Geld & Recht alle pijlers

Beëindigen partneralimentatie, hoe??

31-10-2019 20:17 203 berichten
Sinds de scheiding (3 jaar) betaal ik mijn ex partneralimentatie. Inmiddels vind ik dat hij wel weer zelf zijn boontjes zou kunnen doppen. Heeft iemand hier ervaring met een rechtszaak in dezen? Kijkt de rechter ook naar wat iemand zou KUNNEN werken of alleen naar de huidige situatie?

Verdere achtergrond:
- we hebben 2 kinderen, in 50-50 co-ouderschap
- ik betaal hem ook kinderalimentatie en draag daarnaast alle kosten voor de kinderen (hobby’s, kleding, verzorging etc.)
- alimentatie is in een convenant vastgelegd (dus niet door de rechter bepaald)
- ik werk full time maar zou graag minder willen werken ivm de kinderen.
- hij werkt niet (al 5 jaar niet), maar zou dat wel kunnen (qua tijd/gezondheid)

Wie kan iets zinnigs zeggen over mijn kansen in een nieuwe rechtszaak?
2019 schreef:
31-10-2019 21:21
Hoe weet jij dat er zovaak afhaal eten is? Heb je inzage in zijn rekeningen?
Ik vermoed dat de kinderen dat vertellen?
2019 schreef:
31-10-2019 21:21
Hoe weet jij dat er zovaak afhaal eten is? Heb je inzage in zijn rekeningen?
Dat vertellen de kinderen..
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
31-10-2019 21:27
Ik vermoed dat de kinderen dat vertellen?
Maakt ook geen bal uit. Je recht op PA wordt niet afgemeten aan het aantal keren dat je naar de shoarmatent belt of friet gaat halen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
31-10-2019 21:30
Maakt ook geen bal uit. Je recht op PA wordt niet afgemeten aan het aantal keren dat je naar de shoarmatent belt of friet gaat halen.
Dat lijkt mij ook.
En dure kado’s voor de kinderen? Het is ook nooit goed!
pejeka schreef:
31-10-2019 21:30
Maakt ook geen bal uit. Je recht op PA wordt niet afgemeten aan het aantal keren dat je naar de shoarmatent belt of friet gaat halen.
Dat zeg ik ook niet. En dat weet TO denk ik ook. Het is onderbouwing voor het idee dat ze heeft over zijn zwarte bijverdienste.
Alle reacties Link kopieren
Velma*Dinkley schreef:
31-10-2019 21:27
Toch is er een voordeel als hij in de bijstand zit, ook al is to dan evengoed de financiële pineut. Bij de gemeente komt hij niet weg met 'geen zin om te werken'. En het ziet er naar uit dat hij wel een handje naar een werkfit leven kan gebruiken.
Nou er zijn genoeg gemeentes die daar helemaal niet zo streng op zijn. Gek genoeg.
COtweepuntnul schreef:
31-10-2019 21:34
Dat zeg ik ook niet. En dat weet TO denk ik ook. Het is onderbouwing voor het idee dat ze heeft over zijn zwarte bijverdienste.
Maar to controleert nu de ex als zij hem “ aanpakt” treft dat ook de kinderen.
Dat heeft hij wel goed bekeken zeg... Hij krijgt partner alimentatie en alimentatie voor de kinderen terwijl jij alles voor de kinderen betaald en jullie 50/50 co ouderschap hebben. Waarom geef jij hem geld voor de kinderen terwijl jij alles betaald voor de kinderen. Heb je geld over?!
Dank voor de tips en het medeleven!

Privédetective heeft niet veel zin. Ex zit in de online dienstverlening dus hoeft het huis niet uit om geld te verdienen.

@pejeka: niet om zielig te doen, maar in ons geval hebben we er niet samen voor gekozen dat hij stopte met werken. Hij werd ziek (deels door eigen toedoen) en we konden ons huis (destijds gekocht op 1,5 salaris) niet meer betalen. Toen ben ik full time gaan werken. Hij kon toen ook niet hele dagen voor de kinderen zorgen (die gingen naar de opvang, mijn moeder sprong in en van mijn werkgever mocht ik ‘s avonds thuis werkuren inhalen als de kinderen sliepen.

Grote vraag is inderdaad of een nieuwe rechtszaak “het waard” is. Puur voor het geld denk ik niet. Maar wel om alles daar omheen: ik heb meer tijd/minder stress; vader wordt gelukkiger -denk ik- etc.
Omdat het over heel veel jaar gaat is het best de moeite waard om een privé detective in te huren om te onderzoeken of hij werkt. En daarna met advocaat de boel aan laten passen.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
31-10-2019 21:34
Dat zeg ik ook niet. En dat weet TO denk ik ook. Het is onderbouwing voor het idee dat ze heeft over zijn zwarte bijverdienste.
Dan moet ze dat idee bewijzen en onderbouwen. Dan kan ze haar ex aan de galg hangen vanwege zwart werken. Maar dan nog steeds heeft die ex recht op PA. Het is echt niet zo dat je je recht op PA verspeelt door zwart te werken. Een vrouw die recht heeft op PA en zwart gaat werken als werkster bij mensen thuis, verliest dat recht op PA ook niet als ze tegen de lamp loopt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Online dienstverlening... dan kun je op zoek naar zijn jaarrekening. Of nepklanten regelen en zorgen dat je bewijs hebt van zwart werken
anoniem_228669 wijzigde dit bericht op 31-10-2019 21:39
33.99% gewijzigd
apiejapie schreef:
31-10-2019 20:55
Dat klopt. Daar heb je inderdaad gelijk in! Ex kan in principe wel van partneralimentatie afzien, maar dan krijgt hij ook geen bijstand
Dan gaat gemeente de partneralimentatie als nog verhalen bij ex.
TsumTsum schreef:
31-10-2019 21:37
Dat heeft hij wel goed bekeken zeg... Hij krijgt partner alimentatie en alimentatie voor de kinderen terwijl jij alles voor de kinderen betaald en jullie 50/50 co ouderschap hebben. Waarom geef jij hem geld voor de kinderen terwijl jij alles betaald voor de kinderen. Heb je geld over?!
Hij heeft de kinderalimentatie nodig voor zijn huur/levensonderhoud. Hij heeft geen geld (over) voor hobby’s en fatsoenlijke kleding
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
31-10-2019 21:37
Dat heeft hij wel goed bekeken zeg... Hij krijgt partner alimentatie en alimentatie voor de kinderen terwijl jij alles voor de kinderen betaald en jullie 50/50 co ouderschap hebben. Waarom geef jij hem geld voor de kinderen terwijl jij alles betaald voor de kinderen. Heb je geld over?!
Bij 50/50 co ouderschap en alles verdelen qua kosten zou kinderalimentatie op 0 moeten staan, en dan kinderbijslag verdelen. Maar als to meer uren zorg draagt voor de kinderen én meer betaalt, dan zal ex aan to kinderalimentatie moeten gaan betalen. Daar kan to zeker wel wat mee!
florabel80 schreef:
31-10-2019 21:37
Dank voor de tips en het medeleven!

Privédetective heeft niet veel zin. Ex zit in de online dienstverlening dus hoeft het huis niet uit om geld te verdienen.

@pejeka: niet om zielig te doen, maar in ons geval hebben we er niet samen voor gekozen dat hij stopte met werken. Hij werd ziek (deels door eigen toedoen) en we konden ons huis (destijds gekocht op 1,5 salaris) niet meer betalen. Toen ben ik full time gaan werken. Hij kon toen ook niet hele dagen voor de kinderen zorgen (die gingen naar de opvang, mijn moeder sprong in en van mijn werkgever mocht ik ‘s avonds thuis werkuren inhalen als de kinderen sliepen.

Grote vraag is inderdaad of een nieuwe rechtszaak “het waard” is. Puur voor het geld denk ik niet. Maar wel om alles daar omheen: ik heb meer tijd/minder stress; vader wordt gelukkiger -denk ik- etc.
Je hoeft niet voor je ex te denken
-jolijn- schreef:
31-10-2019 21:38
Online dienstverlening... dan kun je op zoek naar zijn jaarrekening. Of nepklanten regelen en zorgen dat je bewijs hebt van zwart werken
Hij werkt voor vrienden die hem cash betalen
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
31-10-2019 20:24
Helemaal met je eens. Dat vind ik ook belachelijk. Mijn ex wilde ook partneralimentatie omdat zij minder verdient dan ik.
Daar ben ik ook echt niet mee akkoord gegaan - ik ga er niet voor opdraaien dat ik beter kan onderhandelen en het wel aan heb gedurfd om regelmatig van baan te wisselen om zo mijn salaris op te krikken :)
Jij hebt niets te willen als je gehuwd was dan heeft je ex partner gewoon recht op partner alimentatie

Als ze dat nu niet of minder heeft dan is je ex dus zo aardig geweest om je hierin tegemoet te komen.

Toch praat je op dit forum alleen maar negatief over je ex.

Onterecht dus blijkt nu want als ze (deels) heeft afgezien van partneralimentatie matst ze jou.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
apiejapie wijzigde dit bericht op 31-10-2019 21:45
98.46% gewijzigd
florabel80 schreef:
31-10-2019 21:41
Hij werkt voor vrienden die hem cash betalen
Denk je.
-jolijn- schreef:
31-10-2019 21:38
Online dienstverlening... dan kun je op zoek naar zijn jaarrekening. Of nepklanten regelen en zorgen dat je bewijs hebt van zwart werken
Online dienstverlening kun je prima door een detective laten onderzoeken.

De vraag is wel in hoeverre een rechter dit als 'bewijs' meeneemt (want onrechtmatig verkregen). En wat voor uitspraak een rechter hieraan verbindt.

Ik weet wel dat sommige uitspraken -anoniem- gepubliceerd worden. Die kun je online inkijken. Op die manier kun je je kansen inschatten.

En ga bij zijn gemeente na hoe ze met bijstandsuitkeringen omgaan.
apiejapie schreef:
31-10-2019 21:41
Bij 50/50 co ouderschap en alles verdelen qua kosten zou kinderalimentatie op 0 moeten staan, en dan kinderbijslag verdelen. Maar als to meer uren zorg draagt voor de kinderen én meer betaalt, dan zal ex aan to kinderalimentatie moeten gaan betalen. Daar kan to zeker wel wat mee!
Nee, dit is niet zo. Verschil in inkomen tussen ex en mijzelf is zo groot dat ik voor ene kind (bij hem ingeschreven) de volledige kinderalimentatie aan hem betaal en voor andere kind (bij mij ingeschreven) draai ik sowieso voor de kosten op.

Met betalen van kinderalimentatie kan ik prima leven. De partneralimentatie is de doorn in het oog
2019 schreef:
31-10-2019 21:43
Denk je.
Als hij al werkt ;-)
Waarom zou een rechter kijken naar hoeveel hij kan werken of kan verdienen, als jullie zelf samen de contracten hebben getekend? Vooraf wist je ook dat dit een risico zou zijn.
florabel80 schreef:
31-10-2019 20:48
@Phineas: ik ben inderdaad bang dat een rechtszaak niet voldoende oplevert: kosten advocaat, PA naar 0 niet erg waarschijnlijk, gedoe met ex, etc

Maar het voelt soms gewoon zo oneerlijk dat hij hele dagen thuis zit en ik zo hard moet werken om het allemaal rond te breien
Je vond het eerlijk toen je trouwde. Toen ben je dit aangegaan.
florabel80 schreef:
31-10-2019 21:37
niet om zielig te doen, maar in ons geval hebben we er niet samen voor gekozen dat hij stopte met werken. Hij werd ziek. Toen ben ik full time gaan werken.
Niet om gemeen te doen, maar toen je trouwde tekende je ervoor om in dit soort gevallen verantwoordelijk voor hem te zijn. En voor dat trouwen koos je (samen) wel.
anoniem_392035 wijzigde dit bericht op 31-10-2019 22:03
74.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
florabel80 schreef:
31-10-2019 21:39
Hij heeft de kinderalimentatie nodig voor zijn huur/levensonderhoud. Hij heeft geen geld (over) voor hobby’s en fatsoenlijke kleding
Als hij de kinderalimentatie niet uitgeeft aan de kinderen, dan kun je daarop inspelen. Hij mag van de kinderalimentatie geen huur ed betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven