Gierige acties deel X
dinsdag 13 augustus 2019 om 16:45

zondag 19 april 2020 om 23:22
En zo is het inderdaad ook. Zeker niet de moeite waard om je daar nog veel langer druk om te maken. Maar het is wel degelijk een gierige actie. Hopelijk leert ze nog hoe het zit met delen enzo.makreel schreef: ↑19-04-2020 23:12Ja, hebben we gedaan. Ze wist nog dat ze de kast van mijn man had gekregen. Weet je, het maakt niet zoveel uit. Mijn man wilde de kast graag weer terug en nu staat hij weer hier.
Ik vind het een beeeeetje typisch maar niet genoeg om er een soort punt van te maken. Het schoot me te binnen toen ik hier las over fornuizen enzo. Ik denk ook dat zij nog jong is en een beetje onhandig misschien. En tegelijk zie je dat de meningen hier ook uiteen lopen: mensen die het geen probleem vinden om gekregen spullen te verkopen, mensen die eerst informeren bij degene van wie ze het gekregen hebben en mensen die het doorgeven, dus er geen geld voor vragen. Er is niet echt een goed of fout, denk ik. En nu is iedereen blij: zij heeft overbodig kastje verkocht, wij hebben kast die leuk staat in huis, klaar!
zondag 19 april 2020 om 23:25
Ik vind het pas raar dat je een kast die je meer dan 10 jaar geleden weggedaan hebt weer terug wil hebben op het moment dat je ziet dat de ontvanger er vanaf wil.
Dat komt over alsof je vindt dat dat meisje de rest van d'r leven op de knieën moet van dankbaarheid omdat ze een kast had gekregen.
Dit is precies waarom ik eigenlijk altijd dingen die me aangeboden worden weiger.
Am Yisrael Chai!

zondag 19 april 2020 om 23:45
Nou ja dat vind ik ook gek. Zeg dan: joh als je m niet meer wil, mag ik m dan terug?fashionvictim schreef: ↑19-04-2020 23:25Ik vind het pas raar dat je een kast die je meer dan 10 jaar geleden weggedaan hebt weer terug wil hebben op het moment dat je ziet dat de ontvanger er vanaf wil.
Dat komt over alsof je vindt dat dat meisje de rest van d'r leven op de knieën moet van dankbaarheid omdat ze een kast had gekregen.
Dit is precies waarom ik eigenlijk altijd dingen die me aangeboden worden weiger.
Ik had ooit iets gehad van een vriendin want zij gebruikte het niet. Vroeg ze me een half jaar later of ik het ding gebruikte. Nou niet heel vaak.
Toen vroeg ze of ze m terug mocht. Geen idee waarom maar heb het maar gegeven en sindsdien niets meer van haar aangenomen.
zondag 19 april 2020 om 23:50
Dit vind ik ook heel, heel raar. Maar dat zijn dus waarschijnlijk het soort mensen die iets geven met een agenda. Die geven niet omdat ze iets kwijt willen of om een ander een plezier te doen, maar om zichzelf een hele gulle peer te vinden. En die verwachten dan kennelijk dat je heel vaak zegt hoe ontzettend blij je wel niet bent dat je van hen die citruspers (of wat dan ook) had gekregen en het liefst willen ze dan foto's via social media van jou die gelukzalig hun tig jaar oude citruspers gebruikt.captain_hindsight schreef: ↑19-04-2020 23:45
Ik had ooit iets gehad van een vriendin want zij gebruikte het niet. Vroeg ze me een half jaar later of ik het ding gebruikte. Nou niet heel vaak.
Toen vroeg ze of ze m terug mocht. Geen idee waarom maar heb het maar gegeven en sindsdien niets meer van haar aangenomen.
Daar heb ik dus geen zin in dus ik zeg altijd "Nee hoor, ik hoef geen citruspers. Misschien de kringloop?"
Am Yisrael Chai!
maandag 20 april 2020 om 00:08
Mwa - dat ligt er een beetje aan. Ik koop geregeld merkkleding van een kennis van mij voor mijn dochter, soms amper gedragen. En soms krijg ik ook wat cadeau van haar - prima. Het is mij wel eens overkomen dat ik een tas ongezien gratis kreeg waarin onder andere een glitter-achtig Versace trainingspakje in zat en een D&G tijgerprint truitje (en als ik ergens een hekel aan heb, is het dat soort TOWIE kleding).
Ik ken de gever inmiddels goed genoeg om te weten dat ik daar bij haar niet op terug hoef te komen of het terug hoef te geven. Mijn vriendinnen maak ik er ook niet blij mee, maar de biedingen op eBay liepen vrij hoog op. Ik heb mij daar nou geen moment schuldig of rot over gevoeld. En die kennis trakteer ik gewoon op een lunch als dank voor de zak kleding. Ik zie het probleem niet helemaal in zo'n situatie...
baggal wijzigde dit bericht op 20-04-2020 00:12
0.15% gewijzigd
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

maandag 20 april 2020 om 03:26
Ze miste het ding toch af en toe zelf en wou een identieke nieuwe gaan kopen?captain_hindsight schreef: ↑19-04-2020 23:45Nou ja dat vind ik ook gek. Zeg dan: joh als je m niet meer wil, mag ik m dan terug?
Als jij dat spul dan toch nauwelijks gebruikt - en hem dus blijkbaar niet eens nodig had - kan ze hem dus net zo goed terugvragen en bespaart dat haar de kost van een nieuwe.
En het bespaart dat je kast dat het ding daar ligt te verstoffen.
Tenzij als verjaardags- of kerstcadeau worden dingen hier ook heel vaak uitgeleend / gegeven onder het motto "geef maar terug als je het niet meer gebruikt" (zonder dat het zo letterlijk gezegd wordt vaak). En niet onder het motto "smijt maar op tweedehands of marktplaats en wordt er rijk van terwijl ik sponsor".
En het kan perfect dat een "afgedankte kast" van 10 jaar geleden in een heel andere setting en levensfase of in een ander huis wél opnieuw tot zijn recht komt. Of dat er hier dan een andere tweedehandse kast - die intussen 5 jaar geleden werd gekocht - buiten zou gaan als kast 1 ineens terug beschikbaar is.
Omdat hij toch beter staat, er leuke herinneringen aan vast zitten, het een familiestuk is, ...
maandag 20 april 2020 om 08:09
Ik heb in zo'n situatie gezeten en heb toen wel aangegeven dat ik het heel lief vond, maar het niet mijn smaak was. De gever was teleurgesteld, maar ja, diegene was waarschijnlijk nog meer teleurgesteld geweest als ik had gezegd dat ik hem mooi vond en nooit had opgehangen...
En na een paar jaar had ik het inderdaad gewoon verkocht.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 20 april 2020 om 08:12
Ik zou er niet aangedacht hebben dat iemand hem misschien nog terug zou willen. Maar dat is omdat ik niets aanneem als het eventueel op termijn (na jaaaaren dus) misschien nog terug moet. Dat heeft niets te maken met niet aan een ander denken, maar gewoon dat ik zoiets echt niet bij ga houden. En het voor een klein bedrag op marktplaats zetten, vind ik niet gierig. Want als je het gratis weg geeft, heb je vaker allerlei volk dat onwijs loopt te zeuren over iets dat gratis is. En vaak zijn mensen die er een klein bedrag voor betalen er veel gelukkiger mee dat ze zo'n koopje hebben!pamelacourson schreef: ↑19-04-2020 13:16Zo doe ik het ook. Ik heb eens van mijn tante een salontafel gekregen die ze op zolder had staan. We hebben hem wel 10 jaar gebruikt, daarna heb ik gevraagd of ze hem terug wilde en dat wilde ze graag. Ik had het echt lullig gevonden om er geld voor te vragen terwijl zij hem misschien wel wilde bewaren. Ook al had ze hem gegeven. Niet altijd meteen aan jezelf denken siert een mens.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

maandag 20 april 2020 om 08:40
Tja ik ben heel erg voor het consuminderen en zo, maar ik kreeg hier toch een raar gevoel bij. Weet niet waarom.Marnamai schreef: ↑20-04-2020 03:26Ze miste het ding toch af en toe zelf en wou een identieke nieuwe gaan kopen?
Als jij dat spul dan toch nauwelijks gebruikt - en hem dus blijkbaar niet eens nodig had - kan ze hem dus net zo goed terugvragen en bespaart dat haar de kost van een nieuwe.
En het bespaart dat je kast dat het ding daar ligt te verstoffen.
Tenzij als verjaardags- of kerstcadeau worden dingen hier ook heel vaak uitgeleend / gegeven onder het motto "geef maar terug als je het niet meer gebruikt" (zonder dat het zo letterlijk gezegd wordt vaak). En niet onder het motto "smijt maar op tweedehands of marktplaats en wordt er rijk van terwijl ik sponsor".
En het kan perfect dat een "afgedankte kast" van 10 jaar geleden in een heel andere setting en levensfase of in een ander huis wél opnieuw tot zijn recht komt. Of dat er hier dan een andere tweedehandse kast - die intussen 5 jaar geleden werd gekocht - buiten zou gaan als kast 1 ineens terug beschikbaar is.
Omdat hij toch beter staat, er leuke herinneringen aan vast zitten, het een familiestuk is, ...
Maar goed dit is dezelfde vriendin die eisen heeft mbt hoe duur verjaardagscadeaus horen te zijn. Die zij krijgt.
Ik zoek gewoon wat leuks uit maar dat vindt zij niet goed genoeg meestal.
maandag 20 april 2020 om 09:27
Meubels teruggeven/in de familie houden doen we bij ons alleen met de babywieg en spullen die antiek zijn (een mooie oude kast die van opoe was).
Bij een gewoon bijzettafeltje dat ik ooit van een tante heb gekregen zou het niet in me opkomen dat die het terug wil. Bij de antieke kast die nog van opoe is geweest wel.
Bij een gewoon bijzettafeltje dat ik ooit van een tante heb gekregen zou het niet in me opkomen dat die het terug wil. Bij de antieke kast die nog van opoe is geweest wel.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
maandag 20 april 2020 om 10:21
Zo heb ik mijn box ook doorgegeven aan de dochter van mijn man. Uiteraard staat het haar vrij om er als ze hem niet meer gebruikt te verkopen of weg te geven. Ik verwacht immers geen gezinsuitbreiding meer en hoef 'em ook niet meer terug. Als zij hem wil verkopen mag dat natuurlijk ook.kasiana schreef: ↑20-04-2020 08:36Ik had wat babyspullen aan een familielid gegeven, box en zo. Was blij dat ik ervan af was. Jaren later vroeg ze keurig of ze de spullen op marktplaats mocht zetten. Vond ik heel attent ook al was ik daar al vanuit gegaan omdat ze veel met marktplaats doet. Nu zeg ik meteen bij weggeven: je mag er mee doen wat je wilt, ook verkopen als het niet past of je smaak niet is. Dan is het maar duidelijk.
Toen wij van haar een Bloom wippertje kregen heb ik dat, toen zij weer zwanger was, overigens wel teruggegeven en dat wilde ze ook graag. Was meer lenen denk ik. En toen zij nog niet zwanger was van de tweede heb ik haar gevraagd of ze de rompers terugwilde die van haar dochter waren geweest en waar mijn dochter inmiddels was uitgegroeid. Dat hoefde niet en die spullen heb ik vervolgens weggegeven aan een zwangere vriendin. Achteraf gezien had ze die wel kunnen gebruiken, maar ze was te klein behuisd en nog niet zwanger van baby nummer 2.
Ik vind het echter wel apart om een gratis gekregen meubelstuk weer te verkopen aan de oorspronkelijke gever. Het schaamrood zou mij dan op de kaken staan.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 20 april 2020 om 10:31
O gezellig. Maar je neemt nog altijd wel iets mee?captain_hindsight schreef: ↑20-04-2020 08:40Tja ik ben heel erg voor het consuminderen en zo, maar ik kreeg hier toch een raar gevoel bij. Weet niet waarom.
Maar goed dit is dezelfde vriendin die eisen heeft mbt hoe duur verjaardagscadeaus horen te zijn. Die zij krijgt.
Ik zoek gewoon wat leuks uit maar dat vindt zij niet goed genoeg meestal.
maandag 20 april 2020 om 10:36
Maar die kast die nog van opoe is geweest zou dan ook niet zomaar aan de dochter van vrienden die op kamers gaat worden gegeven, maar bewaard worden voor een nichtje of het eigen kind ofzo.boebezoebe schreef: ↑20-04-2020 09:27Meubels teruggeven/in de familie houden doen we bij ons alleen met de babywieg en spullen die antiek zijn (een mooie oude kast die van opoe was).
Persoonlijk vind ik juist het terugvragen van die kast dan ook de gierige actie, ik blijf het echt heel erg gek vinden.
Am Yisrael Chai!

maandag 20 april 2020 om 10:39
Maar ging het erom dat die kast terug moest? Of ging het erom dat ze er geld voor ging vragen nadat ze het gratis had gehad?
Waar steekt het precies?
Mij zou die 25 euro vragen voor een gekregen kast bij een student na 10 jaar echt geen bal meer uitmaken, maar krijg het idee bij die post dat het vragen van 25 euro stak.
Waar steekt het precies?
Mij zou die 25 euro vragen voor een gekregen kast bij een student na 10 jaar echt geen bal meer uitmaken, maar krijg het idee bij die post dat het vragen van 25 euro stak.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 20-04-2020 10:39
0.15% gewijzigd
Ik zou ook niet zo snel iets terug vragen. Een enkele keer heb ik een beetje spijt gehad van een kledingstuk dat ik of weer paste of gewoon erg leuk gecombineerd zag bij een vriendin, maar geen haar op mijn hoofd die dat dat gaat terug vragen of zo.fashionvictim schreef: ↑20-04-2020 10:36Maar die kast die nog van opoe is geweest zou dan ook niet zomaar aan de dochter van vrienden die op kamers gaat worden gegeven, maar bewaard worden voor een nichtje of het eigen kind ofzo.
Persoonlijk vind ik juist het terugvragen van die kast dan ook de gierige actie, ik blijf het echt heel erg gek vinden.
Als mij gevraagd zou worden om iets terug te vragen dan zou ik er ook weer geen geld voor vragen. Ook dat vind ik wat apart...
Ik zou dat nu ik er langer over nadenk waarschijnlijk ook doen. Omdat ik echt zo ontzettend verbolgen zou zijn over het feit dat iemand kennelijk vindt dat ie na meer dan 10 jaar nog iets te zeggen heeft over iets wat ie me vrijwillig gegeven heeft. Ik zou dan echt denken doei, die kast is al meer dan 10 jaar van mij en als je hem nu uit een soort kinnesinne weer terug wil, dan betaal je er maar lekker voor.
Am Yisrael Chai!

maandag 20 april 2020 om 10:40
Want dat was er aan de hand?fashionvictim schreef: ↑20-04-2020 10:39Ik zou dat nu ik er langer over nadenk waarschijnlijk ook doen. Omdat ik echt zo ontzettend verbolgen zou zijn over het feit dat iemand kennelijk vindt dat ie na meer dan 10 jaar nog iets te zeggen heeft over iets wat ie me vrijwillig gegeven heeft. Ik zou dan echt denken doei, die kast is al meer dan 10 jaar van mij en als je hem nu uit een soort kinnesinne weer terug wil, dan betaal je er maar lekker voor.
Ik ga nog even lezen, ik mis iets denk ik.

maandag 20 april 2020 om 10:46
Zo zou ik dat opvatten ja, als iemand na meer dan 10 jaar op het moment dat ik de kast wil verpatsen ineens de kast weer terug wil. Kennelijk wil diegene daar een punt mee maken ofzo, dat ik die kast niet had mogen verkopen maar eerst toestemming had moeten vragen omdat ik die meer dan 10 jaar geleden ooit van hem had gehad. Dat zou mij echt enorm in het verkeerde keelgat schieten. En dan zo passief agressief de kast weer willen kopen, oh, dan had je aan mij echt een slechte gehad en zou ik er denk ik expres meer geld voor gevraagd hebben.Luci_Morgenster schreef: ↑20-04-2020 10:40Want dat was er aan de hand?
Ik ga nog even lezen, ik mis iets denk ik.
Am Yisrael Chai!
maandag 20 april 2020 om 12:32
Ik lees dit meer als: nu de kast weer in omloop was, wilden we 'm best terug en omdat we nichtje wat extra's gunnen hebben we er gewoon geld voor gegeven. Ik lees dit niet als dat nichtje perse geld wilde hebben van de mensen van wie ze de kast gratis had gekregen, maar kennelijk ben ik de enige.
maandag 20 april 2020 om 12:32
Wat een gedoe om een kast! Ik ga het proberen uit te leggen.
Tien jaar geleden had man een kast in huis staan, hij ging inrichting veranderen. Dochter van goede vriend van hem ging op kamers, zij kon die kast wel gebruiken.
Ze volgen elkaar op FB en man zei laatst tegen mij: huppeldepup gaat samenwonen met haar vriend, leuk he? Oh kijk, ze doet wat meubels weg. Kijk, dat is die kast van mij!
Zij hebben met elkaar gebeld, hij wilde de kast wel weer terug. Het was een kast die zijn vader gemaakt had (die inmiddels overleden is) en hij vond het toch wel leuk om die kast weer in huis te hebben. Bovendien heeft hij nu een atelier waar die kast mooi zou kunnen staan.
Kast is dus weer in huis, hij vertelde: ik heb hem van haar gekocht. Anders had ze 'm op marktplaats gezet. En zij en vriend zitten middenin de verhuizing, je weet toch hoe die dingen gaan. Altijd weer bij de Gamma tien keer zoveel afrekenen dan je dacht. Ik vind: goed geregeld.
Dus niemand eiste geld van iemand, man bedacht om hem gewoon te betalen en iedereen (die hierbij betrokken was) is er blij mee. Man was niet beledigd dat zij de gekregen kast weer wilde verkopen en ik geloof niet dat er passieve agressiviteit bij kwam kijken, maar daar zullen de meningen over verschillen. Ik vond het een grappig voorval omdat ik hier las over dingen krijgen en die weer doorverkopen. Nergens scheve ogen dus, behalve in de reacties op het forum.
Tien jaar geleden had man een kast in huis staan, hij ging inrichting veranderen. Dochter van goede vriend van hem ging op kamers, zij kon die kast wel gebruiken.
Ze volgen elkaar op FB en man zei laatst tegen mij: huppeldepup gaat samenwonen met haar vriend, leuk he? Oh kijk, ze doet wat meubels weg. Kijk, dat is die kast van mij!
Zij hebben met elkaar gebeld, hij wilde de kast wel weer terug. Het was een kast die zijn vader gemaakt had (die inmiddels overleden is) en hij vond het toch wel leuk om die kast weer in huis te hebben. Bovendien heeft hij nu een atelier waar die kast mooi zou kunnen staan.
Kast is dus weer in huis, hij vertelde: ik heb hem van haar gekocht. Anders had ze 'm op marktplaats gezet. En zij en vriend zitten middenin de verhuizing, je weet toch hoe die dingen gaan. Altijd weer bij de Gamma tien keer zoveel afrekenen dan je dacht. Ik vind: goed geregeld.
Dus niemand eiste geld van iemand, man bedacht om hem gewoon te betalen en iedereen (die hierbij betrokken was) is er blij mee. Man was niet beledigd dat zij de gekregen kast weer wilde verkopen en ik geloof niet dat er passieve agressiviteit bij kwam kijken, maar daar zullen de meningen over verschillen. Ik vond het een grappig voorval omdat ik hier las over dingen krijgen en die weer doorverkopen. Nergens scheve ogen dus, behalve in de reacties op het forum.
Wat eten we vanavond?
maandag 20 april 2020 om 12:33
Oh jij schrijft het veel beter op dan ik. Maar zo dus precies.meisje85 schreef: ↑20-04-2020 12:32Ik lees dit meer als: nu de kast weer in omloop was, wilden we 'm best terug en omdat we nichtje wat extra's gunnen hebben we er gewoon geld voor gegeven. Ik lees dit niet als dat nichtje perse geld wilde hebben van de mensen van wie ze de kast gratis had gekregen, maar kennelijk ben ik de enige.
Wat eten we vanavond?