Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel X

13-08-2019 16:45 3017 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 9 delen waren een groot succes. In deel 10 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
In this mad house we must all survive
Cheshire-cat schreef:
24-09-2019 07:12
Wat een aannames weer. Broodje roosteren, aardappeltje schillen. Niet iedereen koopt voor een weeshuis boodschappen in. Wij kopen exact voor ons gezin in om verspilling te voorkomen

Je koopt elke dag precies het aantal aardappelen dat jullie die dag eten? Hebt geen enkel blikje soep of peulvruchten op voorraad? Hebt geen rijst, couscous, pasta, crackers of afbakbroodjes in huis? Of een zak uien of een pot of blik tomatensaus of - stukjes? Niets in de vriezer? Goh.

Ik zorg er ook voor dat we geen voedsel verspillen, maar we hebben wel altijd genoeg voorraad. Als er onverwacht iemand blijft eten kan ik met de dingen die ik standaard in huis heb wel iets in elkaar flansen. Het wordt dan geen driesterrenmaaltijd, en misschien is het een wat aparte combinatie, maar het is wel altijd lekker en voedzaam.
Trotter schreef:
24-09-2019 07:25
Je koopt elke dag precies het aantal aardappelen dat jullie die dag eten? Hebt geen enkel blikje soep of peulvruchten op voorraad? Hebt geen rijst, couscous, pasta, crackers of afbakbroodjes in huis? Of een zak uien of een pot of blik tomatensaus of - stukjes? Niets in de vriezer? Goh.
Ik koop een keer per week in. En met wat ik op voorraad heb kan ik geen maaltijd in elkaar flansen. Ingevroren porties hebben we vrijwel nooit. En droge rijst of macaroni vind ik geen maaltijd. Afbakbrood doen we niet aan behalve bij een bbq, aardappels ook niet. En ja, wij kopen alles afgemeten. Daardoor komen we ook met 60 euro in de week rond aan boodschappen. Soep uit blik doen we ook niet aan, dat maak ik vers, uien koop ik per stuk bij de Turk, etc.
We’re all mad here
Soms staat je hoofd er ook niet naar. Ik werk, heb veel (vrijwilligers) activiteiten naast mijn werk en plan een deel van de week. Ik vind mezelf niet onflexibel, maar soms staat je hoofd niet naar " broodje roosteren, aardappeltje schillen, blikje opentrekken" of "rolletjes ham met smeerkaas" maken (beide heb ik nooit in huis). Fijn voor de mensen die dat wel kunnen of die altijd wat in huis hebben, maar niet iedereen is flexibel of heeft dat overzicht. Mijn leven is gewoon rommeliger en onvoorspelbaarder. Dus er is niet altijd extra in huis, maar ik heb daar ook niet altijd de puf voor.

Dan ben je al blij dat je een beetje op schema kan blijven met huis/werk/sociaal leven en dan moet je ook nog eens joviaal je gekookte eten invriezen voor morgen en wat bestellen omdat iemand zich bij je heeft uitgenodigd? Daar geen zin in hebben vind ik niet per se gierig.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
boebezoebe schreef:
24-09-2019 08:12
[...]

Dan ben je al blij dat je een beetje op schema kan blijven met huis/werk/sociaal leven en dan moet je ook nog eens joviaal je gekookte eten invriezen voor morgen en wat bestellen omdat iemand zich bij je heeft uitgenodigd? Daar geen zin in hebben vind ik niet per se gierig.
Eigenlijk dat. Onverwachts langskomen betekent het risico lopen dat het niet uit komt. Dus als ik net op het punt sta om weg te gaan of net ga eten, dan heb je gewoon pech. Of je nu maar 10 minuten onderweg bent geweest of 1,5 uur.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
aloha66 schreef:
23-09-2019 23:59
Ken jij echt iemand die 40 jaar achter de lopende band staat als die slim genoeg is om een betere baan te krijgen?
Ik niet.
Ik wil de eerste zien die met goede geestelijke vermogens en een iq hoger dan 120 jarenlang in de productie hersenloos werk gaat doen.
Gaat het nou over magazijnwerkzaamheden of productiewerk?
boebezoebe schreef:
24-09-2019 08:12

En dit helemaal.
We’re all mad here
aloha66 schreef:
23-09-2019 23:59
Ken jij echt iemand die 40 jaar achter de lopende band staat als die slim genoeg is om een betere baan te krijgen?
Ik niet.
Ik wil de eerste zien die met goede geestelijke vermogens en een iq hoger dan 120 jarenlang in de productie hersenloos werk gaat doen.
Ja. Ik. Ik doe in principe ongeschoold, soort van productiewerk terwijl ik een opleiding heb afgerond. Gewoon, omdat ik het er hartstikke naar mijn zin heb, de uren en tijden goed passen en het netjes betaalt. Weliswaar niet aan de lopende band, maar wel lichamelijk zwaar werk.
aloha66 schreef:
24-09-2019 00:02
Als je echt nét aan tafel zit en het eten al op tafel staat zal niemand verwachten dat je mee kan eten (mits je op een redelijk normale tijd eet) Het gaat om vlak vóór het eten. Dan kun je nog prima een aardappeltje bij schillen hoor. En idd een soepje vooraf, even wat brood roosteren als je geen afbakbrood in huis hebt, beetje boter aanmaken en je zit al snel vol hoor.
Echt geen hogere wiskunde.
Vlees en groente verdelen en iemand patat bij laten halen kan ook nog natuurlijk.
Of je zet je eigen eten weg tot de volgende dag en besteld wat.
Alsof ik daar nog zin in had na een dag werken, voor iemand die nog onaangekondigd langs komt ook. Gelukkig zie ik aan de reacties dat ik niet de enige ben. En ik kook ook niet voor extra eters als ik die niet verwacht en haal ook gewoon in huis wat ik nodig heb, ik haat verspilling.
apppie schreef:
23-09-2019 19:34
Oh wauw.. Alleen al dat je met kind gaat aanbellen om te komen bedelen vind ik echt next level :O
Zo jij maakt er iets lelijks van. Ik belde gewoon aan om kind te komen halen, omdat er druk gedanst en gejoeld werd kwam kind mee
Wist ik veel wat ze te eten hadden, de gastvrouw zei letterlijk: ' kom binnen, we hebben *enorm bewerkelijk gerecht dat je alleen bij enkele tentjes goed kunt eten* wil je wat mee'
Dan zeg ik dus geen nee, al had ik wel beleefd wat later 'laat maar' kunnen zeggen.
Mijn gierige moment was dat ik dat laatste dus niet deed. Dat jij er een rare bedelactie van maakt ach, dat zegt meer over hoe jij in elkaar steekt.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
24-09-2019 09:32
Alsof ik daar nog zin in had na een dag werken, voor iemand die nog onaangekondigd langs komt ook. Gelukkig zie ik aan de reacties dat ik niet de enige ben. En ik kook ook niet voor extra eters als ik die niet verwacht en haal ook gewoon in huis wat ik nodig heb, ik haat verspilling.
Toch verbaas ik me over dit soort reacties. Niet dat ik ook weleens geen zin heb, maar waar ik woon diverse supermarkten op loopafstand die tot laat open zijn, plus afhaal en thuiszorg.nl.
Dus de redenen van verspilling en dat het te lastig is om aan eten te komen slaan nergens op voor het gros van de mensen. Stuur een kind of loop even naar de winkel, koop een stokbrood of iets en je bent er al.
Gewoon geen zin, dat heeft niks met gierig te maken maar gewoon met te druk in je hoofd oid.
Madeliefjees schreef:
28-08-2019 14:15
Ik koop iets op marktplaats en betaal 6,95 euro verzendkosten. Vervolgens komt het als brievenbuspakje, wat niet door de brievenbus past, en de postbode dus moet aanbellen. Gelukkig was ik thuis. Er zat voor 3,52 euro aan postzegels op.
Is het gierig om 3,43 euro terug te vragen?
Dit heb ik ook gehad. Te weinig frankering terwijl ik als pakketpost had betaald voor verzending. Dus...te veel betaalde stak verkoper in eigen beurs EN ik kreeg later een aanmaning om even leuk en gezellig de administratiekosten voor aanmaning en volledige bedrag zendkosten te voldoen. Dus kosten pakketpost en daar bovenop extra kosten. Ik heb het betaald daar TNT er niets aan kan doen. Was wel boos hoor. Koop je iets via MP om oa kosten te besparen, betaal je je nog wezenloos.
Ttroeteltje schreef:
24-09-2019 11:01
Dit heb ik ook gehad. Te weinig frankering terwijl ik als pakketpost had betaald voor verzending. Dus...te veel betaalde stak verkoper in eigen beurs EN ik kreeg later een aanmaning om even leuk en gezellig de administratiekosten voor aanmaning en volledige bedrag zendkosten te voldoen. Dus kosten pakketpost en daar bovenop extra kosten. Ik heb het betaald daar TNT er niets aan kan doen. Was wel boos hoor. Koop je iets via MP om oa kosten te besparen, betaal je je nog wezenloos.
Volgende keer melden bij de TNT en nu alsnog de aanmaning doorsturen naar verkoper.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Zijdehoentje schreef:
01-09-2019 08:59
Ik vind je veel en veel te ver gaan. Het is dat het bovenste bericht al gestaft is, anders had ik het gedaan. Het is duidelijk dat jij en/of je zoon zich van te voren 0 hebben verdiept in de gebruiken, de cultuur van Israel en dat je zoon te gierig is om de gebruikelijke service charge te betalen.
Als je je niet wil conformeren naar bepaalde gebruiken van een land, overweeg dan om er vooral niet naartoe te gaan.
Hoe kun je zien dat een bericht al gestaft is? Dat gebeurd toch anoniem?
Ik hou ook niet van verspilling, ik verspil zelden voedsel en tóch heb ik een voorraad. Veel eten blijft best een tijdje goed. Pasta en rijst bijvoorbeeld, maar ook kaas en bepaalde groente zoals kool.

Dat je geen zin hebt om een extra maaltijd in elkaar te knutselen, snap ik, maar in dat geval zou ik het gewoon in een bakje gooien voor morgen en iets te eten bestellen.

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat er op tegen is om gewoon toe te geven dat je niks in huis hebt en dan samen een oplossing te zoeken. Dus óf samen even naar de winkel óf iets bestellen (of uit eten gaan, kan ook nog). Dat zou ik als onverwachte gast echt niet erg vinden. Natuurlijk heb je niet op mij gerekened, je wist niet dat ik kwam. De gastvrijheid zit er voor mij in dat je me toch een welkom gevoel geeft.
Het-groepje schreef:
24-09-2019 10:05
Zo jij maakt er iets lelijks van. Ik belde gewoon aan om kind te komen halen, omdat er druk gedanst en gejoeld werd kwam kind mee
Wist ik veel wat ze te eten hadden, de gastvrouw zei letterlijk: ' kom binnen, we hebben *enorm bewerkelijk gerecht dat je alleen bij enkele tentjes goed kunt eten* wil je wat mee'
Dan zeg ik dus geen nee, al had ik wel beleefd wat later 'laat maar' kunnen zeggen.
Mijn gierige moment was dat ik dat laatste dus niet deed. Dat jij er een rare bedelactie van maakt ach, dat zegt meer over hoe jij in elkaar steekt.
Huh? Jij zei zelf dat andere kind nieuwsgierig was omdat het lekker rook en zette 'jongste ophalen' tussen aanhalingstekens. Ik las het daardoor ook echt als met voorbedachte rade naar het feestje gaan om ook wat van het eten te krijgen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ttroeteltje schreef:
24-09-2019 11:49
Hoe kun je zien dat een bericht al gestaft is? Dat gebeurd toch anoniem?
Een bericht kan maar één keer gestaft worden. Als iemand wil staffen en het bericht is al gestaft, dan krijg je een soort foutmeldingsscherm te zien. Je ziet niet door wie het gestaft is.
¡Apagando las luces!
Toen ik zwanger was bood mijn zus aan op haar zolder te kijken want zij had daar nog veel spullen van haar kinderen liggen zei ze. Aardig! Ookal wist ik al dat we een groot verschil in smaak hebben, ik vond het toch aardig.

Dus een paar dagen later komt ze bij ons met een aantal tassen en een bad zonder standaard en het zag er nogal uitgeleefd uit.(stukjes van de randen af etc) :) Alles dankbaar aangenomen ookal kon ik met 80% niks, het waren ook vooral kleding met vlekken etc.

Paar dagen later stuurt ze me moeder een bericht dat ze op zolder een ‘blabla bad’ had gevonden en die op Marktplaats gaat zetten: :-D

Dat type bad kostte nieuw volgens mij iets meer als 100 euro, en zet ze toch liever op Marktplaats dan aan haar zusje te geven en ze werd voor het eerst tante. Dat ding stond dus al 4 jaar stof te happen op zolder.

Natuurlijk hoeft zij mij helemaal niks te geven hoor, maar een beetje raar dat je een dag later gaat zeggen dat je nog iets hebt gevonden op zolder en het gaat verkopen op Marktplaats. :puh:
Cheshire-cat schreef:
24-09-2019 07:53
Ik koop een keer per week in. En met wat ik op voorraad heb kan ik geen maaltijd in elkaar flansen. Ingevroren porties hebben we vrijwel nooit. En droge rijst of macaroni vind ik geen maaltijd. Afbakbrood doen we niet aan behalve bij een bbq, aardappels ook niet. En ja, wij kopen alles afgemeten. Daardoor komen we ook met 60 euro in de week rond aan boodschappen. Soep uit blik doen we ook niet aan, dat maak ik vers, uien koop ik per stuk bij de Turk, etc.
Juist omdat ik een keer per week inkoop heb ik eigenlijk altijd wel iets extra's op voorraad, nl de maaltijd voor de volgende dag(en). Alleen op de avond voordat ik boodschappen ga doen is het een beetje lastig.

Ben ik wel benieuwd hoe je het voor elkaar krijgt om exact afgemeten te kopen en te koken. Ik kan lang niet alles in exact de portie die ik nodig heb kopen. Bovendien de ene dag heb je meer honger dan de andere dag. Alleen daarom heb ik altijd al extra in huis, zodat er bij honger nog een boterham, portie extra pasta, salade, eitje, fruit, soepje oid gemaakt kan worden. Met die extraatjes kan ik ook wel een voorgerecht of een wat uitgebreider toetje creeren. Dan kan je makkelijk 1 of 2 personen extra te eten geven.
Ik loop dus wél elke dag naar de supermarkt.

Half 4 en ik moet straks nog om 't avondeten.
(Maar ben aan 't wachten tot man thuiskomt, omdat die misschien nog dingen heeft die mee moeten. Anders kan ik 2 keer lopen.)

En "geen honger" bestaat hier niet, de standaard voorraad raakt hier - soms op een minirestje na - altijd op :-).

Ik koop en maak voor 2, dus als er hier straks om 19u ineens iemand voor de deur staat heeft die toch écht alleen dat pak chips dat we toevallig in de kast hebben steken.
Tenzij ie tevreden is met een kwartje aardappel-restant NA onze maaltijd. (Dus als er overschiet.) Ik ga zelf niet verhongeren en 1/3de van mijn eten opgeven omdat hier zo nodig iemand ongepland voor de deur wil staan.

Aan toetjes of voorgerechten doen we niet.
Dat heb ik dus nooit in huis.
Dat pak chips is al een zeldzaamheid.
Iets anders dan kraantjeswater of zelf te brouwen oploskoffie (zonder suiker*) kan ik onze onaangekondigde gast ook al niet bieden.

*Vanochtend stielmannen over de vloer gehad en toen ik ze (oplos)koffie serveerde vastgesteld dat die doos met 500 of wat suikerklontjes - die we zelf nooit gebruiken - van de aardbodem verdwenen is.
Ze stond nochtans bovenaan in een hoge kast voor die 2 keer per jaar dat we ze nodig hebben.

Ik weet nu overigens nog niet waar ik morgenavond zin in heb qua eten.
Echt niet dat ik dus overbodige spullen ga meeslepen.
Te vaak in de vuilbak mogen gooien al.
Of verloren gelopen in de diepvries waarna het na een jaar of wat alsnog weg gaat.
Als ik werklui (ik neem aan dat dat een stielman is?) over de vloer krijg dan zorg ik wel voor een natje en een droogje hoor. Vind dan oplosskoffie veel te karig.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
boebezoebe schreef:
24-09-2019 19:45
Als ik werklui (ik neem aan dat dat een stielman is?) over de vloer krijg dan zorg ik wel voor een natje en een droogje hoor. Vind dan oplosskoffie veel te karig.

Inderdaad. Een pot lekkere verse koffie (én thee) en een pak goede koeken minimaal.

Toen we een aanbouw lieten zetten zorgde ik ook iedere dag voor wat warms tussen de middag. Soep of een gehaktbal. (Brood hadden ze zelf mee)
boebezoebe schreef:
24-09-2019 19:45
Tja, het koffiezet-apparaat dat we - naast de suiker :-) - ook 2 keer per jaar bovenhalen voor gasten weigerde alle dienst vanochtend.
Dan werd het dus toch oploskoffie.

Beter dan geen koffie en ik en man drinken dat spul elke dag.

En aan snoeperijen begin ik niet.
Ligt het nadien toch maar in de kast te schimmelen.
En ik ga ervan uit dat die werklui gewoon brood mee hebben voor 's middags of iets naar eigen smaak halen.

(Ze waren bovendien om half 1 weer weg.)

1 van de 2 was trouwens aan 't diëten, wist ie te vertellen :-D.
Daar had ik helemaal geen rol koek voor moeten opentrekken.
Ok, ik ga dus geen aardappels bijschillen als de mijne bijna klaar zijn, voor iemand die onaangekondigd op de stoep staat. En ook geen soep maken of brood roosteren. En ook niet het eten delen dat ik al had. Die vent vreet als een bootwerker en dat zou dus betekenen dat hij zo al het vlees onder je vandaan eet, de helft aardappels opschept en er na het eten als een haas vandoor gaat. En nieuw eten gaan bestellen om zo gastvrij te zijn dus ook niet, ik had namelijk al eten opstaan. Na een werkdag wil ik graag rustig eten en was ik allang blij als de kinderen beetje op tijd in bed lagen na het eten en badderen. Kan je onbeleefd of gierig vinden. Ik vind het dan weer onbeleefd als iemand om 6 uur aanbelt, gaat zitten en eten verwacht. En als dat niet lukt voor zichzelf alleen pizza gaat bestellen. Ga dat dan maar lekker thuis opeten.
DG2015 schreef:
24-09-2019 13:47
Huh? Jij zei zelf dat andere kind nieuwsgierig was omdat het lekker rook en zette 'jongste ophalen' tussen aanhalingstekens. Ik las het daardoor ook echt als met voorbedachte rade naar het feestje gaan om ook wat van het eten te krijgen.
Dat was een vage hoop maar er waren veel obstakels:
- normaal wacht je buiten op het kind. Dus wij waren van plan naar binnen te loeren (ook niet heel pedagogisch maar we zijn nogal nieuwsgierig aangelegd).
- we werden naar binnen gevraagd, meerdere keren want kind moest gehaald. Toen stonden we op de gang.
- we werden toen de kamer in gevraagd. Waar we volop waar voor ons geld kregen, was een wilde boel. Er was een hele tafel vol hapjes en die was onbereikbaar wegens gedans en gezang.
- dus wij stonden wat mee te deinen en elkaar gelukzalig aan te kijken van kijk eens waar we staan, en op kind te wachten.

Ik had dus niet verwacht dat er buiten of op de gang hapjes waren, ik had verwacht dat ik erachter zou komen wat er zo lekker rook en wat er gaande was.
Het gierige was het te lang blijven wachten op uiteindelijk aangeboden eten. Ik had ook bescheiden kunnen zeggen: laat maar maar dat had ik niet in me.
Het-groepje schreef:
24-09-2019 10:05
Dat maak je er toch echt zelf van, hoor:

"Ander kind was nieuwsgierig want het klonk heel gezellig en het rook heel lekker.
Dus wij gingen onder het mom van 'jongste ophalen' aanbellen (we hadden ook kunnen appen maar ach)."

Onder het mom van, je had ook kunnen appen, en het rook zo lekker..

Gewoon erg inhalig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven