Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel X

13-08-2019 16:45 3017 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 9 delen waren een groot succes. In deel 10 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
In this mad house we must all survive
Marana schreef:
19-04-2020 17:34
En dat vind je niet ok? Ze heeft er tien jaar plezier van gehad! Had ze echt na al die jaren nog moeten bedenken van wie die kast ooit was en het terug moeten geven?

Ik zou niet meer weten wie ik wat heb gegeven zoveel jaar geleden. Ik zou echt lachen als iemand denkt dat hij na zoveel jaar aan mij zou moeten vragen of ik het terug wil.
Zo denk ik er ook over. of had er zelf 25 euro voor gevraagd. Als het om familie gaat dan maakt mij dat echt geen drol uit hoor.
Die paar tientjes die iemand er aan over houdt..
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
makreel schreef:
19-04-2020 17:30
Om die reden gaf mijn man tien jaar geleden, misschien langer geleden, een boekenkast aan de dochter van vrienden. Zij ging op kamers en had dus helemaal niks, en die kast stond bij hem in de weg dus fijn dat zij er blij mee was. Een paar maanden geleden zagen we op Facebook een berichtje van haar: ze ging samenwonen, spullen die over waren moesten weg. Ze had nog een houten boekenkast in de aanbieding voor 25 euro. Je raadt het, dat was de kast van man.
Ze heeft hem toch 10 jaar gebruikt?
Daar snap ik het probleem echt niet van.
En als jullie dat er wel mee hebben zou ik vragen of ze hem terug wil geven, maar als iemand dat aan mij zou vragen zou ik echt heel raar kijken en de volgende keer niks meer aannemen van die persoon.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
lollypopje schreef:
19-04-2020 17:41
Ze heeft hem toch 10 jaar gebruikt?
Daar snap ik het probleem echt niet van.
En als jullie dat er wel mee hebben zou ik vragen of ze hem terug wil geven, maar als iemand dat aan mij zou vragen zou ik echt heel raar kijken en de volgende keer niks meer aannemen van die persoon.
Ik zou zelf toch ook niet snappen dat ze uit 10 jaar geleden gratis gekregen spullen nog een slaatje probeert te slaan.

Als je dat spul dan toch niet meer gebruikt, geef het dan zelf ook gratis door.
Marnamai schreef:
19-04-2020 17:43
Ik zou zelf toch ook niet snappen dat ze uit 10 jaar geleden gratis gekregen spullen nog een slaatje probeert te slaan.

Als je dat spul dan toch niet meer gebruikt, geef het dan zelf ook gratis door.
25 euro noem jij een slaatje uit slaan o_o

Nou als iemand zich daar druk om kan maken zou ik die kast terug geven. Mogen ze er zelf 25 euro aan verdienen als ze daar blij van worden.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
lollypopje schreef:
19-04-2020 17:49
25 euro noem jij een slaatje uit slaan o_o

Nou als iemand zich daar druk om kan maken zou ik die kast terug geven. Mogen ze er zelf 25 euro aan verdienen als ze daar blij van worden.
Elke euro die ze eruit denken te puren noem ik "een slaatje uit slaan".
Al had die kast voor 5 euro online gestaan.

Je haalt gewoon geen geld uit dingen die je uit je omgeving gratis gekregen hebt. Punt.
Bij een kerstcadeau dat je niet moet kan ik dat nog begrijpen als je dat direct online smijt.

Maar bij iets dat je gekregen hebt als "uitzet" omdat je als arme student weinig te makken had ... Echt niet.
Dan geef je hem maar door aan een andere arme student, je zet hem gratis op een weggeefhoek of je vraagt inderdaad aan de oorspronkelijke eigenaar of die hem terug wil.
Maar je gaat daar geen halve euro aan verdienen.

Anders kan ik morgen ook de arme luis gaan spelen om 3 jaar later alles met bakken winst te verkopen.
Van 25 euro voor een kast die al 10 jaar van jou is naar gepland bakken winst maken op gekregen spullen. Overdrijven is ook een vak hoor.

Misschien weet ze niet eens meer wat ze ooit heeft gehad of zelf van marktplaats heeft gehaald.

Maargoed ik zou als mensen er zo in staan al niks aan nemen. Zoals ik al schreef heb ik geen zin om een administratie bij te houden met daar in wat ik over 10 jaar al dan niet nog met iets mag gaan doen.
Marnamai schreef:
19-04-2020 17:53
Je haalt gewoon geen geld uit dingen die je uit je omgeving gratis gekregen hebt. Punt.
Bij een kerstcadeau dat je niet moet kan ik dat nog begrijpen als je dat direct online smijt.
Waarom is het bij een kerstcadeau dan wel oke?
Dan heeft iemand moeite (ga ik vanuit) gedaan om een cadeau te vinden en te kopen om jou blij te maken.
Libra86 schreef:
19-04-2020 19:50
Dan heeft iemand moeite (ga ik vanuit) gedaan om een cadeau te vinden en te kopen om jou blij te maken.
Dat is nog raarder
Libra86 schreef:
19-04-2020 19:50
Ik vind het niet oké.
Maar als iemand persé niks aan 't cadeau vindt waar ik een week op heb liggen zoeken ... so be it.
Dan smijt je het maar online en koop je maar iets anders met dat geld.
Dat je wel leuk vindt.

Maar een gratis kast gaan verpatsen voor geld gaat erover.
Marnamai schreef:

Maar bij iets dat je gekregen hebt als "uitzet" omdat je als arme student weinig te makken had ... Echt niet.
Dan geef je hem maar door aan een andere arme student, je zet hem gratis op een weggeefhoek of je vraagt inderdaad aan de oorspronkelijke eigenaar of die hem terug wil.

Anders kan ik morgen ook de arme luis gaan spelen om 3 jaar later alles met bakken winst te verkopen.
Onzin vind ik. Die 'doorgegeven spulletjes' bedoel ik dan. Kom op zeg. Ik geef veel weg, zou niet eens meer weten aan wie allemaal. Die mensen kennen me, weten dat ik het leuk vind dat mijn spulletjes welkom zijn en gebruikt worden. Maar als zij er ook 'klaar' mee zijn, doen ze er mee wat ze willen.
Een Kerst- of verjaardagscadeau meteen verkopen vind ik dan weer helemaal niet ok. Ook daar kennen mijn vrienden me in: en ze kopen geen cadeaus voor me omdat ik gewoon een 'moeilijke' ben. En als ik iets krijg waarvan ik meteen weet dat ik het niet ga gebruiken dan bedank ik want ik vind het lief maar ik zeg ook dat ik het niet ga gebruiken en vraag of ik het weg mag geven of dat ze het zelf door willen geven. En nee, daar is nog nooit iemand boos om geworden.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
We hebben de kast van haar gekocht. Als je net gaat samenwonen heb je vast ook een beetje cash nodig om nieuwe leuke dingen te kopen en wij hebben het huis veranderd dus mooie plek voor de kast.
Wat eten we vanavond?
Marnamai schreef:

Pff.
Wat Marana ook al zei: ik onthou echt niet wat ik van wie heb gekregen ooit. En het kan dus zo maar gebeuren dat ik dat wel eens een keer op Marktplaats zet. En daarnaast: als ik ik iets al heel lang heb, dan is het gewoon van mij. En dan bepaal ik tegen die tijd dat ik het niet meer wil hebben geheel vrijelijk wat ik er mee wil doen.
Ben verder helemaal niet hebberig. Heb mijn vader wel eens geholpen met iets op Marktplaats verkopen. Hij wilde het eigenlijk weggeven aan mij, maar ik gaf aan dat hij er nog wel wat voor kon krijgen. Maar hij vond Marktplaats toen nog een brug te ver, dus deed ik dat voor hem.
makreel schreef:
19-04-2020 20:43
We hebben de kast van haar gekocht. Als je net gaat samenwonen heb je vast ook een beetje cash nodig om nieuwe leuke dingen te kopen en wij hebben het huis veranderd dus mooie plek voor de kast.

Maar dat vind ik eerlijk gezegd ook een beetje apart. Wist ze nog dat de kast van je man was geweest? Ik had in haar geval, dan geen geld geaccepteerd voor de kast.
Wat gierig van jou om dit gierig te vinden 😉en een slaatje uitslaan ?? Echt ? 🤪
Marnamai schreef:

Wat gierig van jou om dit gierig te vinden 😉en een slaatje uitslaan ?? Echt ? 🤪
Marnamai schreef:

dubbel
AnAppleADay schreef:
19-04-2020 08:47
Ik moet zeggen dat ik dat woord wel echt mis in de Nederlandse taal.
Daarom krijg ik er geen jeuk van.
Brus is een woord er voor. Maar ik vind het een rotwoord.
makreel schreef:
Huh?? Dus zij heeft de kast van jouw man gekregen en nu hebben jullie de kast terug gekocht??
en dan zet je m op de weggeefhoek voor een 'arme student'
en die verkoopt het dan weer door.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Ik onthoud werkelijk alles dat ik van anderen heb gekregen. Lijkt wel een soort tik. Voordat ik het doorgeef of zo, vraag ik het bijna altijd even na bij de gever. Vind ik ook wel leuk. En ik voel me schuldig als ik het niet zou doen geloof ik. Op die manier weet de gever dat ik er echt heel blij mee was al die tijd. Als ik er niet blij van word, neem ik het ook niet aan. Aan de andere kant geef ik heel veel kleding weg. Kleding van mezelf en van de kinderen en ik heb echt geen idee aan wie ik dat allemaal heb gegeven. Als iemand dan later een fotootje stuurt met de vraag of dit kledingstuk doorgegeven kan worden of verkocht mag worden of zo, word ik helemaal blij. Gewoon een kleine moeite en echt leuk voor de gever en de ontvanger.
makreel schreef:
Dus je hebt de kast die je zelf hebt weggegeven teruggekocht van de ontvanger? Dat vind ik echt gierig van de ontvanger. Dan geef je die kast toch terug met een bloemetje omdat je er jarenlang plezier van hebt gehad.
Ik verkoop rustig alles wat ik heb gekregen hoor. Of geef het weg. Ik ga toch geen administratie bijhouden van wat ik gekregen heb zodat ik tien jaar na dato tante Mien kan vragen of ze dr kast nog terugwil.
Dat je dat zelf nog weet überhaupt.
Zeker qua cadeaus. Een cadeau heeft een functie. Geven en ontvangen. Daarna is het klaar en kan je er mee doen wat je wil.
Aldus Marie Kondo.
enthousiasteling schreef:
19-04-2020 22:53
Dus je hebt de kast die je zelf hebt weggegeven teruggekocht van de ontvanger? Dat vind ik echt gierig van de ontvanger. Dan geef je die kast toch terug met een bloemetje omdat je er jarenlang plezier van hebt gehad.
Ja dat vind ik ook raar.
enthousiasteling schreef:
19-04-2020 22:53
Ja, hebben we gedaan. Ze wist nog dat ze de kast van mijn man had gekregen. Weet je, het maakt niet zoveel uit. Mijn man wilde de kast graag weer terug en nu staat hij weer hier.
Ik vind het een beeeeetje typisch maar niet genoeg om er een soort punt van te maken. Het schoot me te binnen toen ik hier las over fornuizen enzo. Ik denk ook dat zij nog jong is en een beetje onhandig misschien. En tegelijk zie je dat de meningen hier ook uiteen lopen: mensen die het geen probleem vinden om gekregen spullen te verkopen, mensen die eerst informeren bij degene van wie ze het gekregen hebben en mensen die het doorgeven, dus er geen geld voor vragen. Er is niet echt een goed of fout, denk ik. En nu is iedereen blij: zij heeft overbodig kastje verkocht, wij hebben kast die leuk staat in huis, klaar!
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven