Geld & Recht alle pijlers

Bewindvoering/budgetbeheer

24-06-2019 19:40 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezer(es,

Door foute keuzes heb ik een schuld waar ik niet meer zelf uit ga komen.

Tijd om hulp in te schakelen. Ben dus op zoek naar een betrouwbare bewindvoerder.

Gezien het om een niet al te hoog bedrag gaat, ik vast inkomen heb met binnenkort netto meer geld beschikbaar. Moet het binnen een jaar af te lossen zijn.

Echter door verhalen over fraude en misbruik ben ik bang dat het van kwaad tot erger kan gaan.

Welk bureau is betrouwbaar? Gaat om regio Nijmegen.

Bedankt voor het lezen
Alle reacties Link kopieren
TO, kijk wel uit als je Humanitas Thuisadministratie inschakelt. Lieve mensen en ze bedoelen het goed, maar het zijn vrijwilligers die niet altijd alle know how hebben.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
24-06-2019 23:14
Dit is de beste en betrouwbaarste optie.
Vrijwilligers verkiezen boven professionele bewindvoerders met minimaal een passende HBO opleiding en allerhande aanvullende kwaliteitseisen, waaronder jaarlijks volgen van opleidingen ihkv PE ..... We kunnen de bewindvoerders dus wel opdoeken. Volkomen overbodig, we hebben genoeg aan Humanitas thuisadministratie.....
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Doreia, dat hangt natuurlijk van de omstandigheden af. Iemand die enkel een duwtje nodig heeft om orde op zaken te stellen heeft eigenlijk geen professionele bewindvoerder nodig, iemand met vrijwel uitzichtloze schulden wel. Alleen is het dan weer onzin als iemand die zelf hulp inroept en daar best voor kan betalen door een vrijwilliger geholpen wordt.
Doreia* schreef:
25-06-2019 09:16
Vrijwilligers verkiezen boven professionele bewindvoerders met minimaal een passende HBO opleiding en allerhande aanvullende kwaliteitseisen, waaronder jaarlijks volgen van opleidingen ihkv PE ..... We kunnen de bewindvoerders dus wel opdoeken. Volkomen overbodig, we hebben genoeg aan Humanitas thuisadministratie.....
Ze gaan er in ieder geval niet met je geld vandoor. Ook zij maken afspraken voor uitgestelde betalingen en betalingsregelingen en dat wordt gewoon goed gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
25-06-2019 10:45
Ze gaan er in ieder geval niet met je geld vandoor. Ook zij maken afspraken voor uitgestelde betalingen en betalingsregelingen en dat wordt gewoon goed gedaan.
Ja, ik zit inderdaad 6x per jaar op de Bahama's met het geld van mijn klanten. Net als alle andere bewindvoerders van Nederland.
Blijf onze beroepsgroep lekker generaliseren als cowboys en boeven zou ik zo zeggen. Top!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Doreia* schreef:
25-06-2019 11:12
Ja, ik zit inderdaad 6x per jaar op de Bahama's met het geld van mijn klanten. Net als alle andere bewindvoerders van Nederland.
Blijf onze beroepsgroep lekker generaliseren als cowboys en boeven zou ik zo zeggen. Top!
Internet staat vol met dergelijke klachten. Dan kan je het allemaal wel persoonlijk opvatten, maar dat heeft natuurlijk geen enkele zin en geen enkel nut. Het is een bevuilde beroepsgroep en dat is een feit.
Heb zelf ook ervaring met de gemeente Nijmegen. Positief ;)
Mochten ze je niet kunnen helpen dan hebben ze genoeg tips waar wel terecht te kunnen (en anders genoeg tips hier)

En ik snap dat je er onzeker in staat. Had ik toen ook. Maar zodra je de eerste stap zet gaat t daarna allemaal een stuk beter. Ik zat er ook door foute jeugdkeuzes in en de schaamte was groot. Maar door het traject en er open over te zijn heb ik geleerd dat je je echt niet hoeft te schamen. Soms gaan dingen zo. Belangrijkste nu is die eerste stap zetten. You can do this!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
25-06-2019 11:17
Internet staat vol met dergelijke klachten. Dan kan je het allemaal wel persoonlijk opvatten, maar dat heeft natuurlijk geen enkele zin en geen enkel nut. Het is een bevuilde beroepsgroep en dat is een feit.
Net zoals het feit dat er inmiddels al heel lang ( 2014) kwaliteitseisen zijn, aanvullende eisen als je bij een branchevereniging zit en klanten en direct betrokkenen iedere stap goed in de gaten houden.
Het wás een bevuilde beroepsgroep omdat het een vrij beroep was. Dat is niet meer zo. Internet staat vol inderdaad, want mensen hebben de neiging alleen het slechte op internet te gooien. Dat er 250.000 mensen in Nederland onder bewind staan, waar het werk goed, netjes en eerlijk gebeurd, daarover hoor je nooit eens iets. Maar de uitwassen kent iedereen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
25-06-2019 11:12
Ja, ik zit inderdaad 6x per jaar op de Bahama's met het geld van mijn klanten. Net als alle andere bewindvoerders van Nederland.
Blijf onze beroepsgroep lekker generaliseren als cowboys en boeven zou ik zo zeggen. Top!
Vandaar mijn eerdere vraag waar TO precies hulp bij zoekt.
De berichten in de OP zijn:

“…heb ik een schuld waar ik niet meer zelf uit ga komen…”
Maar ook: ”…Gezien het om een niet al te hoog bedrag gaat, ik vast inkomen heb met binnenkort netto meer geld beschikbaar. Moet het binnen een jaar af te lossen zijn…”

Bij de zin: ...moet binnen een jaar af te lossen zijn (én de mededeling van TO later dat zij het zelf gewoon even niet meer goed overzag, of onzeker was geworden o.i.d.), kan er sprake zijn van een situatie waarin TO eigenlijk al heel goed geholpen zou kunnen zijn met iemand die –zonder emotie- even heel nuchter helpt om een goed overzicht/inzicht van de financiën te maken + aflosplan.
En/of helpen met het maken van goede afspraken met schuldeisers.

In dat laatste geval zou een vrijwilliger goed werk kunnen doen.
Immers, als de schuld (vlg. TO): niet al te hoge schuld, vast inkomen dat binnenkort stijgt, moet binnen een jaar af te lossen moet zijn, kan een vrijwilliger goede ‘hulp op maat’ zijn?
1 uitwas is er al eentje teveel.

Overigens, het gaat daar niet alleen over, het gebeurt ook vaak dat verplichtingen niet worden nagekomen en de schuldenaar daardoor van de regen in de drup terecht komt.
Gebruna schreef:
25-06-2019 11:28
Vandaar mijn eerdere vraag waar TO precies hulp bij zoekt.
De berichten in de OP zijn:

“…heb ik een schuld waar ik niet meer zelf uit ga komen…”
Maar ook: ”…Gezien het om een niet al te hoog bedrag gaat, ik vast inkomen heb met binnenkort netto meer geld beschikbaar. Moet het binnen een jaar af te lossen zijn…”

Bij de zin: ...moet binnen een jaar af te lossen zijn (én de mededeling van TO later dat zij het zelf gewoon even niet meer goed overzag, of onzeker was geworden o.i.d.), kan er sprake zijn van een situatie waarin TO eigenlijk al heel goed geholpen zou kunnen zijn met iemand die –zonder emotie- even heel nuchter helpt om een goed overzicht/inzicht van de financiën te maken + aflosplan.
En/of helpen met het maken van goede afspraken met schuldeisers.

In dat laatste geval zou een vrijwilliger goed werk kunnen doen.
Immers, als de schuld (vlg. TO): niet al te hoge schuld, vast inkomen dat binnenkort stijgt, moet binnen een jaar af te lossen moet zijn, kan een vrijwilliger goede ‘hulp op maat’ zijn?
Inderdaad!

Er wordt ook net gedaan alsof die vrijwilligers er net een dag zitten, terwijl ze vaak al jarenlange ervaring op hun conto hebben staan, met goede contacten bij gemeente, instanties en andere eisende partijen.
Als ik to zou zijn, zou ik ook voor Humanitas gaan.
Ze lijkt me verstandig genoeg met geld, ze heeft alleen een beetje support nodig meer niet.

Het geld dat ze anders aan een bewindvoerder kwijt was, kan ze mooi aflossen oo de schuld.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
25-06-2019 11:28
1 uitwas is er al eentje teveel.

Overigens, het gaat daar niet alleen over, het gebeurt ook vaak dat verplichtingen niet worden nagekomen en de schuldenaar daardoor van de regen in de drup terecht komt.
Die uitwassen worden minder en minder. Het zijn nu vooral de kantoren die alleen budgetbeheer aanbieden die nu opkomen. Of de zorgboerderijen met hoge PGB zorgindicaties. Waterbed effect. Waar mensen snel geld ruiken gaan ze daarvoor werk uitvoeren. Is overal gelijk.

Verplichtingen kun je als bewindvoerder niet, niet nakomen. De bewindvoerder moet het echter wél doen met het geld wat voorhanden is. Er staat geen geldboom in de tuin hier hoor. En voorschotten geven aan klanten is strikt verboden. Willen we soms wel, mag natuurlijk echt niet.

Als een alleenstaande moeder haar kind aan vader geeft voor de volledige zorg, komt er per direct € 500 euro in de maand minder binnen.
Als een persoon in ploegendienst in de WW komt, vlieg je keihard naar beneden in inkomen omdat het 70% basisloon is, zonder de extra's.
Hoe kun je dan nog de verplichtingen nakomen? Dan pak je de basis en alle rest is dan bijzaak.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Wie mijn eerste post leest, ziet dat ik eerst de minst ingrijpende maatregel voorstel. En pas dan een bewindvoerder en daarbij waar ze op moet letten voor het uitkiezen van een goede.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Wij van wceend...
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
25-06-2019 11:41
Wij van wceend...
Ah, je hebt geen argumenten meer voor je onderbuik gevoel en mening. Chique Cateautje, chique.
Als je niet wil leren over de beroepsgroep die je zó afserveert, hou dan ook je mening verder voor je.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Doreia* schreef:
25-06-2019 11:46
Ah, je hebt geen argumenten meer voor je onderbuik gevoel en mening. Chique Cateautje, chique.
Als je niet wil leren over de beroepsgroep die je zó afserveert, hou dan ook je mening verder voor je.
De redenen dat ik die wceend van stal haal is omdat jij geen redelijke argumenten hebt. Ondanks het feit dat het zo vaak en zoveel misgaat in dat wereldje, verdedig je het op een haast ongezonde wijze.
Dat het met enige regelmaat voorkomt dat mensen hun huis uit worden gezet omdat de bewindvoerder de huur niet heeft overgemaakt dat zie je gemakshalve maar eventjes over het hoofd.
Daar komt bij kijken dat de TO niet de indruk wekt een bewindvoerder nodig te hebben, maar een goede begeleiding om het zelf allemaal op een rijtje te krijgen. Het is in deze niet nodig om met een kanon op een mug te schieten.
Als door je schuldeisers bewindvoering nodig is (en ja, uit ervaring weet ik dat er schuldeisers zijn die zo redeneren - en ook met ons pas wilden praten over een regeling toen we een bewindvoerder gingen krijgen), dan kan je hoog en laag springen met vrijwilligers, maar dan kan je beter betalen voor een goede bewindvoerder dan verder in de problemen komen omdat je dingen maar even in één keer moet betalen allemaal te gelijk. Wij zijn sinds een paar weken schuldenvrij, en ik ben heel blij dat we vijf jaar geleden toch de stap genomen hebben en voor bewindvoering gegaan zijn.
Ik heb hele goede ervaring met deze: https://ahbewind.nl/ Zijn website is nog erg leeg, weet ik, maar dat zegt dus ook weer niet alles. Als bewindvoerder is hij gewoon echt heel erg goed. Degelijke juridische achtergrond ook, wat heel fijn is als je schulden hebt bij grote spelers (belastingdienst *kuch*) die nog wel eens meer loonbeslag leggen dan wettelijk mag ;-D
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
25-06-2019 11:56
De redenen dat ik die wceend van stal haal is omdat jij geen redelijke argumenten hebt. Ondanks het feit dat het zo vaak en zoveel misgaat in dat wereldje, verdedig je het op een haast ongezonde wijze.
Dat het met enige regelmaat voorkomt dat mensen hun huis uit worden gezet omdat de bewindvoerder de huur niet heeft overgemaakt dat zie je gemakshalve maar eventjes over het hoofd.
Daar komt bij kijken dat de TO niet de indruk wekt een bewindvoerder nodig te hebben, maar een goede begeleiding om het zelf allemaal op een rijtje te krijgen. Het is in deze niet nodig om met een kanon op een mug te schieten.
Lees mijn eerste post in dit topic nog eens als je kunt.

En nee, ik ben niet ongezond bezig. Ik werk dagelijks met veel andere bewindvoerders en allemaal even gedreven en gepassioneerd in het werk. Maar goed, jij hebt je mening gevormd. Omdat er uitwassen zijn, zullen we allemaal wel zo zijn. Betonnen muur.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Doreia* schreef:
25-06-2019 12:08
Lees mijn eerste post in dit topic nog eens als je kunt.

En nee, ik ben niet ongezond bezig. Ik werk dagelijks met veel andere bewindvoerders en allemaal even gedreven en gepassioneerd in het werk. Maar goed, jij hebt je mening gevormd. Omdat er uitwassen zijn, zullen we allemaal wel zo zijn. Betonnen muur.
Daar zit hem de crux. Ik zeg dat er foute bewindvoerders zijn, jij voelt je aangevallen en schreeuwt dan dat dat niet zo is en nu zou ik dan beweerd hebben dat jullie allemaal zo zijn Je zult maar zo'n uitwas treffen, zit je mooi met een gebakken peer.

Maar goed, daar gaat het niet om, de TO heeft aangegeven dat ze er binnen een jaar van af kan zijn als ze goede begeleiding krijgt en daar lijkt me Humanitas een uitgelezen klant voor. Het is niet zo dat zij met een minimum inkomen en schuld heeft opgebouwd van een halve ton en overal betalingsachterstanden heeft.
Ik heb je eerste post gelezen en een paar weken geleden nog een reportage gelezen van iemand die een bewindvoerder had toegewezen gekregen van de rechter en dat is helemaal mis gegaan, dus dat is ook geen garantie.

Stap eens uit je coconnetje, er is meer in de wereld dan alleen jouw wereldje.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
25-06-2019 11:35
Wie mijn eerste post leest, ziet dat ik eerst de minst ingrijpende maatregel voorstel. En pas dan een bewindvoerder en daarbij waar ze op moet letten voor het uitkiezen van een goede.
Je hebt helemaal gelijk. Er komen een paar schrijnende verhalen in de media en gelijk is de hele beroepsgroep besmet. Dat is natuurlijk onzin.
Mensen die er niet zelf mee te maken hebben gehad weten vaak niet hoe het zit. Bovendien zijn er genoeg mensen die van alles schreeuwen, maar ze vergeten dat als er geen geld is, er ook niets betaald kan worden. En dat ligt niet altijd aan een bewindvoerder.

En natuurlijk zitten er rotte appels tussen, die heb je in elke beroepsgroep.

En vrijwilligers kunnen ook foutieve informatie doorgeven.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
25-06-2019 12:58
Je hebt helemaal gelijk. Er komen een paar schrijnende verhalen in de media en gelijk is de hele beroepsgroep besmet. Dat is natuurlijk onzin.
Mensen die er niet zelf mee te maken hebben gehad weten vaak niet hoe het zit. Bovendien zijn er genoeg mensen die van alles schreeuwen, maar ze vergeten dat als er geen geld is, er ook niets betaald kan worden. En dat ligt niet altijd aan een bewindvoerder.

En natuurlijk zitten er rotte appels tussen, die heb je in elke beroepsgroep.

En vrijwilligers kunnen ook foutieve informatie doorgeven.
En er zijn ook vrijwilligers die de boel bedotten. Denk maar aan penningmeesters van sportclubs die er met de kas vandoor gaan.
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/economie/foute-bewind ... ~ac037f94/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://decorrespondent.nl/8230/welkom- ... 0-b476135f
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven