Geld & Recht alle pijlers

Debat op 2 geen cent meer te makken

15-04-2012 12:02 773 berichten
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1248379

Steeds meer mensen kunnen de eindjes niet meer aan elkaar knopen. Het neemt zulke grote vormen aan dat ze zelfs geen geld meer hebben voor eten. En dus zijn ze overgeleverd aan de voedselbank.

Het gaat niet alleen om mensen die al in de bijstand leven, maar ook juist gezinnen voor wie tot voor kort nog niet zoveel aan de hand was. Vóór de economische crisis.

Wat vonden jullie van de uitzending?
quote:merano schreef op 16 april 2012 @ 14:52:

[...]

Een smartphone kan er na afloop van het abonnement nog uit, maar internet en mobiel niet. Alleen al omdat je voor het UWV telefonisch bereikbaar moet zijn en via internet vacatures moet zoeken en je werkmap moet bijhouden. Internet is tegenwoordig een basisbehoefte, denk ik.Daarom kun je ook gratis in de bibliotheken op internet, dat hoef je niet thuis te hebben en een telefoon waarop je gebeld kunt worden met 5,- euro prepaid kun je voor iets van 30,- euro al halen ij de ah, heb je er nooit meer abbonnementskosten e.d aan.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 16 april 2012 @ 15:32:

[...]Snap ik niet? Je zegt hier ook dat je al heel vroeg begonnen bent met kopen, dan moet je toch enorme overwaarde hebben gemaakt? Voor veel mensen is de waarde van hun huizen 2, 3 keer over de kop gegaan sinds de euro, maar ja, ken er ook die de overwaarde hebben meegenomen in een opgehoogde hypotheek om er andere zaken mee te financieren... zeg niet dat voor jou zo is hoor, maar ik vraag me af hoe het zit dan.1ste huis met flinke winst verkocht, mooi groot 2 de huis van gekocht. Na een jaar verkocht wegens scheiding en toen geen restschuld overgehouden juist door de overwaarde van huis 1. Weer gaan huren, huis gekocht met huidige partner, na 3 jaar zonder winst/verlies verkocht en huidig huis gekocht (4 jaar geleden). Huidig huis dus volledig gefinancierd en de waardedaling hier is erg hoog, doordat de partij die ook onze huizen heeft gebouwd (renovatiebouw) hetzelfde 2 jaar later heeft gedaan voor ruim een halve ton minder (omdat ie het anders niet kon verkopen). Dat project was verliesleidend, maar wel minder dan dat het helemaal niet was uitgevoerd en onze huizen zijn dus veel minder waard geworden doordat mensen precies hetzelfde konden kopen voor veel minder geld en daaroverheen dus de 'normale' daling. Trekt ook vanzelf weer aan ben ik van overtuigd, maar daar gaat wel jaren overheen.
quote:merano schreef op 16 april 2012 @ 14:58:

[...]

Jij hebt van alles meegemaakt, maar er zijn tegenwoordig hele volksstammen die nooit arm geweest zijn. Een jeugd met ieder jaar twee vakanties, alle apparatuur etc. Als die groep vervalt tot armoede, hebben ze nooit geleerd hoe je dat doet.Sorry maar dat is toch gewoon verwendheid en gebrek aan opvoeding. Het alleereesrste wat je een kind leert zodra het zakgeld krijgt is dat het nooit meer uit kan geven dan het heeft. En dat je dus op moet sparen of pech hebt als je ergens het geld niet voor hebt. Zolang je dat als basis hebt zul je toch een manier vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ok, dat maakt het verhaal alweer helemaal anders ja.

Feitelijk was je dus weer een starter bij wijze van, en nieuwbouw is helemaal een ramp nu.

Nou ja, uitzitten dan maar. Maar dat is op zich geen probleem, zolang je het kan betalen natuurlijk.
quote:Sunemom schreef op 16 april 2012 @ 16:38:

[...]

Daarom kun je ook gratis in de bibliotheken op internet, dat hoef je niet thuis te hebben en een telefoon waarop je gebeld kunt worden met 5,- euro prepaid kun je voor iets van 30,- euro al halen ij de ah, heb je er nooit meer abbonnementskosten e.d aan.Das dan jouw mening he? Als ik thuis een sollicitatiebrief schrijf doe ik er al lang over, om em zo goed mogelijk te maken, daarbij zet ik radio en tv uit omdat mij dat allemaal afleidt. Het lijkt me verdomde lastig als ik dat in de drukke en rommelige bieb hier moet doen. Daarbij, moet ik dan elke dag naar de bieb om mijn mail te checken?
quote:Sunemom schreef op 16 april 2012 @ 16:48:

[...]

Sorry maar dat is toch gewoon verwendheid en gebrek aan opvoeding. Het alleereesrste wat je een kind leert zodra het zakgeld krijgt is dat het nooit meer uit kan geven dan het heeft. En dat je dus op moet sparen of pech hebt als je ergens het geld niet voor hebt. Zolang je dat als basis hebt zul je toch een manier vinden.Ja in een ideale wereld... Maar wat nou als je dat niét als basis hebt? We zijn niet allemaal zoals Sunemom namelijk.
quote:frizzy schreef op 16 april 2012 @ 16:49:

[...]

Das dan jouw mening he? Als ik thuis een sollicitatiebrief schrijf doe ik er al lang over, om em zo goed mogelijk te maken, daarbij zet ik radio en tv uit omdat mij dat allemaal afleidt. Het lijkt me verdomde lastig als ik dat in de drukke en rommelige bieb hier moet doen. Daarbij, moet ik dan elke dag naar de bieb om mijn mail te checken?Ja waarom niet? Als je werkloos bent en een uitkering hebt is werk vinden in mijn ogen gewoon je baan, dus dan heb je ruim de tijd om elke dag je mail te gaan checken. En je kunt toch prima je sollicitatiebrief thuis schrijven en in de bibliotheek overtypen of als je de luxe hebt van wel een pc en alleen geen internet dan gooi je je sollcitatiebrieven op een usbstick en ga je daarmee naar de bieb.

Ik zeg niet dat dat leuk of simpel of makkelijk en fijn is. Het is wel mogelijk en dus als je geen geld voor internet hebt wel een oplossing ala waar een wil is is een weg.
Klopt, voor alles is een oplossing. Nou ja, bijna alles dan. Waar ik over val is 'dat hoef je thuis niet te hebben'. Ik geef aan dat het behoorlijk lastig is als je het thuis niet hebt. Maar het zou geen wereldramp zijn als ik het niet had, nee.
quote:frizzy schreef op 16 april 2012 @ 16:51:

[...]

Ja in een ideale wereld... Maar wat nou als je dat niét als basis hebt? We zijn niet allemaal zoals Sunemom namelijk.Dan maak je het je basis, want als je een keer met je kop tegen de lamp loopt zorg je er toch voor dat dat niet nog een keer gebeurd. En als je dat niet zelf kunt dan zoek je hulp. Volgens mij is van schuld naar schuld leven, hopen dat de deurwaarder vooral niet vandaag komt en uiteindelijk ind e schuldsanering komen echt vele malen erger dan aan de bel trekken en je (op tijd!) laten helpen.
quote:Sunemom schreef op 16 april 2012 @ 16:58:

[...]

Dan maak je het je basis, want als je een keer met je kop tegen de lamp loopt zorg je er toch voor dat dat niet nog een keer gebeurd. En als je dat niet zelf kunt dan zoek je hulp. Volgens mij is van schuld naar schuld leven, hopen dat de deurwaarder vooral niet vandaag komt en uiteindelijk ind e schuldsanering komen echt vele malen erger dan aan de bel trekken en je (op tijd!) laten helpen.Tuurlijk. Maar je kan niet snappen dat niet iedereen zo kan denken? Of dat niet iedereen die capaciteiten heeft?
quote:frizzy schreef op 16 april 2012 @ 16:57:

Klopt, voor alles is een oplossing. Nou ja, bijna alles dan. Waar ik over val is 'dat hoef je thuis niet te hebben'. Ik geef aan dat het behoorlijk lastig is als je het thuis niet hebt. Maar het zou geen wereldramp zijn als ik het niet had, nee.

Maar waarom val je daarover dan? Omdat het lastig is? Rondkomen van weinig is nu eenmaal lastig. Niet voor niets wordt er zo vaak gezegd geld maakt niet gelukkig, maar het is wel makkelijk.

Je zegt het zelf het is lastig, maar het niet hebben zou ook geen wereldramo zijn. En zo is het toch heel eerlijk gezien met alles behalve een dak boven je hoofd, eten, gezondheidszorg en wat kleding. Alles wat je meer hebt is prachtig, maar je kunt zonder. Misschien niet simpel, aar het kan wel en je wordt er niet minder mens van als je zonder die luxe leeft. Voor alle andere dingen dan die hele basisdingen zijn oplossingen te bedenken (als dat al nodig is).
Dan moet je wel een bieb hebben... er zijn ook plaatsen waar alleen een biebbus komt, die hebben geen internet.
quote:Flashy schreef op 16 april 2012 @ 17:02:

Dan moet je wel een bieb hebben... er zijn ook plaatsen waar alleen een biebbus komt, die hebben geen internet.Dan heb je wel een buurvrouw-/man, moeder/vader, oom/tante, neef/nicht, vrienden, kennisen waar je wel terecht kunt. Lijkt mij sterk dat er helemaal niemand in jouw omgeving is die jou daarbij wil/kan helpen.
quote:frizzy schreef op 16 april 2012 @ 17:00:

[...]

Tuurlijk. Maar je kan niet snappen dat niet iedereen zo kan denken? Of dat niet iedereen die capaciteiten heeft?

Ja hoor ik kan dat prima snappen, ik snap alleen niet dat iedereen dan zegt dat het geen eigen schuld is. Natuurlijk kan niet iedereen hetzelfde, zijn belastbaarheid en mogelijkheden verschillend, maar iedereen kan inzien dat het misgaat en dat ie hulp in moet schakelen. En zoals je een ondernemersplan moet schrijven om een lening voor een bedrijf los te krijgen bij een bank zou ik me ook heel goed kunnen voorstellen dat er meer regels rondom hypotheken komen. Bewijs maar dat je het echt kunt betalen en dat je ook weet hoe en wat als alles niet zo loopt als je gepland hebt.

Maar steeds het geroep dat het echt geen eigen schuld is, dat al die mensen die nu in de prolemen komen dat aan pech en de economie te danken hebben i.p.v aan hun eigen keuzes. Dat de 'rijken' maar meer moeten dat dus de hra wel afgeschaft kan worden. Enz terwijl de meeste gezinnen met een normaal inkomen en een normale hypotheek minder overhouden dan een gezin dat van de bijstand leeft omdat ze alle toeslagen e.d mislopen vind ik dus ook heel vervelend. Voor heel veel mensen zijn hun financien toch echt wel gekoppeld aan hun eigen keuzes en veel mensen met een laag inkomen leven nu eenmaal tot op bepaalde hoogte boven hun stand en als ze hun uitgaven niet aanpassen komen ze dus in de problemen en dat is m.i tot op zekere hoogte wel degelijk een gevolg van hun eigen keuzes.
quote:malu3 schreef op 16 april 2012 @ 17:10:

[...]

Dan heb je wel een buurvrouw-/man, moeder/vader, oom/tante, neef/nicht, vrienden, kennisen waar je wel terecht kunt. Lijkt mij sterk dat er helemaal niemand in jouw omgeving is die jou daarbij wil/kan helpen.Zoals ik al zei, voor alles is een oplossing. Maar het scheelt nogal een ruk als je je brieven in rust kan schrijven, op je eigen tempo, zonder daarvoor elke dag de deur uit te moeten. Kan me zomaar voorstellen dat het je succesvoller maakt bij sollicitaties.
Sunemom dan hanteren we wellicht een verschillende definitie van eigen schuld.
quote:frizzy schreef op 16 april 2012 @ 16:57:

Ligt er ook maar weer aan waar je woont Frizzy.

Op de bibliotheken zijn ze ook flink aan het bezuinigen.

En ik vind een computer met internet gewoon een baisbehoefte tegenwoordig. Ik heb het nu vanaf september 2009 omdat ik eerder

geen geld had voor een nieuwe computer, maar hoeveel mensen er toen al niet zeer zwaar verbaasd waren over het feit dat ik geen internet had.

Sommige telecombedrijven sturen niet eens afschriften meer.

Kijk maar op internet wordt er gezegd.
odi et amo
Er zijn genoeg bedrijven die extra kosten in rekening brengen als je nog papierwerk van ze wenst te ontvangen.
Maar Sunemom, als jij je ten tijde van je scheiding (een jaar na het kopen van een nieuw huis) niet op je eerdere overwaarde had kunnen beroepen, was je ook de min in gegaan met een restschuld. Dan had je dus ook in een zinkend schuitje gezeten. Een scheiding is ook een gevolg van je eigen keuzes, maar jij hebt toen gewoon geluk gehad dus. Dat heeft dus meer met tijdsgeest te maken dan verstand, tegenwoordig had je er heel anders voorgestaan.

Speel even advocaat van de duivel he.
quote:frizzy schreef op 16 april 2012 @ 14:18:

[...]

Niet voor niks heb ik mijn inschrijving bij de woningbouw door laten lopen. Maar verder zou ik, als alleenstaande, eigenlijk niet weten hoe bepaalde dingen te doen. Het geld kan opraken en dan heb ik een probleem. Ben ik verder helemaal geen big spender: kom net bij de Lild vandaan en deed dat ook al voor ik werkloos was. Maar elke buffer kan op.

Helemaal eens, ik zie het niet zo snel gebeuren, maar weet ook dat ik in de financiele problemen zou kunnen raken.

Ik ben alleen, prima baan en spaarrekening, (nog) geen koophuis maar daar ben ik nu wel naar op zoek. Waarom? Ik verdien teveel voor sociale woningbouw en huren in de private sector is hier echt verschrikkelijk duur. Dus kopen wat ik op mijn salaris kan en daarbij een behoorlijk deel van mijn spaargeld betalen om de hypotheek binnen de perken te houden.

Maar dan nog: wat als ik mijn baan kwijt raak en geen nieuwe baan kan vinden? Wat als ik arbeidsongeschikt raak? Ik sta ook op de wachtlijst voor woningnet hoewel ik er nu nevernooitniet kan huren en check zo af en toe zelfs of ik 'makkelijk' een andere baan zou kunnen vinden (op dit moment lijkt dat geen enkel probleem gelukkig), maar ik ben zeker niet zo naief of arrogant om te denken dat dit mij niet kan overkomen.

Overigens heb ik een paar jaar in een achterstandswijk gewoond en ben ik daar ook wel redelijk cynisch geworden over onze verzorgingsstaat. Natuurlijk moet er een vangnet zijn, maar er wordt echt nog steeds stevig misbruik gemaakt. Iemand schreef het hier eerder al: ik kreeg zoveel opmerkingen als ik 's ochtends naar mijn werk ging in de zomer terwijl de rest van de wijk de tuinstoelen en bierkratjes alvast naar buiten aan het slepen was en vond dat ik gek was dat ik werkte. Daar mag m.i. nog steviger op gelet worden zodat er ook ruimte blijft voor zorg en begeleiding voor die groepen die hiervan wel afhankelijk zijn.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 16 april 2012 @ 18:31:

Maar Sunemom, als jij je ten tijde van je scheiding (een jaar na het kopen van een nieuw huis) niet op je eerdere overwaarde had kunnen beroepen, was je ook de min in gegaan met een restschuld. Dan had je dus ook in een zinkend schuitje gezeten. Een scheiding is ook een gevolg van je eigen keuzes, maar jij hebt toen gewoon geluk gehad dus. Dat heeft dus meer met tijdsgeest te maken dan verstand, tegenwoordig had je er heel anders voorgestaan.

Speel even advocaat van de duivel he.

Natuurlijk had ik er dan anders voorgestaan. Dan hadden we ook andere keuzes gemaakt. Ik had nu na de scheiding ook een restschuld (o.a door advocaatskosten) maar dus niet van de woning. Ik heb ervoor gekozen die eerst af te betalen o.a door een jaar twee banen naast een voltijd- en deeltijdstudie (waar ik dus niet veel college van de voltijdstudie volgde ) te hebben zodat ik die heel snel kon af betalen. Als we nu zouden moeten verkopen zouden we dus ook een restschuld van rond de 75.000 euro hebben. Dat is een groot bedrag, maar als je dat goed onderbrengt is dat een last van rond de 500,- afbetaling per maand. Dat betekent dus een extra baan voor een van beiden.

En ik heb deels makkelijk praten hoor, want ik heb het altijd weer voor elkaar gekregen en misschien is dat dan mijn kracht dat ik dat kan. Ik zorg gewoon dat ik uiteindelijk altijd weer naar de mogelijkheden zoek en kijk i.p.v te blijven klagen over wat niet (meer) kan financieel gezien (en ook zoveel mogelijk op andere vlakken).
Ik denk ook trouwens niet dat dingen mij niet kunnen overkomen, je kunt heel veel voor zijn, maar ooit houd dat op en dat pun bereik ja als alleenstaande sneller dan als gezin. Wij hebben ten tijde van de renvatiebouw van ons huis een zoon gekregen die zo vaak ziek was at beiden werken er gewoon niet meer inzat. Ik ben gestopt en we raakten dus in een klap een volledig inkomen kwijt. Man heeft redelijke zekerheid, maar als hij ontslagen zou worden zou het echt wel sappelen wordne op 70% van zijn salaris, dan moeten we echt noodplan C of D gaan inzetten zeg maar. Ik weet echt wel dat het heel vaak heel moeilijk is.

Mijn irritatie zit hem vooral in het makkelijke geschop dat de hra er wel af kan en dat iedereen met een koophuis zo 'rijk' is. Iedereen maakt keuzes en de gelgen van die keuzes met iedereen zelf dragen en die verantwoordelijkheid is niet ineens anders als het misgaat. Ook dan ben je gewoon verantwoordelijk voor je eigen keuzes.
quote:Pauline65 schreef op 16 april 2012 @ 12:37:

[...]

Hoe komt dat dan?

Dat vraag ik me oprecht af.

Dan is het wel duidelijk dat jij niet op je geld hoeft te letten als je je afvraagd hoe het komt dat steeds meer mensen in de problemen komen, kijk alleen al naar de stiekeme prijsverhogingen bij o.a de lidl , wacht maar af wat het straks word met de steeds duurdere benzine prijzen, of dacht je dat dat niet word door berekend naar de consument.

Alleen al bij de lidl is in nog geen half jaar tijd de koffie van ¤179,- naar ¤2,59 gegaan, ik haal de koffie bij de hema daar heb ik 40 pads voor ¤2,- en zo kan ik nog wel veel meer dingen opnoemen die stiekem aan duurder geworden zijn en de regering maar zeggen dat we meer moeten uitgeven, van wat? waar van?
Ik vraag me dat af omdat ik een vriendin heb die in de bijstand zit en zij kan er prima van rondkomen. En om haar woorden te gebruiken: je moet het doen met wat je hebt en niet terugkijken naar wat 'vroeger' zonder problemen kon.

Maar goed, zij heeft zonder morren de auto de deur uit gedaan en kan zelfs sparen zodat ze 's zomers 2 weken op vakantie kan.

En dus: nee, ik snap die verhalen niet over mensen die 'niet eens meer eten kunnen kopen als alle vaste lasten betaald zijn'.

Komt op mij nogal demagogisch over.

En hier geen bijstand, maar mijn man is in een nieuwe baan behoorlijk achteruit gegaan in extra salariscomponenten. Wij kunnen meer dan prima rondkomen, maar dingen die wij 4 jaar geleden zonder nadenken deden, doen we nu niet of veel minder.

Als we op dezelfde voet doorgeleefd zouden hebben, ja dan is het inderdaad wachten op problemen.

Moet wel lachen trouwens om je koffiepad voorbeeld. Als er ergens simpel op te bezuinigen valt, is het wel door geen koffiepads meer te gebruiken.
Ik denk dat heel veel armoede,of mensen/gezinnen met te hoge schulden nog verbogen is/wordt gehouden.

volgens de cijfers van Nibud stijgt de aantallen enorm,maar ik ken niemand in mijn omgeving vooralsnog die in de "rats"zit en ik kom met twee kinderen en een baan met een heel hoop mensen in contact.

logisch natuurlijk,je bespreek niet zo maar even je financiele toestand op het schoolplein.

maar ik zie aan de andere kant ook geen andere levenstijl!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven