Geld & Recht alle pijlers

Energiecrisis!

25-08-2022 21:50 2483 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Energie is al niet meer te betalen en dan moet het nog winter worden. Arme gezinnen gaan straks failliet, gezinnen met een modaal inkomen moeten hun best doen om het hoofd boven water te houden en zij worden niet gesteund door de overheid.

Hoe zal het de komende winter gaan? Steeds meer vaste contracten lopen af en mensen moeten honderden euro’s per maand meer betalen. Dat is voor veel mensen toch niet te doen? Waarom wordt er niet geprotesteerd? Ik hoor veel mensen klagen (wat ik snap) maar het gebeurt allemaal toch maar gewoon. In andere landen wordt er wel geprotesteerd.

Ik zag vandaag een modelcontract van Eneco met tarieven van ruim €4,60 voor een kuub gas en €1,- voor een kWh stroom!

Ik ben best bang voor wat er komen gaat…
peetje wijzigde dit bericht op 26-08-2022 08:36
1.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
madamecannibale schreef:
26-08-2022 09:14
Ik zag dat voor nieuwe klanten bij Vattenfall dit nu de prijzen zijn: € 5,08 voor gas en € 1,09 voor electra.
Ik denk dat zij hem ook wel knijpen. Veel mensen kunnen dit niet betalen, en wat gaat Vattenfall dan doen?
Overwinteren in Benidorm is goedkoper...

Verder gaan we niet direct dood van wat kou. Hele gezinnen zijn groot geworden met alleen een kolenkachel in de woonkamer
En dan met z'n tienen na elkaar in het zelfde badwater. :biggrin:
navyblue schreef:
26-08-2022 09:16
Voor mij geldt, ik heb er geen invloed op, dus ik laat het maar op me af komen. Dan heeft het geen zin me er vooraf al druk om te maken.

En wat betreft de Nederlandse overheid, die kon natuurlijk ook niet helemaal voorzien dat er een oorlog in Ukraine zou uitbreken. Dus tja, het is even zoeken naar oplossingen.

Maar voor mij is het onderwerp energie nu al erg vergelijkbaar met Corona. Ik heb het er gewoon al niet meer over.
Eens!, dat is de beste oplossing i.p.v. je druk te maken en rampscenario's hier te schetsen.
We weten nog geeneens met wat voor voorstel de overheid zal komen tijdens prinsjes dag
En in andere landen is het hetzelfde, ligt heus niet alleen aan de Nederlandse overheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
26-08-2022 09:16
Voor mij geldt, ik heb er geen invloed op, dus ik laat het maar op me af komen. Dan heeft het geen zin me er vooraf al druk om te maken.

En wat betreft de Nederlandse overheid, die kon natuurlijk ook niet helemaal voorzien dat er een oorlog in Ukraine zou uitbreken. Dus tja, het is even zoeken naar oplossingen.

Maar voor mij is het onderwerp energie nu al erg vergelijkbaar met Corona. Ik heb het er gewoon al niet meer over.
Ik snap dat je dit zegt… dit is ook wel mijn levensmotto maar als het kopzorgen bezorgt en ik zie financiële problemen op me afkomen terwijl ik machteloos sta te kijken wat er gebeurt vind ik het toch moeilijk om dit zo even van mijn schouders af te kloppen.
Alle reacties Link kopieren Quote
72Jelle schreef:
26-08-2022 08:45
Er wil vast wel iemand met je ruilen.
Precies het is een vergelijking van niks.
Die laatste opmerking van Muselet had ze gewoon weg kunnen laten dan was haar inbreng sympathiek geweest nu kreeg ik er een rare smaak van in mijn mond.
Afgunst, vooral op de verkeerde mensen is nooit gezond
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Peetje schreef:
26-08-2022 09:23
€33,- boven de inkomensgrens :-|. Ik vind deze manier van compenseren zo achterlijk! €1,- erboven en je kan verrotten >:-( Waarom wordt het niet vanaf een bepaalde grens afgebouwd?

Mijn moeder woont in Rotterdam. Vorige week nog gekeken… zij valt helaas buiten de boot.
Wat erg voor je moeder :hug:
Hopelijk wordt een van de maatregelen dat de pensioenen opnieuw geïndexeerd worden, en nu wel ruimachoots.
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren Quote
madamecannibale schreef:
26-08-2022 09:14
Ik zag dat voor nieuwe klanten bij Vattenfall dit nu de prijzen zijn: € 5,08 voor gas en € 1,09 voor electra.
Ik denk dat zij hem ook wel knijpen. Veel mensen kunnen dit niet betalen, en wat gaat Vattenfall dan doen?
Nu al boven de €5! Waar gaat dat heen deze winter?!
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren Quote
isabel schreef:
26-08-2022 09:25
De Nederlandse overheid kan wel de Nederlandse gaskraan weer opendraaien. Ik las onlangs dat wetenschappers beweren dat het op een veilige manier kan. Dat ook als er niet gepompt wordt er tot 20 jaar kleine nabevingen kunnen blijven en dat die niet erger worden door weer meer gas op te pompen op een minder impactvolle manier. Het is jammer dat Jetten aan de knoppen zit, D66 is niet zo voor de Nederlandse burger.
Die Jetten. Het kabinet dacht dat we Putin wel hard zouden raken met de sancties.
Nu krijgt Putin 4x meer voor Russisch gas

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/244204 ... ar-rusland
Alle reacties Link kopieren Quote
Shero schreef:
26-08-2022 08:42
Mijn eerste investering die ik heb gedaan was een kookwekkertje. Vier minuten warm douchen. Het kan, maar wel met de oude douchekop.

De nieuwe douchekop die man laatst had gekocht, gaf een heel miezerig waterstraaltje, dat kostte me een minuut om nat te worden. Ik heb de oude douchekop een paar dagen in cola gelegd, die is nu weer ontkalkt.

Deze week een nieuwe inbouwkoelkast gekocht, dat was wel nodig na dertig jaar. En meteen ook een nieuw boilertje voor in de keuken, die is waarschijnlijk ook al dertig jaar oud. De koelkast hebben we er in een jaar uit, qua kosten.
Ik denk dat de douchekop met het miezerige waterstraaltje misschien wel meer bespaart ook al douche je langer…
Alle reacties Link kopieren Quote
Joelle1980 schreef:
26-08-2022 09:49
Die Jetten. Het kabinet dacht dat we Putin wel hard zouden raken met de sancties.
Nu krijgt Putin 4x meer voor Russisch gas

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/244204 ... ar-rusland
En tegelijk heel West Europa aan de bedelstaf, het is win-win voor Putin.
Alle reacties Link kopieren Quote
deadpoetssociety schreef:
26-08-2022 09:50
Ik denk dat de douchekop met het miezerige waterstraaltje misschien wel meer bespaart ook al douche je langer…
Denk ik ook, laatst bij de aldi zag ik voor 7,99 zo'n waterbesparende douchekop en die heb ik meegenomen. (Waarbij het een rubberen ring tussen je slang en douchekop is die de straal knijpt en voor besparing zorgt dus misschien zijn die ringen ook los te koop.
Ik heb het getest met een emmer. 1 minuut de kraan open en meten hoeveel water in een emmer wordt opgevangen.
Oude douchekop was 8,5 liter
Nieuwe douchekop was 4 liter.
Ik ben er blij mee, mijn vrouw die haren moet uitspoelen vindt het geen fijne straal en heeft dan iets meer tijd nodig, maar besparen doet het wel.
Weet niet of je doordat je waterverbruik ruim halveert je ook je gasverbruik met douchen halveert? (Bij gelijke douchetijden)
Alle reacties Link kopieren Quote
Joelle1980 schreef:
26-08-2022 09:49
Die Jetten. Het kabinet dacht dat we Putin wel hard zouden raken met de sancties.
Nu krijgt Putin 4x meer voor Russisch gas

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/244204 ... ar-rusland
We moesten natuurlijk ook niet blijven doorgaan met (duurder) gas kopen, maar hadden volledig moeten stoppen. Dat had ons óók pijn gedaan, maar dan was dat tenminste niet voor niets.
_Gebruikersnaam_ schreef:
26-08-2022 09:59
Denk ik ook, laatst bij de aldi zag ik voor 7,99 zo'n waterbesparende douchekop en die heb ik meegenomen. (Waarbij het een rubberen ring tussen je slang en douchekop is die de straal knijpt en voor besparing zorgt dus misschien zijn die ringen ook los te koop.
Ik heb het getest met een emmer. 1 minuut de kraan open en meten hoeveel water in een emmer wordt opgevangen.
Oude douchekop was 8,5 liter
Nieuwe douchekop was 4 liter.
Ik ben er blij mee, mijn vrouw die haren moet uitspoelen vindt het geen fijne straal en heeft dan iets meer tijd nodig, maar besparen doet het wel.
Weet niet of je doordat je waterverbruik ruim halveert je ook je gasverbruik met douchen halveert? (Bij gelijke douchetijden)

Er schijnen ook waterbesparende douchekoppen te zijn die juist een meer krachtige straal geven. Vraag me niet hoe het werkt, maar ik zie goede reviews op bol.com. Ionische douchekoppen heten die dingen, en ze zijn rond de 30 Euro.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is zo vervelend allemaal en het maakt me ook echt boos als ik er teveel mee bezig ben. Als je de artikelen vanuit de onderzoeksjournalisten bekijkt, zoals follow the money en nieuwsuur, dan loop je er steevast tegenaan dat de overheid absoluut niet het belang van het Nederlandse volk voorop heeft staan. Gemeentes dwingen duurdere contracten aan te gaan, te hoge accijns, groot verbruikers wel subsidiëren, niks aan de extreme winsten van energiebedrijven willen doen. Het Oekraïne excuus geldt allang niet meer. Dit is niet de reden dat alles zo uit de hand loopt.
Wij hebben nog een vast tarief tot oktober en vorig jaar al een verdubbeling mee gemaakt. Ons huidige tarief is 1,08 voor gas. Dat zal wel weer verdubbelen. Gelukkig hebben wij in 2019 wel zonnepanelen laten plaatsen en in 2021 HR++ glas laten plaatsen. Dit jaar is daar nog vloerisolatie bijgekomen. Ons verbruik is daardoor wel gedaald dus ik hoop dat de stijging bij ca 100 euro blijft. We wonen hier nu ook 3 jaar en dan wordt het bedrag op ons eigen historisch verbruik gebaseerd ipv de vorige bewoners. Ook nu 3 jaar bij dezelfde leverancier.
Wij hebben een inkomen boven modaal maar dit hele gebeuren zorgt er voor dat we minder kunnen sparen. Ik snap dat er mensen zijn die het veel minder hebben dan wij maar dat neemt niet weg dat ik me mateloos irriteer aan hoe de overheid dit aanpakt. Ze zijn niet integer en eerlijk en daar draaien wij voor op met zn allen. Ze lijken af en toe wel een stel clowns daar in Den Haag. Ik merk aan mezelf ook dat ik artikelen probeer te mijden want iedere keer lees je weer dat ze er een puinhoop van maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Peetje schreef:
26-08-2022 09:19
:woa:

Ik vraag me af of er mensen zijn die dit afsluiten. Dit moet bij andere energieleveranciers toch goedkoper kunnen?
Soms heb je geen keus. Is Vattenfall de enige leverancier in jouw gemeente van Stadsverwarming. Alleen voor elektra kan je dan nog 'kiezen'.
Everything you see I owe to spaghetti!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat wij trouwens nu wel doen is de thermostaatkraan van de douche op 30 graden zetten ipv 38. Dat willen we nog lager doen. Geen idee wat dit bespaart maar het water is minder heet dus zal minder gas zijn.
Omdat we zonnepanelen hebben, hebben we elektra over. We hebben voor de winter een convectorkachel gehaald. Deze kan als bijverwarming en daar kunnen we ons overschot voor gebruiken aangezien de terugleververgoeding toch extreem laag is. Verwarmingen boven hadden we al nooit aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
zwembad84 schreef:
26-08-2022 10:13
Het is zo vervelend allemaal en het maakt me ook echt boos als ik er teveel mee bezig ben. Als je de artikelen vanuit de onderzoeksjournalisten bekijkt, zoals follow the money en nieuwsuur, dan loop je er steevast tegenaan dat de overheid absoluut niet het belang van het Nederlandse volk voorop heeft staan. Gemeentes dwingen duurdere contracten aan te gaan, te hoge accijns, groot verbruikers wel subsidiëren, niks aan de extreme winsten van energiebedrijven willen doen. Het Oekraïne excuus geldt allang niet meer. Dit is niet de reden dat alles zo uit de hand loopt.
Wij hebben nog een vast tarief tot oktober en vorig jaar al een verdubbeling mee gemaakt. Ons huidige tarief is 1,08 voor gas. Dat zal wel weer verdubbelen. Gelukkig hebben wij in 2019 wel zonnepanelen laten plaatsen en in 2021 HR++ glas laten plaatsen. Dit jaar is daar nog vloerisolatie bijgekomen. Ons verbruik is daardoor wel gedaald dus ik hoop dat de stijging bij ca 100 euro blijft. We wonen hier nu ook 3 jaar en dan wordt het bedrag op ons eigen historisch verbruik gebaseerd ipv de vorige bewoners. Ook nu 3 jaar bij dezelfde leverancier.
Wij hebben een inkomen boven modaal maar dit hele gebeuren zorgt er voor dat we minder kunnen sparen. Ik snap dat er mensen zijn die het veel minder hebben dan wij maar dat neemt niet weg dat ik me mateloos irriteer aan hoe de overheid dit aanpakt. Ze zijn niet integer en eerlijk en daar draaien wij voor op met zn allen. Ze lijken af en toe wel een stel clowns daar in Den Haag. Ik merk aan mezelf ook dat ik artikelen probeer te mijden want iedere keer lees je weer dat ze er een puinhoop van maken.
Dit is precies hoe ik er ook over denk. Als je inderdaad kijkt op sites als follow the money wordt je toch spontaan depressief. Ik weet niet wie de overheid dient maar het is niet het landsbelang of de burger, het gaat vooral om de eigen portemonnee en carrière.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladylola2022 schreef:
26-08-2022 05:52
Ik vind het bijna beangstigend hoe de overheid dit laat gebeuren, toekijkt en niks doet.
Hoe kunnen ze de burgers zo letterlijk in de kou laten staan? Hoe is dit mogelijk.

Maar er is zoveel dat we ons voor 2020 niet voor konden stellen.

En inderdaad waarom doet niemand iets.
Je hoort alleen maar " ik ga wel in de kou zitten" Maar het houdt toch een keer op?
Levens moesten er gered worden in de coronatijd, en nu? Er gaan mensen ernstig ziek worden, geen verwarming aan, neem alleen het voorbeeld van de forummer hierboven.
Mensen kunnen niet meer dagelijks hun buik vullen. Tel uit je winst, je bed in gaan, met honger en kou.
In een fucking land als Nederland. Wie had dit ooit gedacht.
Mensen gaan zorg vermijden, want ja een tas boodschappen of de tandarts?


En de overheid kijkt en doet helemaal niks. Waarom doen zij niks? Waarom ziet het er naar uit dat zij de burgers kapot laten gaan.

Er valt niks meer te bezuinigen straks, en wat vind ik de mensen nobel, eigenlijk representatief aan de overheid.

Liever niks doen en lijdzaam laten gebeuren, passen en meten, verwarming uit jas aan, want in opstand komen lijkt er niet in te zitten.

Maar hoever laten we dit komen?
Half Nederland op straat? want de gas rekening kan niet meer betaald worden, maar de rest dan wel?

Ik heb best een goed salaris, althans dat had ik. Alleenstaand dan ben je sws al de lul in dit land.
Maar rondom modaal, maar ik ga dit niet bolwerken.

Even terugkomend op hoe moet dit verder, laten we massaal gezinnen op straat zetten omdat de rekeningen niet meer betaald kunnen worden?

De uitspraak " iedereen kan dakloos worden " gaat op deze manier voor mensen waarheid worden die daar onder normale omstandigheden helemaal niet zouden voldoen.

Ik vind het eng en naar, dat de overheid het met open ogen aankijkt, niks doet.
Je gaat je steeds meer afvragen, waarom? wat is hier de bedoeling van?
Je zou bijna gaan vluchten uit je eigen land, en wij maar vluchtelingen opnemen, in een land waar de burgers met het water aan de lippen staan.

Wat was Nederland mooi, het sociale stelsel, het progressieve belastingstelsel, niemand hoefde honger of kou te hebben.
Wat een gaaf land.

En zie hier het wordt steeds naargeestiger, en er wordt naar gekeken, en niets mee gedaan.

Het is alsof een ouder zijn kind zonder diploma bewust in het diepe gooit, de wanhoop en het gespartel ziet, lacht, zwaait maar niks doet.

Ik ben naast bang, inmiddels ook murw, want er komt een dag in mijn gezin dat ik het niet meer kan betalen. En dan?

Lola en de kinderen de straat op? Is er wel weer een eengezinswoning vrij, dat dan weer wel.

Mijn gevoel is voor nu, ik zie het wel, meer dan besparen kan ik niet, en het besparen houdt op, immers mijn verbruik is minimaal, altijd al geweest.

Murw gebeukt en ik ben niet alleen die het niet meer weet.

Honderden euro's per maand aan gas is toch belachelijk, als je geen honderden euro's hebt.

Ik denk dat veel mensen het echt wel weten, alleen het is zo bizar wat er gebeurt dat je het je niet kan voorstellen dat het gebeurt.

Het vertrouwen is terecht weg, neem dat kind in dat water.

Maar wanneer dat kind op het aller allerlaatste moment gered wordt, kun je je die dankbaarheid niet voorstellen.

En wij zijn dat bijna verdronken kind, want nu zijn we bang, maar net op dat allerlaatste moment zal wel iets gaan komen vanuit de overheid.

En god allemachtig, wat zijn we ze dan dankbaar.....en het vertrouwen is terug tegelijkertijd met een dosis angst. Die verlammend zal werken.

Wat ik bedoel? een mishandelde hond begroet zijn baasje iedere dag weer met een gebogen rug, kop naar beneden, droeve ogen, met een kwispelende staart.

Murw gebeukt.
Goed geschreven!
Alle reacties Link kopieren Quote
deadpoetssociety schreef:
26-08-2022 10:03
We moesten natuurlijk ook niet blijven doorgaan met (duurder) gas kopen, maar hadden volledig moeten stoppen. Dat had ons óók pijn gedaan, maar dan was dat tenminste niet voor niets.
Precies.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed topic! Wat er nu allemaal aan het gebeuren is met de energiekosten, en dan met name gas, vind ik persoonlijk heel erg zorgelijk! Tot voor kort werkte ik bij een woningcorporatie. Daar loopt het storm met telefoontjes van huurders die hem knijpen; ze willen zonnepanelen en elektrische ketels, warmtepompen etc. Allemaal heel erg logische aanvragen. Ik mocht ze dan uitleggen dat ze het mogen aanvragen, dat we die aamvragen bundelen en er heel serieus naar gaan kijken. En dat doen ze ook! Maar voor een woningcorporatie is het ondoenlijk om duizenden hiervan te voorzien, in heel kort tijdsbestek. Veel mensen begrijpen dit gelukkog, maar je voelt de wanhoop. Mensen barsten soms in tranen uit, en ik, aan de andere kant van de lijn, voel me dan zooooo machteloos!! Ik wil mensen graag helpen... en dat kan hierin niet tot amper.

Voor ons prive; we kunnen het betalen. Maar ik vind het heeeeel zorgelijk!! Wij zijn zelf nu aan het rondzoeken voor een warmtepomp, mijn man kan dit zelf installeren.

Als je huurt, kan dat al niet...

Mijn moeder bijv, gaat fiks in de problemen komen. Ze doet nu heeeel zuinig en spaart tov van haar kleine uitkering, veel. Dat gaat heel spannend worden.

Als het straks niet meer gaat kunnen, dan komt ze hier overdag, dan hoeft ze zelf vrijwel niet te stoken.

En dan denk ik weer; dit is toch niet best?!
Alle reacties Link kopieren Quote
Er wordt door veel mensen natuurlijk ook gewoon geld verdiend. Bij de overheid werken ook burgers en al die dure onderzoeksbureaus of catering bedrijven enz. verdienen daar hun salaris .
Hoge salarissen komen ook niet uit de lucht vallen.
72jelle wijzigde dit bericht op 26-08-2022 10:35
12.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
72Jelle schreef:
26-08-2022 10:27
Dubbel
Alle reacties Link kopieren Quote
Joelle1980 schreef:
26-08-2022 09:49
Die Jetten. Het kabinet dacht dat we Putin wel hard zouden raken met de sancties.
Nu krijgt Putin 4x meer voor Russisch gas

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/244204 ... ar-rusland
Gas boren in Groningen is onveilig volgens Staatstoezicht op de mijnen
De kans op zware aardbevingen, inclusief instorten van huizen, is te groot.
Je kunt mensen niet compenseren voor een hoger risico wel voor een hogere gasprijs zegt Theodor Kockeltoren.
Sommige experts sluiten een aardbeving van 7.0 op de schaal van Richter niet uit.
Omdat de aardbevingen in Groningen op geringe diepte zijn is het effect krachtiger en risico groter
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het vooral onduidelijk wat je nu waar betaalt als je een variabel tarief hebt.
Ik snap dat dat een momentopname is, maar is er ergens nog een site die actuele variabele tarieven correct weergeeft?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
wolkje75 schreef:
26-08-2022 09:27
Eens!, dat is de beste oplossing i.p.v. je druk te maken en rampscenario's hier te schetsen.
We weten nog geeneens met wat voor voorstel de overheid zal komen tijdens prinsjes dag
En in andere landen is het hetzelfde, ligt heus niet alleen aan de Nederlandse overheid.
Natuurlijk is het in andere landen hetzelfde. Hier in België stijgen de tarieven dagelijks nu. De ene recordprijs na de andere wordt verbroken.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren Quote
Weten jullie hoe het zit met je termijnbedrag? Wij hebben vorig jaar onze spouw laten isoleren, scheelt bijna de helft in verbruik. We vallen nu qua verbruik onder een tussenwoning en wonen vrijstaand op de wind. Dus dat is al heel fijn, alleen rekenen ze bij eneco nog steeds ons oude verbruik. Ze zeggen dat we ons termijn bedrag moeten ophogen naar 599 euro!!!! Terwijl we al sinds september vorig jaar een stuk minder verbruiken en we zelfs 500 eu terugkregen. Onze eindafrekening vindt in mei plaats en ons contract loopt tot november, daarna helaas ook vogelvrij. Maak mij daar wel zorgen om, wij zitten nu op 0,77 per m3 voor gas, dit gaat natuurlijk giga omhoog straks.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven