Bruiloft cadeau: geld
woensdag 8 mei 2019 om 11:08
Ik vind bruiloften leuk, maar niet de over-the-top gelegenheden met alle denkbare toeters en bellen.lilalinda schreef: ↑08-05-2019 10:39Wat mij verbaast, is dat zoveel mensen met tegenzin naar een bruiloft gaan. Die verbazing is tweeledig: ten eerste: ik houd van bruiloften. Maar bovenal: Een uitnodiging is geen aanwezigheidsverplichting
Je kunt ook gerust niet gaan.
Natuurlijk, dat wordt bij je broer vrij lastig (maar daar klaagt ook bijna nooit iemand over),
maar je kunt prima niet gaan als het gaat om de buren of een collega of een nichtje.
Doe het zo snel mogelijk, direct na de uitnodiging.
Heb het ik een ander topic wel eens verteld. Mijn ouders waren daggast bij het trouwen van mijn neef. Op een toplocatie, huwelijk voltrokken door de burgemeester zelf. Kerkelijke inzegening in een beroemde kerk. Feest op een toplocatie.
Overdag was het geweldig, volgens mijn ouders. Ik was er alleen eventjes 's avonds, ging de andere ochtend vroeg met vakantie dus ben snel weer naar huis gegaan. Black Tie was de dresscode. Alle familieleden hadden daar aan voldaan. Komen er collega's en studiegenoten van neef, corpsballen en grachtengordeltypes (is neef zelf ook, maar wel een lieve) in smoking met rafels en zomen uit de broek. Geen van die blagen had het fatsoen om hun zitplaats af te staan aan mijn ouders, die slecht ter been zijn.
Alleen een lid van de koninklijke familie (kennis van neef, ik zeg niet wie) was zorgzaam voor mijn ouders.
amarna wijzigde dit bericht op 08-05-2019 11:21
40.17% gewijzigd
woensdag 8 mei 2019 om 11:14
Echt heel bizar. Eigenlijk zou op de uitnodiging moeten staan; "jullie komst en bijdrage is zeer gewenst, anders kunnen we het niet betalen".
“Don’t look back – you’re not going that way.”
woensdag 8 mei 2019 om 11:16
Nu heb ik die nooit meegemaakt. Nooit de bruid in een witte koets etc. Nooit opgelaten duiven. Dresscodes etc
Eigenlijk altijd gewoon leuke mensen, mooie locatie, lekker eten, drankje te veel etc.
woensdag 8 mei 2019 om 11:25
Ik heb de duiven meegemaakt. Waaronder 1 dode, die de tocht in een krappe mand niet had overleefd.
Ook bruiloften met dresscode meegemaakt. "Vandaag is rood", van een Borsato-fan.
En een huwelijksvoltrekking met een zanger die de trouwzaal al "congratulations" zingend binnenkwam. Twee minuten te vroeg.
woensdag 8 mei 2019 om 11:27
Bij een vriendin zouden de ringen aangevlogen worden door twee roofvogels, alleen stond de valkenier in de file en kwam pas een paar uur later.amarna schreef: ↑08-05-2019 11:25Ik heb de duiven meegemaakt. Waaronder 1 dode, die de tocht in een krappe mand niet had overleefd.
Ook bruiloften met dresscode meegemaakt. "Vandaag is rood", van een Borsato-fan.
En een huwelijksvoltrekking met een zanger die de trouwzaal al "congratulations" zingend binnenkwam. Twee minuten te vroeg.
woensdag 8 mei 2019 om 11:33
de gruwel...amarna schreef: ↑08-05-2019 11:25Ik heb de duiven meegemaakt. Waaronder 1 dode, die de tocht in een krappe mand niet had overleefd.
woensdag 8 mei 2019 om 11:35
Dat zal je ook altijd zien. Maar ik denk hoe eenvoudiger, hoe minder er mis kan gaan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 8 mei 2019 om 12:56
Nu snap ik waarom ik in het leven niet verder ben geraakt: ik heb altijd veel te veel (geld) gegeven als kado voor een feest.
Even off-topic: ik heb (in het stomme België natuurlijk) ook al veel mensen geweten die zich verplicht voelden om een feest te geven. Onlangs met vriendinnen iets gaan eten, zegt plots iemand: nu kan ik op het laatste ogenblik voor mijn ouders nog een gouden bruiloft gaan organiseren. Mijn moeder had altijd gezegd, ik doe aan die kwatch (= onzin) niet mee. Maar nu krijgen mijn ouders plots langs alle kanten uitnodigingen van mensen die ook 50 jaar getrouwd zijn. Zij gaan naar al die feesten. (De ouders van vriendin nemen dan wel geschenk mee, misschien geld - 5 euro
- neen dat is een flauw grapje want het zijn voor zover ik weet geen gierigaards) Maar nu voelt de moeder van Jeannine zich dus wel moreel verplicht om ook een feest te geven.
Voelt Nederland ook die maatschappij-druk?
Even off-topic: ik heb (in het stomme België natuurlijk) ook al veel mensen geweten die zich verplicht voelden om een feest te geven. Onlangs met vriendinnen iets gaan eten, zegt plots iemand: nu kan ik op het laatste ogenblik voor mijn ouders nog een gouden bruiloft gaan organiseren. Mijn moeder had altijd gezegd, ik doe aan die kwatch (= onzin) niet mee. Maar nu krijgen mijn ouders plots langs alle kanten uitnodigingen van mensen die ook 50 jaar getrouwd zijn. Zij gaan naar al die feesten. (De ouders van vriendin nemen dan wel geschenk mee, misschien geld - 5 euro
woensdag 8 mei 2019 om 13:02
(het is "quatsch". Geen kritiek, goed bedoeld van mij)mammezel schreef: ↑08-05-2019 12:56Nu snap ik waarom ik in het leven niet verder ben geraakt: ik heb altijd veel te veel (geld) gegeven als kado voor een feest.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Even off-topic: ik heb (in het stomme België natuurlijk) ook al veel mensen geweten die zich verplicht voelden om een feest te geven. Onlangs met vriendinnen iets gaan eten, zegt plots iemand: nu kan ik op het laatste ogenblik voor mijn ouders nog een gouden bruiloft gaan organiseren. Mijn moeder had altijd gezegd, ik doe aan die kwatch (= onzin) niet mee. Maar nu krijgen mijn ouders plots langs alle kanten uitnodigingen van mensen die ook 50 jaar getrouwd zijn. Zij gaan naar al die feesten. (De ouders van vriendin nemen dan wel geschenk mee, misschien geld - 5 euro- neen dat is een flauw grapje want het zijn voor zover ik weet geen gierigaards) Maar nu voelt de moeder van Jeannine zich dus wel moreel verplicht om ook een feest te geven.
Een morele verplichting voelen is persoonlijk. Nederlanders zijn wat nuchterder, vermoed ik.
We hebben hier in Rotterdam een uitdrukking: "als Pietje in de Maas springt, spring jij er dan ook in?".
woensdag 8 mei 2019 om 13:06
woensdag 8 mei 2019 om 13:14
Ik reken altijd €25 pp voor avondgast en €50 pp voor daggast. En als ik zo kijk naar de momenten dat ik samen geld bij elkaar heb gelegd voor een kado (vriendengroep, sportteam) zaten de meeste mensen wel in die richting.
Afhankelijk van hoe oud de kinderen zijn zou ik 100-120 euro geven met het gezin.
Afhankelijk van hoe oud de kinderen zijn zou ik 100-120 euro geven met het gezin.
woensdag 8 mei 2019 om 13:24
NYC schreef: ↑07-05-2019 19:09Maar ben je 100% eerlijk dat je écht niks denkt te gaan krijgen (aan geld)? Wij hadden 50 gasten (ca 25-30 "adres-genodigden" schat ik) en zonder verwachtingen hardop te hebben uitgesproken naar elkaar of naar gasten die vroegen wat we wilden krijgen etc had (in elk geval ik) een beetje in gedachten een totaalbedrag van 500-1000 te krijgen. Niet dat ons weekend weg er onder geleden heeft hoor![]()
Niet een seconde!. Echt bizar! Maar goed ieder zn mening.
woensdag 8 mei 2019 om 13:47
DE Nederlander wellicht wel. Ik nietmammezel schreef: ↑08-05-2019 12:56Nu snap ik waarom ik in het leven niet verder ben geraakt: ik heb altijd veel te veel (geld) gegeven als kado voor een feest.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Even off-topic: ik heb (in het stomme België natuurlijk) ook al veel mensen geweten die zich verplicht voelden om een feest te geven. Onlangs met vriendinnen iets gaan eten, zegt plots iemand: nu kan ik op het laatste ogenblik voor mijn ouders nog een gouden bruiloft gaan organiseren. Mijn moeder had altijd gezegd, ik doe aan die kwatch (= onzin) niet mee. Maar nu krijgen mijn ouders plots langs alle kanten uitnodigingen van mensen die ook 50 jaar getrouwd zijn. Zij gaan naar al die feesten. (De ouders van vriendin nemen dan wel geschenk mee, misschien geld - 5 euro- neen dat is een flauw grapje want het zijn voor zover ik weet geen gierigaards) Maar nu voelt de moeder van Jeannine zich dus wel moreel verplicht om ook een feest te geven.
Op dit moment is 50-worden een hot-item in mijn vriendenkring. En dat gaat van feesten-in-zaaltjes, tot etentjes, tot een borrel thuis, tot helemaal-niks
(ik heb nog even om er over te denken, maar feest-in-zaaltje wordt het vast & zeker (zeker&vast, voor Belgen) niet)
woensdag 8 mei 2019 om 16:30
mammezel schreef: ↑08-05-2019 12:56Nu snap ik waarom ik in het leven niet verder ben geraakt: ik heb altijd veel te veel (geld) gegeven als kado voor een feest.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Denkt ze niet, lekker dan, ik geef zoveel uit aan het feestje van anderen, dus ik heb ook recht op een feestje?!
Ligt ook aan je omgeving hoor. Ik vind zoiets zelf verschrikkelijk, maar genoeg mensen in mijn omgeving die 30-40-50 jaar worden vieren met een feest. Maar een feestje geef je voor jezelf, niet voor een ander.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 14 mei 2019 om 16:24
Exact dit als Belgische. Onder de 50 euro pp gaan is NOT DONE, en ook de kinderen moeten worden meegerekend.mammezel schreef: ↑06-05-2019 21:41Misschien zijn de Nederlandse bruiloften anders dan de Belgische, dat kan en dat mag.
Maar als je - hier in België - de ganse dag mee op de trouwerij bent dan is er eten, drinken, nog eens eten en nog eens drinken en rond middernacht nog eens eten, drinken is dan à volonté beschikbaar, dan vindt ik het voor een gezin van 4 personen eerder pover om 'maar 100 à 150 euro te geven'.
Natuurlijk moeten de gasten het feest niet financieren. Maar als ik op bezoek ga bij iemand, dan neem ik al een bloemetje mee. Waarom zou ik dan bij een familielid dat trouwt, en waar ik de ganse dag in eten en drinken deel, niet een bijdrage (lees: cadeau) naar evenredigheid geven.
Maar zoals gezegd, de Nederlandse (en bij uitbreiding: feesten) verschillen misschien danig van de Belgische.
Misschien zijn de huwelijksfeesten bij ons heel anders? Geen idee.
dinsdag 14 mei 2019 om 16:33
Als je moet leven van een minimum inkomen, is 50 euro pp waarschijnlijk je hele maandbudget voor eten en drinken.
Ik zou het heel erg vinden als mijn dierbaren zouden thuisblijven omdat ze het “ not done” zouden vinden om minder dan bedrag x te geven, als ze dat niet kunnen missen. Een gift is een gift en geen entree betaling.
Er is geen minimum of maximum, je geeft wat je kunt en wilt missen en iedereen die daar wat van vindt mag het naar de politie brengen.
Ik zou het heel erg vinden als mijn dierbaren zouden thuisblijven omdat ze het “ not done” zouden vinden om minder dan bedrag x te geven, als ze dat niet kunnen missen. Een gift is een gift en geen entree betaling.
Er is geen minimum of maximum, je geeft wat je kunt en wilt missen en iedereen die daar wat van vindt mag het naar de politie brengen.
dinsdag 14 mei 2019 om 17:37
Nee jullie houden liever de schone schijn op dat je veel geld hebt denk ik. De mensen die de bruiloft geven en de mensen die een cadeau geven waar ze eigenlijk geen geld voor hebben.NienkeNon7 schreef: ↑14-05-2019 16:24Exact dit als Belgische. Onder de 50 euro pp gaan is NOT DONE, en ook de kinderen moeten worden meegerekend.
dinsdag 14 mei 2019 om 17:55
Precies! Ik loop al even op deze wereld en heb echt nog nooit van de morele verplichting gehoord dat je een bedrag cadeau geeft ter waarde van de consumpties die je gaat nuttigen.forumfossiel schreef: ↑14-05-2019 16:33Als je moet leven van een minimum inkomen, is 50 euro pp waarschijnlijk je hele maandbudget voor eten en drinken.
dinsdag 14 mei 2019 om 17:58
Lul toch niet zo dom. Mensen met het minimum loon moeten een week eten van zon bedrag.NienkeNon7 schreef: ↑14-05-2019 16:24Exact dit als Belgische. Onder de 50 euro pp gaan is NOT DONE, en ook de kinderen moeten worden meegerekend.
woensdag 15 mei 2019 om 08:51
Idd. Ik heb liever dat iemand gewoon komt en een leuk kaartje meenemen, dan dat ze niet komen omdat ze het 'entree' niet kunnen betalen.forumfossiel schreef: ↑14-05-2019 16:33Als je moet leven van een minimum inkomen, is 50 euro pp waarschijnlijk je hele maandbudget voor eten en drinken.
woensdag 15 mei 2019 om 10:42
Waarom moet het zoveel zijn? Wat is de gedacht erachter?NienkeNon7 schreef: ↑14-05-2019 16:08Ik ga niet akkoord met de mensen die 50pp zeggen en de kinderen niet meerekenen. Die zijn toch ook gevraagd? Die krijgen daar ook eten en drinken...
Ik zou ook eerder naar een bedrag tussen 150 euro en 200 euro gaan.
woensdag 15 mei 2019 om 10:53
woensdag 15 mei 2019 om 10:58
Maar 150-200 euro? Ik vind dat krankzinnig als het niet een broer of zus betreft.Waterpolo13 schreef: ↑15-05-2019 10:53de gedachte erachter, denk ik bij ons althans:
voor een verjaardag van vriendjes kids geven wij meestal 10 tot 15 euro
verjaardag van onze vrienden: 25 euro
kerst/ verjaardag familie: 50 euro
een trouw is toch nets iets specialer, uitgebreider te vieren en geven we dus ook meer aan uit.