Geld & Recht alle pijlers

Geld uitgeven aan vuurwerk zonde.

14-12-2019 12:20 349 berichten
Ik kijk liever naar vuurwerk wat afgestoken wordt door een ander.
Mijn man en zoon vinden het dan weer erg leuk om het zelf af te steken, dus dit doen ze dan ook elk jaar.
Maar... Ik vind het eigenlijk zo zonde van het geld, als het aan man ligt koopt hij voor een paar honderd euro vuurwerk.
We komen elkaar tegemoet hierin gelukkig.
Hoeveel geven jullie uit aan vuurwerk?
Maechtje schreef:
14-12-2019 14:34
Mijn kat wordt niet bang van jouw vakantie en die fles wijn is minder belastend voor het milieu.

En wat betreft "andere dingen zijn ook slecht voor het milieu": natuurlijk, maar die vergelijking gaat niet helemaal op. Die spijkerbroek of make-up die ik koop gaat jaren mee en daarmee is de milieuschade onder de streep een stuk kleiner. Er zijn maar weinig luxeproducten die zo snel zo veel schade op hetzelfde moment aanrichten.

Daarnaast is het een goed voorbeeld van whataboutism: het feit dat andere dingen ook schadelijk zijn wil niet zeggen dat we vuurwerk dan maar buiten kijf moeten stellen. Het ging hier om vuurwerk, niet om vliegvakanties of vlees of wat dan ook.
Je reageert op mijn berichtje maar de reactie gaat over totaal iets anders.
Ik leg uit waarom ik vuurwerk geen zonde van mijn geld vind (dat was de vraag in het topic) en jij reageert over milieu en andere dingen die schadelijk zijn alsof ik heb geschreven dat ik dat totaal onbelangrijk vind. Bijzonder. Ik drink trouwens ook helemaal geen wijn (of andere alcohol). En ik heb het helemaal niet over vlees eten of vliegvakanties.
Alle reacties Link kopieren
Niks. Zit met twee katten thuis.

Tenminste, zij zitten op de vensterbank te kijken terwijl ik met de gordijnen dicht zit te wachten tot het voorbij is.

Ik ben bang voor vuurwerk, mijn katten blijven thuis voor mij zeg maar in plaats van andersom ;-D

Maar wel prima als anderen het doen verder, hoewel ik een verbod ook prima zou vinden om dier- en milieuredenen.
Tjezus, wat vals
Maleficentje schreef:
14-12-2019 12:30
Ik woon in een wat armere buurt, ik heb een aantal lieve maar arme buren tenminste dat geven ze zelf aan.

Ze zeggen dat ze vaak niet genoeg geld voor gezond eten en kleding en sport voor hun kinderen. Maar ze maken vaar hele bijzondere keuzes mbt geld.
En er gaat voor 500/1000 euro de lucht in. Elk jaar.


Ik snap daar echt helemaal niks van.
Ik heb het ook niet breed, zou nooit dan mijn beetje ruimte in financieen/spaargeld in de fik steken.
Ja daar snap ik ook niks van. Heel het jaar geen cent te makken, van een uitkering en voedselbank leven maar dan voor december nog wel even met vrienden die in dezelfde situatie zitten naar België of Duitsland rijden om voor honderden euro's vuurwerk te kopen want een pijl van 5 euro is niks en je moet toch minstens 10 minuten moeten kunnen knallen.

Ik heb nog nooit geld uit gegeven aan vuurwerk, steek het zelf ook niet af en vind alleen sier leuk zonder knal. Jaren geleden kreeg mijn broertje een kinder pakketje bij zijn vuurwerk pakket en gaf dat aan mij. Dat vond ik dan weer wel leuk op de erwtjes na. :$ :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Niks.
Leuk om even naar te kijken, maar ga er geen geld aan uitgeven. Man ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind vuurwerk prachtig om te zien en de knallen storen me ook niet. Maar ik vind het doodeng om zelf af te steken of om dichtbij te staan. Wij kopen dus zelf niks, maar kijken wel naar het vuurwerk van de buren en andere dorpsgenoten.

Dochter mag van mij op 31 december en de eerste dagen van januari niet alleen naar buiten. Twee jaar geleden heeft een jongentje uit de buurt op 3 januari een vinger verloren door niet afgegaan vuurwerk dat in de speeltuin lag. Dochter heeft de traumaheli, politie en ambulance in/bij de speeltuin zien staan en was diep onder de indruk.

Om middernacht bij Oud & nieuw gaan we wel even naar buiten. Dochter dan met gehoorbescherming en een bril. Ik draag sowieso een bril, maar anders had ik dan ook een vuurwerkbril opgedaan.
Nehemah schreef:
14-12-2019 14:38
Duindorp meegekregen? Complete rellen. Ook op social media liegen massale reacties er niet om:
betutteling
ga boeven vangen ipv je druk maken om wat knallen
zure azijnzeikers gunnen ons geen dagje lol
huisdieren kun je trainen, is hoe je er zelf mee omgaat je brengt alleen je eigen angst over
niks mag hier nog in dit land neem ons vuurwerk niet af

En op het forum hier lees ik genoeg dingen in de trant van 'vlees eten is het nieuwe roken' en 'in de toekomst zal vlees gelukkig niet meer standaard zijn en kijken de mensen die dan leven met verbazing en weerzin terug op de tijd dat het normaal was'. Vliegtickets moeten vooral weer duurder want voor een paar dagen heen en weer kunnen binnen Europa voor een schijntje is een schande.

Maar vuurwerk lijkt voor velen toch heel anders te liggen. 'Traditie' wordt het dan genoemd.
Echt? Na 4 pagina’s ‘ik koop geen vuurwerk’ zeg jij ‘vuurwerk ligt anders’?
AnnabeldeDertiende schreef:
14-12-2019 14:27
Waar heb je het over? Kijk anders even naar de titel van dit topic en de hoeveelheid reacties in de trant van wat een onzin, dat vuurwerk.

Ik rook niet maar vind niet zoveel van rokers, ik eet wel vlees en ben daarvoor nog nooit veroordeeld en ik ben regelmatig met het vliegtuig op vakantie geweest en niemand verbiedt mij in de spiegel te kijken.

Hier ja, kijk je elders online zijn de reacties heel anders. Kijk ik naar buiten hier op straat, ook heel anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef er maximaal 100 euro aan uit en vind dat helemaal niet zonde (en kan het geld ook prima missen).

Wat ik zonde vind: mensen die voortdurend de Action leeglopen om elke keer weer andere troepjes neer te kunnen zetten want ze zijn uitgekeken op de vorige. Of roken.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger stak ik samen met mijn vader vuurwerk af. Niet veel. Klein pakketje van zo'n 25 Gulden. Tot de vuurwerkramp in Enschede in 2000. Toen wilden mijn ouders het niet meer. En in mijn eentje vond ik er ook niks aan.
Ik vind het prachtig om naar te kijken. Maar er per persoon honderden Euro's aan uitgeven vind ik zonde van het geld. Je knalt het even de lucht in en het is weg.
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2 jaar haalt vriend een pakket van de aldi ? voor zoon. 10 a 15 euro in totaal. Prima voor een half uur, of langer, plezier. Hij vindt het geweldig :D Vroeger alleen sterretjes (spetterkaarsjes) Nu van die grondbloemen? en iets wat vuur spuwt? Je merkt het, IK heb niets met vuurwerk :D
Ik zit met hond en kat aan de riem in de open deur te kijken. Verder ga ik niet, ben wat bang voor knalvuurwerk.
Wij gaan dit jaar wel vuurwerk halen, alleen siervuurwerk, geen knallers.

Jaren geroepen zonde vh geld maar man stond altijd een beetje beteuterd naar andere te kijken dus dit jaar maar weer wel.
Alle reacties Link kopieren
Ex haalde altijd voor minstens 500 euro aan vuurwerk. Gelukkig geen last meer van.
Ik geef geen cent uit aan vuurwerk . Ik vind het ook te gevaarlijk om zelf te doen .

Al vind ik het wel prachtig om zien . In België zijn er strenge regels ivm vuurwerk .
In de ene gemeente / stad , mag het wel en in de andere is het dan weer verboden.

Dit jaar zit het er niet in door gezondheidsredenen , maar meestal ben in op oudejaarsavond op één van de Canarische eilanden.

Het vuurwerk dat daar op de daken van de hotels wordt afgestoken is adembenemend !
Je weet niet waar eerst kijken .

Het duurt veertig minuten en dan is het weer stil .

Ach , ik word weemoedig als ik eraan denk dat ik ditmaal dit prachtige schouwspel ga missen .
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij was ik 16 toen ik voor het laatst vuurwerk kocht.
Ik vind het wel mooi, kijk er graag naar, maar ben gewoon zo’n lousy freerider die lekker geniet van wat anderen opstoken.

Vanaf mijn huis heb ik schitterend uitzicht over het water naar de stad aan de overkant. Met ongehinderd uitzicht op al het vuurwerk.
En als ik me omdraai zie ik alles de lucht ingaan in het eigen dorp.

De schoonzoon van de buren gaat wel helemaal los, met doorgaans een hele volle kofferbak inclusief waarschijnlijk illegaal spul uit België.
Zolang hij maar ver bij mij vandaan blijft en geen meuk op mijn terrein gooit moet ie het lekker zelf weten.
Stereotypisch is ook hij zo iemand met een laag inkomen die altijd klaagt dat ie zo zuinig moet doen en dan wel een paar honderd euro de lucht in jaagt.
Maar goed, zijn geld, zijn prioriteit.

Dit jaar is mijn petekind van 8 bij mij, dus ik zal het nu scherp in de gaten houden.
Bewuste schoonzoon is euh, hoe zeg ik het netjes, niet optimaal bedeeld met intelligentie en is in zeker opzicht een groot kind. En ik twijfel of hij in het enthousiasme de veiligheid niet een beetje uit het oog verliest.
When in doubt, the auditor is always right!
Auditor schreef:
14-12-2019 16:23

Bewuste schoonzoon is euh, hoe zeg ik het netjes, niet optimaal bedeeld met intelligentie en is in zeker opzicht een groot kind. En ik twijfel of hij in het enthousiasme de veiligheid niet een beetje uit het oog verliest.
Nee dan je andere buren die vuurwerk online bestellen en het ophalen bij een afhaalpunt sneaky naar binnen loodsen zodat de buurvrouw niet precies weet hoeveel ze uitgeven aan vuurwerk en waar ze het gekocht hebben.
Je kan dan nog net niet het iq meten bij die buren

Maar he koop een vuurwerkbril voor de 8 jarige zodat jullie samen buiten kunnen kijken.
Ik geef niks uit aan vuurwerk. Ik vind vuurwerk troep. Gevaarlijk. Zielig voor dieren. Milieuvervuiling.
Weg ermee.
Malinois schreef:
14-12-2019 15:40
Echt? Na 4 pagina’s ‘ik koop geen vuurwerk’ zeg jij ‘vuurwerk ligt anders’?
Zekers zeg ik dat. De reacties op dit topic zijn nou niet bepaald een afspiegeling van de maatschappij.
Wat kindervuurwerk, dat sier spul dat je bij de action, aldi ed haalt. En de kinderen iig allemaal een vuurwerkbril en aansteken met een lond. Na afloop ook weer gewoon opvegen, we kijken nog even naar wat er aan groter werk ook de lucht in gaat en klaar ben je. Kost denk ik een euro of 7 misschien 8 en ze vinden het leuk, dus waarom niet.

De troep ruimen we op, het knalt niet dus niemand die er last van heeft (of diens huisdier), de schade aan het milieu door 5 tot 10 kinder fonteintjes op een jaarbasis lijkt me verwaarloosbaar en 8 euro voor wat plezier voor de kinderen vind ik geen punt.

Echt vuurwerk vind ik wel idd zonde van het geld voor ons zelf.
Ik vind het verschrikkelijk, man vind het leuk. 100 euro komt er uit de gezamenlijke pot (want bijna alles gaat hier gezamenlijk), de rest mag man zelf inleggen.
Ik zou er geen cent aan uit willen geven maar tis geven en nemen, en het is nou niet zo dat we er echt wat voor moeten laten. Als we krapper zouden zitten zou er geen vuurwerk komen
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
14-12-2019 16:35
Nee dan je andere buren die vuurwerk online bestellen en het ophalen bij een afhaalpunt sneaky naar binnen loodsen zodat de buurvrouw niet precies weet hoeveel ze uitgeven aan vuurwerk en waar ze het gekocht hebben.
Je kan dan nog net niet het iq meten bij die buren

Maar he koop een vuurwerkbril voor de 8 jarige zodat jullie samen buiten kunnen kijken.
De buurvrouw aan de andere kant is alleenstaand en runt een B&B.
En doet niet aan vuurwerk.

Maar die vuurwerkbril komt er zéker.
auditor wijzigde dit bericht op 14-12-2019 16:53
3.59% gewijzigd
When in doubt, the auditor is always right!
Met mijn belasting-centen steekt de stad hier vuurwerk af.

Zelf steek ik er geen cent extra in.
Levensgevaarlijk en véél te luid.

Mijn kat deelt mijn mening en kruipt elk jaar weer in een klein hoekje in de kelder.
Auditor schreef:
14-12-2019 16:52
De buurvrouw aan de andere kant is alleenstaand en runt een B&B.
En doet niet aan vuurwerk.
O gelukkig maar maar je begrijpt best wat ik bedoel alleen wil je even lekker klagen over de schoonzoon van de andere buren.
Wij hechten er steeds minder waarde aan.
Ik denk dat als we het al doen het een van de laatste jaren is.

Maar sowieso hebben we er nooit honderden euro's aan uitgegeven.
Ik vind dat echt bizar.
Man koopt elk jaar voor zo’n €150,- tot €200,- aan vuurwerk. Een paar mooie grotere potten en wat kleiner spul. We gaan elk jaar naar dezelfde winkel, maken er een soort uitje van :) eind rijden, maar erg gezellig! We zijn ook lid van de “club” bij die winkel en krijgen dan vaak wat gratis en leuke aanbiedingen. We zijn afgelopen jaar ook naar hun grote vuurwerkshow geweest in Duitsland. Dat was echt geweldig!! Zelden zo’n mooie show gezien. Daar kan zo’n showtje van de gemeente echt niet tegenop :mrgreen:
Mijn vriend koopt vaak wel iets. Vaak voor 50 euro ofzo.
In de straat zelf steekt niemand iets af. Verder vind ik er geen reet aan. Stinkt altijd zo en veel ruimen de troep niet eens op. :whip:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven