Geld & Recht alle pijlers

Einde WW - wat nu?

25-07-2016 12:38 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Ik ben 20 jaar en moeder van een tweeling. Ik heb een tijdje in de ww gezeten en deze eindigt nu.

Ik krijg wel kindgebondenbudget (het maximale) en zorgtoeslag. Dit was het.

Hier moet ik rekeningen en boodschappen van betalen.

Ik ben al een tijd hard opzoek gegaan naar werk. Elke dag stuur ik zo'n 4 sollicitaties door maar ik word nergens aangenomen.

Ik heb ook geen diploma's.

Ik mocht mijn MBO niveau 2 detailhandel versneld doen alleen in die tijd raakte ik zwanger en trok ik het geestelijk allemaal niet meer.

Nu is mijn vraag; wat kan ik doen om toch geld te hebben zolang ik geen werk heb? Ik blijf sowieso solliciteren dat zeker!

Bijstand zit er niet in omdat ik 20 ben en mijn ouders dus voor mij kunnen zorgen.

Groetjes
De ouders zijn financieel nog verantwoordelijk tot 21 jaar

Kinderen vanaf 18 jaar

Vanaf het moment dat uw kind 18 jaar wordt, is hij of zij officieel meerderjarig. Dit betekent dat uw kind vanaf dat moment ook volledige verantwoordelijkheid draagt voor de gevolgen van zijn of haar daden. Voor schade of schulden veroorzaakt door een kind van 18 jaar of ouder kunnen de ouders niet langer aansprakelijk gesteld worden.

Let op: Ondanks dat u als ouder niet langer verantwoordelijk bent voor de schade en schulden van uw meerderjarige kind, bent u wel verplicht om uw kind financieel te ondersteunen in het levensonderhoud tot het moment dat hij of zij officieel volwassen is. Deze verplichting is dus van toepassing zolang uw kind nog geen 21 jaar is.
Woon je nog bij je ouders?
Nee hoor. Je krijgt het (KOT) vanaf de eerste dag, alleen duurt het even voor je aanvraag verwerkt is. Maar als jij eind augustus weer naar school wilt, en er is plaats op het KDV, kun je nu vast de toeslag aanvragen voor vanaf eind augustus, en dan heb je 20 september de eerste KOT op je rekening. 20 augustus zou ook nog kunnen (ze betalen vooruit) maar dat zal wel te kort dag zijn.

Die drie maanden gaat erover dat je bij een start in augustus uiterlijk in oktober de KOT moet aanvragen.
quote:EenEi schreef op 25 juli 2016 @ 12:53:

[...]

Oh tegen mij is altijd gezegt dat het 3 maanden duurt voordat je je toeslag ontvangt en dus de eerste 3 maanden zelf moest betalen.Ik heb nog nooit zelf hoeven betalen.
quote:Zusenzoo schreef op 25 juli 2016 @ 12:57:

Woon je nog bij je ouders?Ze woont op zichzelf (zie loepje)
quote:EenEi schreef op 25 juli 2016 @ 12:52:

[...]

Ik heb al meerdere malen de gemeente gebeld voor bijstand maar die zeggen dat ik het niet hoef te proberen want daar gaan ze toch niet mee akkoord..

Tot je 21ste zijn je ouders financieel verantwoordelijk.

En aangezien je 20 jaar bent...............

Let op: Ondanks dat u als ouder niet langer verantwoordelijk bent voor de schade en schulden van uw meerderjarige kind, bent u wel verplicht om uw kind financieel te ondersteunen in het levensonderhoud tot het moment dat hij of zij officieel volwassen is. Deze verplichting is dus van toepassing zolang uw kind nog geen 21 jaar is.
quote:Habbekratz schreef op 25 juli 2016 @ 12:59:

[...]

Let op: Ondanks dat u als ouder niet langer verantwoordelijk bent voor de schade en schulden van uw meerderjarige kind, bent u wel verplicht om uw kind financieel te ondersteunen in het levensonderhoud tot het moment dat hij of zij officieel volwassen is. Deze verplichting is dus van toepassing zolang uw kind nog geen 21 jaar is.Ondanks dat ze samenwoont met haar vriend?

[...]

Let op: Ondanks dat u als ouder niet langer verantwoordelijk bent voor de schade en schulden van uw meerderjarige kind, bent u wel verplicht om uw kind financieel te ondersteunen in het levensonderhoud tot het moment dat hij of zij officieel volwassen is. Deze verplichting is dus van toepassing zolang uw kind nog geen 21 jaar is.Habbekratz, hoe wil de overheid dit principe handhaven? Wat houdt het precies in? Als ouders tot 21 verplicht tot ondersteunen (is niet hetzelfde als in volledige levensonderhoud voorzien) zijn, hoe verklaar je dan dat je vanaf je 18e recht kan hebben op een WWB? Kortom, vragen vragen vragen n.a.v. jouw post.

[...]

Zeker.

Buiten dat ben ben je verplicht een startkwalificatie te halen (beroepsopleiding bijvoorbeeld) en die heb je ook niet. Dus gaan ze je zeggen dat je naar school moet. Wat sowieso verstandiger is.
In welke regio zoek je een baan?
Waarom hebben jullie in Godsnaam kinderen gekregen? Zelfs nog terwijl je op school zat? Wat voor toekomst kun je die kids nu nou bieden?

Waarom niet eerst je opleiding afgemaakt en DAN kinderen?
Misschien is het verstandig om hulp te vragen om de boel op een rij te krijgen. Dat kan bij maatschappelijk werk.

Die kunnen samen met jou kijken wat je mogelijkheden zijn als je weer naar school gaat, waar je recht op hebt en hoe je dat aan kan vragen.

Heeft je vriend werk? Jullie wonen samen toch?
quote:Star schreef op 25 juli 2016 @ 13:02:

[...]

Ondanks dat ze samenwoont met haar vriend?

Als zij of vriend genoeg inkomsten heeft hoeft het niet nee.

Maar zoals ze schrijft heeft ze geen inkomsten om naar school te gaan ed dus dan zijn de ouders financieel verantwoordelijk tot haar 21ste.
quote:Lady_Vintage schreef op 25 juli 2016 @ 13:03:

[...]

Habbekratz, hoe wil de overheid dit principe handhaven? Wat houdt het precies in? Als ouders tot 21 verplicht tot ondersteunen (is niet hetzelfde als in volledige levensonderhoud voorzien) zijn, hoe verklaar je dan dat je vanaf je 18e recht kan hebben op een WWB? Kortom, vragen vragen vragen n.a.v. jouw post.

Als je ouders in de schuldsanering zitten,zelf amper kunnen leven van een uitkering,er zijn altijd uitzonderingsgevallen dat ouders gewoonweg niet kunnen betalen en dan kun je beroep doen op de gemeente.

Aanvulling gemeente kan controleren via belastingen ed
Onderhoudsplicht

Hoe ver rijkt de verantwoordelijkheid van ouders? Een ingewikkelde vraag, zegt Weijers. Nederlandse jongeren zijn volgens de wet vanaf hun achttiende verjaardag financieel zelfstandig. Maken ze schulden, dan komen die voor hun eigen rekening. Maar ouders hebben tegelijk onderhoudsplicht tot hun kind 21 is: ze moeten zorgen voor een opleiding, onderdak, eten.

Ouders worstelen met de vraag of zij extra moeten bijspringen, merken ze bij het Nibud. Zelf bezuinigen op een nieuwe auto of op de boodschappen, gaat wat Weijers betreft te ver. "Wij vinden niet dat je op een houtje moet bijten, maar ouders hebben heel veel over voor het welzijn van hun kind."

Veel ouders betalen nu al het collegegeld en de zorgverzekering van hun kind. Daarnaast krijgt ruim de helft van de studenten zo'n 180 euro per maand van zijn ouders, blijkt uit het Nibud Studentenonderzoek 2015. Maar dat is lang niet voor iedereen haalbaar, zegt Weijers.

Haar belangrijkste tip? Maak nu, vóór de eerste colleges zijn begonnen, een realistische begroting met je kind om te voorkomen dat het een te hoge lening afsluit. "Voor de meeste 18-jarigen telt vooral het hier-en-nu. Verder kijken dan het eind van hun studie is heel lastig voor ze." Jongeren vinden het al moeilijk om te overzien wat gewoon leven kost, zegt Weijers. "Studenten schatten hun maandelijkse uitgaven 200 euro te laag in."

Bijbaan

Zet de kosten op een rij en kijk of je kind recht heeft op zorgtoeslag of een aanvullende beurs. Stimuleer je kind om een bijbaan te nemen. Een zaterdag en een avond in de week kan best naast de studie, meent Weijers. Kijk pas daarna wat je als ouder kunt missen en wat er nog geleend moet worden.

Het Nibud verwacht dat studenten door het nieuwe leenstelsel vaker bij hun ouders blijven wonen. Maar dat is nadrukkelijk niet wat het Nibud adviseert om de kosten te drukken. "Laat het afhangen van wat het kind kan en wil. Help het vooral bij het maken van de goede studiekeuze", zegt Weijers. Daar gaat het immers vaak mis. "Studieswitchen is gigaduur geworden."
Als ik to was ging ik op zoek naar een BBL baan,leren en werken tegelijk.Dan hoef je de opleiding niet zelf te betalen tenminste.

Kunnen je ouders daarnaast betalen voor huishoudelijke kosten?
Als je 3 maanden van tevoren je kids in moet schrijven, kan je dan niet in januari instromen met die opleiding?

Ik weet niet wat voor werk je zoekt/leuk vindt en in welke regio je woont (kan zijn dat ik er over heen heb gelezen hoor) maar in de thuiszorg bijv. zoeken ze mensen genoeg. Het is geen vetpot maar toch...
Aan iedereen die het erover heeft dat TO hier over had moeten nadenken voordat ze aan kinderen begon: mee eens. Maar ja....ze kan ze nu niet meer terugstoppen hè......

TO, je schrijft dat je geen recht hebt op bijstand omdat je ouders je financieel kunnen ondersteunen.

Vraag 1: zegt het UWV dat ook?

Vraag 2: waarom ondersteunen je ouders je niet?
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Hayek schreef op 25 juli 2016 @ 14:04:

TO, je schrijft dat je geen recht hebt op bijstand omdat je ouders je financieel kunnen ondersteunen.

Vraag 2: waarom ondersteunen je ouders je niet?De gemeente bepaalt wie er bijstand krijgt, niet het UWV.
quote:Hayek schreef op 25 juli 2016 @ 14:04:

Aan iedereen die het erover heeft dat TO hier over had moeten nadenken voordat ze aan kinderen begon: mee eens. Maar ja....ze kan ze nu niet meer terugstoppen hè......

Vraag 2: waarom ondersteunen je ouders je niet?

Je kunt ze idd niet meer terugstoppen, heb je helemaal gelijk in.

In een ander topic las ik dat de kinderen 1 en 2 jaar zijn nu. Stel dat dat de waarheid is en TO dus bewust de 2e in haar situatie heeft laten komen, dan kan ik me heel goed voorstellen dat je ouders op een gegeven moment zeggen dat hun ondersteuning nu minder wordt of zal ophouden.
quote:Tr0tter schreef op 25 juli 2016 @ 14:08:

[...]

De gemeente bepaalt wie er bijstand krijgt, niet het UWV.Oh, sorry.....daar heb ik (gelukkig) geen ervaring mee. Waar ik UWV zei, bedoelde ik gemeente. Stop de tijd!
Oh dear, how sad, never mind.
TO, vraag nu je nog onder hun dienstverlening valt even een adviesgesprek aan bij het leerwerkloket van jouw UWV, en vraag je contactpersoon daar of ze een WGSP (werkgeverservicepunt) hebben met een adviseur die jou kan helpen.

Verder idd gewoon je eigen aanvraag WWB doen bij de gemeente.

En heeft er wel eens iemand met jou meegekeken naar je sollicitaties? Een gezonde 20-jarige meid die 4 sollicitaties per dag doet, MOET ergens een baan kunnen vinden. Zonder opleiding zal het al snel in de schoonmaak, horeca of productie zijn, maar dat is eerlijk werk waarmee je voor jezelf kunt zorgen en waar je je nooit, nooit, NOOIT te goed voor mag voelen of voor moet schamen.

Voor evt meer info kun je me PB'en.
quote:Star schreef op 25 juli 2016 @ 12:58:

[...]

Ik heb nog nooit zelf hoeven betalen.

Wie betaalt er dan voor je?

Ik kan me voorstellen dat voorschieten lastig is. 4 dgn opvang is rond de 1200 euro, voor 2 maanden wordt dat al 2400. Dat zal TO niet op de spaarrekening hebben staan waarschijnlijk.
Nu meteen bijstand aanvragen! Als het goed is kunnen zij je ook op weg helpen met weer naar school gaan en hoe je dat het beste kunt doen met opvang voor je kinderen. Waarom ben je tijdens je WW niet al naar school gegaan?
quote:redbuIIetje schreef op 25 juli 2016 @ 12:41:

Waarom heb je kinderen genomen terwijl je blijkbaar je leven nog niet op de rit hebt? Er bestaat anticonceptie en abortus voor om dat tegen te gaan. Blijkbaar zat de verwekker er ook niet op te wachten aangezien je die niet noemt als mogelijke geldschieter.Inderdaad. Wéér zo eentje erbij...zaten we nou net op te wachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven