Gierige acties deel X
dinsdag 13 augustus 2019 om 16:45
zondag 12 januari 2020 om 15:25
Nee, lijkt erop dat het een gestolen pas was.aviv_13 schreef: ↑12-01-2020 15:24Laatst bij het station, iemand die met contactloos betalen een kaartje probeerde te kopen. Dat lukte niet, er kwam een vreemde foutmelding. Ook ij wist hij zijn pincode niet meer, dus pinnen ging niet. Of ik hem helpen kon. Maar het kaartje dat hij nodig had, was ruim 14 euro, dus dan houdt mijn hulp op. Voor 2,50 had ik het misschien wel gedaan...
Hij drong niet aan, ging om hulp bellen, dus geen oplichter, meer iemand die met z'n handen in het haar zat omdat hij het kaartje niet kopen kon.
Zouden jullie een kaartje voor 'm gekocht hebben?
't Is al met al een heel gedoe
zondag 12 januari 2020 om 15:48
Aangifte van wat?mindervanmij schreef: ↑12-01-2020 15:04Dit triggert een verhaal van mijn man bij mij: Man in een net pak ging rond met het verhaal dat zijn portemonnee was gestolen en dat hij een kaartje voor de trein nodig had. Hij vroeg dan de rekeninggegevens van die persoon en zei dat hij het terug zou betalen. Als hij dan een kaartje kreeg, ging hij vervolgens naar de service balie brengen: oeps, fout kaartje, mag ik mijn geld terug?
Mijn man is toen, omdat ie het doorhad, erin meegegaan, heeft een kaartje voor de man gekocht en de man op heterdaad betrapt op het geld terughalen. Hij heeft hem er toen mee geconfronteerd, gevraagd hoe het werkte en waarom de man dit deed.
Het bleek dat de man het een spannende manier vond om wat bij te verdienen. Hij had zelfs winst-optimalisatie gedaan; door een pak te dragen vertrouwden meer mensen hem. Hij zei nog dat ie had getwijfeld om mijn man aan te spreken, omdat ie er te slim uitzag. Hij was dus ook verbaast dat mijn man erin was getrapt, maar dat was dus niet echt het geval. Mijn man vond het interessant om erin mee te gaan en te kijken wat er zou gebeuren.
Persoonlijk zou ik hem wel hebben aangegeven eerlijk gezegd![]()
Je hebt hem zelf geld gegeven.
zondag 12 januari 2020 om 15:52
Hoe weet je zo zeker dat het geen oplichter was?aviv_13 schreef: ↑12-01-2020 15:24Laatst bij het station, iemand die met contactloos betalen een kaartje probeerde te kopen. Dat lukte niet, er kwam een vreemde foutmelding. Ook ij wist hij zijn pincode niet meer, dus pinnen ging niet. Of ik hem helpen kon. Maar het kaartje dat hij nodig had, was ruim 14 euro, dus dan houdt mijn hulp op. Voor 2,50 had ik het misschien wel gedaan...
Hij drong niet aan, ging om hulp bellen, dus geen oplichter, meer iemand die met z'n handen in het haar zat omdat hij het kaartje niet kopen kon.
Hij probeerde het toch bij je?
14 euro zou ik niet gegeven hebben. Met contactloos pinnen heb ik nog nooit een foutmelding gezien.
zondag 12 januari 2020 om 15:54
Wetboek van Strafrecht
Tweede Boek. Misdrijven
Titel XXV. Bedrog
Artikel 326
1. Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het verlenen van een dienst, tot het ter beschikking stellen van gegevens, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Ik vind dit toch wel onder een "listige kunstgreep" vallen, en anders wel een "samenweefsel van verdichtsels (=verzinsels)". Dus lijkt me gewoon strafbaar.

zondag 12 januari 2020 om 15:57
Nee. Hij had een telefoon en kon bellen. Hij was dus in staat zelf zijn probleem op te lossen.aviv_13 schreef: ↑12-01-2020 15:24Laatst bij het station, iemand die met contactloos betalen een kaartje probeerde te kopen. Dat lukte niet, er kwam een vreemde foutmelding. Ook ij wist hij zijn pincode niet meer, dus pinnen ging niet. Of ik hem helpen kon. Maar het kaartje dat hij nodig had, was ruim 14 euro, dus dan houdt mijn hulp op. Voor 2,50 had ik het misschien wel gedaan...
zondag 12 januari 2020 om 16:00
En je kunt een kaartje kopen met de NS-app.whitewolves schreef: ↑12-01-2020 15:57Nee. Hij had een telefoon en kon bellen. Hij was dus in staat zelf zijn probleem op te lossen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"

zondag 12 januari 2020 om 16:06
Van diefstal,op grote stations lopen vaak politie-agenten rond, die kunnen dat net zo goed in de gaten houden als mijn man deed.
zondag 12 januari 2020 om 16:08
Het is geen diefstal als je het vrijwillig hebt gegeven. Fraude misschien.mindervanmij schreef: ↑12-01-2020 16:06Van diefstal,op grote stations lopen vaak politie-agenten rond, die kunnen dat net zo goed in de gaten houden als mijn man deed.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"

zondag 12 januari 2020 om 17:11
Ik heb misschien zelf een gierige actie gehad, het voelt in ieder geval wel zo.
Op diverse verkoopsites bied ik een meubelstuk aan, iemand vroeg wat ik er voor zou willen hebben. Heb ongeveer 1/9e van de oorspronkelijke prijs gevraagd. Nu reageert diegene dat het helaas teveel voor haar familielid is en dat ze al heel lang naar exact zo'n meubel op zoek is maar het financieel zwaar heeft. Ze kan 1/20e van de aanschafprijs betalen. Ik ben er verder niet op ingegaan maar voel me nu wel een gier
Op diverse verkoopsites bied ik een meubelstuk aan, iemand vroeg wat ik er voor zou willen hebben. Heb ongeveer 1/9e van de oorspronkelijke prijs gevraagd. Nu reageert diegene dat het helaas teveel voor haar familielid is en dat ze al heel lang naar exact zo'n meubel op zoek is maar het financieel zwaar heeft. Ze kan 1/20e van de aanschafprijs betalen. Ik ben er verder niet op ingegaan maar voel me nu wel een gier

zondag 12 januari 2020 om 17:15
Tja... Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een tesla, ik heb er alleen het geld niet voor dus is er iemand die mij er eentje voor een spotprijs wil verkopen?PotjePindakaas schreef: ↑12-01-2020 17:11Ik heb misschien zelf een gierige actie gehad, het voelt in ieder geval wel zo.
Op diverse verkoopsites bied ik een meubelstuk aan, iemand vroeg wat ik er voor zou willen hebben. Heb ongeveer 1/9e van de oorspronkelijke prijs gevraagd. Nu reageert diegene dat het helaas teveel voor haar familielid is en dat ze al heel lang naar exact zo'n meubel op zoek is maar het financieel zwaar heeft. Ze kan 1/20e van de aanschafprijs betalen. Ik ben er verder niet op ingegaan maar voel me nu wel een gier![]()

zondag 12 januari 2020 om 17:23
Iets zegt me dat de ander de gier is, en een mooi verhaal ophangt over weinig geld, zielig, en wil je er aub intrappen.PotjePindakaas schreef: ↑12-01-2020 17:11Ik heb misschien zelf een gierige actie gehad, het voelt in ieder geval wel zo.
Op diverse verkoopsites bied ik een meubelstuk aan, iemand vroeg wat ik er voor zou willen hebben. Heb ongeveer 1/9e van de oorspronkelijke prijs gevraagd. Nu reageert diegene dat het helaas teveel voor haar familielid is en dat ze al heel lang naar exact zo'n meubel op zoek is maar het financieel zwaar heeft. Ze kan 1/20e van de aanschafprijs betalen. Ik ben er verder niet op ingegaan maar voel me nu wel een gier![]()
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zondag 12 januari 2020 om 17:43
Je hoeft je geen gier te voelen.PotjePindakaas schreef: ↑12-01-2020 17:11Ik heb misschien zelf een gierige actie gehad, het voelt in ieder geval wel zo.
Is dit meubelstuk een eerste levensbehoefte? Zo nee, dan heeft de ander pech. Ik wil ook weleens wat wat ik niet kan betalen. Jammer dan.
Overigens is dit een bekende truc en is de kans heel groot dat ze gewoon af willen dingen en dat er geen familie in het spel is.
zondag 12 januari 2020 om 17:44
Oké, dat zou kunnen ja.mindervanmij schreef: ↑12-01-2020 17:18Ik heb er nog even over nagedacht het is inderdaad oplichting, geen diefstal. maar dat is ook strafbaar in elk geval.
Dan moet je kijken of je daar aangifte van kunt doen.

zondag 12 januari 2020 om 17:46
minnimouse schreef: ↑12-01-2020 17:44Oké, dat zou kunnen ja.
Dan moet je kijken of je daar aangifte van kunt doen.
Sterker nog: in principe had hij een burger-aanhoudig kunnen doen. Ik weet ook niet waarom mijn man dat niet heeft gedaan eerlijk gezegd. Hij was toen nog wel een stuk jonger.
zondag 12 januari 2020 om 17:49
Misschien omdat dat niet zo makkelijk is? Dan moet je dus die vent in bedwang houden en de Politie bellenmindervanmij schreef: ↑12-01-2020 17:46Sterker nog: in principe had hij een burger-aanhoudig kunnen doen. Ik weet ook niet waarom mijn man dat niet heeft gedaan eerlijk gezegd. Hij was toen nog wel een stuk jonger.

zondag 12 januari 2020 om 17:53
Ik ga zelden met de bus en heb een anonieme ov-kaart. Toen ik incheckte bleek dat ik niet genoeg saldo meer had (de kaart wordt ook weleens door een ander gezinslid gebruikt). Ik kwam 10 cent tekort om een kaartje te kopen (ik had 2,60 cash en het kaartje kostte 2,70). Ik schaamde me dood, maar ik moest van de chauffeur uitstappen, want ik kon in de bus niet pinnen.
Ik vond dit een gierige actie van de chauffeur (ik snap ook dat hij dit niet de hele dag kan doen, maar hoe vaak komt dit voor?). Ik moest toen gaan pinnen, mijn saldo opladen en een half uur later de volgende bus nemen.
Ik vond dit een gierige actie van de chauffeur (ik snap ook dat hij dit niet de hele dag kan doen, maar hoe vaak komt dit voor?). Ik moest toen gaan pinnen, mijn saldo opladen en een half uur later de volgende bus nemen.
zondag 12 januari 2020 om 18:06
Het zal je verbazen hoe vaak dat voorkomt. Mijn man werkt in het OV. Mensen zijn vaak verontwaardigd als ze niet mee mogen. Maar geen saldo is geen saldo. In een winkel krijg je toch ook je product niet mee als je het bedrag niet volledig kan betalen.Hakika schreef: ↑12-01-2020 17:53Ik ga zelden met de bus en heb een anonieme ov-kaart. Toen ik incheckte bleek dat ik niet genoeg saldo meer had (de kaart wordt ook weleens door een ander gezinslid gebruikt). Ik kwam 10 cent tekort om een kaartje te kopen (ik had 2,60 cash en het kaartje kostte 2,70). Ik schaamde me dood, maar ik moest van de chauffeur uitstappen, want ik kon in de bus niet pinnen.
♡

zondag 12 januari 2020 om 18:12
Geen eerste levensbehoefte en ze kan anders altijd nog naar de kringloop. Maar ik denk dat weinig mensen iets dat €1800 heeft gekost voor €50 verkopen, dus het was natuurlijk te proberen. Ik verkoop het door overcompleet, niet omdat het versleten of stuk is.minnimouse schreef: ↑12-01-2020 17:43Je hoeft je geen gier te voelen.
Is dit meubelstuk een eerste levensbehoefte? Zo nee, dan heeft de ander pech. Ik wil ook weleens wat wat ik niet kan betalen. Jammer dan.
Overigens is dit een bekende truc en is de kans heel groot dat ze gewoon af willen dingen en dat er geen familie in het spel is.
zondag 12 januari 2020 om 18:17
Ik weet niet wat het is, maar dat lijkt me dan een koopje. Als je daar nog op af durft te dingen, ben je zelf een gier (de koper dus).PotjePindakaas schreef: ↑12-01-2020 18:12Geen eerste levensbehoefte en ze kan anders altijd nog naar de kringloop. Maar ik denk dat weinig mensen iets dat €1800 heeft gekost voor €50 verkopen, dus het was natuurlijk te proberen. Ik verkoop het door overcompleet, niet omdat het versleten of stuk is.

zondag 12 januari 2020 om 18:24
Ik hoor vaak dit soort verontwaardigde verhalen van mensen die weinig met het OV reizen. Ik vind dat áls er al uitzonderingen gemaakt moeten worden, dat dat dan juist voor de reguliere passagiers zou moeten zijn die een keer geen saldo hebben. Niet voor de mensen die normaal nooit gaan en die keer dat ze eens gaan niet even hun saldo opladen.Hakika schreef: ↑12-01-2020 17:53Ik ga zelden met de bus en heb een anonieme ov-kaart. Toen ik incheckte bleek dat ik niet genoeg saldo meer had (de kaart wordt ook weleens door een ander gezinslid gebruikt). Ik kwam 10 cent tekort om een kaartje te kopen (ik had 2,60 cash en het kaartje kostte 2,70). Ik schaamde me dood, maar ik moest van de chauffeur uitstappen, want ik kon in de bus niet pinnen.
Maar dat gezegd hebbende, je wil niet weten hoeveel smoezen zo’n chauffeur dagelijks hoort. Misschien omdat ik een stad woon, maar ik hoor echt vaak mensen met allerlei verhalen.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 12-01-2020 18:30
2.44% gewijzigd

zondag 12 januari 2020 om 18:27
Precies dit!diamantje123 schreef: ↑12-01-2020 18:06Het zal je verbazen hoe vaak dat voorkomt. Mijn man werkt in het OV. Mensen zijn vaak verontwaardigd als ze niet mee mogen. Maar geen saldo is geen saldo. In een winkel krijg je toch ook je product niet mee als je het bedrag niet volledig kan betalen.
En jij als chauffeur maar steeds voor iedereen bij betalen. Dus niet!
zondag 12 januari 2020 om 18:39
Het verbaast me dan inderdaad dat dit vaak voorkomt. Zelf denk ik dan, ach 0,10 cent, laat iemand instappen, maar als dit vaker gebeurt dan begrijp ik het wel. Ik voelde me gewoon zo naar hieronder dat ik het mss projecteer op de chauffeur die ook al niet aardig wasdiamantje123 schreef: ↑12-01-2020 18:06Het zal je verbazen hoe vaak dat voorkomt. Mijn man werkt in het OV. Mensen zijn vaak verontwaardigd als ze niet mee mogen. Maar geen saldo is geen saldo. In een winkel krijg je toch ook je product niet mee als je het bedrag niet volledig kan betalen.