Geld & Recht alle pijlers

Ben ik te hebberig?

05-11-2010 20:18 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren ben ik aan het vechten om een schuld af te lossen, van een lening die ik ooit voor mijn ex heb genomen. Als dingen zo doorgaan als nu ben ik daar nog jaren mee bezig om af te lossen. Niet leuk maar eigenschuld dikke bult had ik maar niet zo naiëf moeten zijn. Nu hebben mijn ouders een erfenis gekregen, een flink bedrag wat voor hen natuurlijk geweldig is. Zij hebben aangeboden om de schuld af te lossen in gedeelten zodat het belasting technisch allemaal kan. Ik krijg dan bij onze erfenis het bedrag van de erfenis in mindering gebracht. Dit is in goed overleg afgesproken, en ik wil het ook niet anders, het bedrag is te groot om als schenking aan te nemen. Harstikke fijn zover veel geld zorgen vallen van me af!

Maar net vertelde mijn moeder dat mijn broers en zussen allemaal een bedrag van hen gekregen hebben, en dat ik ook een bedrag krijg. Alleen is dat bedrag veel minder dan wat zij krijgen ik vind dat niet eerlijk. Ik vind dat alle kinderen hetzelfde bedrag zouden moeten krijgen. Of ben ik te hebberig? Moet ik blij zijn dat ze die schuld aflossen ookal zijn daar afspraken over gemaakt en moet ik blij zijn dat ik wel iets krijg?
Los daarvan vind ik dat die ouders helemaal zelf mogen doen met hun geld wat ze willen. Ik heb zelf ook niet mijn ouders ter verantwoording geroepen.
Justine,

Is het misschien zo dat de andere een gezin van 4 personen hebben en dat ze 500 per persoon geven.
Simpel, die anderen hebben geen schuld gemaakt (tenminste dat neem ik aan). Klaar. Antwoord is: "Ja je bent te hebberig!".
1500 rente over een lening van 8000 zal ongeveer wel kloppen hoor. Dus ik denk dat je nog gematst wordt ook!
quote:Debora schreef op 05 november 2010 @ 22:55:

Nogmaals, ik snap niet dat die ouders niet al hun kinderen 8000 euro voorschot op de erfenis geven als eenmalige gift. Als ze verwachten dat dat bedrag na hun overlijden sowieso vrijkomt voor de andere kinderen (en zo niet, moet TO dan toch weer gaan aflossen?), kunnen ze het net zo goed nu geven.

En dan kan iedereen zelf bepalen of ie er een schuld mee aflost, de badkamer verbouwt of een vakantie boekt.

Ik weet niet hoeveel broers en zussen TO heeft, maar laten we er van uit gaan dat het er twee zijn.

Dan zouden de ouders dus 24.000 euro weg moeten geven. Ik vind dat enorm veel geld. De meeste mensen hebben dat niet zomaar over denk ik.
Heb je al aan je ouders gevraagd hoe ze tot dit besluit gekomen zijn? Ben benieuwd naar hun motivatie!

En ga je die ¤500,- ook op je schuld aflossen nu? Of heb je er andere plannen mee?
Count your blessings ;)

Geniet ervan dat je straks van die schuld af bent en van het bedrag dat je daarnaast van je ouders krijgt.

Misschien lijkt het oneerlijk, maar je ouders hebben er vast een gedachtengang achter zitten (misschien de rente inderdaad die je bespaard blijft, of kosten die ze maken die jij niet ziet).
quote:jus_tine schreef op 05 november 2010 @ 20:18:

Al jaren ben ik aan het vechten om een schuld af te lossen, van een lening die ik ooit voor mijn ex heb genomen. Als dingen zo doorgaan als nu ben ik daar nog jaren mee bezig om af te lossen. Niet leuk maar eigenschuld dikke bult had ik maar niet zo naiëf moeten zijn. Nu hebben mijn ouders een erfenis gekregen, een flink bedrag wat voor hen natuurlijk geweldig is. Zij hebben aangeboden om de schuld af te lossen in gedeelten zodat het belasting technisch allemaal kan.

is het niet zo dat ze nu 4500 euro hebben afgelost en dat je daarom nu nog maar 500 euro krijgt ze mogen per jaar nl maar 5000 euro belasting vrij geven aan kinderen

Ik krijg dan bij onze erfenis het bedrag van de erfenis in mindering gebracht. Dit is in goed overleg afgesproken, en ik wil het ook niet anders, het bedrag is te groot om als schenking aan te nemen. Harstikke fijn zover veel geld zorgen vallen van me af!

Maar net vertelde mijn moeder dat mijn broers en zussen allemaal een bedrag van hen gekregen hebben, en dat ik ook een bedrag krijg. Alleen is dat bedrag veel minder dan wat zij krijgen ik vind dat niet eerlijk. Ik vind dat alle kinderen hetzelfde bedrag zouden moeten krijgen. Of ben ik te hebberig? Moet ik blij zijn dat ze die schuld aflossen ookal zijn daar afspraken over gemaakt en moet ik blij zijn dat ik wel iets krijg?
Bron

Schenkingsplan en estate planning

Een schenking of gift is niets anders dan een overdracht in geld, goederen of op papier. Er staat geen tegenprestatie tegenover. De waarde van de schenking moet soms worden bepaald, dit zou spelen bij een schenking in goederen. De waarde moet dan worden gesteld op de waarde in het economische verkeer.

Vrijstellingen 2010 ◦Kind 5.000 euro

◦Kinderen eenmalig (indien tussen 18-35) 24.000 euro

◦Kind eenmalig (indien tussen 18-35) 50.000 euro indien schenking wordt gebruikt voor studie (notariële akte maken) of eigen woning (opnemen in leveringsakte)

Uitbreiding 2011

Er ligt een wetsvoorstel dat per 1 januari 2011 de vrijstelling voor de 50.000 euro wordt verruimd. Er kan ook 50.000 euro belastingvrij worden geschonken voor het onderhoud, aankoop erfpacht, opstal of de verbetering van de eigen woning van uw kind. Ook kunt u uw kind 50.000 euro belastingvrij schenken zodat hij of zij de eigen woning schuld kan aflossen.
quote:wiezewo schreef op 06 november 2010 @ 07:28:

wat raar dat zo veel mensen vinden dat to de rente die zij moet betalen over haar schulden mee moet nemen in de gedachte hoe veel geld zij van haar ouders krijgt.

Daar merken die ouders toch helemaal niets van?

Nee, maar het is wel iets om zelf bij stil te staan, voor hoeveel honderden euro's je wel niet gematst wordt!

Op deze manier bemoeien de ouders zich dan met de manier waarop to haar geld besteedt.

Ik zou het ook niet fijn vinden wanneer mijn ouders verschil zouden maken.

Als dat verschil in geldbedrag iets te maken heeft met het maximale bedrag dat ze per jaar kan krijgen ivm belastingen, snap ik het beter, maar dan zou ik wel denken: kan het dan niet op een andere manier geregeld worden.

Ik heb zelf overigens meegemaakt dat wij ook allemaal een bedrag van mijn ouders kregen. Daarbij werd expliciet gezegd dat ze eigenlijk aan de kleinkinderen geld hadden willen geven, maar aangezien die niet allemaal al 18 waren, dat ze het dan nu aan de kinderen hadden gegeven. Maar wel met de opmerking dat ze verwachtten dat ik het bedrag gelijk ging delen over mijzelf en mijn kinderen.

Maar ja, mijn broer en mijn andere zus hebben geen kinderen en die kregen hetzelfde bedrag.

Dat voelde ook raar.

En dan gaat het niet over het geld, maar wel over gelijke behandeling.Mijn ouders hebben mijn zus toen ze haar eerste huis kocht voor duizenden euro's geholpen. Ik weet het niet eens precies. Het zal wel, het interesseert me echt niet als zij wat meer krijgt dan ik, ze hebben genoeg voor ons gedaan. Ik heb weer wat langer gestudeerd en heb wat langer geld van ze gehad, of ze hebben eens een ticket voor me betaald toen mijn vriend in het buitenland woonde. Netto denk ik dat zij meer heeft gehad, maar werkelijk, het zal me jeuken.
Ik zou er geen problemen mee hebben, als mijn broer meer zou krijgen van mijn ouders dan ik. Maar dat komt wellicht ook doordat ik via Mirjamman al leuk mee-erf ;). Ik vind het wel wat hebberig klinken als je hetzelfde wilt; ze helpen jou met je schuld en het is hun geld, dus daar mogen ze zelf over beslissen (al geven ze het aan de konijnenopvang..).
[quote]wiezewo schreef op 06 november 2010 @ 07:28:

wat raar dat zo veel mensen vinden dat to de rente die zij moet betalen over haar schulden mee moet nemen in de gedachte hoe veel geld zij van haar ouders krijgt.

[quote]

Vond ik ook al.

Daarentegen zou ik wel weer snappen als de ouders de (tot aan hun dood!) gederfde rente over die 8000 euro dan weer wél mee zouden rekenen in wat to krijgt.
quote:heejhallo schreef op 06 november 2010 @ 13:49:

[...]

Mijn ouders hebben mijn zus toen ze haar eerste huis kocht voor duizenden euro's geholpen. Ik weet het niet eens precies. Het zal wel, het interesseert me echt niet als zij wat meer krijgt dan ik, Ze hebben genoeg voor ons gedaan. Ik heb weer wat langer gestudeerd en heb wat langer geld van ze gehad, of ze hebben eens een ticket voor me betaald toen mijn vriend in het buitenland woonde. Netto denk ik dat zij meer heeft gehad, maar werkelijk, het zal me jeuken.

