Geld & Recht alle pijlers

Ben ik te hebberig?

05-11-2010 20:18 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren ben ik aan het vechten om een schuld af te lossen, van een lening die ik ooit voor mijn ex heb genomen. Als dingen zo doorgaan als nu ben ik daar nog jaren mee bezig om af te lossen. Niet leuk maar eigenschuld dikke bult had ik maar niet zo naiëf moeten zijn. Nu hebben mijn ouders een erfenis gekregen, een flink bedrag wat voor hen natuurlijk geweldig is. Zij hebben aangeboden om de schuld af te lossen in gedeelten zodat het belasting technisch allemaal kan. Ik krijg dan bij onze erfenis het bedrag van de erfenis in mindering gebracht. Dit is in goed overleg afgesproken, en ik wil het ook niet anders, het bedrag is te groot om als schenking aan te nemen. Harstikke fijn zover veel geld zorgen vallen van me af!

Maar net vertelde mijn moeder dat mijn broers en zussen allemaal een bedrag van hen gekregen hebben, en dat ik ook een bedrag krijg. Alleen is dat bedrag veel minder dan wat zij krijgen ik vind dat niet eerlijk. Ik vind dat alle kinderen hetzelfde bedrag zouden moeten krijgen. Of ben ik te hebberig? Moet ik blij zijn dat ze die schuld aflossen ookal zijn daar afspraken over gemaakt en moet ik blij zijn dat ik wel iets krijg?
quote:Zanne schreef op 05 november 2010 @ 21:37:

[...]

Nee, maar jij zei dat TO nu geen rente hoeft te betalen die haar broers en zussen wel moeten betalen.Ik zou daar niet eens aan denken.Niet waar, ik zei niet dat de broers en zussen rente moeten betalen. Alleen dat het aflossen haar vele honderden euro''s zal schelen en dat ze daar ook naar moet kijken.
quote:Evidenza schreef op 05 november 2010 @ 21:26:

[...]

Ja! Dat vind ik ook raar. Heb jij ook geen kinderen? want je bent de eerste die dit ook raar vindt. Of ik heb het nog nooit aan iemand verteld, dat kan ook. Ja, het is dat laatste. Maar ik was wel even benieuwd wat mensen hier van zouden vinden. Maar ik haal het nu ook weer weg trouwens, want ik blijf erbij dat iedereen met zijn geld mag doen wat ie wil.Ik vind dat ook raar.
Am Yisrael Chai!
quote:heejhallo schreef op 05 november 2010 @ 21:38:

[...]

Niet waar, ik zei niet dat de broers en zussen rente moeten betalen. Alleen dat het aflossen haar vele honderden euro''s zal schelen en dat ze daar ook naar moet kijken.Oke zo bedoelde je het.
quote:Zanne schreef op 05 november 2010 @ 21:36:

[...]

En dan is het iets minder dan 8000 euro, wat dan nog?

Ik vind dat ouders geen onderscheid moeten maken tussen hun kinderen. In die zin, dat als zij bijvoorbeeld 2000 euro te verdelen hebben en ze hebben 2 kinderen, dat ik het dan heel raar zou vinden als de ene 1500 krijgt en de andere 500.

Maar als er een in de problemen zit en zij kunnen helpen, dan is dat toch alleen maar goed? Als mijn broer of zus een hoge schuld had, zou ik alleen maar blij zijn als mijn ouders zouden kunnen helpen.

En als ik dan later bijvoorbeeld 6000 euro krijg en mijn zus die in de problemen zat dus 8000, tsja, het zij zo.Dan is er toch óók onderscheid gemaakt??
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
.
Als ik TO was, zou ik wel even de berekening maken of het niet handiger is om nu 2000 euro te krijgen en dan zelf versneld die 6000 af te lossen. Het ligt een beetje aan het aflostempo of je dan aan die 1500 euro rente komt want dat is toch 25% van die 6000.
quote:maruschka schreef op 05 november 2010 @ 21:36:

[...]

Nou om het nu meteen onzin te noemen. Het gaat er niet om dat het geld op jouw spaarrekening komt. Het gaat er misschien om dat je één van je kinderen bevoordeeld doordat zijn gezin als geheel meer krijgt als dat van het andere kind.

Overigens trok mijn schoonzus dit zover door dat zij officieel een klacht indiende bij mijn vader omdat ik 4 kinderen heb en zij twee en deze kinderen van opa en oma allemaal hetzelfde bedrag (maar liefst 20 euro) kregen voor Sinterklaas. Schoonzus voelde zich dus benadeeld omdat zij als gezin 40 euro kreeg en wij 80.Ik zou het ook zo doen, per kind, schoonkind en kleinkind ieders een vast bedrag.
quote:maruschka schreef op 05 november 2010 @ 21:36:

[...]

Overigens trok mijn schoonzus dit zover door dat zij officieel een klacht indiende bij mijn vader omdat ik 4 kinderen heb en zij twee en deze kinderen van opa en oma allemaal hetzelfde bedrag (maar liefst 20 euro) kregen voor Sinterklaas. Schoonzus voelde zich dus benadeeld omdat zij als gezin 40 euro kreeg en wij 80.

Dat is wel heel erg.
Am Yisrael Chai!
Misschien ben ik heel knullig, maar kan je je ouders niet het volgende voorstellen:

Je broers en zussen krijgen 2000 euro

Je ouders lossen jou schuld van 8000 euro nu voor je af, maar in plaats van dit volledig van jou toekomstige erfenis af te trekken wordt er over tig jaar wanneer jou ouders zijn ouverleden maar 6000 euro van jou deel van de erfenis afgetrokken.

Op die manier `krijg` jij dan nu ook 2000 euro als schenking alleen zie je het geld niet omdat het van je schuld af gaat.

Zo maar een idee
quote:Honingvogel schreef op 05 november 2010 @ 21:40:

[...]

Ik was al conservatief in mijn berekening met 5%. Voor een persoonlijke lening zit je al gauw aan 8% of meer. Er zijn genoeg plekken waar de rente zelfs boven de 10% is op dat soort leningen.Met 5% en 100 euro aflossen per maan heb je na 4 jaar al meer dan 1000 euro aan rente bovenop je lening. (Ik zat toevallig achter Excell, dus dacht, ik reken het even uit).
quote:Broedkippetje schreef op 05 november 2010 @ 21:38:

Maar ik probeer dus te benadrukken dat die ongelijkheid er al was, doordat TO bevoordeeld werd door nu al een stukje kindsdeel te krijgen.Ik begrijp je. Nu dat ik de bedragen weet en dus het verschil in bedrag, wat relatief 'klein' is en dat in combinatie met het feit dat ze TO nu wel geholpen hebben met de aflossing zou ik er zelf wel vrede mee hebben.
quote:Broedkippetje schreef op 05 november 2010 @ 21:40:

[...]

Dan is er toch óók onderscheid gemaakt??Daarom zei ik ook dat in een normale situatie ik het heel normaal vind dat elk kind even veel krijgt. Maar als er een in de problemen zit en je als ouders kunt helpen maar het ene kind zou iets minder krijgen dan het andere, ik dat niet raar zou vinden.

Wat nog niet eens zeker is, want de ouders gaan er van uit dat de broers en zussen van TO die 8000 euro dus krijgen als ze zijn overleden.
.
quote:nichiran schreef op 05 november 2010 @ 21:42:

Misschien ben ik heel knullig, maar kan je je ouders niet het volgende voorstellen:

Je broers en zussen krijgen 2000 euro

Je ouders lossen jou schuld van 8000 euro nu voor je af, maar in plaats van dit volledig van jou toekomstige erfenis af te trekken wordt er over tig jaar wanneer jou ouders zijn ouverleden maar 6000 euro van jou deel van de erfenis afgetrokken.

Op die manier `krijg` jij dan nu ook 2000 euro als schenking alleen zie je het geld niet omdat het van je schuld af gaat.

Zo maar een idee

Geniaal in zijn eenvoud!

Alleen heeft TO dan eigenlijk op dit moment 500 euro minder dan volgens de constructie die er al was.
Is het niet gewoon zo, dat je ouders nu alvast die 8000 euro met jou aan het verrekenen zijn? Dus dat alle kinderen vanaf nu ieder jaar 2000 euro krijgen, maar dat jij de komende vijf jaar 500 euro per jaar krijgt en het zesde jaar 1500 euro, waarmee na 6 jaar jouw lening van 8000 euro bij je ouders is afbetaald?
quote:fashionvictim schreef op 05 november 2010 @ 21:39:

[...]

Ik vind dat ook raar.Oh, kijk, zie je? Ik had het bij jou zelfs nooit genoemd. Fijn dat jij het ook raar vindt
.
quote:Zanne schreef op 05 november 2010 @ 21:43:

[...]

Daarom zei ik ook dat in een normale situatie ik het heel normaal vind dat elk kind even veel krijgt. Maar als er een in de problemen zit en je als ouders kunt helpen maar het ene kind zou iets minder krijgen dan het andere, ik dat niet raar zou vinden.

Wat nog niet eens zeker is, want de ouders gaan er van uit dat de broers en zussen van TO die 8000 euro dus krijgen als ze zijn overleden.

Dan vind ik dat je de situatie wel een beetje in het voordeel van TO uitlegt hoor.

Want eigenlijk zeg je twee dingen tegelijk:

1) TO's situatie is nu abnormaal, en daarom krijgt zij nu al een kindsdeel met het risico dat de broers en zussen na het overlijden van de ouders een kleiner kindsdeel blijken te krijgen dan TO al gehad heeft

2) TO's situatie is normaal, dus nu moet het extra cadeau geld helemaal eerlijk verdeeld worden.

Ik snap allebei de gedachtes prima, hoor.

Maar als ik TO was zou ik me eigenlijk een beetje schamen om aan de ene kant me (mogelijk) te laten bevoordelen, en aan de andere kant mijn gelijkwaardige deel van een cadeau te vragen.

Voelt voor mij ergens een beetje als van alle walletjes willen eten.

Ik zou als ouder nooit voor deze constructies hebben gekozen, maar als TO zou ik er verder niets van zeggen en blij zijn.
Ah, ik begon met de rente te berekenen over 6800 euro ( na het aflossen van 1200 - 100 per maand).
quote:Evidenza schreef op 05 november 2010 @ 21:45:

[...]

Oh, kijk, zie je? Ik had het bij jou zelfs nooit genoemd. Fijn dat jij het ook raar vindt Jawel, ik wist het al. Toen vond ik het ook raar.
Am Yisrael Chai!
.
..

Mijn (schoon)ouders geven elk stel altijd evenveel, maar storten wel ook direct bedragen op de (geblokkeerde) rekeningen van de kleinkinderen. Mijn kinderloze broer krijgt dit laatste natuurlijk niet.

Ik vind dat zelf wel een eerlijke constructie.
quote:Broedkippetje schreef op 05 november 2010 @ 21:49:

[...]

Dan vind ik dat je de situatie wel een beetje in het voordeel van TO uitlegt hoor.

Want eigenlijk zeg je twee dingen tegelijk:

1) TO's situatie is nu abnormaal, en daarom krijgt zij nu al een kindsdeel met het risico dat de broers en zussen na het overlijden van de ouders een kleiner kindsdeel blijken te krijgen dan TO al gehad heeft

2) TO's situatie is normaal, dus nu moet het extra cadeau geld helemaal eerlijk verdeeld worden.

Ik snap allebei de gedachtes prima, hoor.

Maar als ik TO was zou ik me eigenlijk een beetje schamen om aan de ene kant me (mogelijk) te laten bevoordelen, en aan de andere kant mijn gelijkwaardige deel van een cadeau te vragen.

Voelt voor mij ergens een beetje als van alle walletjes willen eten.

Ik zou als ouder nooit voor deze constructies hebben gekozen, maar als TO zou ik er verder niets van zeggen en blij zijn.

Ja, ik zeg inderdaad die twee dingen. Eerder zei ik ook dat ik niet vind dat TO geen recht van spreken meer heeft omdat zij haar deel al heeft gehad. Als haar ouders er voor hebben gekozen om haar te helpen, hartstikke lief en fijn dat dat zo kan.

Maar dat betekent niet dat ze daarna nooit meer vreemd mag opkijken als ze minder krijgt dan haar broers en zussen want ' je ouders hebben je geholpen, dus moet je niet zeuren'.
Tja, daarna nooit meer wat mogen zeggen is nu natuurlijk nog niet aan de orde.

Deze twee zaken spelen nu min of meer tegelijkertijd.

Als TO nou de rest van haar leven steeds maar een kwart van alle giften krijgt, dan zou ik ook chagerijnig worden.
Je broers en zussen krijgen per gezin met kinderen 2000 en jij voor jezelf 500 begrijp ik.Wat is daar oneerlijk aan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven