Geld & Recht alle pijlers

Energiecrisis!

25-08-2022 21:50 2483 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Energie is al niet meer te betalen en dan moet het nog winter worden. Arme gezinnen gaan straks failliet, gezinnen met een modaal inkomen moeten hun best doen om het hoofd boven water te houden en zij worden niet gesteund door de overheid.

Hoe zal het de komende winter gaan? Steeds meer vaste contracten lopen af en mensen moeten honderden euro’s per maand meer betalen. Dat is voor veel mensen toch niet te doen? Waarom wordt er niet geprotesteerd? Ik hoor veel mensen klagen (wat ik snap) maar het gebeurt allemaal toch maar gewoon. In andere landen wordt er wel geprotesteerd.

Ik zag vandaag een modelcontract van Eneco met tarieven van ruim €4,60 voor een kuub gas en €1,- voor een kWh stroom!

Ik ben best bang voor wat er komen gaat…
peetje wijzigde dit bericht op 26-08-2022 08:36
1.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/244204 ... ar-rusland

Gemeenten kunnen zelf niet eens meer de gasrekening betalen door het pijnlijke incapabele handelen van lichtgewicht Rob Jetten. Laat staan gemeentelijke toeslagen

Dat krijg je er van als je altijd het braafste en beste jongetje van de klas wil zijn. D66 heeft er een sport van gemaakt om de EU te pleasen ten koste van de eigen inwoners.

Door omringende landen worden we keihard uitgelachen. Gas uit Groningen wordt goedkoop aan het buitenland verkocht en we kopen ons eigen gas tegen EU tarief weer in. :bonk:
Alle reacties Link kopieren Quote
Die willekeur bij de gemeentes voor de grens voor energietoeslag is inderdaad tenenkrommend. Ze moeten dit landelijk regelen.

De prijs van mijn contract bij Eneco (variabel) zou nog vast staan tot 1 december. Maar daar hebben ze zich niet aan gehouden. Ze hebben de prijs per 1 september enorm verhoogd. En ik had vorig jaar ook al een flinke verhoging te pakken.

Ik woon alleen en heb geen al te hoog inkomen. Wel te veel voor energietoeslag.

Voor mij is het de keuze tussen in de kou zitten of boven mijn stand leven en schulden maken. Dan kies ik er toch maar voor om niet te stoken.

Helaas vrees ik de gevolgen ervan wel. Ik heb chronische bronchitis die met warmte goed onder controle is. Maar in de kou zal ik normaal gesproken bijna de hele winter zwaar verkouden zijn met voorhoofdsholteontstekingen en koorts. Ik hoop maar dat ik met warme kleding en thee etc toch nog het ergste kan afwenden. Daarbij heb ik ook chronische pijn. Deze wordt erger bij kou.

Ik hoop maar dat mijn lichaam er in de loop van de winter op een of andere manier toch nog aan gaat wennen en er mee om leert te gaan.

Een te hoog ziekteverzuim kan ik me niet permitteren want dan raak ik mijn werk kwijt natuurlijk. Dus ik zal me er doorheem moeten slaan.

Ik denk ook dat er deze winter meer mensen ziek worden door de kou en zich bij de huisarts melden waardoor de zorgkosten weer oplopen.

Het wordt een hele uitdaging.

En ook voor vele anderen. We gaan met zijn allen een hele spannende koude winter tegemoet. We zullen ons moeten aanpassen en creatief worden.

Misschien dat Wim Hof ons nog tips zal geven op het 8 uur journaal. :biggrin:
Beertje, in de UK heeft de NHS al voorspeld dat er deze winter heel veel mensen ziek gaan worden door kou of ondervoeding. En dan hebben ze daar nog een maximum aan de gasprijs gezet..
Ik wens je veel sterkte, want ziek worden door teveel kou lijkt me echt afschuwelijk.

Mijn vertrouwen in de overheid is momenteel echt tot een dieptepunt gedaald. Alles wordt maar overgelaten aan ‘de markt’ hier in Nederland en de burgers zijn aan de goden overgeleverd. Het is absurd dat we de hoogste gasprijs van heel Europa hebben en er exact niets gebeurt op dit moment. Nou ja, laten we maar afwachten wat de plannen voor Prinsjesdag worden…
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het bijna beangstigend hoe de overheid dit laat gebeuren, toekijkt en niks doet.
Hoe kunnen ze de burgers zo letterlijk in de kou laten staan? Hoe is dit mogelijk.

Maar er is zoveel dat we ons voor 2020 niet voor konden stellen.

En inderdaad waarom doet niemand iets.
Je hoort alleen maar " ik ga wel in de kou zitten" Maar het houdt toch een keer op?
Levens moesten er gered worden in de coronatijd, en nu? Er gaan mensen ernstig ziek worden, geen verwarming aan, neem alleen het voorbeeld van de forummer hierboven.
Mensen kunnen niet meer dagelijks hun buik vullen. Tel uit je winst, je bed in gaan, met honger en kou.
In een fucking land als Nederland. Wie had dit ooit gedacht.
Mensen gaan zorg vermijden, want ja een tas boodschappen of de tandarts?


En de overheid kijkt en doet helemaal niks. Waarom doen zij niks? Waarom ziet het er naar uit dat zij de burgers kapot laten gaan.

Er valt niks meer te bezuinigen straks, en wat vind ik de mensen nobel, eigenlijk representatief aan de overheid.

Liever niks doen en lijdzaam laten gebeuren, passen en meten, verwarming uit jas aan, want in opstand komen lijkt er niet in te zitten.

Maar hoever laten we dit komen?
Half Nederland op straat? want de gas rekening kan niet meer betaald worden, maar de rest dan wel?

Ik heb best een goed salaris, althans dat had ik. Alleenstaand dan ben je sws al de lul in dit land.
Maar rondom modaal, maar ik ga dit niet bolwerken.

Even terugkomend op hoe moet dit verder, laten we massaal gezinnen op straat zetten omdat de rekeningen niet meer betaald kunnen worden?

De uitspraak " iedereen kan dakloos worden " gaat op deze manier voor mensen waarheid worden die daar onder normale omstandigheden helemaal niet zouden voldoen.

Ik vind het eng en naar, dat de overheid het met open ogen aankijkt, niks doet.
Je gaat je steeds meer afvragen, waarom? wat is hier de bedoeling van?
Je zou bijna gaan vluchten uit je eigen land, en wij maar vluchtelingen opnemen, in een land waar de burgers met het water aan de lippen staan.

Wat was Nederland mooi, het sociale stelsel, het progressieve belastingstelsel, niemand hoefde honger of kou te hebben.
Wat een gaaf land.

En zie hier het wordt steeds naargeestiger, en er wordt naar gekeken, en niets mee gedaan.

Het is alsof een ouder zijn kind zonder diploma bewust in het diepe gooit, de wanhoop en het gespartel ziet, lacht, zwaait maar niks doet.

Ik ben naast bang, inmiddels ook murw, want er komt een dag in mijn gezin dat ik het niet meer kan betalen. En dan?

Lola en de kinderen de straat op? Is er wel weer een eengezinswoning vrij, dat dan weer wel.

Mijn gevoel is voor nu, ik zie het wel, meer dan besparen kan ik niet, en het besparen houdt op, immers mijn verbruik is minimaal, altijd al geweest.

Murw gebeukt en ik ben niet alleen die het niet meer weet.

Honderden euro's per maand aan gas is toch belachelijk, als je geen honderden euro's hebt.

Ik denk dat veel mensen het echt wel weten, alleen het is zo bizar wat er gebeurt dat je het je niet kan voorstellen dat het gebeurt.

Het vertrouwen is terecht weg, neem dat kind in dat water.

Maar wanneer dat kind op het aller allerlaatste moment gered wordt, kun je je die dankbaarheid niet voorstellen.

En wij zijn dat bijna verdronken kind, want nu zijn we bang, maar net op dat allerlaatste moment zal wel iets gaan komen vanuit de overheid.

En god allemachtig, wat zijn we ze dan dankbaar.....en het vertrouwen is terug tegelijkertijd met een dosis angst. Die verlammend zal werken.

Wat ik bedoel? een mishandelde hond begroet zijn baasje iedere dag weer met een gebogen rug, kop naar beneden, droeve ogen, met een kwispelende staart.

Murw gebeukt.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Alle reacties Link kopieren Quote
Peetje schreef:
25-08-2022 23:03
Ik snap niet waarom mensen niet in opstand gaan. De boeren doen dat toch ook zo goed?
Dat vind ik dus ook bijzonder.
ipv dat mensen in opstand komen, kiezen zij ervoor om in de kou te gaan zitten, minder te gaan eten, en hopen dat dit dan overwaait.

Wanneer heel NL massaal stopt met betalen wat dan? Gewoon het geïncasseerde bedrag storneren. Allemaal ieder huishouden (gaat niet gebeuren weet ik ook wel) maar ik ben benieuwd wat er dan zal gebeuren. Iedereen wordt massaal afgesloten? Dat is toch wat er gaat gebeuren, immers vele kunnen het nu maar straks helemaal niet meer betalen.

Maar ik gaf al aan, wij zijn een afspiegeling van onze eigen overheid, we doen braaf wat we moeten doen, ook al gaat dat ten koste van.

Ik ga ook niet in mijn eentje bovenstaand besluit nemen, dit moet je met zijn allen doen, anders zet het geen zoden aan de dijk.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
RikM schreef:
25-08-2022 23:07
Lees je OP nog even een keer na trouwens, er missen wat woorden.
Met name de missende “niet” in de eerste zin maakt nogal uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er komt zeker compensatie voor minima. De politieke partijen kunnen het zich niet veroorloven om niet meer gekozen te worden bij eerstvolgende verkiezingen.

Ze willen alleen geen beloften doen. Als je beloften doet aan bepaalde groepen beginnen andere groepen alvast te schreeuwen dat zij ook compensatie willen en vóór je het weet is het geld al verdeeld voordat je overzicht hebt over het hele gebeuren.

Dus dit zie ik als de reden waarom het kabinet afhoudt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben het helemaal eens met jouw post, Ladylola.
We werken straks alleen nog om de rekeningen te kunnen betalen. Iets leuks doen zit er straks niet meer in.
En dan verdienen wij modaal
Kan je nagaan die oudjes die alleen AOW hebben. Huur, energierekening en ziektenkostenverzekering en dan is je AOWtje op de rest vd maand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hannelore_ schreef:
25-08-2022 22:45
Volgens mij worden er op dit moment nog nauwelijks vaste contracten aangeboden door energiemaatschappijen. Bij Eneco sowieso niet. Dus wat moet jouw vriendin daar nu precies mee doen volgens jou? Meer dan zo zuinig mogelijk met energie om gaan, energiebesparende maatregelen treffen en hopen op geen verdere prijsstijging zit er toch niet in?
Toen nog wel. En ze had eventueel ook ergens anders heen gekund. Aankomende januari (als het niet eerder is) gaan de tarieven voor haar enorm omhoog.
Maar het belangrijkste punt is uiteraard dat ze eigenlijk geen idee heeft wat er gaande is en wat de gevolgen voor haar zijn straks.
Zuinig aan doen en maatregelen nemen doet ze dus niet, want het dringt niet door.

En dat zie ik dus heel veel in mijn vrijwilligerswerk nu. Ook veel mensen die denken dat het bijv. alleen geldt voor mensen die nu verhuizen.
Dus dan is het 'wij verhuizen niet, dus hier hebben we niks mee te maken'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladylola2022 schreef:
26-08-2022 06:12
Dat vind ik dus ook bijzonder.
ipv dat mensen in opstand komen, kiezen zij ervoor om in de kou te gaan zitten, minder te gaan eten, en hopen dat dit dan overwaait.


Wanneer heel NL massaal stopt met betalen wat dan? Gewoon het geïncasseerde bedrag storneren. Allemaal ieder huishouden (gaat niet gebeuren weet ik ook wel) maar ik ben benieuwd wat er dan zal gebeuren. Iedereen wordt massaal afgesloten? Dat is toch wat er gaat gebeuren, immers vele kunnen het nu maar straks helemaal niet meer betalen.

Maar ik gaf al aan, wij zijn een afspiegeling van onze eigen overheid, we doen braaf wat we moeten doen, ook al gaat dat ten koste van.

Ik ga ook niet in mijn eentje bovenstaand besluit nemen, dit moet je met zijn allen doen, anders zet het geen zoden aan de dijk.
Hier wilde ik op inhaken met:
Stop een kikker (wij mensen) in een pan met koud/lauw water en verwarm het water tot het langzaam heet wordt, de kikker (wij mensen) springt er niet uit. ( omdat het opwarmen naar heet zo langzaam ging)

Maar toen kwam ik een stuk tegen van de Volkskrant:

Test

Wat als er straks nóg meer rijke lui zijn die er baat bij hebben om de opwarming van de aarde juist niet te stoppen?
https://www.volkskrant.nl/a-b2d60176
Alle reacties Link kopieren Quote
Werken om je rekeningen te kunnen betalen in plaats van voor 'de leuke dingen,' was voor veel mensen altijd al realiteit. Zolang er ruimte is om van luxe naar noodzakelijk te verschuiven, vind ik het niet echt een probleem.
Alleen kunnen nu steeds meer mensen die basis rekeningen niet eens meer betalen én dan wordt het wel een probleem.
Ik denk dat onze welvaart grote stappen terug gaat doen de komende jaren en dat gaat een hoop onrust geven. Maar ik zie ook niet echt oplossingen.
Voor mezelf red ik het wel, denk ik, ik ben gewend met heel weinig geld rond te komen.
Desnoods komt mijn oude vader hier ook maar de winter in huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
mdh schreef:
26-08-2022 00:27
Het hangt een beetje van je gemeente af, maar omdat ikzelf ook net boven die grens zit, en de bedragen dus bijhoud:

Per 1 juli zijn de bedragen weer gewijzigd; dit zou (in mijn gemeente althans; de inkomensgrens voor een alleenstaande gepensioneerde is nu €1845) betekenen dat je moeder wèl in aanmerking komt voor de tegemoetkoming.
Veel gemeenten hebben nog niet het hele bedrag dat ze van het Rijk hebben gekregen, uitgegeven en dan kun je ook na 1 juli een aanvraag doen.

De pensioenen zijn per 1 juli ook licht verhoogd, dus de berekening nogmaals maken is noodzakelijk, als je dat nog niet hebt gedaan.

Zelf zat ik eerst €93 boven de inkomensgrens voor de tegemoetkoming, per 1 juli €33 (helaas).
Dit is de informatie die ik bij mijn gemeente vind: Alleenstaand vanaf pensioenleeftijd € 1.382,89
Vreemd dat het per gemeente verschillend is?
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
72Jelle schreef:
26-08-2022 07:10
Werken om je rekeningen te kunnen betalen in plaats van voor 'de leuke dingen,' was voor veel mensen altijd al realiteit. Zolang er ruimte is om van luxe naar noodzakelijk te verschuiven, vind ik het niet echt een probleem.
Alleen kunnen nu steeds meer mensen die basis rekeningen niet eens meer betalen én dan wordt het wel een probleem.
Ik denk dat onze welvaart grote stappen terug gaat doen de komende jaren en dat gaat een hoop onrust geven. Maar ik zie ook niet echt oplossingen.
Voor mezelf red ik het wel, denk ik, ik ben gewend met heel weinig geld rond te komen.
Desnoods komt mijn oude vader hier ook maar de winter in huis.

Ik heb zo’n idee dat er dan heel wat supermarktketens of gaan inkrimpen en/of moeten sluiten.
Trouwens, die hebben aardig wat verdient in de coronacrisis.
Dat wordt ‘straks’ wel anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet minimaal vijf radiatoren open hebben om je cv te laten functioneren, die radiatoren kun je ook een klein beetje open draaien voor de circulatie.
Wat ik zo bedacht heb is dat ik maar boven ga wonen, beneden koken, die drie radiatoren in de zitkamer met open keuken een heel klein beetje open zodat het vorstvrij is, ook de radiator in de gang een pietsje open, en dan ga ik op een slaapkamer wonen met de radiator daar wel open en eventueel een elektrisch kacheltje erbij, kattenluikje in de deur maken, elektrische deken en de hond gezellig op bed.
Vlak voor het douchen de elektrische kachel even het badkamertje in slepen.
Laptop kan mee naar de slaapkamer.

Geen drie sterren hotel dus zoals asielzoekers aangeboden wordt..
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Peetje schreef:
25-08-2022 22:04
Ik denk dat veel mensen ook hun kop in het zand steken. Ze weten wel dat er iets aan de hand is maar willen er niet meer van weten…
Of ze zoeken oplossingen en hebben nog wat ruimte, gelukkig is het bij niet alle mensen direct dat ze het niet meer kunnen betalen. Ze zullen bezuingen op zoveel mogelijk manieren, maar om nu te zeggen dat er veel mensen hun kop in het zand steken...
Het nadeel van gas en stroom is dat je het kunt gebruiken zonder direct te hoeven betalen.

In de supermarkt kun je iets terugzetten als het te duur is. Gas en stroom gebruik je gewoon en te makkelijk iets meer dan je nodig hebt.

Misschien terug naar de meter met muntjes?
Ladylola2022 schreef:
26-08-2022 06:12
Dat vind ik dus ook bijzonder.
ipv dat mensen in opstand komen, kiezen zij ervoor om in de kou te gaan zitten, minder te gaan eten, en hopen dat dit dan overwaait.

Wanneer heel NL massaal stopt met betalen wat dan? Gewoon het geïncasseerde bedrag storneren. Allemaal ieder huishouden (gaat niet gebeuren weet ik ook wel) maar ik ben benieuwd wat er dan zal gebeuren. Iedereen wordt massaal afgesloten? Dat is toch wat er gaat gebeuren, immers vele kunnen het nu maar straks helemaal niet meer betalen.

Maar ik gaf al aan, wij zijn een afspiegeling van onze eigen overheid, we doen braaf wat we moeten doen, ook al gaat dat ten koste van.

Ik ga ook niet in mijn eentje bovenstaand besluit nemen, dit moet je met zijn allen doen, anders zet het geen zoden aan de dijk.
Wat bereik je met een opstand? Kijk een naar de boeren, wat hebben die bereikt..
Voornamelijk aanhangers van ffd kwamen in opstand, ook veel boeren deden daar niet aan mee...
Denk dat veel mensen afwachten wat er tijdens 'prinsjesdag' gezegd zal worden over steun door de overheid..
Alle reacties Link kopieren Quote
Satesausjes11 schreef:
25-08-2022 22:27
Ik ga het niet kunnen betalen, dus de verwarming gaat maar niet aan… weet geen andere oplossing
Hier ook niet hoor. Heb je wel een beetje geïsoleerd huis?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is trouwens ook niet zo dat andere Europese landen nergens last van hebben.
Ook daar zijn problemen.
In China is nu ook weer droogte, daardoor mislukte oogsten en elektriciteitstekort. Dat gaan we hier ook weer merken.
Onze regering kan niet alles oplossen.
Hopelijk wel wat verzachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladylola2022 schreef:
26-08-2022 05:52
Ik vind het bijna beangstigend hoe de overheid dit laat gebeuren, toekijkt en niks doet.
Hoe kunnen ze de burgers zo letterlijk in de kou laten staan? Hoe is dit mogelijk.

Maar er is zoveel dat we ons voor 2020 niet voor konden stellen.

En inderdaad waarom doet niemand iets.
Je hoort alleen maar " ik ga wel in de kou zitten" Maar het houdt toch een keer op?
Levens moesten er gered worden in de coronatijd, en nu? Er gaan mensen ernstig ziek worden, geen verwarming aan, neem alleen het voorbeeld van de forummer hierboven.
Mensen kunnen niet meer dagelijks hun buik vullen. Tel uit je winst, je bed in gaan, met honger en kou.
In een fucking land als Nederland. Wie had dit ooit gedacht.
Mensen gaan zorg vermijden, want ja een tas boodschappen of de tandarts?


En de overheid kijkt en doet helemaal niks. Waarom doen zij niks? Waarom ziet het er naar uit dat zij de burgers kapot laten gaan.

Er valt niks meer te bezuinigen straks, en wat vind ik de mensen nobel, eigenlijk representatief aan de overheid.

Liever niks doen en lijdzaam laten gebeuren, passen en meten, verwarming uit jas aan, want in opstand komen lijkt er niet in te zitten.

Maar hoever laten we dit komen?
Half Nederland op straat? want de gas rekening kan niet meer betaald worden, maar de rest dan wel?

Ik heb best een goed salaris, althans dat had ik. Alleenstaand dan ben je sws al de lul in dit land.
Maar rondom modaal, maar ik ga dit niet bolwerken.

Even terugkomend op hoe moet dit verder, laten we massaal gezinnen op straat zetten omdat de rekeningen niet meer betaald kunnen worden?

De uitspraak " iedereen kan dakloos worden " gaat op deze manier voor mensen waarheid worden die daar onder normale omstandigheden helemaal niet zouden voldoen.

Ik vind het eng en naar, dat de overheid het met open ogen aankijkt, niks doet.
Je gaat je steeds meer afvragen, waarom? wat is hier de bedoeling van?
Je zou bijna gaan vluchten uit je eigen land, en wij maar vluchtelingen opnemen, in een land waar de burgers met het water aan de lippen staan.

Wat was Nederland mooi, het sociale stelsel, het progressieve belastingstelsel, niemand hoefde honger of kou te hebben.
Wat een gaaf land.

En zie hier het wordt steeds naargeestiger, en er wordt naar gekeken, en niets mee gedaan.

Het is alsof een ouder zijn kind zonder diploma bewust in het diepe gooit, de wanhoop en het gespartel ziet, lacht, zwaait maar niks doet.

Ik ben naast bang, inmiddels ook murw, want er komt een dag in mijn gezin dat ik het niet meer kan betalen. En dan?

Lola en de kinderen de straat op? Is er wel weer een eengezinswoning vrij, dat dan weer wel.

Mijn gevoel is voor nu, ik zie het wel, meer dan besparen kan ik niet, en het besparen houdt op, immers mijn verbruik is minimaal, altijd al geweest.

Murw gebeukt en ik ben niet alleen die het niet meer weet.

Honderden euro's per maand aan gas is toch belachelijk, als je geen honderden euro's hebt.

Ik denk dat veel mensen het echt wel weten, alleen het is zo bizar wat er gebeurt dat je het je niet kan voorstellen dat het gebeurt.

Het vertrouwen is terecht weg, neem dat kind in dat water.

Maar wanneer dat kind op het aller allerlaatste moment gered wordt, kun je je die dankbaarheid niet voorstellen.

En wij zijn dat bijna verdronken kind, want nu zijn we bang, maar net op dat allerlaatste moment zal wel iets gaan komen vanuit de overheid.

En god allemachtig, wat zijn we ze dan dankbaar.....en het vertrouwen is terug tegelijkertijd met een dosis angst. Die verlammend zal werken.

Wat ik bedoel? een mishandelde hond begroet zijn baasje iedere dag weer met een gebogen rug, kop naar beneden, droeve ogen, met een kwispelende staart.

Murw gebeukt.
Wat prachtig geschreven! Dit zou je moeten insturen naar landelijke dagbladen.

Ik vind het eng dat tot nu toe alleen wordt gelekt dat werken meer moet lonen. Maar hoe zit dat dan met de aow-ers en zieken? En wordt lonend werk niet vooral een sigaar uit eigen doos omdat je dan meer inkomstenbelasting gaat betalen en wellicht ook toeslagen kwijt raakt?
Muselet schreef:
26-08-2022 07:36
Geen drie sterren hotel dus zoals asielzoekers aangeboden wordt..
Volg jij het nieuws wel?
Alle reacties Link kopieren Quote
wolkje75 schreef:
26-08-2022 07:49
Wat bereik je met een opstand? Kijk een naar de boeren, wat hebben die bereikt..
Voornamelijk aanhangers van ffd kwamen in opstand, ook veel boeren deden daar niet aan mee...
Denk dat veel mensen afwachten wat er tijdens 'prinsjesdag' gezegd zal worden over steun door de overheid..
De opstand van boeren is te kleinschalig. Als er miljoenen mensen het werk neerleggen en de straat op gaan heb je meer kans dat je wat bereikt. Het gaat tenslotte om miljoenen die de financiële afgrond in worden gejaagd als er hier niks aan de energieprijzen wordt gedaan.
Beertje321 schreef:
26-08-2022 03:26
Die willekeur bij de gemeentes voor de grens voor energietoeslag is inderdaad tenenkrommend. Ze moeten dit landelijk regelen.

De prijs van mijn contract bij Eneco (variabel) zou nog vast staan tot 1 december. Maar daar hebben ze zich niet aan gehouden. Ze hebben de prijs per 1 september enorm verhoogd. En ik had vorig jaar ook al een flinke verhoging te pakken.

Ik woon alleen en heb geen al te hoog inkomen. Wel te veel voor energietoeslag.

Voor mij is het de keuze tussen in de kou zitten of boven mijn stand leven en schulden maken. Dan kies ik er toch maar voor om niet te stoken.

Helaas vrees ik de gevolgen ervan wel. Ik heb chronische bronchitis die met warmte goed onder controle is. Maar in de kou zal ik normaal gesproken bijna de hele winter zwaar verkouden zijn met voorhoofdsholteontstekingen en koorts. Ik hoop maar dat ik met warme kleding en thee etc toch nog het ergste kan afwenden. Daarbij heb ik ook chronische pijn. Deze wordt erger bij kou.

Ik hoop maar dat mijn lichaam er in de loop van de winter op een of andere manier toch nog aan gaat wennen en er mee om leert te gaan.

Een te hoog ziekteverzuim kan ik me niet permitteren want dan raak ik mijn werk kwijt natuurlijk. Dus ik zal me er doorheem moeten slaan.

Ik denk ook dat er deze winter meer mensen ziek worden door de kou en zich bij de huisarts melden waardoor de zorgkosten weer oplopen.

Het wordt een hele uitdaging.

En ook voor vele anderen. We gaan met zijn allen een hele spannende koude winter tegemoet. We zullen ons moeten aanpassen en creatief worden.

Misschien dat Wim Hof ons nog tips zal geven op het 8 uur journaal. :biggrin:
Kun je eventueel niet gebruik maken van een elektrische radiator in de leefruimte i.p.v. je gehele woning te verwarmen om zo te bezuinigen maar toch nog wat comfort te hebben?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladylola2022 schreef:
26-08-2022 06:12
Dat vind ik dus ook bijzonder.
ipv dat mensen in opstand komen, kiezen zij ervoor om in de kou te gaan zitten, minder te gaan eten, en hopen dat dit dan overwaait.
De groep mensen die dit financieel het meest raakt, is niet georganiseerd in een sterke beweging. Dat maakt protesteren lastig. En meestal zijn er niet de middelen om te protesteren: geen geld om vanuit je sociale huurwoning in een arbeidswijk in een provinciestad naar Den Haag te gaan, geen geld om een dag onbetaald verlof op te nemen voor een protest, geen kinderopvang achter de hand om de kleintjes die dag op te vangen, etc.

Als je je mond niet (gezamenlijk) open kunt trekken, is het eenvoudiger om de verwarming uit te zetten.
Er zit in deze groep ook heel veel wantrouwen naar de overheid. Ze hebben het de afgelopen jaren onder VVD beleid al niet beter gekregen, eerder slechter. Waarom zou de overheid dan nu wel iets doen? Het vertrouwen in de politiek is bij grote groepen minima totaal weg, dus waarom dan protesteren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat de overheid dit al lang heeft doorgerekend. Ze maken weliswaar soms de meest achterlijke beslissingen, zoals Jetten met gazprom. Maar dit soort dingen zijn echt wel bekend. Hetzelfde zag je met Corona, tegen de burgers zeiden ze aan het begin dat het virus niet in Europa en niet in Nederland zou komen. Achteraf bleek dat ze vanaf het begin al ervan uit gingen dat het wel hier kwam en al ramingen maakten voor het aantal doden. Paniek voorkomen leuk toen de keuze, en dat lijkt het nu weer te zijn.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven