Geld & Recht alle pijlers

Betaalde factuur verhogen, mag dat?

21-06-2016 21:44 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Zoals zovelen lees ik al een hele tijd mee en is nu de dag aangebroken om zelf een topic te openen. Ik kom er zelf niet meer uit en kan er ook niks over vinden.

Situatie:

In november hebben wij via een vereniging een BHV cursus gedaan. De cursus zou voor leden 25€ Pp kosten en voor niet leden 45€ Pp.

De factuur moest voor aanvang van cursus betaald worden en dit is ook gedaan. Het bedrag op de factuur is het bedrag voor leden, dus 25€ pp.

Echter kregen wij 2 weken geleden een factuur met het verschil bedrag tussen leden en niet leden, omdat wij achteraf gezien dus geen lid bleken te zijn. Bij opgeven van cursus dachten zowel wij als de vereniging dat we lid waren. Ik denk ook dat als we het niet leden bedrag zouden moeten betalen dat we de cursus niet gedaan zouden hebben.

Mag de vereniging dot zomaar doen?

Alvast bedankt voor de reacties.
Je was geen lid, je bent geen lid, en je hebt wel de dienst afgenomen. Ik ga er vanuit dat ze dit mogen doen, en zelfs als het niet officieel geregeld is zou ik het gewoon betalen. Anders zou je het aan lidmaatschapsgeld ook betaald hebben, dus qua geld scheelt het waarschijnlijk weinig.
Je wist dat je als niet-lid meer zou moeten betalen en dus ben je onder die voorwaarden met het aanbod akkoord gegaan. Hoe konden jullie denken wel lid te zijn terwijl dit later niet zo bleek te zijn? Dat zou wellicht nog een verzachtende omstandigheid kunnen zijn, maar ik vermoed van niet.
Ja dat denk ik wel. Je voldeed niet aan de voorwaarden voor een gereduceerd tarief.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat jullie gewoon moeten betalen. Jullie waren tenslotte geen lid. Snap eigenlijk niet zo goed hoe je daar aan kunt twijfelen....
gewoon meer betalen. Lijkt me niet zo moeilijk.
quote:jo12345 schreef op 21 juni 2016 @ 21:49:

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat jullie gewoon moeten betalen. Jullie waren tenslotte geen lid. Snap eigenlijk niet zo goed hoe je daar aan kunt twijfelen....Vaag, ja.
Nee
Misschien was het zo'n 'wordt nu lid en profiteer meteen' actie? Waarvan dan achteraf bleek dat het lidmaatschap toch pas een dag later is ingegaan of zoiets.

Zonder verdere informatie (waar bijvoorbeeld duidelijk uit blijkt dat de vereniging in gebreke is gebleken) lijkt het me dat je moet betalen.
Waarom dachten jij en de vereniging dat je wel lid was?
Ik moet helemaal niks!
Hoezo weet je niet of je wel of niet lid was van die vereniging?
Heb je ergens nog communicatie waarin de vereniging heeft bevestigd dat jullie voordien wel als leden werden gezien?
quote:Nicky_L schreef op 21 juni 2016 @ 21:58:

Waarom dachten jij en de vereniging dat je wel lid was?+1
Je voldeed niet aan de voorwaarden voor het gereduceerde tarief. Vreemd dat de vereniging dacht dat je lid was.
Als je bewust de vereniging hebt misleid met een vals pasje, lijkt me dit een heel ander verhaal dan wanneer je bijvoorbeeld ten tijde van het aanmelden wel lid was, en op het moment van het uitreiken van het certificaat nèt niet meer.

Met je OP kun je nog werkelijk alle kanten op.
Ik moet helemaal niks!
Waarom dacht je dat je lid was? Als je niet aan de voorwaarde voldoet, moet je inderdaad de niet-ledenprijs betalen.
Ik zal meer info geven!

Op het moment van aanmelden hebben wij schriftelijk op papier dat we lid zijn volgens de vereniging zelf. Dit was in september. De cursus is verplaatst omdat deze vol was en er dus een tweede avond werd georganiseerd. Wij namen deel aan de tweede avond. November. Eerste avond zou in september zijn geweest.

Dat wij deelnamen aan de tweede avond is door de vereniging beslist.

De reden dat wij dachten lid te zijn is omdat wij nooit zelf hebben opgezegd.

Het gaat ook zeker niet om het geld. Maar meer om het principe. En omdat ze aan mij nog geld moesten overmaken en de te weinig betaalde BHV kosten er zomaar vanaf hebben getrokken zonder daar iets over te zeggen. Dit moest ik dus terug zien op mijn bankrekening.
Of je wordt alnog lid en betaald je contributie bij de vereniging of je betaald het hogere bedrag wat niet-leden betalen bij. Lijkt met niet meer dan logisch.

Verder vind ik het van jou kant uit vaag dat je dacht lid te zijn wat niet zo is
Als jullie boeken als lid, en dit wordt bevestigd door de vereniging, dat jullie als lid boeken, vind ik inderdaad niet dat de vereniging daarna extra kosten kan vragen omdat je door verplaatsing door hen geen lid meer zou zijn.
Neem aan dat als je lid bent je ledenbijdrage betaald?
Dus de vereniging heeft zonder overleg de avond verplaatst en het lidmaatschap eenzijdig opgezegd?

Niet netjes.

Maar wat wou je er aan doen? Om 20 E een rechtszaak starten heeft ook weinig zin.
quote:polala schreef op 21 juni 2016 @ 22:22:

Dus de vereniging heeft zonder overleg de avond verplaatst en het lidmaatschap eenzijdig opgezegd?

Niet netjes.

Maar wat wou je er aan doen? Om 20 E een rechtszaak starten heeft ook weinig zin.Nuja, 20euro/pp. Als ze met een man of 50 waren, begint dat natuurlijk al door te tellen.
De vereniging heeft het lidmaatschap opgezegd? En jullie willen dus nog wel lid blijven? Het klinkt echt heel vaag. Waarom is het lidmaatschap stopgezet, weet je dat? Of ben je zelf gestopt met het betalen van het lidmaatschap?
Goed punt. Ik dacht dat het om 2 man gaat maar dat staat idd nergens.
Waarom stopte het lidmaatschap dan? Meestal lopen lidmaatschappen door, tenzij er opgezegd wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven