Geld & Recht alle pijlers

Ben ik te hebberig?

05-11-2010 20:18 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren ben ik aan het vechten om een schuld af te lossen, van een lening die ik ooit voor mijn ex heb genomen. Als dingen zo doorgaan als nu ben ik daar nog jaren mee bezig om af te lossen. Niet leuk maar eigenschuld dikke bult had ik maar niet zo naiëf moeten zijn. Nu hebben mijn ouders een erfenis gekregen, een flink bedrag wat voor hen natuurlijk geweldig is. Zij hebben aangeboden om de schuld af te lossen in gedeelten zodat het belasting technisch allemaal kan. Ik krijg dan bij onze erfenis het bedrag van de erfenis in mindering gebracht. Dit is in goed overleg afgesproken, en ik wil het ook niet anders, het bedrag is te groot om als schenking aan te nemen. Harstikke fijn zover veel geld zorgen vallen van me af!

Maar net vertelde mijn moeder dat mijn broers en zussen allemaal een bedrag van hen gekregen hebben, en dat ik ook een bedrag krijg. Alleen is dat bedrag veel minder dan wat zij krijgen ik vind dat niet eerlijk. Ik vind dat alle kinderen hetzelfde bedrag zouden moeten krijgen. Of ben ik te hebberig? Moet ik blij zijn dat ze die schuld aflossen ookal zijn daar afspraken over gemaakt en moet ik blij zijn dat ik wel iets krijg?
Kan je niet vragen wat de gedachte erachter is?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Blij zijn. En niet zeuren.
Wat is de reden dat jij minder krijgt, volgens je moeder?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat is hun argumentatie waarom jij minder krijgt?
Je krijgt iets wat je ouders niet verplicht zijn je te geven en je vind het niet eerlijk? Je ouders hadden er ook voor kunnen kiezen om alles zelf op te maken. Maar ze helpen jou met jouw schuld en je krijgt nog wat extra.

Hmm voor het geval het niet duidelijk is wat mijn mening is, ja ik vind je hebberig.
Ik zou het persoonlijk al geweldig vinden als mijn ouders een schuld voor mij zouden aflossen. Ik denk niet dat ik dan verder vergelijkingen zou durven trekken met wat mijn broer bijv. zou krijgen.

Het scheelt vast ook heel veel in de rente die je over de looptijd van de schuld zou hebben.

Nee, ik zou heel dankbaar zijn. Het is niet hun "schuld", je hebt hem zelfs voor een ander op je hals gehaald.
Wees blij dat je ouders je willen helpen!
Ik denk dat het in de ogen van je ouders wel heel eerlijk is, anders zou ze ook niet verteld hebben welk bedrag de anderen krijgen, lijkt mij.

Weet je hoe je ouders geredeneerd hebben, of heb je geen flauw idee?
even voor de duidelijkheid, jij leent nu geld van ze en dat wordt bij de erfenis rechtgetrokken?

(scheelt je veel rente, toch?)

en nu krijgen je broers en zussen een bedrag

(allemaal hetzelfde?)

en jij krijgt ook geld, maar minder?

tja lastig. Maar ze helpen je nu wel heel erg, wees blij.

het geld is nooit van jou geweest.

Maar dat het een beetje steekt kan ik me voorstellen, maar ze helpen je geweldig. En je weet nooit wat er bij een erfenis overblijft.
Op de lange termijn levert die schuld wegpoetsen jou natuurlijk veel meer op dan dat bedrag dat zij nu krijgen van je ouders. In plaats van jaren aflossen ben je er nu zo vlotjes af. Daarbij heb je je financiele vrijheid gewoon weer terug. Ik denk dat ik daarom al ontzettend blij ben. En jij krijgt in verhouding natuurlijk veel meer dan je broers/zussen. Het is het gebaar dat ze naar je maken om je graag van de schuld af te willen helpen en wie weet lopen je broers/zussen morgen onder de auto en zijn ze dood en hebben ze dat grote bedrag nooit gezien.
Je ouders horen iedereen hetzelfde bedrag te geven, anders krijg je gezeik in de familie.

Waarom geven ze jou en je broers en zussen niet allemaal hetzelfde bedrag (al dan niet in mindering gebracht op de erfenis)? Dan kunnen jullie zelf bepalen wat je ermee doet. Jij betaalt je schuld af, zij boeken er een vakantie van, of wat dan ook...

Dus als je broers en zussen een bedrag krijgen dat niet in mindering wordt gebracht op de uiteindelijke erfenis, en jij krijgt dat niet, dan is dat niet eerlijk. En ik vind je ook geen zeur of hebberig... (Hoewel het wel lief van je ouders is dat ze je nu het geld alvast willen geven zodat je je schuld kunt afbetalen)
Occam's razor
Hoewel ik de eerste ben om te zeggen dat ouders met hun geld mogen doen en laten wat ze zelf willen, kan ik me in dit geval voorstellen dat je er vragen over hebt.

Als ik je goed begrijp, gaan ze je helpen met je schuld met een bedrag dat later van jouw erfdeel wordt afgetrokken?

En daarnaast schenken ze nu alle kinderen een bedrag, alleen jij krijgt minder dan de andere kinderen? Vat ik het zo goed samen?

Ik denk dat je eerst nog eens op je gemak goed moet praten met je ouders. Wie weet is er een heel ander argument om jou nu "minder' te geven en heeft het te maken met bijvoorbeeld de hoogte van belastingvrije schenkingen. Kan het zo zijn dat ze, door jou te helpen met je schuld, je simpelweg nu niet meer mogen geven, zonder dat dat heel veel geld kost? En dat ze dan het deel van de afbetaling dat zij doen niet in mindering brengen op de erfenis maar schenken, zodat je alsnog een vergelijkbaar bedrag krijgt als je broers/zussen?

Voor je boos of verongelijkt bent, vraag het gewoon. Er is vast een notariele of belastingtechnische reden om te doen wat ze doen.
Ik vind het heel raar dat jij minder krijgt dan je broers en zussen. Waarom is dat zo?
Misschien heeft het wel te maken met de schenking die maximaal belastingvrij gegeven mag worden. Dat zij dit jaar niet meer belastingvrij mogen geven icm de schenking voor de aflossing van de lening.

Waarom vraag je het niet aan je moeder waarom ze dit zo doen?
Ik denk dat dit niet hetgeen is waarmee TO mee zit.

Als ik het goed begrijp, voel je een beetje minder(waardig) ten opzichte van je broers en zussen?? Zou ik ook hebben, is dat raar??

Stel, mijn ouders hebben de loterij gewonnen en geeft alle kinderen 1000 euro en mij 800. Dat is toch ook een beetje raar? Ik zou ook denken: waarom verdien ik die 200 ook niet?? Dat is niet vanuit hebberigheid, lijkt mij.
Ik vind het wel vreemd dat ze dit doen, want dat geeft altijd scheve ogen.

Je mag blij zijn met wat je krijgt, maar slim vind ik het niet.
Ik kan me voorstellen dat het ergens inderdaad wat steekt omdat het geld van die lening gewoon van je erdeel word afgehaald. Maar het is natuurlijk geweldig lief van ze dat ze je zo helpen met je lening, en het scheelt jou in de toekomst een boel ellende.

Lastig dus, maar praat er inderdaad gewoon eens met ze over?
Nogmaals, motivatie van je ouders? Zo gissen we maar in het wilde weg.
En wat is veel minder? Hoeveel krijg jij minder dan zij?

Ik snap je gevoel wel. Zij hebben er voor gekozen om je te helpen, hartstikke lief van ze natuurlijk. Maar dat ze daarna dan jou minder geven dan de rest vind ik echt niet kunnen.
Is jouw schuld misschien vastgelegd bij een notaris en zijn dat nou net de kosten die je broers/ zussen erbij krijgen?
Wacht even, als ik het goed begrijp:

Je ouders lossen je lening af en geven je daarbovenop nog een bedrag.

Je broers en zussen krijgen ieder een bedrag.

Is wat je broers en zussen ieder krijgen niet gewoon gelijk aan de aflossing van je lening + bedrag?

Of krijg jij in totaal meer of minder?
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
quote:Lovestar schreef op 05 november 2010 @ 20:31:

Ik denk dat dit niet hetgeen is waarmee TO mee zit.

Als ik het goed begrijp, voel je een beetje minder(waardig) ten opzichte van je broers en zussen?? Zou ik ook hebben, is dat raar??

Stel, mijn ouders hebben de loterij gewonnen en geeft alle kinderen 1000 euro en mij 800. Dat is toch ook een beetje raar? Ik zou ook denken: waarom verdien ik die 200 ook niet?? Dat is niet vanuit hebberigheid, lijkt mij.

Ja je kan het ook zo zien,

TO krijgt 20000 euro voor die schuld. Ze missen daar die rente over. Stel dat er in de loop van de jaren wat gebeurd dan is dat geld er niet meer dus krijgen de andere kinderen minder geld bij de erfenis.

Dus nu bijv. een schenking voor elk kind van 1000 euro en voor TO van 700 euro.

Fictief even he.

Als ze zo denken zou ik mij er iets bij voor kunnen stellen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Belastingtechnisch of niet. Het is een beetje vreemd dat ouders TO niet hetzelfde bedrag geeft als de rest van de kinderen.

Maar ik ga ervan uit dat TO gewoon gelijkwaardig behandeld wil worden en dat heeft niets te maken met hebberig zijn oid.

Misschien ben ik hier anders in. Maar stel dat ik meer zou krijgen dan mijn broers en zussen, dan zou ik ook vragen gaan stellen aan mijn ouders. Krijg ik geen antwoorden, prima. Ben net zo blij met het bedrag, maar zou wel van het "restbedrag" iets leuks doen met z'n allen of het geld onderling verdelen nog. Ik kan er anders niet van genieten, punt.
quote:Lovestar schreef op 05 november 2010 @ 20:35:

Belastingtechnisch of niet. Het is een beetje vreemd dat ouders TO niet hetzelfde bedrag geeft als de rest van de kinderen.

Maar ik ga ervan uit dat TO gewoon gelijkwaardig behandeld wil worden en dat heeft niets te maken met hebberig zijn oid.

Misschien ben ik hier anders in. Maar stel dat ik meer zou krijgen dan mijn broers en zussen, dan zou ik ook vragen gaan stellen aan mijn ouders. Krijg ik geen antwoorden, prima. Ben net zo blij met het bedrag, maar zou wel van het "restbedrag" iets leuks doen met z'n allen of het geld onderling verdelen nog. Ik kan er anders niet van genieten, punt.Oh, als ze gelijkwaardig behandeld wil worden, dan moet ze gewoon net als de andere broers en zussen wachten op haar geld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven