Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel X

13-08-2019 16:45 3017 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 9 delen waren een groot succes. In deel 10 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
In this mad house we must all survive
apppie schreef:
02-11-2019 16:02
Pff, ik had er vanmiddag één:

Ik laat al anderhalf jaar 2x per week de hond van mijn bevriende buurvrouw uit. Dat doe ik graag voor haar en voor Hond, want ik vind het zielig als hij te lang alleen zit.

Maar vanmiddag gingen we samen lunchen op haar initiatief, "omdat we elkaar de laatste tijd bijna alleen maar spreken om te horen hoe het met Hond gegaan is" (het is een lief, maar soms een beetje lastig beest).
Ze wilde de lunch splitten, prima. Daarna even wat winkels langs en nog een kop thee gedronken, die zij afrekende. Krijg ik net een tikkie voor 2,40... Jeez, dat is misschien een kwart van wat een uitlaatdienst per keer kost?

Ik heb teruggestuurd dat ik eigenlijk dacht dat die thee haar bedankje was voor het uitlaten. Ze heeft het gelezen, maar nog niet gereageerd :P
Zou ik ook zo hebben gedaan. Of de tikkie genegeerd.
Litabeau schreef:
04-11-2019 13:24
En als 1 iemand het nou betaald en je de volgende dag een tikkie stuurt met het totaal bedrag gedeeld door het aantal personen
Dat komt op hetzelfde neer als een bepaald bedrag potten. Dan blijft het probleem dat ze opeens aan de Safari-cola gaan wanneer het over iedereen gespreid is, in plaats van een paar goedkope biertjes, wanneer ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen.

Bij elkaar potten of achteraf splitten werkt alleen als iedereen ongeveer evenveel drinkt en ook niet uitzonderlijk dure drankjes neemt. Het is heus niet erg om een keer een drankje te veel te betalen. Alleen het is minder tof als je zelf 2 biertjes/frisjes drinkt en er een aantal zijn die 5 speciaalbiertjes nemen (mij kan je dan opvegen) of weet ik het wat. Ik had in mijn kennissenkring één zo iemand die standaard het meest en het duurst nam en als eerste riep dat het wel gewoon gesplit kan worden, omdat het anders zo veel gezeik is en het heus niet zo veel uitmaakt. :facepalm:
Lorah schreef:
04-11-2019 13:52
Dat komt op hetzelfde neer als een bepaald bedrag potten. Dan blijft het probleem dat ze opeens aan de Safari-cola gaan wanneer het over iedereen gespreid is, in plaats van een paar goedkope biertjes, wanneer ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen.

Bij elkaar potten of achteraf splitten werkt alleen als iedereen ongeveer evenveel drinkt en ook niet uitzonderlijk dure drankjes neemt. Het is heus niet erg om een keer een drankje te veel te betalen. Alleen het is minder tof als je zelf 2 biertjes/frisjes drinkt en er een aantal zijn die 5 speciaalbiertjes nemen (mij kan je dan opvegen) of weet ik het wat. Ik had in mijn kennissenkring één zo iemand die standaard het meest en het duurst nam en als eerste riep dat het wel gewoon gesplit kan worden, omdat het anders zo veel gezeik is en het heus niet zo veel uitmaakt. :facepalm:
Ja dat is waar. Sommigen lopen er ook gewoon op. Wat blijft het soms een gezeur over geld hé.. Snap niet dat als ik bijvoorbeeld een cocktail wil, ik niet eens wil dat een ander daarvoor betaald. Hoe lastig het ook is soms is ieder voor zich betalen gewoon beter.
puntillita schreef:
04-11-2019 08:21
De collega realiseert zich waarschijnlijk niet eens dat dat hout wat kost. Ik zou ook denken dat houthakken voor natuurbeheersing is en het hout dus als een soort restafval zien waar je man zo mooi vanaf is. Over en weer een dienst dus.
Ik zelf zou ook niet bedenken dat hout geld kost.

Fictief voorbeeld.
Stel ik heb halfdode bomen in mijn tuin.
Als een hovenier bomen komt omhakken in mijn tuin, moet hij (voor zover ik weet) als 'bedrijf' stortkosten betalen om het hout naar een afvalpunt te brengen.
Iemand die gratis hout ontvangt, denkt dat hij aan die hovenier een plezier doet.
Nou, zo'n soort redenatie dus.

Edit: maar aan iemand die de moeite heeft genomen om bomen in stukjes te hakken en om hout bij me langs te brengen, zou ik wel chocolaatjes geven.
Odense2 schreef:
04-11-2019 15:00

Fictief voorbeeld.
Als een hovenier bomen komt omhakken in mijn tuin, moet hij (voor zover ik weet) als 'bedrijf' stortkosten betalen om het hout naar een afvalpunt te brengen.
Iemand die gratis hout ontvangt, denkt dat hij aan die hovenier een plezier doet.

Edit: maar aan iemand die de moeite heeft genomen om bomen in stukjes te hakken en om hout bij me langs te brengen, zou ik wel chocolaatjes geven.
Eens. Die beredenering bedoelde ik ook een beetje. Nu is het er bij wel ingepeperd dat je altijd even moet vragen wat iemand van je krijgt. Dit is niet onderling in de directe familie, wel met meer verre familie of derden. Bij vriendinnen is het gelukkig nooit nodig. Dan is het meer; ik tracteer, nee, ik wil deze keer. :facepalm:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Odense2 schreef:

Fictief voorbeeld.

Je ziet over het algemeen wel of iemand hout gaat gebruiken (want ze zijn bezig met het netjes te hakken) of dat het afval is (want het ligt op een hoop). Je betaalt dan ook voornamelijk voor de arbeid.
Litabeau schreef:
04-11-2019 13:20
Graag jullie mening. Ga aan mezelf nog twijfelen.

Vrijdag zijn we uiteten geweest met 6 volwassenen, 3 tieners en een 1,5 jarige.

Toen de rekening werd gegeven stelde ik voor om 100 te betalen. (2 volwassenen en de 1, 5 jarige die een pannenkoek had gegeten)
Degene die de rekening pakte zei dat we op 83 euro kwamen.

Later merkte ik dat ze toch liever hadden gezien dat de gehele rekening door 3 was gedeeld. De tieners aten voor hoof en nagerecht.

Dacht loyaal te zijn door iets extra te hebben betaald, is het nog niet goed.
Dus je betaalde 100 euro terwijl het eigenlijk meer was als je het door 3en deelde? Ik vind dat je prima gehandeld hebt. Je had ook kunnen zeggen 'wij betalen 83 (85 afgerond wellicht) want dat is voor hoeveel wij gegeten hebben'. Nu heb je een mooi rond bedrag neergelegd waarbij je de rest nog tegemoet bent gekomen, had niet gehoeven namelijk.
ToosTosti schreef:
04-11-2019 19:44
Dus je betaalde 100 euro terwijl het eigenlijk meer was als je het door 3en deelde? Ik vind dat je prima gehandeld hebt. Je had ook kunnen zeggen 'wij betalen 83 (85 afgerond wellicht) want dat is voor hoeveel wij gegeten hebben'. Nu heb je een mooi rond bedrag neergelegd waarbij je de rest nog tegemoet bent gekomen, had niet gehoeven namelijk.
Ja, vind ik ook. als de andere 4 volwassenen samen nog voor 3 tieners moesten betalen dan zijn jullie als snel de partij met de minste kosten. 17 euro fooi. Extra bijdragen aan het geheel vind ik zeker niet gierig.

Ik vind splitten als ik meer heb gegeten (en dus in verhouding inder betaal) altijd een klein beetje ongemakkelijk. Roep dan meteen dat ik wel meer wil neerleggen want wil niet als gierige Gerda bekend staan (of hier voorbij komen ;-) ).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
ToosTosti schreef:
04-11-2019 19:44
Ja, als we het door 3 hadden gedeeld had ik iets van 130-140 moeten betalen. Dacht rond het netjes af, maar betalen voor de andere kinderen vond ik niet nodig.
boebezoebe schreef:
04-11-2019 20:38
Ja, vind ik ook. als de andere 4 volwassenen samen nog voor 3 tieners moesten betalen dan zijn jullie als snel de partij met de minste kosten. 17 euro fooi. Extra bijdragen aan het geheel vind ik zeker niet gierig.

Ik vind splitten als ik meer heb gegeten (en dus in verhouding inder betaal) altijd een klein beetje ongemakkelijk. Roep dan meteen dat ik wel meer wil neerleggen want wil niet als gierige Gerda bekend staan (of hier voorbij komen ;-) ).
Haha gierige Gerda :biggrin:
Ik vind het netjes dat je dat dan benoemd.
Mijn man zei nog; jij twijfelt aan jezelf terwijl je netjes zelfs meer hebt betaald. Andersom hadden ze ook kunnen zeggen `jullie hoeven niet te betalen voor onze kinderen'
Ik ben ook altijd wel van het splitten maar durf het nooit voor te stellen als ik dan voordeliger uit kom.
Dus in zo'n geval wacht ik of iemand anders het voorstelt en als dat niet gebeurd dan vraag ik of we volgens de bon afrekenen omdat ik wat meer heb gegeten.
Soms zegt iemand 'ja is goed' en soms 'nee joh, gewoon splitten'.

Maar in mijn geval is het meestal een wijntje extra, of iemand die een iets duurder gerecht heeft gekozen.
Als het om een gezin met een heel extra persoon gaat dan zou ik ook echt wel volgens de bon willen rekenen, zowel als ik dan positief of negatief uit kom.
Odense2 schreef:

Iemand met een houtkachel weet echt wel dat hout geld kost.
PoesinBoots schreef:
05-11-2019 10:19
Iemand met een houtkachel weet echt wel dat hout geld kost.
Ja, dat denk ik ook. Als je hout stookt, snap je dat het niet gratis is.
Nou ben ik ook wel benieuwd of ik misschien toch gierig was.

Ik had twee vriendinnen over om te eten en een gezellige avond met hapjes en drankjes. We zouden misschien nog gaan stappen maar ik had voor de zekerheid een voorraadje snacks en drank gehaald. Uiteindelijk niet gaan stappen, dus alles ging op. Ik had helemaal niet de intentie om daar een tikkie voor te sturen.

Wel speelt:
- dit soort avonden zijn praktisch altijd op mijn initiatief (ik ben nou eenmaal de initiatiefnemer van het stel :P)
- dit soort avonden komen heel weinig voor
- dit soort avonden zijn eigenlijk altijd bij mij want: geen kinderen die je wakker kunt lachen / geen man om rekening mee te houden

Na afloop stonden ze erop dat ik een tikkie zou sturen. Lang getwijfeld maar toen toch maar gedaan.... Vond het een lastige situatie. Kosten voor alles in totaal zo'n 40 - 50 euro en heb een tikkie van 10 euro gestuurd.

Voel me toch een beetje gierig. Vind eigenlijk: als ik je te eten vraag, is het op mijn kosten. Wat zouden jullie doen in zo'n situatie? 50 euro vind ik best een hoop geld, maar sporadisch kan ik dat best uitgeven aan zo'n avondje.
Niet gierig! Ze vroegen ook zelf om een tikkie dus ik vind het niet gierig maar juist goed dat ze het bedrag willen ‘splitten’.

Had het wel gierig van je vriendinnen gevonden als ze elke maand bijv bij jou komen eten/drinken en dan nooit wat bijleggen.
LD199 schreef:
05-11-2019 11:40
Niet gierig! Ze vroegen ook zelf om een tikkie dus ik vind het niet gierig maar juist goed dat ze het bedrag willen ‘splitten’.

Had het wel gierig van je vriendinnen gevonden als ze elke maand bijv bij jou komen eten/drinken en dan nooit wat bijleggen.
Mee eens. Je hebt toch niet uit jezelf om geld gevraagd? Dan is het ook niet gierig.
Vinden jullie dit gierig?

Mijn oma was vanochtend hier en ze vroeg of dat ik weleens armbanden draag. Ze had namelijk een mooi armbandje wat ze me wel cadeau wilde geven. Nou draag ik wel sieraden, maar alleen als het echt goud is, de rest kan ik namelijk niet tegen. Dus het idee van oma ging niet op.
Wat bleek nou, de armband had ze gratis gekregen bij een tijdschrift en zelf wilde ze hem niet dragen.

Het is lief bedoeld, dat staat buiten kijf. En als je iets krijgt waar een ander wellicht wat aan heeft, is dat beter dan weggooien natuurlijk. Maar een gekregen iets echt cadeau doen aan iemand, zou je dat doen?
Ze staan erop, je hebt nette vriendinnen. Als het om en om gaat zou ik het niet doen maar ze weten dat het altijd bij jou is en ze vinden dat niet heel eerlijk. Netjes hoor en niks gierigs aan.
Nee niet gierig. kan me voorstellen dat je vriendinnen zich bezwaard gaan voelen als het altijd bij jou is, ook al is het maar 3 keer per jaar. ik zelf zou er als gast niet aan denken om het voor te stellen, van de andere kant heb ik ook geen probleem met zelf betalen als ik de gastvrouw ben.
Heb hier een paar jaar wat oud collega's een avondje gehad, 1 keer per jaar. Die vroegen ook wat ze bij konden dragen aan geld of drank/hapjes. Eerst zei ik: als ik jullie ieder alleen een avondje vraag sta ik ook niet met de rekening klaar, nu zeg ik gewoon, als je je geroepen voelt iets mee te brengen doe maar, als je geld wil geven, daar staat de spaarpot doneer maar wat je wil. Iedereen tevreden.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
lise1985 schreef:
05-11-2019 11:55

Mijn oma was vanochtend hier en ze vroeg of dat ik weleens armbanden draag. Ze had namelijk een mooi armbandje wat ze me wel cadeau wilde geven. Nou draag ik wel sieraden, maar alleen als het echt goud is, de rest kan ik namelijk niet tegen. Dus het idee van oma ging niet op.
Wat bleek nou, de armband had ze gratis gekregen bij een tijdschrift en zelf wilde ze hem niet dragen.

Het is lief bedoeld, dat staat buiten kijf. En als je iets krijgt waar een ander wellicht wat aan heeft, is dat beter dan weggooien natuurlijk. Maar een gekregen iets echt cadeau doen aan iemand, zou je dat doen?

Ik geef wel eens dingen aan anderen ja. Ook gratis dingen. Maar alleen als zij het willen hebben ( ik kreeg dit, weet niet of het wat voor jou is?) of er om vragen (heb jij dit of dat toevallig te leen/thuis staan ect) .....en niet alsof ik een 'echt cadeau' geef.

Dat is beetje raar gedrag ja. ;-)
lise1985 schreef:
05-11-2019 11:55

Nee vind ik niet gierig, oma had dat liggen, gebruikt het zelf niet en denkt dat jij het misschien leuk vindt. En als het niet als verjaardagscadeau bedoeld was kun je rustig zeggen tegen oma dat je het lief bedacht vond, maar dat je er allergisch voor bent, maar dat een andere kleindochter het misschien leuk zal vinden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Lucifer2018 schreef:
05-11-2019 11:59
Ik geef wel eens dingen aan anderen ja. Ook gratis dingen. Maar alleen als zij het willen hebben ( ik kreeg dit, weet niet of het wat voor jou is?) of er om vragen (heb jij dit of dat toevallig te leen/thuis staan ect) .....en niet alsof ik een 'echt cadeau' geef.

Dat is beetje raar gedrag ja. ;-)
Ik was ook blij dat ze toch eerst inleidend er iets over vroeg. Want ik had er echt niks mee gekund en het is ook niet mijn smaak. Maar ze wilde het wel echt cadeau geven.
nlies schreef:
05-11-2019 12:11
Nee vind ik niet gierig, oma had dat liggen, gebruikt het zelf niet en denkt dat jij het misschien leuk vindt. En als het niet als verjaardagscadeau bedoeld was kun je rustig zeggen tegen oma dat je het lief bedacht vond, maar dat je er allergisch voor bent, maar dat een andere kleindochter het misschien leuk zal vinden
Ik heb ook geadviseerd om er iemand anders blij mee te maken omdat ik het toch niet ga dragen.
lise1985 schreef:
05-11-2019 11:52
Mee eens. Je hebt toch niet uit jezelf om geld gevraagd? Dan is het ook niet gierig.
Ik had er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om het tikkie weg te wuiven...
lise1985 schreef:
05-11-2019 12:13
Ik was ook blij dat ze toch eerst inleidend er iets over vroeg. Want ik had er echt niks mee gekund en het is ook niet mijn smaak. Maar ze wilde het wel echt cadeau geven.
Wilde ze het als (bijvoorbeeld) een verjaardagscadeau geven? Als in dat je eigenlijk anders iets anders zou krijgen? Dan vind ik het wel een tikje gierig. Ik geef gegeven dingen alleen gewoon tussendoor en zomaar weg.

Maar ja, oude oma's vertonen op den duur allemaal een tikje eigenaardig gedrag.... ;).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven