Geld & Recht alle pijlers

dwangsom

28-02-2017 13:22 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

heeft iemand ervaring met het niet nakomen van een dwangsom?

onder het motto: van een kale kip valt niet veel te plukken...

zal een rechter snel een dwangsom opleggen bij iemand met een uitkering?

mvg
Ja, dat kan.
Wat meer info zou handig zijn.
quote:minnimouse schreef op 28 februari 2017 @ 13:25:

Wat meer info zou handig zijn.

Ik zal meer info toekennen in de hoop geen nare reacties te krijgen.

Het betreft een omgangsregeling die ik tegenwerk.

En ik heb hier alle reden voor, dus ik hoop niet dat mensen gaan oordelen zonder dat ze iets weten.

Het gaat mij erom...als de rechter een omgangsregeling vastlegt.

Ik zal deze niet nakomen. De volgende stap zal wellicht een dwangsom zijn, zodat ik wél zal meewerken.

Mijn vraag is nu...ik heb een uitkering en niet veel te makken. Wordt hier ook rekening mee gehouden door de rechter?

Want ik ben in staat deze dwangsommen gewoon te betalen. Maarja, dat houdt in dat ik in de schulden zal komen (en dat is ook niet in het belang van mijn zoon). De dwangsommen niet betalen, zal geen optie zijn want volgens mij zijn deze afdwingbaar toch?
Wil jij je zoon niet zien of mag jouw zoon zijn moeder (of andere persoon met voogdij) zien?
Dwangsommen niet negeren, maar aanvechten. Zolang de procedure loopt hoef je niks.

Ik mag aannemen dat je er een goede reden hebt,die je hard kan maken. Als de rechter je geen gelijk geeft andere oplossingen bedenken.

Als je zelf met alternatieven komt en dus wel meewerkt is een rechter doorgaans schappelijker dan wanneer je steevast weigerd.
Er moet wel iets heel ernstigs aan de hand zijn als je niet wil dat een omgangsregeling wordt nageleefd. Sterkte
Ja hoor, het is niet het probleem van de rechter dat je iets niet kan betalen? Zie het als een verkeersboete. Of je die nu kunt betalen of niet, bega je een overtreding krijg je hem en moet je hem hoe dan ook betalen. Dat kan inhouden dat je onder bewind komt of failliet verklaard kan worden. Dan gaat elke cent die je extra te spenderen hebt naar de afbetaling daarvan. Maar een dwangsom is een dwangsom. En daarbij gaat niet gekeken worden naar je inkomen. Je gaat dus in de schulden dan.

Geen dwangsom opleggen is 'lekker makkelijk' want dan is er geen pressiemiddel en zul je nooit iets nakomen.
Gaat het nou om een omgangsregeling met een kind of om het betalen van alimentatie? Als we het hebben over een dwangsom lijkt het eerder alsof het over de alimentatie gaat.
Ik denk dat TO de moeder is die de vader verbiedt om het kind te zien...
Het enige wat ik er van weet is dat ze rekening moeten houden met een beslagvrije voet. Maar dat gaat ook niet altijd op. Op internet staat voldoende info hierover. o.a; op FB, recht in nederland.
Tja.... ik weet niet hoeveel spullen je hebt die via een veiling kunnen worden verkocht en hoe je precies tegen jarenlange curatele staat, zodat je langdurig (desnoods in kleine stapjes) je schuld kunt afbetalen? Met een beetje pech word je ook nog een tijdje in hechtenis genomen, maar dat heb je er vast graag voor over. De schuld wordt daarmee natuurlijk niet ingelost, die loopt gewoon door.

Zijn er misschien nog betere manieren, bijvoorbeeld om de rechter op andere gedachten te brengen? Zijn er nog experts die kunnen adviseren?
Als de rechter een dwangsom toekent, heeft hij een hele goede reden om dat te doen. Het is niet een maatregel die ze graag nemen in dit soort gevallen, omdat het de situatie meestal geen goed doet. Een rechter zal dit alleen toekennen als hij van mening is dat de verzorgende ouder doelbewust en onterecht de omgang saboteert en andere middelen, zoals mediation of hulpverlening, hebben gefaald.

Overigens is er bij niet kunnen/willen betalen ook nog de mogelijkheid dat je in gijzeling wordt genomen.
quote:ghostly41 schreef op 28 februari 2017 @ 13:45:

Ik denk dat TO de moeder is die de vader verbiedt om het kind te zien...Oprechte vraag, leggen ze daar een dwangsom voor op? Dan zou ik de vraag van TO wat beter begrijpen
Welke redenen heb je om zo'n omgangsregeling tegen te werken? Kan je daar dan niet wat mee? Want ook al denk jij dat je een kale kip bent, er valt heus wel wat te plukken.
Ja hoor ook met een uitkering moet je die betalen. Of jij daardoor in de schulden komt boeit de rechter niet.

Zou ook wat zijn he? Mensen die geen geld hebben gaan dan altijd vrijuit.
Ik zou dat echt niet doen, het gaat in je nadeel werken in het proces mbt de omgangsregeling.
Sorry, blijkbaar zie ik een broodrooster als een mannelijk voorwerp...

Ja, daar leggen ze dwangsommen voor op en je kan zelfs gegijzeld (lijfsdwang) worden. Klik voor voorbeeld
Als jij gegronde redenen hebt moet je de omgangsregeling aanvechten en veilig thuis kan je daarbij helpen. Ook bij een uitkering leggen ze een dwangsom op ook als je daarmee in de schuld komt
where ever you go, go with your heart
Die reden moet dan ook daadwerkelijk gegrond, aantoonbaar EN bewezen zijn.
Uiteindelijk trek je toch aan t kortste eind. Moet je nog oppassen dat ze jou de voogdij niet afnemen.
quote:Konijntje999 schreef op 28 februari 2017 @ 13:59:

Sorry, blijkbaar zie ik een broodrooster als een mannelijk voorwerp...

Ja, daar leggen ze dwangsommen voor op en je kan zelfs gegijzeld (lijfsdwang) worden. Klik voor voorbeeldWow oké, dat wist ik niet! Maar zoiets wordt ook niet zomaar opgelegd lijkt me. TO, kan je het besluit van de rechter niet aanvechten? Als je bewijs hebt dat het ongegrond is?
quote:safrat schreef op 28 februari 2017 @ 13:52:

Welke redenen heb je om zo'n omgangsregeling tegen te werken? Kan je daar dan niet wat mee? Want ook al denk jij dat je een kale kip bent, er valt heus wel wat te plukken.Een kale kip valt uitstekend een poot uit te draaien.
quote:Felix_Urbexicus schreef op 28 februari 2017 @ 14:19:

[...]

Een kale kip valt uitstekend een poot uit te draaien.Ja. TO praat als een kip zonder kop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven