Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel X

13-08-2019 16:45 3017 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 9 delen waren een groot succes. In deel 10 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
In this mad house we must all survive
apppie schreef:
24-09-2019 21:45
Dat maak je er toch echt zelf van, hoor:

"Ander kind was nieuwsgierig want het klonk heel gezellig en het rook heel lekker.
Dus wij gingen onder het mom van 'jongste ophalen' aanbellen (we hadden ook kunnen appen maar ach)."

Onder het mom van, je had ook kunnen appen, en het rook zo lekker..

Gewoon erg inhalig.
Gelukkig was de buuf niet gierig en kon het-groepje lekker smikkelen dankzij haar lef :yes:
boebezoebe schreef:
24-09-2019 08:12
Mijn leven is gewoon rommeliger en onvoorspelbaarder.

Juist dan helpt het als je altijd wat dingen op voorraad hebt. :idee:
Trotter schreef:
25-09-2019 06:53
Juist dan helpt het als je altijd wat dingen op voorraad hebt. :idee:
Ik heb heus dingen op voorraad en kan best improviseren. Het is geen onkunde of gebrek aan meteriaal. Het was vooral een algemene nuancering over dat het niet per se gaat om of je wat in huis hebt, maar ook om zin/puf hebben. Ik ben op mijn werk de hele dag al bezig met anticiperen, inspelen op veranderende omstandigheden etc. Dan heb ik voor thuis een plannetje (die soms dus ook veranderen) en niet altijd de puf voor de mentale arbeid om daar ook nog eens te moeten improviseren omdat een ander zich rond etenstijd bij mij uitnodigt.

Ik vind mezelf geen starre persoon en wil ook niet zeggen dat ik níet improviseer. Het ging me er om dat ik het best snap dat niet iedereen blij 'hamrolletjes met smeerkaas' in elkaar gaat draaien als mensen voor de deur staan net als jij staat te koken. Misschien dat anderen een overzichtelijker leven hebben en het juist leuk vinden.

Niet iedereen is de supervivaforummer met alles in het leven onder controle en overal een oplossing voor (sommige mensen vinden improviseren ook gewoon lastig). Beetje begrip daarvoor is niks mis mee.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik heb altijd genoeg op voorraad om te improviseren maar om eerlijk te zijn heb ik helemaal geen zin in mensen die onverwacht langs komen. Als het een noodgeval is is dat prima maar verder wil ik van tevoren weten wanneer iemand komt aanwaaien.
Lady_Day schreef:
25-09-2019 08:15
Ik heb altijd genoeg op voorraad om te improviseren maar om eerlijk te zijn heb ik helemaal geen zin in mensen die onverwacht langs komen. Als het een noodgeval is is dat prima maar verder wil ik van tevoren weten wanneer iemand komt aanwaaien.
+1.
Ik kan helemaal niet tegen onverwacht bezoek.
Lady_Day schreef:
Hier hetzelfde.
dolfje schreef:
25-09-2019 08:31
+1.
Ik kan helemaal niet tegen onverwacht bezoek.
Dat heb ik dus ook. Iedereen (nou ja, de meeste mensen dan) is welkom, maar ik hoor het graag even vooraf. Als je bent van is het goed als ik over een half uurtje langskom en ik heb op dat moment echt geen plannen, dan is het prima. Dan kan ik mezelf nog even opknappen, wat rommel opruimen (voor zover er rommel is) o.i.d. Als er echt iets aan de hand is dan is het natuurlijk weer een ander verhaal.

Mee eten? Een aardappeltje extra ofzo kan altijd wel. Vlees wordt wat lastiger, want dat komt of per 2 uit de vriezer (waar nooit heel veel vlees in zit) of het zit per 2 in een pakje. Boterham of een blik soep kan altijd wel. Maar ook als iemand mee wil eten hoor ik dat liever vooraf.

Gelukkig weet iedereen in mijn omgeving dat wel, dus echt onverwacht bezoek heb ik nooit.
boebezoebe schreef:
25-09-2019 08:07
Ik heb heus dingen op voorraad en kan best improviseren. Het is geen onkunde of gebrek aan meteriaal. Het was vooral een algemene nuancering over dat het niet per se gaat om of je wat in huis hebt, maar ook om zin/puf hebben. Ik ben op mijn werk de hele dag al bezig met anticiperen, inspelen op veranderende omstandigheden etc. Dan heb ik voor thuis een plannetje (die soms dus ook veranderen) en niet altijd de puf voor de mentale arbeid om daar ook nog eens te moeten improviseren omdat een ander zich rond etenstijd bij mij uitnodigt.

Ik vind mezelf geen starre persoon en wil ook niet zeggen dat ik níet improviseer. Het ging me er om dat ik het best snap dat niet iedereen blij 'hamrolletjes met smeerkaas' in elkaar gaat draaien als mensen voor de deur staan net als jij staat te koken. Misschien dat anderen een overzichtelijker leven hebben en het juist leuk vinden.

Niet iedereen is de supervivaforummer met alles in het leven onder controle en overal een oplossing voor (sommige mensen vinden improviseren ook gewoon lastig). Beetje begrip daarvoor is niks mis mee.
Dit.
Soms wordt je al als gierig bestempeld als je niet 'even' een soep of ander gerecht maakt als er onverwachts bezoek staat (alleen soep maken duurt bij mij al een paar uur vanwege het trekken van bouillon en vlees uit de vriezer moet toch eerst ontdooien). Als je niet ‘even’ wat extra maakt, ook al is het simpel en ook al staat je eigen eten koud te worden en te verpieteren. Als je niet even je net gemaakte eten in een bakje in de koelkast douwt (vers gekookt is toch echt lekkerder dan wanneer het in een bakje in de koelkast heeft gestaan) en ‘even’ en het liefst op eigen kosten naar de snackbar of Chinees hobbelt om daar voor jezelf en je bezoek een maaltijd te halen. Als je misschien door ruimtegebrek geen (riante) voorraad hebt. Als het bezoek soms echt niet uitkomt, je hoofd er niet naar staat, je improviseren lastig vindt, of gewoon simpelweg je eigen ritme wil aanhouden. Heeft allemaal niks met gierig zijn te maken. Gastvrij zijn prima, maar niet alleen wanneer een ander dat maar blieft.

(Sorry, ik ben een beetje venijnig momenteel, bedoel het echt niet persoonlijk naar iemand toe.)
zijdehoentje wijzigde dit bericht op 25-09-2019 09:07
0.13% gewijzigd
In this mad house we must all survive
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
23-09-2019 16:38
Hij noemde een aantal pizza’s die lekker waren, het kwam over alsof hij dus een paar pizza’s bestelde. Hij betaalde idd zijn eigen pizza, uiteraard zouden wij onze eigen pizza’s gewoon betaald hebben. Maar goed zoals ik al zei, misschien niet gierig, maar wel erg lomp. Ik zou dat nooit doen zo.
Ik vind jouw reactie pas lomp, zeggen dat er niks voor hem te eten is.
Daarna verwacht je ook nog eens dat hij pizza’s besteld voor jullie en die verwachting ontstond omdat je hen hard op pizza’s hoort voorlezen??

Daarbij begrijp ik ook niet waarom plots jouw eten ingevroren zou gaan worden? (gekookte aardappels invriezen ??)

Je had toch gekookt voor jullie gezin, en hij zorgt voor zichzelf. Dat is toch wat je wilde?
Als hier iemand rond etenstijd onverwacht langskomt, heeft diegene ook pech gehad. Dat heeft volgens mij helemaal niks met gierigheid te maken.

Je kunt simpelweg niet van mensen verlangen dat ze zomaar een bord eten voor je hebben klaar staan.
Lady_Day schreef:
Hier idem

Er staat hier echt nooit iemand onverwacht rond etenstijd voor de deur, dus blijkbaar hebben de mensen waar ik mee om ga hetzelfde idee daarover :)

Voor werklui altijd koffie.thee en iets lekkers, idem in de middag en meestal bied ik ze ook fris aan
Hier nemen ze trouwens alles aan wat ik ze voorzet
SiMaNo schreef:
25-09-2019 08:57
Ik vind jouw reactie pas lomp, zeggen dat er niks voor hem te eten is.
Daarna verwacht je ook nog eens dat hij pizza’s besteld voor jullie en die verwachting ontstond omdat je hen hard op pizza’s hoort voorlezen??

Daarbij begrijp ik ook niet waarom plots jouw eten ingevroren zou gaan worden? (gekookte aardappels invriezen ??)

Je had toch gekookt voor jullie gezin, en hij zorgt voor zichzelf. Dat is toch wat je wilde?
Nee ik heb niet een extra maaltijd voor een veelvraat als ik voor 4 personen kook. Dus het is lomp als je eerlijk zegt niet genoeg eten te hebben? Ok :facepalm:

En had ook eigenlijk geen zin om mijn eten in te vriezen, dat is inderdaad niet zo lekker. Ik wilde dat hij wegging toen ik zei dat er niet genoeg te eten was, zoals ieder normaal denkend mens ook zou doen, kan je verwachten als je onaangekondigd op de stoep staat. En niet dat hij een pizza’s ging bestellen, of dus eigenlijk een pizza voor hem alleen en die voor de neus van mijn kinderen ging opeten. Ik wilde rustig kunnen eten met mijn gezin. Die pizza kan hij thuis ook wel eten, zonder mijn schema in de war te schoppen.

Heb er nou wel genoeg van, een ander doet het zo en ik doe het zo. Heb daar gewoon geen zin in onverwacht, punt.
Onverwacht bezoek tijdens of vlak voor het eten,helaas, daar heb ik geen warme maaltijd voor.
Hier wordt gekookt voor twee personen, zodat er ook niets wordt weg gegooid .
Het bezoek kan een boterham krijgen en een bakkie koffie, meer niet.
Aangekondigd bezoek, geen probleem ,dan wordt er rekening mee gehouden en voor meerdere personen gekookt.
Ik doe ook altijd voor een week boodschappen.
Kom je onverwacht rond etenstijd langs als die net bezorgd zijn heb je geluk, dan kan ik improviseren.
Kom je de dag voordat de nieuwe lading bezorgd wordt dan heb je pech, dan heb ik eigenlijk niets meer in huis.
Is het ook nog eens het einde van de maand heb je helemaal pech: ik heb dan ook geen budget meer om eten te bestellen.

Er zit helaas niet veel ruimte in zowel mijn financiële - als mijn boodschappenplanning.
Ik heb nooit mensen die onverwachts langskomen eigenlijk.

(Stiekem vind ik dat een beetje saai ;-D)
hemke schreef:
25-09-2019 10:04
Onverwacht bezoek tijdens of vlak voor het eten,helaas, daar heb ik geen warme maaltijd voor.
Hier wordt gekookt voor twee personen, zodat er ook niets wordt weg gegooid .
Het bezoek kan een boterham krijgen en een bakkie koffie, meer niet.
Aangekondigd bezoek, geen probleem ,dan wordt er rekening mee gehouden en voor meerdere personen gekookt.
Hier hetzelfde.
Eten halen of bestellen kan natuurlijk altijd, maar gelukkig komt er hier nooit iemand onverwacht langs.
Jezus, echt al 200x geweest deze discussie. En het heeft niks met gierigheid te maken. En er is ook nog een apart topic over aangemaakt...is het nu klaar zeg.

Iemand nog een echt gierigs iets meegemaakt?
Ik heb altijd wel iets in huis, desnoods maak ik een tosti maar ook ik zit niet te wachten op mensen die rond etenstijd komen aanwaaien.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Wie zijn die mensen die onverwachts komen aanwaaien rond etenstijd?
Ik zou het niet in mijn hoofd halen.
Lucifer2018 schreef:
25-09-2019 17:42
Jezus, echt al 200x geweest deze discussie. En het heeft niks met gierigheid te maken. En er is ook nog een apart topic over aangemaakt...is het nu klaar zeg.
Halleluja!
Kwam laatst collega op station tegen. Zegt ie "wil je ook een kop koffie?"
Ik wilde dat wel. Hij dus halen.
Paar dagen later vroeg ik hem wat ie wilde hebben voor de koffie. Waarbij ik eigenlijk, maar dat is invulling van mijn kant, dacht dat ie zou zeggen "nee joh laat maar zitten".
Maar hij zei "ik stuur wel een tikkie."
Ook prima maar dat heeft ie drie weken later nog steeds niet gedaan...

Lekker inconsequent van hem in ieder geval.

En mijn gedachte: het is een oudere collega, zal wel goed verdienen, dus dat kan hij mooi betalen, is wellicht een beetje gierig. Ik had pas door dat ik dat dacht toen hij zei, ik stuur wel een tikkie.
Grappig hoe dat werkt, onbewust.
Oh en ik werd in het sinterklaastopic uitgemaakt voor gier omdat ik aangaf dat er altijd zo veel cadeaus van de beide opa's en oma's op pakjesavond waren, dat wij er meestal niks bij kopen.

Ook ingegeven omdat we al zo veel speelgoed hebben. Maar gierig? Zo had ik het nog niet bekeken... wat vinden jullie?
COtweepuntnul schreef:
25-09-2019 19:24
Oh en ik werd in het sinterklaastopic uitgemaakt voor gier omdat ik aangaf dat er altijd zo veel cadeaus van de beide opa's en oma's op pakjesavond waren, dat wij er meestal niks bij kopen.

Ook ingegeven omdat we al zo veel speelgoed hebben. Maar gierig? Zo had ik het nog niet bekeken... wat vinden jullie?
Vind ik niet gierig, ik zou wel afspraken maken over het aantal cadeaus van de opa en oma's. Kind hoeft niet bedolven te worden met vanalles.
COtweepuntnul schreef:
25-09-2019 19:21
Kwam laatst collega op station tegen. Zegt ie "wil je ook een kop koffie?"
Ik wilde dat wel. Hij dus halen.
Paar dagen later vroeg ik hem wat ie wilde hebben voor de koffie. Waarbij ik eigenlijk, maar dat is invulling van mijn kant, dacht dat ie zou zeggen "nee joh laat maar zitten".
Maar hij zei "ik stuur wel een tikkie."
Ook prima maar dat heeft ie drie weken later nog steeds niet gedaan...

Lekker inconsequent van hem in ieder geval.

En mijn gedachte: het is een oudere collega, zal wel goed verdienen, dus dat kan hij mooi betalen, is wellicht een beetje gierig. Ik had pas door dat ik dat dacht toen hij zei, ik stuur wel een tikkie.
Grappig hoe dat werkt, onbewust.

Zou dat Tikkie niet sarcastisch bedoeld zijn? Zo van: " doei je hoeft geen bakje koffie aan me terug te betalen" ?
herfstappeltaart schreef:
25-09-2019 19:27
Zou dat Tikkie niet sarcastisch bedoeld zijn? Zo van: " doei je hoeft geen bakje koffie aan me terug te betalen" ?
Nou ken ik hem niet zo goed, maar dat denk ik niet eigenlijk. Als het sarcastisch was dan mag ie daar wel op oefenen ;-D

(Het is zijn volste recht om een tikkie te sturen natuurlijk, laat dat duidelijk zijn).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven