Geld & Recht alle pijlers

Energiecrisis!

25-08-2022 21:50 2483 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Energie is al niet meer te betalen en dan moet het nog winter worden. Arme gezinnen gaan straks failliet, gezinnen met een modaal inkomen moeten hun best doen om het hoofd boven water te houden en zij worden niet gesteund door de overheid.

Hoe zal het de komende winter gaan? Steeds meer vaste contracten lopen af en mensen moeten honderden euro’s per maand meer betalen. Dat is voor veel mensen toch niet te doen? Waarom wordt er niet geprotesteerd? Ik hoor veel mensen klagen (wat ik snap) maar het gebeurt allemaal toch maar gewoon. In andere landen wordt er wel geprotesteerd.

Ik zag vandaag een modelcontract van Eneco met tarieven van ruim €4,60 voor een kuub gas en €1,- voor een kWh stroom!

Ik ben best bang voor wat er komen gaat…
peetje wijzigde dit bericht op 26-08-2022 08:36
1.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
26-08-2022 08:08
Volg jij het nieuws wel?
Oh, zijn de asielzoekers dan al weg uit van de Valk? Dat heb ik dan gemist.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, ik denk dat elk huishouden toch moet kijken naar mogelijkheden om overeind te blijven.
Hier voorzie ik dat ik eind september van 300 naar 900 euro ga als voorschotbedrag. (In een vrijstaande jaren 30 woning in het rustige noorden van het land, waarin we afgelopen jaren gemiddeld 2000m3 gas en bijna 4000 kWh elektra als verbruik hadden)
Dan probeer je wel te denken in mogelijkheden om te bezuinigen.
Hier in huis gaat de kachel minder hoog, waar die 's avonds voorheen gerust op 21 graden werd gezet is nu hier 19 graden de max. Volgens mij nog steeds comfortabel. Wel van de week voor alle gezinsleden spaanse sloffen aangeschaft om koude voeten te voorkomen.
Dagelijks douchen leggen we ook wat aan banden, dat wordt nu eerder 2-3 keer per week met een timer. Voor mij als man is korter douchen wat makkelijker dan voor de overige 3 vrouwwezens in huis. (lange haren, spoelen, van wat ik mij laat wijsmaken tenminste, maar ik ben goedgelovig)
Daarnaast douche ik nu al sinds enkele weken koud, al ben ik benieuwd hoe dat in de wintermaanden bevalt, wanneer het leidingwater significant kouder is.
Verder ben ik met een energiemeter door het huis aan het gaan om te kijken of we die 4000 kWh kunnen laten krimpen. Zo heb ik het idee dat we niet persé grootverbruikers hebben of erg laconiek met stroom omgaan, maar zo heb ik onlangs wel onze slaapkamertv omgeruild voor een zuiniger model tv. (Want oude tv verbruikt 91 W, de nieuwe maar 31 W, die 60 W verschil, met 3 uur per dag gemiddeld kijken, komt neer op 66 kWh minder verbruik, met de huidige tarieven (nu voor ons nog 30 ct, straks, vrees ik, helaas 80 ct) is dat op jaarbasis 50 euro verschil. Tv kostte 111 eu bij een rode schreeuwerige elektronicawinkel, dus na ruim 2 jaar is die investering eruit.
Daarnaast ook nog een koel-vries-combo uit 2009 staan, die verbruikt 350kWh/jaar, dat kan zuiniger omdat vergelijkbare modellen tegenwoordig richting de helft verbruiken maar dan moet je wel weer 700 euro neerleggen en dat vind ik zonde. Daarnaast is het spaargeld dan op een gegeven moment ook op (wanneer je elk apparaat tegen het licht houdt om te kijken of er een zuiniger alternatief is) en dat vind ik dan weer geen fijn idee.
Punt is, door te kijken hoe je zuiniger kunt leven zonder dat je gigantisch anders moet leven, kun je soms makkelijk besparen. Ik realiseer mij goed dat de harde realiteit is/wordt dat mensen die nu al moeilijk rondkomen straks keihard geraakt worden (boodschappen 20% duurder, energieprijzen die 2x of 3x hoger zijn, brandstof zal gestaag meestijgen) en hoop dat dit niet voor stresssituaties binnen het gezin gaat zorgen, ook gezinnen die voorheen het allemaal financieel makkelijk konden bolwerken kunnen hiermee te maken krijgen.

Wat ik hoop te lezen hier ook, is hoe eenieder hier het hoofd boven water gaat proberen te houden.
Muselet schreef:
26-08-2022 07:36
Je moet minimaal vijf radiatoren open hebben om je cv te laten functioneren, die radiatoren kun je ook een klein beetje open draaien voor de circulatie.
Wat ik zo bedacht heb is dat ik maar boven ga wonen, beneden koken, die drie radiatoren in de zitkamer met open keuken een heel klein beetje open zodat het vorstvrij is, ook de radiator in de gang een pietsje open, en dan ga ik op een slaapkamer wonen met de radiator daar wel open en eventueel een elektrisch kacheltje erbij, kattenluikje in de deur maken, elektrische deken en de hond gezellig op bed.
Vlak voor het douchen de elektrische kachel even het badkamertje in slepen.
Laptop kan mee naar de slaapkamer.

Geen drie sterren hotel dus zoals asielzoekers aangeboden wordt..

5 radiatoren om de CV te laten functioneren? Ik heb altijd alleen de 2 in de woonkamer aan en alleen bij vorst de radiatoren boven. Nooit problemen gehad.
Alle reacties Link kopieren Quote
madamecannibale schreef:
26-08-2022 08:27
Ik denk dat de overheid dit al lang heeft doorgerekend. Ze maken weliswaar soms de meest achterlijke beslissingen, zoals Jetten met gazprom. Maar dit soort dingen zijn echt wel bekend. Hetzelfde zag je met Corona, tegen de burgers zeiden ze aan het begin dat het virus niet in Europa en niet in Nederland zou komen. Achteraf bleek dat ze vanaf het begin al ervan uit gingen dat het wel hier kwam en al ramingen maakten voor het aantal doden. Paniek voorkomen leuk toen de keuze, en dat lijkt het nu weer te zijn.
De manier waarop de overheid nu opereert wekt bij mij juist paniekgevoelens op. Geen enkele blijk van geruststelling dat er iets substantieels gedaan gaat worden.
isabel schreef:
26-08-2022 08:05
Wat prachtig geschreven! Dit zou je moeten insturen naar landelijke dagbladen.

Ik vind het eng dat tot nu toe alleen wordt gelekt dat werken meer moet lonen. Maar hoe zit dat dan met de aow-ers en zieken? En wordt lonend werk niet vooral een sigaar uit eigen doos omdat je dan meer inkomstenbelasting gaat betalen en wellicht ook toeslagen kwijt raakt?

Het idee is juist minder inkomstenbelasting zodat je al die toeslagen niet meer nodig hebt. Als ze dat eens zouden regelen… lijkt mij een heel goed idee. We gaan het zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn eerste investering die ik heb gedaan was een kookwekkertje. Vier minuten warm douchen. Het kan, maar wel met de oude douchekop.

De nieuwe douchekop die man laatst had gekocht, gaf een heel miezerig waterstraaltje, dat kostte me een minuut om nat te worden. Ik heb de oude douchekop een paar dagen in cola gelegd, die is nu weer ontkalkt.

Deze week een nieuwe inbouwkoelkast gekocht, dat was wel nodig na dertig jaar. En meteen ook een nieuw boilertje voor in de keuken, die is waarschijnlijk ook al dertig jaar oud. De koelkast hebben we er in een jaar uit, qua kosten.
Of course your opinion matters. Just not to me.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben alleen de radiatoren in de woonkamer aan. Het moet al heel erg koud/vochtig zijn als we die in de slaapkamer eens aanzetten.

Ze staan de rest van het jaar gewoon in de antivriesstand.
Of course your opinion matters. Just not to me.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien moet ik uitgebreidere douchebeurten (scheren e.d.) op het werk gaan doen.
Dat deed een collega van mij standaard, jaren geleden al.
Of course your opinion matters. Just not to me.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
26-08-2022 08:28
Oh, zijn de asielzoekers dan al weg uit van de Valk? Dat heb ik dan gemist.
Er wil vast wel iemand met je ruilen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stientje schreef:
26-08-2022 08:36
5 radiatoren om de CV te laten functioneren? Ik heb altijd alleen de 2 in de woonkamer aan en alleen bij vorst de radiatoren boven. Nooit problemen gehad.
Vijf radiatoren is wat het service bedrijf mij vertelde, dat ga ik dus nog eens navragen.
Overigens hoeven die vijf niet helemaal open een heel klein beetje voor de circulatie was genoeg is mij verteld..
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
twee keer
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
isabel schreef:
26-08-2022 08:09
De opstand van boeren is te kleinschalig. Als er miljoenen mensen het werk neerleggen en de straat op gaan heb je meer kans dat je wat bereikt. Het gaat tenslotte om miljoenen die de financiële afgrond in worden gejaagd als er hier niks aan de energieprijzen wordt gedaan.
En toch geloof ik niet in een opstand... Ik denk ook niet dat er miljoenen mensen mee zullen doen..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik voel me door dit soort berichten bijna schuldig dat ik de energietoeslag gekregen heb en er nu ook nog 500 euro extra bij krijg.
Ik vind namelijk dat ik het niet nodig heb, ik stook heel weinig en kreeg dit jaar veel geld terug en mijn huidige maand bedrag is omlaag gegaan naar 37 euro ( was eerst 65 ) omdat ik zo weinig verbruik in mijn eentje in mijn goed geisoleerde huis. Wat moet ik met dat extra geld? Geef het aan een gezin dat het echt nodig heeft die nergens recht op heeft.

Ik heb het geld maar opzij gezet op aandringen van mijn moeder, voor de zekerheid, want ja misschien wordt het een super strenge winter en heb ik het alsnog nodig maar het voelt soms wel wat wrang voor me. Dat mensen als mijn broer en schoonzus in een super slecht geisoleerd huis zitten met mijn neefje van 2 en zich blauw betalen en nergens recht op hebben en dat ik geld toe krijg wat ik tot nu toe helemaal niet nodig heb.

Ik vind het echt achterlijk dat in een land als NL mensen in de kou moeten gaan zitten omdat ze anders 500 euro per maand aan gas moeten betalen, echt wat een bizarre bedragen zeg.
Wherever there is an unfortunate, God sends a dog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
26-08-2022 08:45
Vijf radiatoren is wat het service bedrijf mij vertelde, dat ga ik dus nog eens navragen.
Overigens hoeven die vijf niet helemaal open een heel klein beetje voor de circulatie was genoeg is mij verteld..
Dat is dan toch een advies gebaseerd op jouw specifieke huis?
Mijn kleine appartement heeft maar vijf radiatoren en die gaan echt niet allemaal open.
Het advies van dat servicebedrijf gaat waarschijnlijk om een percentage van het totaal aantal radiatoren wat je open moet zetten om zo optimaal mogelijk te stoken.
Alle reacties Link kopieren Quote
isabel schreef:
26-08-2022 08:36
De manier waarop de overheid nu opereert wekt bij mij juist paniekgevoelens op. Geen enkele blijk van geruststelling dat er iets substantieels gedaan gaat worden.
Bij mij ook hoor. Enige communicatie zou ik wel waarderen. Ik krijg nu dit gevoel:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren Quote
stippensokken schreef:
26-08-2022 08:56
Dat is dan toch een advies gebaseerd op jouw specifieke huis?
Mijn kleine appartement heeft maar vijf radiatoren en die gaan echt niet allemaal open.
Het advies van dat servicebedrijf gaat waarschijnlijk om een percentage van het totaal aantal radiatoren wat je open moet zetten om zo optimaal mogelijk te stoken.
Dat zou kunnen, het kan ook iets te maken hebben met anti- vriesstand, ik ga het navragen
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
madamecannibale schreef:
26-08-2022 09:08
Bij mij ook hoor. Enige communicatie zou ik wel waarderen. Ik krijg nu dit gevoel:

Afbeelding
Hahaha ja precies. Heb het idee dat het kabinet het zelf ook allemaal niet meer weet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zag dat voor nieuwe klanten bij Vattenfall dit nu de prijzen zijn: € 5,08 voor gas en € 1,09 voor electra.
Ik denk dat zij hem ook wel knijpen. Veel mensen kunnen dit niet betalen, en wat gaat Vattenfall dan doen?
Voor mij geldt, ik heb er geen invloed op, dus ik laat het maar op me af komen. Dan heeft het geen zin me er vooraf al druk om te maken.

En wat betreft de Nederlandse overheid, die kon natuurlijk ook niet helemaal voorzien dat er een oorlog in Ukraine zou uitbreken. Dus tja, het is even zoeken naar oplossingen.

Maar voor mij is het onderwerp energie nu al erg vergelijkbaar met Corona. Ik heb het er gewoon al niet meer over.
anoniem_64099e414652c wijzigde dit bericht op 26-08-2022 09:25
15.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
madamecannibale schreef:
26-08-2022 09:14
Ik zag dat voor nieuwe klanten bij Vattenfall dit nu de prijzen zijn: € 5,08 voor gas en € 1,09 voor electra.
Ik denk dat zij hem ook wel knijpen. Veel mensen kunnen dit niet betalen, en wat gaat Vattenfall dan doen?
:woa:

Ik vraag me af of er mensen zijn die dit afsluiten. Dit moet bij andere energieleveranciers toch goedkoper kunnen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Peetje schreef:
26-08-2022 09:19
:woa:

Ik vraag me af of er mensen zijn die dit afsluiten. Dit moet bij andere energieleveranciers toch goedkoper kunnen?
Het stijgt echt per dag nu.
Alle reacties Link kopieren Quote
mdh schreef:
26-08-2022 00:27
Het hangt een beetje van je gemeente af, maar omdat ikzelf ook net boven die grens zit, en de bedragen dus bijhoud:

Per 1 juli zijn de bedragen weer gewijzigd; dit zou (in mijn gemeente althans; de inkomensgrens voor een alleenstaande gepensioneerde is nu €1845) betekenen dat je moeder wèl in aanmerking komt voor de tegemoetkoming.
Veel gemeenten hebben nog niet het hele bedrag dat ze van het Rijk hebben gekregen, uitgegeven en dan kun je ook na 1 juli een aanvraag doen.

De pensioenen zijn per 1 juli ook licht verhoogd, dus de berekening nogmaals maken is noodzakelijk, als je dat nog niet hebt gedaan.

Zelf zat ik eerst €93 boven de inkomensgrens voor de tegemoetkoming, per 1 juli €33 (helaas).
€33,- boven de inkomensgrens :-|. Ik vind deze manier van compenseren zo achterlijk! €1,- erboven en je kan verrotten >:-( Waarom wordt het niet vanaf een bepaalde grens afgebouwd?

Mijn moeder woont in Rotterdam. Vorige week nog gekeken… zij valt helaas buiten de boot.
peetje wijzigde dit bericht op 26-08-2022 09:30
0.09% gewijzigd
Joelle1980 schreef:
26-08-2022 09:12
Hahaha ja precies. Heb het idee dat het kabinet het zelf ook allemaal niet meer weet.

Dit gevoel heb ik ook. Ik moet zeggen dat dit in de coronacrisis al begonnen is, het is duidelijk dat ze daar op een gegeven moment echt de regie kwijt raakten. En ik heb niet het idee dat ze zichzelf nu lekker herpakt hebben... al die problemen in het land zijn ze gewoon boven hun hoofd gegroeid, en daarnaast is het ook nog een stelletje dat vooral bezig is met de macht van hun eigen partij en minder met wat goed is voor het land. (I'm looking at you, Wopke).
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
26-08-2022 09:16
Voor mij geldt, ik heb er geen invloed op, dus ik laat het maar op me af komen. Dan heeft het geen zin me er vooraf al druk om te maken.

En wat betreft de Nederlandse overheid, die kon natuurlijk ook niet helemaal voorzien dat er een oorlog in Ukraine zou uitbreken. Dus tja, het is even zoenen naar oplossingen.
De Nederlandse overheid kan wel de Nederlandse gaskraan weer opendraaien. Ik las onlangs dat wetenschappers beweren dat het op een veilige manier kan. Dat ook als er niet gepompt wordt er tot 20 jaar kleine nabevingen kunnen blijven en dat die niet erger worden door weer meer gas op te pompen op een minder impactvolle manier. Het is jammer dat Jetten aan de knoppen zit, D66 is niet zo voor de Nederlandse burger.
madamecannibale schreef:
26-08-2022 09:14
Ik zag dat voor nieuwe klanten bij Vattenfall dit nu de prijzen zijn: € 5,08 voor gas en € 1,09 voor electra.
Ik denk dat zij hem ook wel knijpen. Veel mensen kunnen dit niet betalen, en wat gaat Vattenfall dan doen?

Ik snap hier ook weinig van. Willen die bedrijven gewoon geen nieuwe klanten meer ofzo? Zeg dat dan gewoon, dat je op dit moment geen nieuwe aansluiting kan krijgen. Want dit gaat toch niemand doen?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven