Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel X

13-08-2019 16:45 3017 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 9 delen waren een groot succes. In deel 10 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
noa schreef:
04-12-2019 15:48
Ok, die hebberd. Ik zou haar niks meer geven.
Nee idd, maar ja ik had het alweer beloofd voordat ik na kon denken.
Alle reacties Link kopieren
We doen met n groepje aan secret santa, soort sinterklaassurprise, maar dan met kerst (zijn vnl. Engelsen vandaar)
Vorig jaar was het bedrag 5 euro p.p. Een vriendin van mij kreeg n kaars van 1 euro. Het prijsje zat er nog op.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
04-12-2019 11:56
Ik woonde in een arme buurt (verschillende docu's opgenomen, als bewoner eens in de zoveel tijd hulpverleners aan de deur die elk huis afgingen om te helpen met aanvragen kwijtscheldingen etc).
Daar had je bij de buurtintocht:
- kinderen die met een tasje stonden, ouders erachter met een grote boodschappentas en die verzamelden daar het snoep in. Die mensen gingen letterlijk met een boodschappentas vol snoep weg. Je kreeg ook asociaal veel daar, ook heel veel appels en mandarijnen en bananen, pakjes drinken etc.
Ik dacht alleen maar: hoe eet je dat allemaal op??? Stond ik daar met een peuter met de capuchon, zakken, mijn handen vol etc.
- ook scharrige mensen die daar stonden en ook heel graag pepernoten wilden.
Ik vond die laatste groep zo sneu, stel je voor dat je in je eentje als volwassene naar een intocht gaat en daar blij bent met een handje pepernoten in een zakje. Dat is denk ik 30 CT, dan ben je echt niet goed af in het leven denk ik dan.
Deelden ze pakjes drinken uit? En fruit? Zal dan misschien te maken hebben ook met het feit dat ze zo wat extra eten konden geven of zo aan hen die het nodig hebben of zo?

Mijn dorp staat in de top drie van duurste plaatsen om te wonen, daarom vond ik t ook zo vreemd. Hij zag er verder ook niet uit of hij t nodig had om te besparen op de pepernoten...

Stak schril af tegen de peutertjes die al zo ontzettend blij waren met een half handje pepernoten van de Piet...
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
04-12-2019 15:21
Het lijkt mij als je visite hebt, en je gaat wat lekkers halen, dat je je gasten ook wat aanbiedt. Tenminste, zo ben ik. Als je terug leest zie je dat zij wel vaker aparte acties heeft. Duur cadeau uitzoeken bv die ze van mij kreeg voor haar nieuwe huis, en toen ik 40 werd kreeg ik oorbellen van haar, van wel 1 euro.
Jammer hè van die scheve verhoudingen! Ik heb t gehad met een vriendin van mij toen we allebei nog alleen woonden. Kwam ze bij me eten en dan kookte ik lekker, haalde ik lekkere hapjes en goede wijn.
Maar kwam ik bij haar dan kreeg ik aanmaaklimo en zei ze rustig oh ja ik heb nog andijvie van gisteren staan, ik dacht die kunnen we wel eten.
En ze verdiende toen meer dan ik en huurde heel scheef.

En het is echt niet dat omdat ik per se dan meer geld uitgeef aan iets dat zij dat ook moet doen, maar het gaat wel knagen. Ik ben er uiteindelijk maar op overgestapt om dan ook maar gewoon pasta rode saus met een huiswijntje te maken.

Net als met cadeaus: ik snap dat als die vriendin van jou minder te besteden heeft dat ze geen dure gouden oorbellen kan kopen voor je, maar het voelt vast heel scheef als jij mooie spullen koopt voor haar en ze doet echt de minimale effort.
Bak dan met liefde een lekkere taart of cake voor de jarige. Ben je ook paar euro kwijt maar heel andere boodschap.
Alle reacties Link kopieren
Naatje2000 schreef:
04-12-2019 16:34
Jammer hè van die scheve verhoudingen! Ik heb t gehad met een vriendin van mij toen we allebei nog alleen woonden. Kwam ze bij me eten en dan kookte ik lekker, haalde ik lekkere hapjes en goede wijn.
Maar kwam ik bij haar dan kreeg ik aanmaaklimo en zei ze rustig oh ja ik heb nog andijvie van gisteren staan, ik dacht die kunnen we wel eten.
En ze verdiende toen meer dan ik en huurde heel scheef.

En het is echt niet dat omdat ik per se dan meer geld uitgeef aan iets dat zij dat ook moet doen, maar het gaat wel knagen. Ik ben er uiteindelijk maar op overgestapt om dan ook maar gewoon pasta rode saus met een huiswijntje te maken.

Net als met cadeaus: ik snap dat als die vriendin van jou minder te besteden heeft dat ze geen dure gouden oorbellen kan kopen voor je, maar het voelt vast heel scheef als jij mooie spullen koopt voor haar en ze doet echt de minimale effort.
Bak dan met liefde een lekkere taart of cake voor de jarige. Ben je ook paar euro kwijt maar heel andere boodschap.
Ja dat is wel jammer ja. Ze had bv geen geld voor een kerstboom, maar heeft gisteren wel haar lippen laten opvullen. En er schiet me er nog 1 te binnen. We kwamen naar haar nieuwe huisje kijken en ze gingen pizza’s halen. Ons werd niks gevraagd. Terwijl ze twee weken achter elkaar bij mij had zitten eten en nog vegetarisch ook, dus dat had ik voor haar gehaald. Ik krijg daar nog niet eens droog brood.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben die vriendschap ook aan het afbouwen, ik heb er teveel ergernis van, hoe ze leeft. Altijd verkeerde prioriteiten.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
04-12-2019 16:40
Ik ben die vriendschap ook aan het afbouwen, ik heb er teveel ergernis van, hoe ze leeft. Altijd verkeerde prioriteiten.
Dat ging ik me wel een beetje afvragen, toen ik al die dingen na elkaar las. Klinkt echt niet leuk!
Wat eten we vanavond?
noa schreef:
04-12-2019 15:52
We doen met n groepje aan secret santa, soort sinterklaassurprise, maar dan met kerst (zijn vnl. Engelsen vandaar)
Vorig jaar was het bedrag 5 euro p.p. Een vriendin van mij kreeg n kaars van 1 euro. Het prijsje zat er nog op.
Dat was bij ons in de familie reden om geen sinterklaas meer te vieren. Eén tante dacht namelijk ook dat het bedrag slechts het maximum was, geen richtlijn.
Alle reacties Link kopieren
Vorige week had ik een stadswandeling met een gids met een groep mensen (+/- 15 in totaal). Toen was er dus een mannetje dat ergens aan het begin van de route doorkreeg dat de gids aan het vertellen was, en toen haakte hij "stiekem" steeds aan.

Echt heel sneu gedrag, want zo'n gids betaal je per persoon dat hij meeneemt en dat gaat om maar een paar euro en dan ga je bij een groep mensen die je niet kent aanhaken, half verstopt achter een paraplu. Hoe moeilijk is het om even te zeggen dat je mee wilt? Was geen enkel probleem geweest!

Het was echt lachwekkend hoe hij dacht berekenend bezig te zijn om mee te liften door steeds een paar meter achter ons te lopen, te doen alsof hij in etalages keek en zich dan op het laatste moment naar voren te haasten zodra de gids zijn verhaaltje begon. (Zwoesj! ging de paraplu weer open).

Iedereen had het door, inclusief de gids maar iedereen was dan ook ook te beleefd om er iets van te zeggen totdat het echt irritant werd en iemand net te hard "Daaaaar is ie weer!" zei. Toen haakte hij af, maar had ie maar mooi driekwart van de route gratis meegekregen.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
04-12-2019 16:39
Ja dat is wel jammer ja. Ze had bv geen geld voor een kerstboom, maar heeft gisteren wel haar lippen laten opvullen. En er schiet me er nog 1 te binnen. We kwamen naar haar nieuwe huisje kijken en ze gingen pizza’s halen. Ons werd niks gevraagd. Terwijl ze twee weken achter elkaar bij mij had zitten eten en nog vegetarisch ook, dus dat had ik voor haar gehaald. Ik krijg daar nog niet eens droog brood.
Dat laatste is echt heel asociaal. Heb je er iets van gezegd?
Alle reacties Link kopieren
lotus77 schreef:
04-12-2019 17:01
Dat laatste is echt heel asociaal. Heb je er iets van gezegd?
Nee, ik heb het idee dat het gewoon niet in haar opkomt, dat dat nogal ongastvrij is. Ze heeft een nogal gecompliceerde jeugd gehad met weinig opvoeding, eerste kind op haar zestiende enzo, dus ik kan het haar niet eens kwalijk nemen. Maar helaas erger ik me er wel aan.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
04-12-2019 18:03
Nee, ik heb het idee dat het gewoon niet in haar opkomt, dat dat nogal ongastvrij is. Ze heeft een nogal gecompliceerde jeugd gehad met weinig opvoeding, eerste kind op haar zestiende enzo, dus ik kan het haar niet eens kwalijk nemen. Maar helaas erger ik me er wel aan.
Ja snap ik. Maar je helpt iemand ook verder door dit soort dingen aan te stippen. Misschien kun je het er eens over hebben? Helemaal als ze verder aardig is kun je dat proberen.
Alle reacties Link kopieren
lotus77 schreef:
04-12-2019 16:59
Vorige week had ik een stadswandeling met een gids met een groep mensen (+/- 15 in totaal). Toen was er dus een mannetje dat ergens aan het begin van de route doorkreeg dat de gids aan het vertellen was, en toen haakte hij "stiekem" steeds aan.

Echt heel sneu gedrag, want zo'n gids betaal je per persoon dat hij meeneemt en dat gaat om maar een paar euro en dan ga je bij een groep mensen die je niet kent aanhaken, half verstopt achter een paraplu. Hoe moeilijk is het om even te zeggen dat je mee wilt? Was geen enkel probleem geweest!

Het was echt lachwekkend hoe hij dacht berekenend bezig te zijn om mee te liften door steeds een paar meter achter ons te lopen, te doen alsof hij in etalages keek en zich dan op het laatste moment naar voren te haasten zodra de gids zijn verhaaltje begon. (Zwoesj! ging de paraplu weer open).

Iedereen had het door, inclusief de gids maar iedereen was dan ook ook te beleefd om er iets van te zeggen totdat het echt irritant werd en iemand net te hard "Daaaaar is ie weer!" zei. Toen haakte hij af, maar had ie maar mooi driekwart van de route gratis meegekregen.
Ik heb het omgekeerde wel eens meegemaakt. Ik weet aardig wat van kunst (als hobby) en kom graag in musea. In The National Gallery wijs ik mensen die naar hetzelfde schilderij kijken wel eens op bijzonderheden. Meestal krijg ik dan een groepje achter me aan.
Echte rondleidingen zijn daar gratis, dus ik ontneem het museum geen inkomsten.
Alle reacties Link kopieren
lotus77 schreef:
04-12-2019 16:59
Vorige week had ik een stadswandeling met een gids met een groep mensen (+/- 15 in totaal). Toen was er dus een mannetje dat ergens aan het begin van de route doorkreeg dat de gids aan het vertellen was, en toen haakte hij "stiekem" steeds aan.

Echt heel sneu gedrag, want zo'n gids betaal je per persoon dat hij meeneemt en dat gaat om maar een paar euro en dan ga je bij een groep mensen die je niet kent aanhaken, half verstopt achter een paraplu. Hoe moeilijk is het om even te zeggen dat je mee wilt? Was geen enkel probleem geweest!

Het was echt lachwekkend hoe hij dacht berekenend bezig te zijn om mee te liften door steeds een paar meter achter ons te lopen, te doen alsof hij in etalages keek en zich dan op het laatste moment naar voren te haasten zodra de gids zijn verhaaltje begon. (Zwoesj! ging de paraplu weer open).

Iedereen had het door, inclusief de gids maar iedereen was dan ook ook te beleefd om er iets van te zeggen totdat het echt irritant werd en iemand net te hard "Daaaaar is ie weer!" zei. Toen haakte hij af, maar had ie maar mooi driekwart van de route gratis meegekregen.
:rofl:
Sneu en lachwekkend tegelijk. Ik geloof dat ik hier melig van zou worden.
Alle reacties Link kopieren
ik zie echt een soort Mr Bean voor mij, met paraplu
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
05-12-2019 11:29
ik zie echt een soort Mr Bean voor mij, met paraplu
Precies dit zag ik voor me, dit zou zo een scène van Mr Bean kunnen zijn, hilarisch!!!
Tja, je kiest zelf je vrienden. En als mensen herhaaldelijk jaar in en uit rare actie op actie hebben.. wat moet je er dan nog mee?

Anders dan er vreselijk om uitlachen?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
05-12-2019 14:12
Tja, je kiest zelf je vrienden. En als mensen herhaaldelijk jaar in en uit rare actie op actie hebben.. wat moet je er dan nog mee?

Anders dan er vreselijk om uitlachen?
Eens.
Uit de posts van Beetjegek haal ik ook dat het haar irriteert. Waarom wil je nog met zo iemand omgaan?
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
05-12-2019 14:14
Eens.
Uit de posts van Beetjegek haal ik ook dat het haar irriteert. Waarom wil je nog met zo iemand omgaan?
Wil ik ook niet meer. Dus laat het doodbloeden.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat wel hoor dat het lastig is om vrienden daarmee te confronteren, ze zijn immers meer dan alleen gierig. Maar ik heb ook vriendschappen laten schieten na lange periodes van mijn kiezen op elkaar zetten. Zulke vrienden heb ik nu gelukkig nier meer.

Bij vriendinnen die het echt niet breed hebben heb ik een minder probleem. Bijvoorbeeld een hele goede vriendin van mij die geen cent te makken heeft en toch op mijn verjaardag komt ookal is het OV kaartje eigenlijk te duur voor haar, en een kaartje bij zich heeft met een lieve tekst erin, kan ik veel meer waarderen dan vrienden die het veel breder hebben dan ik en dan aankomen, 3 stukken taart eten, en me een oningepakt minuscuul sleutelhangertje geven met de prijs er nog op (€0,99), dat vind ik dan weer wel gierig.

Zodra de verhoudingen scheef gaan lopen als dat niet nodig is (dus geen sprake van armoe) je idd goed beraden op deze vriendschap. Vervelende situatie beetjegek!
Alle reacties Link kopieren
Ah de gierige acties..
Surprisetijd en je er altijd wel iemand bij die zich niet houdt aan het afgesproken budget. Dit jaar was ik dan de ongelukkige. Afspraak was 20 euro, ik kreeg een prulletje van 3 euro. Ergens vind ik dat dan toch heel jammer, al was ik wel blij dat wat ik gegeven had echt werd gewaardeerd. Op de cent exact hoeft niet, maar Ook verschil is toch jammer. Ook lastig om daar op te reageren dan, vind ik.
“ he dank je wel.” En dan een pijnlijke stilte omdat iedereen denkt, dit is best wel raar.
Alle reacties Link kopieren
Zouden die mensen echt niet snappen dat je echt wel ziet of iets 3 of 20 euro kost. 15 of 20, kan ik nog geloven dat die ander het in een duurdere winkel heeft gekocht, of kan duurder lijken, maar 3 of 20 is wel erg duidelijk
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Is het een kwestie van geen geld hebben of gierigheid?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
19-12-2019 08:37
Is het een kwestie van geen geld hebben of gierigheid?
Als je geen geld hebt dan kun je van tevoren een lager bedrag afspreken.

Ik had gisteren een surprisedingetje en daar degene van wie ik het kadootje kreeg had op het kaartje het bonnetje geplakt (opgevouwen), voor als ik het niet leuk vond, dan kon ik het ruilen. Vond dat best attent.
Cum non tum age
Poezewiets schreef:
19-12-2019 00:18
Ah de gierige acties..
Surprisetijd en je er altijd wel iemand bij die zich niet houdt aan het afgesproken budget. Dit jaar was ik dan de ongelukkige. Afspraak was 20 euro, ik kreeg een prulletje van 3 euro. Ergens vind ik dat dan toch heel jammer, al was ik wel blij dat wat ik gegeven had echt werd gewaardeerd. Op de cent exact hoeft niet, maar Ook verschil is toch jammer. Ook lastig om daar op te reageren dan, vind ik.
“ he dank je wel.” En dan een pijnlijke stilte omdat iedereen denkt, dit is best wel raar.
Dat was bij ons in de familie ook aan de orde. Niet door geldgebrek. We zijn er daarom mee gestopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven