelfreflectie ;-)
florabel80 schreef:
31-10-2019 21:00
Gezien bepaalde uitgaven voor zijn hobby’s, hoe vaak er eten afgehaald wordt bij hen en dat er soms bizar grote cadeaus voor de kinderen gekocht worden.
Als je denkt dat hij de boel loopt te flessen kan je hem laten schaduwen. Privédetective erop maar dat zal wel niet goedkoop zijn.

Hou overigens wel in gedachten dat hij voor alles toeslagen krijgt. Huursubsidie, zorgtoeslag, alleenstaande ouderkorting, misschien kinderbijslag. Komen er boven op de pa nog een paar 100 boven op.
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
31-10-2019 20:58
Hier doel ik op. Als de ex van mcsteamy er recht op had gehad, had ze het gekregen. Maar dat zal dan simpelweg niet het geval zijn geweest.
Ik begrijp je reactie niet zo goed?
Ex krijgt waarop hij recht had. Nu wil to dat hij minder krijgt, maar dat kan nu niet meer als ex daar niet aan meewerkt. To had destijds in gesprek kunnen gaan of hij (eventueel op termijn) minder partneralimentatie zag zitten. Maar dat is niet beschreven in hun convenant. Daarmee heeft to zich verplicht tot 12 jaar partneralimentatie (en kinderalimentatie als dat ook speelt).

Het kan ook zijn dat als to nu meer voor de kinderen zorgt dan destijds, dat ex meer kinderalimentatie moet betalen aan to dan destijds. Dat daarmee het netto te betalen/ontvangen bedrag verandert. Maar alles is afhankelijk van wat afgesproken is destijds, wat in het convenant staat. To kan zelf teruglezen wat daarin staat qua afspraken.
florabel80 schreef:
31-10-2019 21:02
Dankjewel! Naar dit soort input ben ik op zoek!
En je geeft aan dat hij zichzelf niet wil laten behandelen dus hij kan ook niks overleggen waaruit blijkt dat hij niet in staat is om te werken. Dat is dan ook een meevaller.
apiejapie schreef:
31-10-2019 21:04
Ik begrijp je reactie niet zo goed?
Ex krijgt waarop hij recht had. Nu wil to dat hij minder krijgt, maar dat kan nu niet meer als ex daar niet aan meewerkt. To had destijds in gesprek kunnen gaan of hij (eventueel op termijn) minder partneralimentatie zag zitten. Maar dat is niet beschreven in hun convenant. Daarmee heeft to zich verplicht tot 12 jaar partneralimentatie (en kinderalimentatie als dat ook speelt).

Het kan ook zijn dat als to nu meer voor de kinderen zorgt dan destijds, dat ex meer kinderalimentatie moet betalen aan to dan destijds. Dat daarmee het netto te betalen/ontvangen bedrag verandert. Maar alles is afhankelijk van wat afgesproken is destijds, wat in het convenant staat. To kan zelf teruglezen wat daarin staat qua afspraken.
Ik reageerde ook niet op TO, maar op mcsteamy, die zei dat haar ex-vrouw PA wilde maar zij daar niet mee instemde. ;)
Maar hoe zit het als jouw inkomen lager wordt omdat jij minder uren gaat werken; wordt dan zijn toelage ook niet gewoon minder? Hoe hij dat gat vult, is zijn probleem (en misschien dat van de Sociale Dienst of het UWV, die WEL kunnen korten als hij niet meewerkt)...
Ik zou niet op een actie van hem gaan zitten wachten maar uitzoeken mrt hoeveel minder jij toekunt en wat dit voor zijn toelage betekent. Dan kondig je aan wat er in de lucht hangt, en dat hij vast kan gaan kijken naar een oplossing.
Alle reacties Link kopieren
To, bedenk goed of het je waard is om alles op scherp te gaan zetten met ex om er nu een rechtszaak van te maken. Denk aan de kinderen. Hoe wil je ze hierbuiten houden? Je hebt het over hun vader. Dat kan meer schade op gaan leveren dan wat je ooit zul gaan besparen aan partneralimentatie
(Waarmee ik niet wil zeggen dat ik je gevoel niet ontzettend begrijp. Kan me best wel voorstellen hoe frustrerend het is. Het voelt héél oneerlijk. Maar probeer los te laten wat nu niet helpt aan positieve energie)
Alle reacties Link kopieren
Tjee! Een mán blijkt zomaar recht te hebben op partneralimentatie en nu is de wereld natuurlijk opeens te klein. Maar de talloze vrouwen die maandelijks nog plukken van hun ex-man, dat is natuurlijk de schuld van die man zelf, want die heeft de vrouw als slavin gebruik tijdens het huwelijk omdat ze zomaar af en toe de afwas deed... Yeah right!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Als TO vrijwillig minder gaat werken is dat geen reden om de PA te verlagen.
Ik neem aan dat een rechter ook kijkt naar wat iemand kan?
Als hij zich niet actief inspant om werk te vinden of aan zijn problemen te werken, dan heb je misschien een zaak.
Je kunt idd ook een privedetective inhuren en op die manier mogelijk zwartwerk aantonen. Maar wat doet dat met de relatie met de kinderen?
florabel80 schreef:
31-10-2019 21:00
Gezien bepaalde uitgaven voor zijn hobby’s, hoe vaak er eten afgehaald wordt bij hen en dat er soms bizar grote cadeaus voor de kinderen gekocht worden.
Wat een rotsituatie.
Op het VIVA-forum worden er regelmatig helderziende gaven verondersteld van forummers 'Je had dit kunnen bedenken'. Maar nee, je had dit allemaal niet kunnen voorzien. Tegen oneerlijkheid kan je niet op. Ik vind dat je jezelf dit niet kan kwalijk nemen. Als hij de boel loopt te flessen, dan heb jij daar weinig vat op.

Het moet allemaal van jou komen. Jij geeft je salaris uit aan sportschoenen voor de kinderen, terwijl hij zijn zwartklusgeld uitgeeft aan *insert dure hobby*.
Ook niet goed voor de kinderen om te zien dat pappa een jokkebrok is.

Maar zwartklussen is moeilijker aan te tonen dan een baan bij de Febo.

Het enige voorbeeld dat ik ken in het beëindigen van partneralimentatie :
iemand wilde aantonen dat de ex (die voor de vorm nog een eigen woninkje had) weer samenwoonde en dus geen recht op partneralimentatie had. Daarvoor was een privédetective ingeschakeld. De detective heeft kunnen aantonen dat de ex met een nieuwe partner samenwoonde. De rechter heeft toen geoordeeld dat de partneralimentatie mocht vervallen.

Een privédetective kan je ook inschakelen om aan te tonen dat de ex-partner een nieuwe werkbetrekking heeft.
Tja, duur.
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
31-10-2019 20:42
En jij bent er volledig onderuit gekomen? Dan ben je inderdaad goed in onderhandelen (of je ex totáál niet).

Ja, volledig onderuit gekomen. Heel goed in praten, waardoor zij er vanaf zag ;)
Ook van kinderalimentatie overigens. Omdat de toeslagen de kosten voor ons kind dekken.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
31-10-2019 21:12
Maar hoe zit het als jouw inkomen lager wordt omdat jij minder uren gaat werken; wordt dan zijn toelage ook niet gewoon minder? Hoe hij dat gat vult, is zijn probleem (en misschien dat van de Sociale Dienst of het UWV, die WEL kunnen korten als hij niet meewerkt)...
Ik zou niet op een actie van hem gaan zitten wachten maar uitzoeken mrt hoeveel minder jij toekunt en wat dit voor zijn toelage betekent. Dan kondig je aan wat er in de lucht hangt, en dat hij vast kan gaan kijken naar een oplossing.
Zo werkt het niet. Je bent verplicht om er alles aan te doen om dat inkomen, horend bij de partneralimentatie, te blijven behouden. Klinkt heel krom, vooral omdat ex van to niet eens werkt, maar toch kan deze constructie niet.
florabel80 schreef:
31-10-2019 21:00
Gezien bepaalde uitgaven voor zijn hobby’s, hoe vaak er eten afgehaald wordt bij hen en dat er soms bizar grote cadeaus voor de kinderen gekocht worden.
Hoe weet jij dat er zovaak afhaal eten is? Heb je inzage in zijn rekeningen?
dweedledee schreef:
31-10-2019 21:00
Zodra iemand zelf geen inkomen heeft en afhankelijk is van bijstand, ben je gewoon de lul qua partneralimentatie. Maar zoals ik al eerder zei TO; naar het schijnt verschilt dat per gemeente. Ga dat even navragen bij de gemeente.
Toch is er een voordeel als hij in de bijstand zit, ook al is to dan evengoed de financiële pineut. Bij de gemeente komt hij niet weg met 'geen zin om te werken'. En het ziet er naar uit dat hij wel een handje naar een werkfit leven kan gebruiken.
pejeka schreef:
31-10-2019 21:15
Tjee! Een mán blijkt zomaar recht te hebben op partneralimentatie en nu is de wereld natuurlijk opeens te klein. Maar de talloze vrouwen die maandelijks nog plukken van hun ex-man, dat is natuurlijk de schuld van die man zelf, want die heeft de vrouw als slavin gebruik tijdens het huwelijk omdat ze zomaar af en toe de afwas deed... Yeah right!
Ik ken wel een paar mannen op dit forum die zaten te mopperen dat hun ex partneralimentatie kreeg hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven