dwangsom
dinsdag 28 februari 2017 om 13:30
quote:minnimouse schreef op 28 februari 2017 @ 13:25:
Wat meer info zou handig zijn.
Ik zal meer info toekennen in de hoop geen nare reacties te krijgen.
Het betreft een omgangsregeling die ik tegenwerk.
En ik heb hier alle reden voor, dus ik hoop niet dat mensen gaan oordelen zonder dat ze iets weten.
Het gaat mij erom...als de rechter een omgangsregeling vastlegt.
Ik zal deze niet nakomen. De volgende stap zal wellicht een dwangsom zijn, zodat ik wél zal meewerken.
Mijn vraag is nu...ik heb een uitkering en niet veel te makken. Wordt hier ook rekening mee gehouden door de rechter?
Want ik ben in staat deze dwangsommen gewoon te betalen. Maarja, dat houdt in dat ik in de schulden zal komen (en dat is ook niet in het belang van mijn zoon). De dwangsommen niet betalen, zal geen optie zijn want volgens mij zijn deze afdwingbaar toch?
Wat meer info zou handig zijn.
Ik zal meer info toekennen in de hoop geen nare reacties te krijgen.
Het betreft een omgangsregeling die ik tegenwerk.
En ik heb hier alle reden voor, dus ik hoop niet dat mensen gaan oordelen zonder dat ze iets weten.
Het gaat mij erom...als de rechter een omgangsregeling vastlegt.
Ik zal deze niet nakomen. De volgende stap zal wellicht een dwangsom zijn, zodat ik wél zal meewerken.
Mijn vraag is nu...ik heb een uitkering en niet veel te makken. Wordt hier ook rekening mee gehouden door de rechter?
Want ik ben in staat deze dwangsommen gewoon te betalen. Maarja, dat houdt in dat ik in de schulden zal komen (en dat is ook niet in het belang van mijn zoon). De dwangsommen niet betalen, zal geen optie zijn want volgens mij zijn deze afdwingbaar toch?
dinsdag 28 februari 2017 om 13:39
Dwangsommen niet negeren, maar aanvechten. Zolang de procedure loopt hoef je niks.
Ik mag aannemen dat je er een goede reden hebt,die je hard kan maken. Als de rechter je geen gelijk geeft andere oplossingen bedenken.
Als je zelf met alternatieven komt en dus wel meewerkt is een rechter doorgaans schappelijker dan wanneer je steevast weigerd.
Ik mag aannemen dat je er een goede reden hebt,die je hard kan maken. Als de rechter je geen gelijk geeft andere oplossingen bedenken.
Als je zelf met alternatieven komt en dus wel meewerkt is een rechter doorgaans schappelijker dan wanneer je steevast weigerd.
dinsdag 28 februari 2017 om 13:41
Ja hoor, het is niet het probleem van de rechter dat je iets niet kan betalen? Zie het als een verkeersboete. Of je die nu kunt betalen of niet, bega je een overtreding krijg je hem en moet je hem hoe dan ook betalen. Dat kan inhouden dat je onder bewind komt of failliet verklaard kan worden. Dan gaat elke cent die je extra te spenderen hebt naar de afbetaling daarvan. Maar een dwangsom is een dwangsom. En daarbij gaat niet gekeken worden naar je inkomen. Je gaat dus in de schulden dan.
Geen dwangsom opleggen is 'lekker makkelijk' want dan is er geen pressiemiddel en zul je nooit iets nakomen.
Geen dwangsom opleggen is 'lekker makkelijk' want dan is er geen pressiemiddel en zul je nooit iets nakomen.
dinsdag 28 februari 2017 om 13:48
Tja.... ik weet niet hoeveel spullen je hebt die via een veiling kunnen worden verkocht en hoe je precies tegen jarenlange curatele staat, zodat je langdurig (desnoods in kleine stapjes) je schuld kunt afbetalen? Met een beetje pech word je ook nog een tijdje in hechtenis genomen, maar dat heb je er vast graag voor over. De schuld wordt daarmee natuurlijk niet ingelost, die loopt gewoon door.
Zijn er misschien nog betere manieren, bijvoorbeeld om de rechter op andere gedachten te brengen? Zijn er nog experts die kunnen adviseren?
Zijn er misschien nog betere manieren, bijvoorbeeld om de rechter op andere gedachten te brengen? Zijn er nog experts die kunnen adviseren?
dinsdag 28 februari 2017 om 13:50
Als de rechter een dwangsom toekent, heeft hij een hele goede reden om dat te doen. Het is niet een maatregel die ze graag nemen in dit soort gevallen, omdat het de situatie meestal geen goed doet. Een rechter zal dit alleen toekennen als hij van mening is dat de verzorgende ouder doelbewust en onterecht de omgang saboteert en andere middelen, zoals mediation of hulpverlening, hebben gefaald.
Overigens is er bij niet kunnen/willen betalen ook nog de mogelijkheid dat je in gijzeling wordt genomen.
Overigens is er bij niet kunnen/willen betalen ook nog de mogelijkheid dat je in gijzeling wordt genomen.
dinsdag 28 februari 2017 om 14:16
quote:Konijntje999 schreef op 28 februari 2017 @ 13:59:
Sorry, blijkbaar zie ik een broodrooster als een mannelijk voorwerp...
Ja, daar leggen ze dwangsommen voor op en je kan zelfs gegijzeld (lijfsdwang) worden. Klik voor voorbeeldWow oké, dat wist ik niet! Maar zoiets wordt ook niet zomaar opgelegd lijkt me. TO, kan je het besluit van de rechter niet aanvechten? Als je bewijs hebt dat het ongegrond is?
Sorry, blijkbaar zie ik een broodrooster als een mannelijk voorwerp...
Ja, daar leggen ze dwangsommen voor op en je kan zelfs gegijzeld (lijfsdwang) worden. Klik voor voorbeeldWow oké, dat wist ik niet! Maar zoiets wordt ook niet zomaar opgelegd lijkt me. TO, kan je het besluit van de rechter niet aanvechten? Als je bewijs hebt dat het ongegrond is?
dinsdag 28 februari 2017 om 14:19