Gierige acties deel X
dinsdag 13 augustus 2019 om 16:45

zondag 19 april 2020 om 10:12
Dan sta jij daar anders in. Als iemand mij iets geeft vind ik persoonlijk dat ze dat geven zodat ik dat gebruik. Als ik het dan niet gebruik en wil doorgeven vraag ik dat eerst aan hen. Misschien willen ze in dat geval wel terug of aan iemand anders geven die het kan gebruiken.
Ik zou het sowieso nooit zomaar verkopen op MP.
Maar dat zal voor iedereen anders zijn.

zondag 19 april 2020 om 10:16
Ach, dat is allemaal wel een beetje grijs gebied natuurlijk. Ex en ik kregen van een oom eens een gasfornuis die precies in de keuken pastte. Toen wij 2-3 jaar later verhuisden en het nog nette gasfornuis op marktplaats wilde zetten mocht dit niet: werd opgehaald en bij oma neergezet. Daar staat hij nu nog, onder een laag stof en vet. Gegeven is gegeven. En niet in bruikleen. Als je iets aanneemt om daarna direct te verkopen is het wat anders, maar dat was bij mij dus niet zo.
zondag 19 april 2020 om 10:27
Het is een ontzettend grijs gebied. En ik kan me zo indenken dat er ruzies en irritaties door ontstaan door beide situaties: zoals bij jou of zoals dat iemand juist zonder iets te vragen het verkoopt. Is gewoon lastig omdat iedereen het anders zal voelen.Lidl’s-Annie-Aardbei schreef: ↑19-04-2020 10:16Ach, dat is allemaal wel een beetje grijs gebied natuurlijk. Ex en ik kregen van een oom eens een gasfornuis die precies in de keuken pastte. Toen wij 2-3 jaar later verhuisden en het nog nette gasfornuis op marktplaats wilde zetten mocht dit niet: werd opgehaald en bij oma neergezet. Daar staat hij nu nog, onder een laag stof en vet. Gegeven is gegeven. En niet in bruikleen. Als je iets aanneemt om daarna direct te verkopen is het wat anders, maar dat was bij mij dus niet zo.
En hoe je iets voelt tja daar is moeilijk een goed of een slecht in te benoemen.
zondag 19 april 2020 om 10:33
Ik ben ook zo van gegeven is gegeven hoor. Maar als ik normaal iets krijg, dus buiten een feestdag/verjaardag ed, dan vraag ik wel of ze het terug willen. Of als het iets groots is, wat ze er voor willen hebben. Willen ze er iets voor hebben en ik vind het dat ook waard, dan betaal ik gewoon. Willen ze het terug, dan hoef ik het gewoon niet. Dan moet ik dat gaan bijhouden.
Gewoon iets lenen is weer iets anders, maar dan is het vaak je gebruikt het en brengt het vrij snel weer terug.
Maar er is vaak genoeg gezeur (niet bij mij gelukkig) over dat iets dat gekregen is, verkocht wordt.
Gewoon iets lenen is weer iets anders, maar dan is het vaak je gebruikt het en brengt het vrij snel weer terug.
Maar er is vaak genoeg gezeur (niet bij mij gelukkig) over dat iets dat gekregen is, verkocht wordt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
zondag 19 april 2020 om 10:36
Ik vind het raar dat je iets weg geeft onder voorwaarden.
Als ik iets weg geef, doe ik dat omdat ik het niet meer wil en de ander het kan gebruiken of er blij van wordt. Wat die ander er tig jaar later weer mee doet moet die zelf weten.
En als iemand iets aan mij zou geven onder voorwaarden dan hoef ik het niet. Ik heb geen zin om een hele administratie te moeten bijhouden met daarin wat ik moet/mag doen als ik het niet meer hoef.
Geef ik iets weg en staat het binnen een week op marktplaats, dan zou ik het anders vinden. Uiteraard mag ook dan de persoon het zelf weten, want gegeven, maar dan was het wel de laatste keer geweest dat ik iets geef. Dan maak ik er liever iemand blij mee, die er zelf echt blij van wordt.
Als ik iets weg geef, doe ik dat omdat ik het niet meer wil en de ander het kan gebruiken of er blij van wordt. Wat die ander er tig jaar later weer mee doet moet die zelf weten.
En als iemand iets aan mij zou geven onder voorwaarden dan hoef ik het niet. Ik heb geen zin om een hele administratie te moeten bijhouden met daarin wat ik moet/mag doen als ik het niet meer hoef.
Geef ik iets weg en staat het binnen een week op marktplaats, dan zou ik het anders vinden. Uiteraard mag ook dan de persoon het zelf weten, want gegeven, maar dan was het wel de laatste keer geweest dat ik iets geef. Dan maak ik er liever iemand blij mee, die er zelf echt blij van wordt.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

zondag 19 april 2020 om 10:40
Ja maar dat is het tricky stukje ervan, want degene die het binnen een week verkoopt is er eigenlijk ook blij mee want gratis geld...lollypopje schreef: ↑19-04-2020 10:36Ik vind het raar dat je iets weg geeft onder voorwaarden.
Maar dat voelt voor jou dus niet goed.
Dat maakt het zo’n grijs gebied.
zondag 19 april 2020 om 10:45
Voor mij zit het verschil er in of de ander het wil om te gebruiken of om het te verkopen.
Als je het gebruikt, maakt het mij niet uit voor hoe lang. Zo lang je het nodig hebt of er blij van wordt.
Wil je er vooral aan verdienen, dan geef ik het liever aan een ander. Of dan zet ik het zelf op marktplaats.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

zondag 19 april 2020 om 10:45
Ja natuurlijk wel. Dat heb je gekregen, daar mag je mee doen wat jij wilt. Als zomaar, zonder verjaardag of zo, iets krijgt wat een ander niet meer gebruikt, bijv kinderspeelgoed waarvoor diens kinderen te groot zijn geworden, dan kun je evt erover twijfelen of het aan je geleend is, maar een verjaardagscadeau is heel duidelijk weggeven.

zondag 19 april 2020 om 10:49
lollypopje schreef: ↑19-04-2020 10:45Voor mij zit het verschil er in of de ander het wil om te gebruiken of om het te verkopen.
Als je het gebruikt, maakt het mij niet uit voor hoe lang. Zo lang je het nodig hebt of er blij van wordt.
Wil je er vooral aan verdienen, dan geef ik het liever aan een ander. Of dan zet ik het zelf op marktplaats.
Vorig jaar hadden wij heel erg veel (keuken)spullen over. Borden, glazen, kopjes, schalen, pannen, een tahin, een etagere, echt van alles en nog wat. Dat hebben we weggegeven, alles in 1x. Het zou heel goed kunnen dat de vriendin die dat kreeg van alles ervan heeft doorverkocht. Of zelf weer weggegeven. Dat is wat mij betreft prima. Ik vind het veel teveel gedoe om al die dingen op marktplaats te zetten en te moeten versturen. De tijd en moeite die dat kost weegt wat mij betreft niet tegen de opbrengst op. Als zij dat anders ziet en er wel een lekker zakcentje uit heeft weten te halen dan is dat helemaal prima. Wij waren blij dat we er in 1x vanaf waren. Onze enige voorwaarde was dat ze alles mee zou nemen, dat ze niet zou laten staan wat ze niet wou.
zondag 19 april 2020 om 10:58
Met die insteek snap ik inderdaad dat het je niet uit zou maken.Marana schreef: ↑19-04-2020 10:49Vorig jaar hadden wij heel erg veel (keuken)spullen over. Borden, glazen, kopjes, schalen, pannen, een tahin, een etagere, echt van alles en nog wat. Dat hebben we weggegeven, alles in 1x. Het zou heel goed kunnen dat de vriendin die dat kreeg van alles ervan heeft doorverkocht. Of zelf weer weggegeven. Dat is wat mij betreft prima. Ik vind het veel teveel gedoe om al die dingen op marktplaats te zetten en te moeten versturen. De tijd en moeite die dat kost weegt wat mij betreft niet tegen de opbrengst op. Als zij dat anders ziet en er wel een lekker zakcentje uit heeft weten te halen dan is dat helemaal prima. Wij waren blij dat we er in 1x vanaf waren. Onze enige voorwaarde was dat ze alles mee zou nemen, dat ze niet zou laten staan wat ze niet wou.
Maar zou ik bijvoorbeeld mijn fornuis weg doen. Ik kan vriendin er blij mee maken, want zij heeft een nieuwe nodig. Dan mag ze hem gratis hebben. Als ze hem echter meteen weer doorverkoopt, dan zou ik dat niet waarderen.
Dus ja, toch een voorwaarde. Dat je het inderdaad wilt hebben om te gebruiken of er anders eerlijk over bent.
Waarbij ik onderscheid maak tussen 'zou ik het anders op marktplaats zetten of aan iemand anders geven of weggooien/naar de kringloop brengen'. In geval 1 geef ik het met liefde weg, mits de ander het ook voor zichzelf wil hebben. In geval 2 boeit het me niet wat je er mee doet, zolang je het maar komt halen.
lollypopje wijzigde dit bericht op 19-04-2020 12:17
0.88% gewijzigd
zondag 19 april 2020 om 12:05
gratis geld, niet echt, ... kost allemaal tijd en tijd is geld. Zelfs het wegbrengen naar de kringloop of de container kost tijd. En op MP verkopen helemaal plus nog wat ergernis meestal.....Naatje2000 schreef: ↑19-04-2020 10:40Ja maar dat is het tricky stukje ervan, want degene die het binnen een week verkoopt is er eigenlijk ook blij mee want gratis geld...
Maar dat voelt voor jou dus niet goed.
Dat maakt het zo’n grijs gebied.
Je wilt iemand er blij mee maken, is een lastig uitgangspunt want , behoeftes van mensen kunnen wisselen en uiteindelijk ken je ook niet iemands financiele situatie niet. Dus soms denkt iemand mij blij te maken met kleding. Kleding die ik verkoop en het geld wat ik gebruik voor iets waar ik heel blij van wordt. Het is wel gek als je je moet verantwoorden over een gift.

zondag 19 april 2020 om 12:41
Dat heb ik ook. Ik heb een goede magnetron gegeven aan mijn schoonbroer voor zijn uitzet. Ik had een nieuwe gekregen en omhoog geruild, en gevraagd of ik de oude weg mocht geven.lollypopje schreef: ↑19-04-2020 10:58Met die insteek snap ik inderdaad dat het je niet uit zou maken.
Maar zou ik bijvoorbeeld mijn fornuis weg doen. Ik kan vriendin er blij mee maken, want zij heeft een nieuwe nodig. Dan mag ze hem gratis hebben. Als ze hem echter meteen weer doorverkoopt, dan zou ik dat niet waarderen.
Dus ja, toch een voorwaarde. Dat je het inderdaad wilt hebben om te gebruiken of er anders eerlijk over bent.
Waarbij ik onderscheid maak tussen 'zou ik het anders op marktplaats zetten of aan iemand anders geven of weggooien/naar de kringloop brengen'. In geval 1 geef ik het met liefde weg, mits de ander het ook voor zichzelf wil hebben. In geval 2 boeit het me niet wat je er mee doet, zolang je het maar komt halen.
Als hij hem zou verkopen, ben ik toch wel geïrriteerd. Dan had ik hem zelf ook wel kunnen verkopen. Dat geld hebben we hier dan hard nodig.
anoniem_636406528baf6 wijzigde dit bericht op 19-04-2020 13:25
0.09% gewijzigd

zondag 19 april 2020 om 13:01
Strugglen is ook modern?Liebeskind² schreef: ↑19-04-2020 01:34Dat is modern. Dat heet gierig met ABN. Past hier prima. Struggle ik niet meer mee.
Of mis ik de ironie van je post?

zondag 19 april 2020 om 13:16
Zo doe ik het ook. Ik heb eens van mijn tante een salontafel gekregen die ze op zolder had staan. We hebben hem wel 10 jaar gebruikt, daarna heb ik gevraagd of ze hem terug wilde en dat wilde ze graag. Ik had het echt lullig gevonden om er geld voor te vragen terwijl zij hem misschien wel wilde bewaren. Ook al had ze hem gegeven. Niet altijd meteen aan jezelf denken siert een mens.dianaf schreef: ↑19-04-2020 10:33Ik ben ook zo van gegeven is gegeven hoor. Maar als ik normaal iets krijg, dus buiten een feestdag/verjaardag ed, dan vraag ik wel of ze het terug willen. Of als het iets groots is, wat ze er voor willen hebben. Willen ze er iets voor hebben en ik vind het dat ook waard, dan betaal ik gewoon. Willen ze het terug, dan hoef ik het gewoon niet. Dan moet ik dat gaan bijhouden.
zondag 19 april 2020 om 13:26
Mee eens.Naatje2000 schreef: ↑19-04-2020 10:12Dan sta jij daar anders in. Als iemand mij iets geeft vind ik persoonlijk dat ze dat geven zodat ik dat gebruik. Als ik het dan niet gebruik en wil doorgeven vraag ik dat eerst aan hen. Misschien willen ze in dat geval wel terug of aan iemand anders geven die het kan gebruiken.
Ik zou het sowieso nooit zomaar verkopen op MP.
Maar dat zal voor iedereen anders zijn.
Als je het dan weer wil doorverkopen, eerst even vragen aan de gever
Frankly my dear, I don"t give a damn
zondag 19 april 2020 om 14:22
zondag 19 april 2020 om 17:19
Ik heb zelf als student ook veel gekregen van familie, dat is gebruikelijk bij ons. Ik kies er daarom voor om zelf ook spullen die ik over heb aan te bieden aan jongere neefjes en nichtjes die na mij zijn gaan studeren.
Er is 1 neefje bij dat alles wil hebben maar ook vaak snel weer doorverkoopt en in ieder geval nooit iets doorgeeft. Dat mag, hij doet niets verkeerd, maar ik merk wel dat ik dingen liever aan andere aanbied dan aan hem.
Er is 1 neefje bij dat alles wil hebben maar ook vaak snel weer doorverkoopt en in ieder geval nooit iets doorgeeft. Dat mag, hij doet niets verkeerd, maar ik merk wel dat ik dingen liever aan andere aanbied dan aan hem.
zondag 19 april 2020 om 17:30
Om die reden gaf mijn man tien jaar geleden, misschien langer geleden, een boekenkast aan de dochter van vrienden. Zij ging op kamers en had dus helemaal niks, en die kast stond bij hem in de weg dus fijn dat zij er blij mee was. Een paar maanden geleden zagen we op Facebook een berichtje van haar: ze ging samenwonen, spullen die over waren moesten weg. Ze had nog een houten boekenkast in de aanbieding voor 25 euro. Je raadt het, dat was de kast van man.Zwartvlekje schreef: ↑19-04-2020 17:19Ik heb zelf als student ook veel gekregen van familie, dat is gebruikelijk bij ons. Ik kies er daarom voor om zelf ook spullen die ik over heb aan te bieden aan jongere neefjes en nichtjes die na mij zijn gaan studeren.
Wat eten we vanavond?

zondag 19 april 2020 om 17:34
makreel schreef: ↑19-04-2020 17:30Om die reden gaf mijn man tien jaar geleden, misschien langer geleden, een boekenkast aan de dochter van vrienden. Zij ging op kamers en had dus helemaal niks, en die kast stond bij hem in de weg dus fijn dat zij er blij mee was. Een paar maanden geleden zagen we op Facebook een berichtje van haar: ze ging samenwonen, spullen die over waren moesten weg. Ze had nog een houten boekenkast in de aanbieding voor 25 euro. Je raadt het, dat was de kast van man.
En dat vind je niet ok? Ze heeft er tien jaar plezier van gehad! Had ze echt na al die jaren nog moeten bedenken van wie die kast ooit was en het terug moeten geven?
Ik zou niet meer weten wie ik wat heb gegeven zoveel jaar geleden. Ik zou echt lachen als iemand denkt dat hij na zoveel jaar aan mij zou moeten vragen of ik het terug wil.