Dit is nu precies waar het om gaat. Je ouders hebben je altijd al het gevoel gegeven dat je belangrijk voor ze bent, dat ze je helpen. Pas op het moment dat je daar niet zo zeker van bent, bijv. omdat je het idee hebt dat je zus wordt voorgetrokken, wordt geld belangrijk. Dat is ook precies de reden waarom er onder zoveel weldenkende broers en zussen alsnog strijd over de erfenis ontstaat.

Daarom ben ik ook zo benieuwd naar hoe TO de band met haar ouders ervaart. Voelt ze zich gelijk behandeld aan haar broers en zussen.
quote:heejhallo schreef op 06 november 2010 @ 13:49:

Nee, maar het is wel iets om zelf bij stil te staan, voor hoeveel honderden euro's je wel niet gematst wordt!

Voor mij gaat het helemaal niet over geld, en dus is het niet relevant voor hoeveel honderden euro's gematst wordt.

Voor mij zou het gaan over de redenen waarom mijn ouders dat doen. Ik zou er geen enkel probleem mee hebben wanneer mijn ouders tienduizenden aan een broer of zus van mij zouden geven, om hen te helpen of om wat dan ook maar, wanneer mijn ouders daar blij van zouden worden. Ook niet als ik zelf helemaal niks zou krijgen.

Ik zou er niet blij van worden als iedereen 2000 euro kreeg en ik 500 en ik zou niet weten waarom.
Maaar wiezewo, de ouders missen dus ook rente inkomsten van de 8000 euro waar ze TO mee helpen.

Ik snap de redenatie dat wanneer je het idee hebt dat je sowieso wordt achtergesteld het misschien niet leuk is om minder geld te krijgen. Aan de andere kant, broerlief kan ook denken: Mijn zus is zo stom geweest om een onverstandige lening aan te gaan en krijgt financiele hulp daarbij, terwijl ik een verstandige hypotheek heb geregeld (dat vul ik nu even in) en daar niks geen financiele steun bij krijg.

Dus ik vind dat erg misplaatst, dat je je achtergesteld zou voelen als je ouders even een lening van 8000 euro van je overnemen (en je daarmee heel veel geld besparen). Rekensomsgewijs is TO dus helemaal niet zo slecht af. Valt me op dat mensen wanneer het om geld gaat alleen kijken naar wat ze nu in het handje hebben en rente en weet ik wat veel voor het gemak maar vegeten.

Het staat TO natuurlijk wel vrij om te vragen waarom haar ouders deze keuze hebben gemaakt.
De koppeling tussen de lening en het bedrag wat ze nu schenken daar weet ik niet van hoe dat zit. Dat weten alleen de ouders. Ik zou het zelf logischer en helderder vinden om de rente op te tellen bij de anderen. Of misschien gewoon iedereen vast 8000 euro geven. Al is het maar op papier. Heb je niks geen ingewikkeld gedoe.

Maar goed, ik geloof je direkt dat to beter af is dan zo op het eerste gezicht lijkt. Ik begrijp alleen haar gevoel.

En ik vind dat de rente die hier wordt opgevoerd de zaken vertroebelt. Dat is een zaak die to aangaat, en niet de anderen.

Ik zou het zelf ook niet op deze manier doen bij mijn kinderen.
Na een vervelende samenwoon ervaring heeft mijn vader 4000 Euro afgelost. Dat was de schuld waar ik mee bleef zitten. Ik moet rondkomen van een salris op bijstandsnivo, er werd al gepraat over dat ik mn auto moest verkopen om af te lossen.

Ik was zooooooooooooooooo blij en opgelucht dat ik van die schuld af was!!!! Al had mn broer 5000 Euro gekregen en ik 1000, dan was ik nogsuper blij geweest! Een schuld drukt zo enorm op je leven!

En je krijgt toch iets??? Dus EN je sculd wordt zomaar overwachts afgelost, EN je krijgt ook nog een extra centje.

Meid, wees gewoon blij!
quote:janneke44 schreef op 06 november 2010 @ 07:54:

Justine,

Is het misschien zo dat de andere een gezin van 4 personen hebben en dat ze 500 per persoon geven.Lijkt me een juiste constatering.
Als bij ons nu ook hetzelfde zou gebeuren krijg ik ook minder dan mijn broers en zus. Ik had een probleem in huis, lekkage, en moest verbouwen. Maar we hadden net een maand daarvoor een nieuwe auto gekocht. Dus er was wel geld maar niet zoveel om te verbouwen. Dus heeft mijn vasder de verbouwing betaald. Een compleet nieuwe badkamer van 3 bij 3. Reken maar dan dat al gauw om 3000 euro gaat. Dus al ik morgen 500 euro krijg en de anderen 3500 ofzo, dan mag ik al lang blij zijn dat ik wat krijg. Ik heb mijn snee al gehad, en dat is al besteed.

Dat geld wat je ouders op de schuld aflossen heb jij in principe ja ook gekregen? Want anders was je zelf nog jaren aant betalen. Het ene wat jou dwars zit is dat jou ouders hebben bepaald waar hun gift heen gaat, door af te lossen, en dat hebben ze bij de anderen niet bepaald (omdat die waarschijnlijk geen schulden hebben). Ik denk dat je verkeerd tegen de zaken aan kijkt. Je bent niet hebberig, je bent jaloers dat de anderen het vrij te besteden hebben en jij niet.
quote:87_slagroomsnoes schreef op 07 november 2010 @ 10:56:

Als bij ons nu ook hetzelfde zou gebeuren krijg ik ook minder dan mijn broers en zus. Ik had een probleem in huis, lekkage, en moest verbouwen. Maar we hadden net een maand daarvoor een nieuwe auto gekocht. Dus er was wel geld maar niet zoveel om te verbouwen. Dus heeft mijn vasder de verbouwing betaald. Een compleet nieuwe badkamer van 3 bij 3. Reken maar dan dat al gauw om 3000 euro gaat. Dus al ik morgen 500 euro krijg en de anderen 3500 ofzo, dan mag ik al lang blij zijn dat ik wat krijg. Ik heb mijn snee al gehad, en dat is al besteed.

Dat geld wat je ouders op de schuld aflossen heb jij in principe ja ook gekregen? Want anders was je zelf nog jaren aant betalen. Het ene wat jou dwars zit is dat jou ouders hebben bepaald waar hun gift heen gaat, door af te lossen, en dat hebben ze bij de anderen niet bepaald (omdat die waarschijnlijk geen schulden hebben). Ik denk dat je verkeerd tegen de zaken aan kijkt. Je bent niet hebberig, je bent jaloers dat de anderen het vrij te besteden hebben en jij niet.Klopt niet Slagroomsnoes, die anderen krijgen het later alsnog. Stel voor dat ouders dan 92.000 erfenis te verdelen hebben over 5 kinderen, dan krijgen de anderen straks 20.000 en TO 12.000.Het gaat dus niet om het bepalen waar het geld heen gaat maar om het feit dat TO twee keer minder krijgt (nu bij de schenking en straks bij de erfenis).
TO, ik kan me voorstellen dat het vreemd voelt dat je broers en zussen nu veel meer geld krijgen dan jij. Maar misschien vinden je ouders dit nu een eerlijker verdeling, omdat ze binnen afzienbare tijd een schuld van 8000 euro voor je wegpoetsen?

Heb je al voor jezelf bedacht hoe fijn het is dat je je geen zorgen meer hoeft te maken over die schuld? En daarnaast hou je maandelijks meer geld over omdat je de schuld niet meer hoeft af te lossen.
Dat ik nu minder krijg daar gaat het om. Die schuld wordt nu afgelost, daardoor erf ik minder. dat is het probleem niet. Elk kind krijgt nu 2000 euro ik krijg 500, zoals ik al eerder zei dat steekt.

Maar ik wil me niet rot voelen door dit, geld heeft de afgelopen jaren al te vaak een negatieve invloed gehad.

Toen ik dit topic opende was ik benieuwd naar de reacties, gelukkig waren er die me begrepen dat het steekt.

Anderen legden uit waarom het niet hoefde te steken. Ook in die argumenten zit een kern van waarheid.

Mijn ouders hebben al vaker krom gehandeld met sommige dingen en altijd komt dat uit een verkeerd gevoel van we moeten haar beschermen. So be it, dit is zoals ik het nu zie weer een van die acties.

Dat ze zo denken/voelen heeft zijn oorzaken, dat begrijp ik wel. Het maakt het alleen soms verdomde moeilijk als jij wel groeit en verandert, dat de buitenwereld dat ziet, alleen de mensen die je het meest na staan het niet zien....

Misschien is dat nog wel het meeste wat steekt....
Maar heb je nou aan je ouders gevraagd waarom ze dit besloten hebben??
Ja heb ik. Er komt geen duidelijk antwoord, gedeeltelijk heeft het inderdaad met het maximale schenkings bedrag te maken. gedeeltelijk met andere dingen. Wat die andere dingen zijn word niet duidelijk. Zij denken dat ze het zo goed doen.
quote:Kate1980 schreef op 07 november 2010 @ 10:53:

[...]

Lijkt me een juiste constatering.

Nee, want de kleinkinderen krijgen ook apart iets.

En los daarvan zou ik het vreemd vinden om de andere kinderen meer te geven omdat ze een gezin hebben. Moet je gestraft worden als je geen man en/of kinderen hebt of zo? Ik vind dat uiterst vreemd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven