Geld & Recht alle pijlers

Bijstandsvraag

07-11-2011 14:45 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik heb een vraag. Wij ontvangen door omstandigheden tijdelijk Bijstand. Aan die situatie komt gelukkig eind dit jaar een einde. Maar ik erger me dood aan mensen die steeds tegen ons zeggen: wij betalen WEL jullie uitkering EN ook van al die andere bijstandslui. Alsof je een misdadiger bent. Het kan echt iedereen overkomen. Wij hadden het zelf ook nooit gedacht.

Ze vergelijken die bijstand met: ..en wij hoesten ook het pensioen van de ouderen al op. Wij hoesten ook de WW en de WIA op etc. Doen daar heel slachtofferig en boos over. Omdat zij wel werk hebben, betalen zij in hun optiek voor iedereen. Zoiets dus. . Iedereen betaalt z'n inhoudingen op het salaris en dat kan flink oplopen. Wij hebben zelf namelijk overal vele jaren lang werkend aan meebetaald, dus ook wij vinden dit nu niet fijn.

Maar hoe zit het dus met Bijstand als uitkering.. betaal je daar op je loon een aparte premie voor? Of is Bijstand een basisuitkering die je van de overheid ontvangt vanuit de pot betaalde Belastingen? Die wij met hard werken overigens zelf ook grof hebben mogen vullen, vele jaren lang. Ik ga me bij dat commentaar heel vervelend voelen en wil daarom graag weten uit welke pot de Bijstand wordt betaald. Alvast bedankt!
De bijstand is geen verzekering waar je als werkende rechten voor opbouwt. Dat doe je wel bij de WW. De bijstand wordt dus uit de algemene pot betaald (waar een ieder uiteraard wel aan bijdraagt dmv de belastingen).
Volgens mij hebben jullie voldoende tijd om dat bij het UWV zelf uit te zoeken.
Ja en?
Apart als jullie beiden zo lang en hard gewerkt hebben de ww dan zo kortdurend is.
quote:snoopylynn schreef op 07 november 2011 @ 14:53:

Google is your best friend!

Mag ik het verder gezeur vinden?
Of zit je nu huiswerk te maken voor school en heb je zelf geen zin om te zoeken ,pitty op (kost)school?
quote:snoopylynn schreef op 07 november 2011 @ 14:53:

?

Omdat ze niet werkt, zal ze wel alle tijd van de wereld hebben en mag ze hier niet een vraag stellen?
Bijstand gaat niet via het UWV maar via de gemeente.

UWV saat voor uitvoeringsinstituut WERKNEMERS verzekeringen. Vor alle uitkeringen die je daar krijgt (WW, WAZO, WIA en voormalig WAO en WAZ betaal je premie als je werkt. Geval apart is de WAJONG, omdat dat een uitkering is die (nog) via UWV gaat, maar voor mensen is die arbeidsongeschikt zijn geraakt voor hun 18e of tijdens hun studie. Zij hebben dus geen werknemersverleden.

En als TO zo har gewerkt heeft als ZZP-er krijgt ze ook geen WW omdat ze geen werknemer is geweest.
WWB is en volksverzekering en je betaald geen premie hiervoor van je loon maar het wordt betaald uit de algemene middelen. Een deel door het rijk en een (kleiner) deel door de gemeente.
quote:_ninthe_ schreef op 07 november 2011 @ 15:00:

[...]

Omdat ze niet werkt, zal ze wel alle tijd van de wereld hebben en mag ze hier niet een vraag stellen?

Van mij gerust; maar gezien de OP heb ik zo mijn twijfels over de echtheid van dit verhaal.

Daarnaast vind ik het persoonlijk onzin topics te openen over feitelijkheden die met 2 muisklikken te vinden zijn.
quote:_ninthe_ schreef op 07 november 2011 @ 15:00:

[...]

?

Omdat ze niet werkt, zal ze wel alle tijd van de wereld hebben en mag ze hier niet een vraag stellen?Dat zijn jou woorden
Ja en?
Hakkuhhhhhhhh!!!!
Dat waren ook jouw woorden Snoopy.

Maar goed, dit is weer een typisch voorbeeld van waarom er vaak topics worden geopend met als onderwerp het afzeiken van mensen. Het draagt totaal niets bij en als je denkt dat het niet echt is of je ergert je, reageer dan niet.

Beste TO: ik denk dat JO1980 het goed verwoordt. Dus tegen mensen die jou commentaar geven zou je dit als verweer kunnen noemen. Maar van de andere kant: jij bent niemand uitleg schuldig.

Ik zit ook in de WWB. Ik zeg er dan ook altijd achteraan, om mensen een beetje te triggeren: 'En ik ga verder ook nooit meer werken voor een baas!' Dan moet je die blikken eens zien. Ze hebben toch al een oordeel gevormd, je kunt dan l*llen als brugman, maar je overtuigt toch niemand.

Fijn dat het maar tijdelijk is voor jullie. En het eind is in zicht.
quote:molly74 schreef op 07 november 2011 @ 15:15:

Ik zit ook in de WWB. Ik zeg er dan ook altijd achteraan, om mensen een beetje te triggeren: 'En ik ga verder ook nooit meer werken voor een baas!'

Waarom zou je dat erbij zeggen? Vind ik persoonlijk een beetje provocerend en onzinnig. Ik heb zelf ook een half jaar wwb ontvangen in het verleden. Het is passend in die situatie om het niet als een vanzelfsprekendheid uit te dragen en inzet te tonen om weer aan het werk te gaan. Want idd, er wordt hard gewerkt voor die algemene pot.

Maar ik ben het volledig met TO eens dat dit soort algemene dankbaarheid om het feit dat bijstand bestaat, zich niet uit hoeft te strekken tot het persoonlijk door het stof kruipen en de hand kussen van je kennis die wel een baan heeft. Vind het ook erg lullig dat je er zo op aangesproken wordt, het kan idd iedereen overkomen.
De bijstand wordt betaald van het belastinggeld. Belasting draag je af als je werkt. Dus als weerwoord zou je kunnen zeggen indien je hiervoor een ruim arbeidsverleden hebt opgebouwd, dat je hieraan hebt meebetaald...
quote:bloemetje77 schreef op 07 november 2011 @ 15:40:

[...]

Waarom zou je dat erbij zeggen? Vind ik persoonlijk een beetje provocerend en onzinnig. Ik heb zelf ook een half jaar wwb ontvangen in het verleden. Het is passend in die situatie om het niet als een vanzelfsprekendheid uit te dragen en inzet te tonen om weer aan het werk te gaan. Want idd, er wordt hard gewerkt voor die algemene pot.

Maar ik ben het volledig met TO eens dat dit soort algemene dankbaarheid om het feit dat bijstand bestaat, zich niet uit hoeft te strekken tot het persoonlijk door het stof kruipen en de hand kussen van je kennis die wel een baan heeft. Vind het ook erg lullig dat je er zo op aangesproken wordt, het kan idd iedereen overkomen.

Dat zeg ik inderdaad om te provoceren, dat schreef ik toch al (triggeren). Want mensen denken toch wel iets over je, ze hebben hun oordeel al klaar, zónder te weten hoe het zit.En verder is het ook nog een feit bij mij. Dus daarom zeg ik dat.

"Het is passend in die situatie om het niet als een vanzelfsprekendheid uit te dragen"

En iedere situatie is ANDERS. Dat was nu precies de gedachte achter mijn posting.
quote:ziada1984 schreef op 07 november 2011 @ 15:41:

De bijstand wordt betaald van het belastinggeld. Belasting draag je af als je werkt. Dus als weerwoord zou je kunnen zeggen indien je hiervoor een ruim arbeidsverleden hebt opgebouwd, dat je hieraan hebt meebetaald...Ook als je niet werkt betaal je belasting. BTW om maar iets te noemen over de boodschappen bijvoorbeeld.
quote:feeks schreef op 07 november 2011 @ 14:59:

Apart als jullie beiden zo lang en hard gewerkt hebben de ww dan zo kortdurend is. een zelfstandig ondernemer krijgt geen WW volgens mij
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Tjonge, lekker sfeertje tegenwoordig hier zeg.

Nee, die zee van tijd hebben we niet, aangezien we op oudere leeftijd (wanneer je na een leven lang werken bij geen bedrijf meer binnenkomt) een eigen bedrijf aan het opstarten zijn en daar 18 uur per etmaal mee bezig zijn.

Inderdaad, een ondernemer krijgt geen Bijstand, maar BBZ.

Dat is OOK met 1 muisklik te vinden. En het aardige is dat iedereen zijn gewone bijstand mag houden, maar een startend ondernemer niet. Wij mogen ALLES achteraf terugbetalen. Dus een beetje genuanceerd reageren zou hier wel op zijn plaats zijn.

Ik wil iedereen hier bedanken die WEL in staat was om een normale volwassen reactie te geven en zo vriendelijk was te antwoorden op mijn vraag. Volgens mij is een forum namelijk voor vragen bedoeld. Gr.Pitty
Nou ik snap de verbitterdheid wel van mensen t.o.v. de wwb. Als jij 5 dagen per week vroeg je nest uit móet om geld te verdienen, en de buurman / vrouw zit thuis en verkondigd ook nog is dit wel prima te vinden. Schop onder je kont wat mij betreft. Bijstand is een vangnet, het liefst zo kort mogelijk. De mensen die er recht op hebben hoeven wat mij betreft geen verantwoording af te leggen maar moeten wel beseffen hoe het voor de werkende mensen voelt.
quote:Atelier_madame schreef op 07 november 2011 @ 16:23:

Nou ik snap de verbitterdheid wel van mensen t.o.v. de wwb. Als jij 5 dagen per week vroeg je nest uit móet om geld te verdienen, en de buurman / vrouw zit thuis en verkondigd ook nog is dit wel prima te vinden. Schop onder je kont wat mij betreft. Bijstand is een vangnet, het liefst zo kort mogelijk. De mensen die er recht op hebben hoeven wat mij betreft geen verantwoording af te leggen maar moeten wel beseffen hoe het voor de werkende mensen voelt. wat soepel van je
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:pitty schreef op 07 november 2011 @ 16:23:

Tjonge, lekker sfeertje tegenwoordig hier zeg.

Nee, die zee van tijd hebben we niet, aangezien we op oudere leeftijd (wanneer je na een leven lang werken bij geen bedrijf meer binnenkomt) een eigen bedrijf aan het opstarten zijn en daar 18 uur per etmaal mee bezig zijn.

Inderdaad, een ondernemer krijgt geen Bijstand, maar BBZ.

Dat is OOK met 1 muisklik te vinden. En het aardige is dat iedereen zijn gewone bijstand mag houden, maar een startend ondernemer niet. Wij mogen ALLES achteraf terugbetalen. Dus een beetje genuanceerd reageren zou hier wel op zijn plaats zijn.

Ik wil iedereen hier bedanken die WEL in staat was om een normale volwassen reactie te geven en zo vriendelijk was te antwoorden op mijn vraag. Volgens mij is een forum namelijk voor vragen bedoeld. Gr.PittyDan heb je toch je weerwoord voor vervelende opmerkingen? Niemand betaalt iets voor jullie, want jullie mogen alles achteraf terugbetalen.
Dat antwoord ik uiteraard ook vaak. 't Lijkt alleen niet veel verschil te maken. Nou ja, jammer dan maar. We werken ons suf om de situatie te veranderen en binnenkort zijn we ervan af.quote:justme27 schreef op 07 november 2011 @ 16:53:

[...]

Dan heb je toch je weerwoord voor vervelende opmerkingen? Niemand betaalt iets voor jullie, want jullie mogen alles achteraf terugbetalen.
quote:Pauline65 schreef op 07 november 2011 @ 15:03:

[...]

Van mij gerust; maar gezien de OP heb ik zo mijn twijfels over de echtheid van dit verhaal.

Daarnaast vind ik het persoonlijk onzin topics te openen over feitelijkheden die met 2 muisklikken te vinden zijn.Hier ben ik het helemaal mee eens, dit was ook wat ik bedoelde. Ik zeik mensen niet af maar een verhaal willen wat je zelf kan opzoeken lijkt me vrij onnozel. Van mij mag iedereen in de ww bijstand, wia of wat dan ook ik zorg wel voor mijn eigen hachje. Het kan me werkelijk geen biet schelen hoe anderen hun leven leiden.
Ja en?
quote:Atelier_madame schreef op 07 november 2011 @ 16:23:

Nou ik snap de verbitterdheid wel van mensen t.o.v. de wwb. Als jij 5 dagen per week vroeg je nest uit móet om geld te verdienen, en de buurman / vrouw zit thuis en verkondigd ook nog is dit wel prima te vinden. Schop onder je kont wat mij betreft. Bijstand is een vangnet, het liefst zo kort mogelijk. De mensen die er recht op hebben hoeven wat mij betreft geen verantwoording af te leggen maar moeten wel beseffen hoe het voor de werkende mensen voelt.Ze hebben zelf toch ook ooit gewerkt? En hóe voelt het voor 'de werkende mens' dan, vraag ik me af?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven