Geld & Recht alle pijlers

Geen geld terug bij de HEMA

26-11-2010 14:20 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Grrr, ik ben boos op de Hema. Ik had panties gekocht voor 4 euro maar wilde deze terugbrengen omdat ze uiteindelijk niet nodig waren. Krijg ik bij de kassa met veel stemverheffing te horen dat ze nooit panties ruilen omdat ze niet kunnen zien of ze gedragen zijn. Nou ja zeg. Dus ik wijs de verkoopster op de bon waar op staat dat je binnen 30 dagen mag ruilen/terugbrengen. Maar nee hoor want "IK kan niet zien of ze gedragen zijn". Ik voelde me echt lullig want je staat met een hele rij, dus ik zei dat ik dan wel de site zou opzoeken. Dat heb ik inmiddels ook gedaan en ik heb mijn klacht gemaild. Wie heeft bij de Hema ook wel eens problemen gehad met iets terugbrengen en hoe liep het af? En voor iemand roep "het is maar 4 euro"; voor dat geld zet ik mijn gezin een warme maaltijd voor, ik wil dat geld gewoon terug.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
quote:iris1969 schreef op 26 november 2010 @ 14:32:

Volgens mij moeten ze altijd geld teruggeven, tenzij de hygiëne in het spel is. Zelfs een tegoedbon mag niet, maar toch gebeurt dit vaak.Hoe komt het toch dat zo veel mensen denken dat dit waar is?
quote:sweetfirefly schreef op 26 november 2010 @ 14:29:

Omdat alle aanwezige Hema medewerkers de verkoopster bijvielen. Dat ging van "Zeg (naam collega) panties betalen wij nooit terug hè, nee toch, nooit hè? Collega's: "Eeh, nee, nooit". En omdat het met nogal wat stemverhffing van de verkoopster ging voelde ik me erg opgelaten. Het gaat om een kleine Hema in mijn woonplaats, er waren maar 3 dames. Ik daarnaast sterk de indruk, gezien haar houding t.o.v. de andere 2 dames dat de bewuste verkoopster de filiaalleidster is.Gewoon bellen met ander filiaal of hoofdkantoor en vragen of het kan. Daarna terug gaan en zeggen dat het gewoon kan en anders mogen ze zelf het hoofdkantoor bellen.
quote:qwertuu schreef op 26 november 2010 @ 14:30:

[...]

Juridisch gezien niet hoor. Ruilen is geen recht, maar een service die een winkel kan bieden.

Klopt.

quote:Maar ze mogen dus ook besluiten om die service in sommige gevallen niet te bieden of om bepaalde artikelen ervan uit te sluiten.Klopt.quote:Hoeven ze nergens aan te geven volgens mij, omdat dat de normale situatie is, wettelijk gezien.Maar in dit geval hebben ze juist wel aangegeven dat je binnen 30 dagen moet ruilen en dan moet wel ergens staan dat daar beperkingen op zijn. Dat zal vast wel in de Algemene Voorwaarden staan, en dan mogelijk zelfs heel erg ruim geformuleerd (bijvoorbeeld dat ze ten alle tijden recht hebben om een retournering te weigeren).
quote:LadyPhoxy schreef op 26 november 2010 @ 14:35:

[...]

Dat is dus niet zo. Als je in een winkel iets koopt, is het een service van de winkel om je je geld terug te geven.

Dit is alleen verplicht bij koop op afstand of als je een klacht over het produkt hebt, wat niet op te lossen is. Zie ook consuwijzer.nlKlopt (helaas).
.
anoniem_108927 wijzigde dit bericht op 26-11-2010 14:44
Reden: mijzelf geciteerd ipv gecorrigeerd.
% gewijzigd
quote:dutsel schreef op 26 november 2010 @ 14:39:

Als het niet op het bonnetje staat, moeten ze gewoon het geld teruggeven.

Ik weet niet in welk land jij woont, maar in de Nederlandse wet- en regelgeving is dat niet het geval. Je hebt geen enkel recht om te ruilen en een winkel heeft gewoon het recht om je aan de gesloten koopovereenkomst te houden. (Dat is dus geen kwestie van macht, maar een kwestie van recht!)
Wat een rare Hema heb jij. Bij 'mijn' Hema nemen ze echt alles terug.

Zelfs als iets echt kapot is door gebruik, en je zegt ik kan er niet mee overweg zoals je ziet en ik wil het graag terugbrengen. Heb ik wel is gehad met een oude man. Hema vrouw zei toen 'ja ik kan inderdaad zien dat u er niet mee overweg kan, u krijgt uw geld terug'
quote:GiB schreef op 26 november 2010 @ 14:43:

[...]

Klopt.

[...]

Klopt.

[...]

Maar in dit geval hebben ze juist wel aangegeven dat je binnen 30 dagen moet ruilen en dan moet wel ergens staan dat daar beperkingen op zijn. Dat zal vast wel in de Algemene Voorwaarden staan, en dan mogelijk zelfs heel erg ruim geformuleerd (bijvoorbeeld dat ze ten alle tijden recht hebben om een retournering te weigeren).

Hema zegt zelf:

quote:

U kunt uw bestelling of een deel daarvan binnen 30 dagen ruilen/retourneren bij de klantenservice in één van onze vestigingen. Vergeet niet uw factuur of kassabon mee te nemen.

Gebruikte of beschadigde artikelen worden niet retour genomen.

Producten die op bestelling van de klant op maat zijn gemaakt kunnen niet geruild of geretourneerd worden. Hieronder vallen onder andere; taart op maat, fotoservice, beltegoed, gordijnmaakservice.

(www.hema.nl)De reden van de verkoopster om niet te ruilen was dat niet te controleren is of het wel of niet gedragen is. En laat dat precies een van de restricties zijn...
quote:qwertuu schreef op 26 november 2010 @ 14:43:

[...]

Ik weet niet in welk land jij woont, maar in de Nederlandse wet- en regelgeving is dat niet het geval. Je hebt geen enkel recht om te ruilen en een winkel heeft gewoon het recht om je aan de gesloten koopovereenkomst te houden. (Dat is dus geen kwestie van macht, maar een kwestie van recht!)En als het op het bonnetje staat? "ruilen binnen 30 dagen"... Volgens de wet hoeft dat niet? Dus dat hele zinnetje op de bon slaat nergens op dan..?
quote:

quote:

iris1969 schreef op 26 november 2010 @ 14:32:

Volgens mij moeten ze altijd geld teruggeven, tenzij de hygiëne in het spel is. Zelfs een tegoedbon mag niet, maar toch gebeurt dit vaak.

watgebeurter schreef op 26 november 2010 @ 14:41:

Hoe komt het toch dat zo veel mensen denken dat dit waar is?Waarschijnlijk door de verwarring met de situatie met de wettelijke garantieregeling. Als iets niet goed gemaakt is, dan geldt die regel (kort gezegd) wel ... maar inderdaad niet in gevallen waar dit onderwerp over gaat.
Ik heb laatst ook een panty gekocht, voor een vriendinnetje. Maar ik wist niet precies welke maat ze nodig had. Ik heb nog gevraagd: als hij niet goed is, mag ik hem dan ruilen?

Dat kon prima. Hema @ Hoog Catherijne.
quote:qwertuu schreef op 26 november 2010 @ 14:47:

[...]

Hema zegt zelf:

[...]

De reden van de verkoopster om niet te ruilen was dat niet te controleren is of het wel of niet gedragen is. En laat dat precies een van de restricties zijn...precies zoals ik dus al voorspelde; had geen zin om het zelf op te zoeken.
Andere Hema proberen, als je weer in de buurt bent.
quote:dutsel schreef op 26 november 2010 @ 14:47:

[...]

En als het op het bonnetje staat? "ruilen binnen 30 dagen"... Volgens de wet hoeft dat niet? Dus dat hele zinnetje op de bon slaat nergens op dan..?

Nee, dan is dat zinnetje onderdeel van de koopoverkomst en dus wettelijk houdbaar alleen wel in bijna alle gevallen met verdere restricties zoals bij de Hema dat het niet om gebruikte of beschadigde artikelen gaat.

De bewijslast dat iets gebruikt is lijkt mij overigens bij de winkel te liggen.

[...]

En als het op het bonnetje staat? "ruilen binnen 30 dagen"... Volgens de wet hoeft dat niet? Dus dat hele zinnetje op de bon slaat nergens op dan..?Op het bonnetje staat dat je -bij wijze van service- bij díe winkel mag ruilen. Waaraan in de algemene voorwaarden restricties verbonden kunnen zijn (en waarschijnlijk ook zúllen zijn). Ruilen is bovendien niet hetzelfde als geld teruggeven. Ruilen is: omruilen voor een ander artikel met dezelfde waarde of bijvoorbeeld een tegoedbon. Waaraan zo veel restricties verbonden kunnen worden als het bedrijf zelf maar wil, want immers: het is een service.

[...]

En als het op het bonnetje staat? "ruilen binnen 30 dagen"... Volgens de wet hoeft dat niet? Dus dat hele zinnetje op de bon slaat nergens op dan..?Volgensmij was laatst nog ergens bij Kassa o.i.d. dat een aankoop altijd ontbonden mag worden binnen 8 dagen. Maar niet ingeval van medicijnen en andere artikelen waar een risico aan kleeft. Deze uitzending had te maken met retourrecht bij internetwinkels, maar voor zover ik me kan herinneren, zeiden ze ook dat dit bij alle winkels zo wettelijk geregeld is.

Sommige winkels kunnen inderdaad hun eigen invulling ergens aan geven, maar aan een panty terugbrengen kan geen risico kleven, zeker niet als je kunt zien dat ze niet gedragen zijn.
Ik had een keer een digitaal kookwekkertje gekocht bij de Hema. Toen ik thuiskwam deed ie het niet. (meerdere batterijen geprobeerd)

Bonnetje had ik al weggegooid..

Paar dagen later ging ik naar de Hema, zelfs zonder bon of zonder zelf uit te testen mocht ik een nieuwe pakken.

(Misschien lag het eraan dat het alle-jezus druk was, maar dan nog)

Maar goed, dit heeft niets met het panty verhaal van TO te maken...Succes
quote:Dribbel9 schreef op 26 november 2010 @ 14:52:

[...]

Volgensmij was laatst nog ergens bij Kassa o.i.d. dat een aankoop altijd ontbonden mag worden binnen 8 dagen. Maar niet ingeval van medicijnen en andere artikelen waar een risico aan kleeft. Deze uitzending had te maken met retourrecht bij internetwinkels, maar voor zover ik me kan herinneren, zeiden ze ook dat dit bij alle winkels zo wettelijk geregeld is.

Sommige winkels kunnen inderdaad hun eigen invulling ergens aan geven, maar aan een panty terugbrengen kan geen risico kleven, zeker niet als je kunt zien dat ze niet gedragen zijn.Die termijn geldt alleen in de Wet kopen op afstand en is van toepassing op internet- en telefonische aankopen.

[...]

Volgensmij was laatst nog ergens bij Kassa o.i.d. dat een aankoop altijd ontbonden mag worden binnen 8 dagen. Maar niet ingeval van medicijnen en andere artikelen waar een risico aan kleeft. Deze uitzending had te maken met retourrecht bij internetwinkels, maar voor zover ik me kan herinneren, zeiden ze ook dat dit bij alle winkels zo wettelijk geregeld is.

Sommige winkels kunnen inderdaad hun eigen invulling ergens aan geven, maar aan een panty terugbrengen kan geen risico kleven, zeker niet als je kunt zien dat ze niet gedragen zijn.

Dat is dus echt niet zo. Die ontbinding kan alleen bij koop op afstand (dus internetwinkels) of colportage. In een echte winkel geld, koop is koop en dan is terugbrengen en geld terug een service.

Even het linkje voor de twijfelaars: Ruilen geen recht

[...]

Sommige winkels kunnen inderdaad hun eigen invulling ergens aan geven, maar aan een panty terugbrengen kan geen risico kleven, zeker niet als je kunt zien dat ze niet gedragen zijn.Wat jij hier aankaart zijn de regels die gelden voor koop op afstand en colportage. Bij koop op afstand heb je recht op retourneren, want immers: je weet vanaf een plaatje nooit precies wat je koopt. Bij een winkel kun je dat wel zien, dus daarvoor gelde andere regels.
Ik wil graag mijn driedubbele mosterd retourneren.
Ik heb over het algemeen een goede relatie met de Hema (kom er graag en iets te vaak). Maar ik heb een keer Hema-sokken gehad met kerst die de verkeerde maat waren. Ik terug naar de Hema. Sokken zaten in een kartonnetje met zo'n plastic nietje erdoor, er stond met grote letters HEMA op. Maar nee, zonder bonnetje mocht ik ze niet ruilen. Vond ik erg kinderachtig, want ze waren toch overduidelijk van de Hema.
quote:Milja1985 schreef op 26 november 2010 @ 14:53:

Ik had een keer een digitaal kookwekkertje gekocht bij de Hema. Toen ik thuiskwam deed ie het niet. (meerdere batterijen geprobeerd)

Bonnetje had ik al weggegooid..

Paar dagen later ging ik naar de Hema, zelfs zonder bon of zonder zelf uit te testen mocht ik een nieuwe pakken.

(Misschien lag het eraan dat het alle-jezus druk was, maar dan nog)

Maar goed, dit heeft niets met het panty verhaal van TO te maken...SuccesEen kapot artikel dient vervangen of gerepareerd te worden op kosten van de verkoper. In dit geval stond jij dus in je recht (en was hooguit het gebrek aan bon coulance, al kun je in de digitale tijd van tegenwoordig al die gegevens met een beetje slim zoekwerk zo in de kassa-administratie terugvinden en bovendien: wekkertje zal wel eigen fabrikaat zijn geweest, dus kleine kans dat het ergens anders gekocht is ).
quote:qwertuu schreef op 26 november 2010 @ 14:56:

Ik wil graag mijn driedubbele mosterd retourneren. bitterballetje erbij? Het is tenslotte vrijdagmiddag
Ah, toch coulance dus. Al is er dan wel weer het verschil in status tussen een defect (dus: recht op vervanging) en ruilen (dus: niet meer dan service).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven