Gierige acties deel X
dinsdag 13 augustus 2019 om 16:45
zondag 12 januari 2020 om 12:04
Ik heb meegemaakt dat ik net wat geld wilde pakken om de straatkrant te kopen van een dakloze en dat hij precies op dat moment gebeld werd op zijn nieuwste model iPhone. Heb mijn geld weer terug gestopt in mijn broekzak.boebezoebe schreef: ↑12-01-2020 10:56Ik kocht een straatnieuws pas, en toen ging die vrouw vragen om meer geld zodat ze een verjaardagsjurkje voor haar dochtertje kon kopen. Die was toevallig die dag jarig. De maand ervoor was ze ook al jarig geweest, ook nét op de dag dat ik een straatnieuws bij haar kocht. Ik koop nu niet meer bij dat vrouwtje.
zondag 12 januari 2020 om 12:05
Ja, echt heel sneu. Ik woon in een klein dorp. Die kinderen zullen altijd bekend staan als de kinderen van...boebezoebe schreef: ↑12-01-2020 10:54Wat sneu voor die kindjes dat die moeder ze met haar fratsen opzadelt.![]()
En dan moest er weer een verplicht hulpverlenerstraject komen en moeder leidt ze allemaal om de tuin. Ze kreeg ze stuk voor stuk zo ver dat ze een nieuwe kans kreeg. En als dan na een poosje bleek dat moeder weer loog dan wilde ze weer een andere hulpverlener.
Maar goed, dat heeft niks met gierige acties te maken natuurlijk.

zondag 12 januari 2020 om 12:11
Een straatkrant of berberkrant ect zijn ook gewoon oplichters, zitten hele bendes achter. Dat is al jaren bekend en die moet je ook gewoon helemaal niks van kopen.
Er zijn nog maar een paar plekken ( 7 of 8 plekken) waar de echte daklozenkranten verkocht worden door echte daklozen. Dat is de straatkrant niet hoor.
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... atkranten/
zondag 12 januari 2020 om 12:17
boebezoebe schreef: ↑12-01-2020 10:19
Maar als iemand structureel thuis niet doucht, maar wel op het werk terwijl er geen aanleiding voor is (niet sporten, niet bezweet aankomen na een lange fietstocht), dan zou ik daar wel van opkijken ja. Waarom dat niet thuis doen?
Ik ken iemand die dat doet. Niet thuis douchen maar elke dag op het werk. Hij gaat weliswaar met de fiets naar het werk, maar hij doucht daar niet omdat hij zo bezweet is, maar enkel om geld uit te sparen. Hij is nu achter in de 50, werkt nog steeds bij datzelfde bedrijf, ik denk dat hij dat thuis zo had meegekregen, dat je dus heel zuinig moest zijn en zoveel mogelijk geld uit moet sparen.

zondag 12 januari 2020 om 12:24
Gisselle schreef: ↑12-01-2020 12:17Ik ken iemand die dat doet. Niet thuis douchen maar elke dag op het werk. Hij gaat weliswaar met de fiets naar het werk, maar hij doucht daar niet omdat hij zo bezweet is, maar enkel om geld uit te sparen. Hij is nu achter in de 50, werkt nog steeds bij datzelfde bedrijf, ik denk dat hij dat thuis zo had meegekregen, dat je dus heel zuinig moest zijn en zoveel mogelijk geld uit moet sparen.
Dat is geen geld uitsparen, dat is een ander laten betalen...

zondag 12 januari 2020 om 12:25
Ik was gister bij Monkeytown (binnenspeeltuin) en toen vertelde een medewerker waar ik toevallig mee aan de praat raakte dat het gemiddeld 5 keer per maand gebeurt dat mensen na hun kinderfeestje weggaan zonder te betalen, en dat ze er dan achteraan moeten bellen om die mensen alsnog te laten betalen

zondag 12 januari 2020 om 12:26
Gisselle schreef: ↑12-01-2020 12:17Ik ken iemand die dat doet. Niet thuis douchen maar elke dag op het werk. Hij gaat weliswaar met de fiets naar het werk, maar hij doucht daar niet omdat hij zo bezweet is, maar enkel om geld uit te sparen. Hij is nu achter in de 50, werkt nog steeds bij datzelfde bedrijf, ik denk dat hij dat thuis zo had meegekregen, dat je dus heel zuinig moest zijn en zoveel mogelijk geld uit moet sparen.
Hoe weet je zo zeker dat het is om geld uit te sparen?

zondag 12 januari 2020 om 12:44
Maar de straatkrant is toch van een organisatie? Ik neem aan dat die wel screenen wie hem wel of niet mag verkopen??
Onze straatkrantverkoper probeert altijd om je een vervelend gevoel te geven als je geen krantje van hem koopt. Vind dat echt een vervelende tactiek van hem. De vorige was niet zo opdringerig gelukkig.
Onze straatkrantverkoper probeert altijd om je een vervelend gevoel te geven als je geen krantje van hem koopt. Vind dat echt een vervelende tactiek van hem. De vorige was niet zo opdringerig gelukkig.

zondag 12 januari 2020 om 12:45
Mensen die zo met hulp/familie omgaan zou ik niet zo vaak hebben geholpen.Cruellalaville schreef: ↑11-01-2020 19:20Wat ik gierig vind, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen is het volgende. Iemand helpen verbouwen en verhuizen voor de zoveelste keer. Echt geen probleem en de persoon in kwestie heeft het best goed. Anders had ik er misschien nog anders over gedacht. Geen 1x wat te eten gehad. Drinken alleen koffie en bier wat ik niet drink. Tot de laatste dag met zijn allen de persoon verhuizen werden er broodjes besteld...poeh poeh ik schrok ervan. Tot we naar huis gingen of wij nog wel even de broodjes af wilden rekenen. En het is nog familie ook. Dat dus! En ligt het aan mij dat ik daar echt even boos over was?
Ben wel benieuwd of je inderdaad ging meebetalen aan de broodjes.
anoniem_650aaeb67f04b wijzigde dit bericht op 12-01-2020 12:46
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
4.14% gewijzigd

zondag 12 januari 2020 om 13:01
Ja een boevenorganisatie. Echt kijkt niemand nieuws en radar en opgelicht?mindervanmij schreef: ↑12-01-2020 12:44Maar de straatkrant is toch van een organisatie? Ik neem aan dat die wel screenen wie hem wel of niet mag verkopen??
Er zijn maar 7/8 echte daklozenkranten in Nederland. Die zijn echt van organisaties die echt daklozen de kranten verkopen en zo hen geld laten verdienen en een dagbesteding. De rest zijn bendes uit Oostblok/berbergebied enz.
Denk je dat de Berberkrant Bijvoorbeeld is als de Daklozenkrant? De naam geeft al veel weg

anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 12-01-2020 13:08
1.80% gewijzigd

zondag 12 januari 2020 om 13:06
Niet altijd. Iedere grote stad/regio heeft zijn eigen daklozenkrant. Deze wordt uitgegeven door organisaties die inderdaad screenen en echt gericht zijn op daklozen te helpen. Daarnaast zijn er een aantal nep daklozenkranten waarbij het onduidelijk is waar de opbrengsten naar toe gaan. Het Daklozenwoord is hier de bekendste van. Deze wordt vaak verkocht door Roemenen en hier komen de verhalen van daklozenkrantverkopers met dure telefoons etc vandaan.mindervanmij schreef: ↑12-01-2020 12:44Maar de straatkrant is toch van een organisatie? Ik neem aan dat die wel screenen wie hem wel of niet mag verkopen??
Als je af en toe een daklozenkrant koopt doe je er verstandig aan om op te zoeken welke echte daklozenkrant in jouw omgeving wordt uitgegeven en alleen deze te kopen. Dan weet je zeker dat je een krant koopt van iemand die echt dakloos is en dat de opbrengstn terecht komen daar waar ze voor bedoeld zijn.
zondag 12 januari 2020 om 13:09
Hier in de stad loopt iemand rond die steeds zelfde verhaal afsteekt: hij spreekt engels, is amerikaan, spullen gestolen en hij heeft geld nodig voor treinkaartje naar ambassade in Amsterdam. Waarschijnlijk weet hij niet dat de amerikaanse ambassade in den haag zit (of dat is te dichtsbij om meer geld te kunnen krijgen).

zondag 12 januari 2020 om 13:09
Dit is al niet waar. Niet elke regio of grote stad heeft er eentje. Maar zeker goed kijken of even googlen of het een 'echte' is voordat je koopt.Zwartvlekje schreef: ↑12-01-2020 13:06Niet altijd. Iedere grote stad/regio heeft zijn eigen daklozenkrant. Deze wordt uitgegeven door organisaties die inderdaad screenen en echt gericht zijn op daklozen te helpen. Daarnaast zijn er een aantal nep daklozenkranten waarbij het onduidelijk is waar de opbrengsten naar toe gaan. Het Daklozenwoord is hier de bekendste van. Deze wordt vaak verkocht door Roemenen en hier komen de verhalen van daklozenkrantverkopers met dure telefoons etc vandaan.
Als je af en toe een daklozenkrant koopt doe je er verstandig aan om op te zoeken welke echte daklozenkrant in jouw omgeving wordt uitgegeven en alleen deze te kopen. Dan weet je zeker dat je een krant koopt van iemand die echt dakloos is en dat de opbrengstn terecht komen daar waar ze voor bedoeld zijn.
zondag 12 januari 2020 om 13:31
Dat staat er inderdaad onduidelijk.Luci_Morgenster schreef: ↑12-01-2020 13:09Dit is al niet waar. Niet elke regio of grote stad heeft er eentje. Maar zeker goed kijken of even googlen of het een 'echte' is voordat je koopt.
Ik bedoel de 4 grote steden hebben er eentje en die wordt verkocht in de stad en de regio rondom die stad verkocht.
Een aantal andere steden hebben ook een daklozenkrant maar inderdaad niet lang allemaal.
zondag 12 januari 2020 om 13:33
Hier ook hoor, Oost Europese mannen / vrouwen.Kwebbeltje91 schreef: ↑12-01-2020 13:04Ik gaf vroeger soms ook weleens iets aan iemand die bij de supermarkt kranten verkocht. Totdat ik een keer zag dat diegene in een dikke BMW werd opgehaald.
Sindsdien geef ik het niet meer![]()
Eten nemen ze niet aan, en aan het einde van de dag zie je ze regelmatig door de AH lopen, met een kar vol a merken zoals Pampers en luxe producten.
Ondertussen luid pratend in hun nieuwste iPhone.
En de BMW staat buiten op ze te wachten... Is het oplichting? Worden ze uitgebuit? Geen idee. Maar van mij krijgen ze niet.
Geldt ook voor hun collega met accordion die elke dag dezelfde nummer speelt, en tussen de liedjes door even z'n iPhone checkt..

zondag 12 januari 2020 om 13:35
Lemon_Pledge schreef: ↑12-01-2020 13:33Hier ook hoor, Oost Europese mannen / vrouwen.
Eten nemen ze niet aan, en aan het einde van de dag zie je ze regelmatig door de AH lopen, met een kar vol a merken zoals Pampers en luxe producten.
Ondertussen luid pratend in hun nieuwste iPhone.
En de BMW staat buiten op ze te wachten... Is het oplichting? Worden ze uitgebuit? Geen idee. Maar van mij krijgen ze niet.
Geldt ook voor hun collega met accordion die elke dag dezelfde nummer speelt, en tussen de liedjes door even z'n iPhone checkt..
Ook zoiets inderdaad.
zondag 12 januari 2020 om 13:51
Dat zou me dan weer niet uitmaken. Ik weet toch niet hoe die persoon aan zo'n telefoon komt?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
zondag 12 januari 2020 om 14:06
zondag 12 januari 2020 om 14:13
Bij ons was het juist andersom. Als je iemand eens een extra'tje gaf in de vorm van eten, drinken of wat extra geld stamelde hij dat dat eigenlijk niet mocht en dat hij alleen het geld wilde/mocht wat dat krantje koste.boebezoebe schreef: ↑12-01-2020 11:20
Ik vond het vooral iritant dat er om gevráágd werd nadat ik een krantje kocht. Er zit wat mij betreft geen maximum op wat een straatnieuws verkoper of bedelaar 'mag' binnenhalen op een dag. Wat dat betreft dan weer gek dat hij werd weggestuurd wegens teveel verdienen. Als je het teveel geld vindt, geef het dan niet of geef geen maaltijden die hij ging ruilen.
Na wat aandringen nam hij het wel aan altijd erg dankbaar. Overigens stond er eerst een vrouw en toen plotseling een man. Bleek het zijn vrouw te zijn geweest maar ernstig ziek geworden. Mijn moeder en ik hebben ruim een jaar regelmatig gesproken met deze man.
Toen mijn moeder plotseling overleed liep ik alleen door het winkelcentrum en toen sprak hij mij aan en vroeg waar mijn moeder was want hij wilde haar wat zeggen. Toen ik aangaf dat ze ineens was overleden begon hij te huilen. Ik vroeg of er iets bijzonders was waarvoor hij haar wilde spreken en hij vertelde dat ze tegen alle verwachtingen in uitgezet zouden worden binnenkort. Vrouw nog steeds ziek. Toen moest ik huilen voor hun. Denk dat mensen het een gek tafereel vonden als ze het zagen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zondag 12 januari 2020 om 14:52

zondag 12 januari 2020 om 15:04
Dit triggert een verhaal van mijn man bij mij: Man in een net pak ging rond met het verhaal dat zijn portemonnee was gestolen en dat hij een kaartje voor de trein nodig had. Hij vroeg dan de rekeninggegevens van die persoon en zei dat hij het terug zou betalen. Als hij dan een kaartje kreeg, ging hij vervolgens naar de service balie brengen: oeps, fout kaartje, mag ik mijn geld terug?
Mijn man is toen, omdat ie het doorhad, erin meegegaan, heeft een kaartje voor de man gekocht en de man op heterdaad betrapt op het geld terughalen. Hij heeft hem er toen mee geconfronteerd, gevraagd hoe het werkte en waarom de man dit deed.
Het bleek dat de man het een spannende manier vond om wat bij te verdienen. Hij had zelfs winst-optimalisatie gedaan; door een pak te dragen vertrouwden meer mensen hem. Hij zei nog dat ie had getwijfeld om mijn man aan te spreken, omdat ie er te slim uitzag. Hij was dus ook verbaast dat mijn man erin was getrapt, maar dat was dus niet echt het geval. Mijn man vond het interessant om erin mee te gaan en te kijken wat er zou gebeuren.
Persoonlijk zou ik hem wel hebben aangegeven eerlijk gezegd
Mijn man is toen, omdat ie het doorhad, erin meegegaan, heeft een kaartje voor de man gekocht en de man op heterdaad betrapt op het geld terughalen. Hij heeft hem er toen mee geconfronteerd, gevraagd hoe het werkte en waarom de man dit deed.
Het bleek dat de man het een spannende manier vond om wat bij te verdienen. Hij had zelfs winst-optimalisatie gedaan; door een pak te dragen vertrouwden meer mensen hem. Hij zei nog dat ie had getwijfeld om mijn man aan te spreken, omdat ie er te slim uitzag. Hij was dus ook verbaast dat mijn man erin was getrapt, maar dat was dus niet echt het geval. Mijn man vond het interessant om erin mee te gaan en te kijken wat er zou gebeuren.
Persoonlijk zou ik hem wel hebben aangegeven eerlijk gezegd

zondag 12 januari 2020 om 15:11
Vraag me af waar je dan aangifte van zou kunnen doen.
Je geeft die man zelf een kaartje, er wordt niks gestolen, je bent alleen te goed van vertrouwen.
Wat eten we vanavond?

zondag 12 januari 2020 om 15:24
Laatst bij het station, iemand die met contactloos betalen een kaartje probeerde te kopen. Dat lukte niet, er kwam een vreemde foutmelding. Ook ij wist hij zijn pincode niet meer, dus pinnen ging niet. Of ik hem helpen kon. Maar het kaartje dat hij nodig had, was ruim 14 euro, dus dan houdt mijn hulp op. Voor 2,50 had ik het misschien wel gedaan...
Hij drong niet aan, ging om hulp bellen, dus geen oplichter, meer iemand die met z'n handen in het haar zat omdat hij het kaartje niet kopen kon.
Zouden jullie een kaartje voor 'm gekocht hebben?
Hij drong niet aan, ging om hulp bellen, dus geen oplichter, meer iemand die met z'n handen in het haar zat omdat hij het kaartje niet kopen kon.
Zouden jullie een kaartje voor 'm gekocht hebben?