Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XV

01-02-2023 19:00 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 14 delen waren een groot succes. In deel 15 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
In this mad house we must all survive
Ja, echt een hardnekkige mythe dat ongebruikte suikerzakjes weggegooid worden door restaurants. Alleen als ze nat zijn geworden oid, natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
SimpeleZiel schreef:
02-02-2023 16:35
Ja, echt een hardnekkige mythe dat ongebruikte suikerzakjes weggegooid worden door restaurants. Alleen als ze nat zijn geworden oid, natuurlijk.
Ik denk dat dat vaak wel gebeurt, dat ze nat worden. Maar ik had geen idee of het opnieuw werd gebruikt normaal gesproken. We hadden het iig nog niet eerder gezien, dat je suiker er niet standaard bij kreeg. Sommige mensen zouden het misschien als gierig zien, ik vind het wel duurzaam.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Och de 2 cafés waar ik regelmatig kom voor mijn hobby weten al dat ik wel het koekje maar niet de suiker en melk hoef. Dus die krijg ik niet meer. Liggen ze ook niet in de weg ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Omgekeerd gierig: ik was vandaag met twee mensen uit lunchen. Een wilde thee, wij hoefden geen thee. Bij haar thee hadden ze toen drie koekjes gedaan zodat we wel allemaal een koekje hadden. Echt heel lief.
Alle reacties Link kopieren
Amarilis schreef:
02-02-2023 13:39
Over die opvouwtasjes. Ik heb ze van veel merken maar oa zeeman. Nu zit daar een soort statiegeld systeem op. Als je stuk is kun je terug naar de winkel en krijtje kosteloos een nieuwe. Dat heb ik dus al een paar keer gedaan. Mijn zus vond dat gierig van me..is dat zo? Wat vinden jullie?
Doe ik ook. Enthousiast aangemoedigd door de zeeman dames. 'we hebben leuke, kom, geef die ouwe maar hier'.
Alle reacties Link kopieren
SimpeleZiel schreef:
02-02-2023 16:35
Ja, echt een hardnekkige mythe dat ongebruikte suikerzakjes weggegooid worden door restaurants. Alleen als ze nat zijn geworden oid, natuurlijk.
Wordt helaas wel vaak weggegooid hoor. Op drukke dagen dumpt men namelijk gewoon het hele kopje en schoteltje bij de afwas waarna iemand anders het opruimt en die gooit alle frutsels weg want heeft het druk en kan niet bij de voorkant van de bar. Op rustige dagen heb je wel zelf de tijd om te debrasseren en wordt het wel opnieuw in de suikerbak gegooid.

het wordt iig niet weggegooid omdat iemand het heeft aangeraakt maar meer vanuit tijdswinst. En sommige mensen geven helemaal niet om duurzaamheid en gooien het sowieso gewoon weg omdat het dus sneller is.
vazig wijzigde dit bericht op 02-02-2023 19:40
8.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
SimpeleZiel schreef:
02-02-2023 16:35
Ja, echt een hardnekkige mythe dat ongebruikte suikerzakjes weggegooid worden door restaurants. Alleen als ze nat zijn geworden oid, natuurlijk.
Ik geef ze altijd meteen weer mee aan de serveerster of ik zeg bij de bestelling al dat ik er geen suiker en melk bij hoef. Zo weet ik bijna zeker dat het niet verspild wordt.
Alle reacties Link kopieren
Alcedo schreef:
02-02-2023 19:30
Ik geef ze altijd meteen weer mee aan de serveerster of ik zeg bij de bestelling al dat ik er geen suiker en melk bij hoef. Zo weet ik bijna zeker dat het niet verspild wordt.
Direct teruggeven heeft echt geen zin. Die serveerster heeft waarschijnlijk nog vier tafels waar ze langs moet en krijgt vervolgens een dienblad vol met vieze kopjes en glazen en jouw suikertje gaat hop zo mee de prullenbak in.
Alle reacties Link kopieren
Vazig schreef:
02-02-2023 19:36
Direct teruggeven heeft echt geen zin. Die serveerster heeft waarschijnlijk nog vier tafels waar ze langs moet en krijgt vervolgens een dienblad vol met vieze kopjes en glazen en jouw suikertje gaat hop zo mee de prullenbak in.
Dan heb ik in elk geval alsnog mijn best gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik koop ook al een tijdje geen plastice tasjes meer. Wel nog te vaak die van de action, die witte. Die kan ik nog hergebruiken en kosten naar verhouding nog altijd minder dan die van de supermarkt.

Ik lees hier trouwens niemand die de weggooi dozen gebruikt/meeneemt? Die bak/ dat rek is altijd aan het einde van de dag nagenoeg leeg.
Alle reacties Link kopieren
Alcedo schreef:
02-02-2023 19:41
Dan heb ik in elk geval alsnog mijn best gedaan.
Oké? Het is een totaal zinloos gebruik haha.

Of je hebt iemand van de bediening die die dingen hergebruikt en dan maakt het niet uit of je het direct teruggeeft of gewoon op je schoteltje laat liggen. Of je hebt iemand van de bediening die die dingen liever in de prullenbak mikt en dan maakt het niet uit of je het direct teruggeeft of gewoon op je schoteltje laat liggen.
Alle reacties Link kopieren
Vazig schreef:
02-02-2023 19:49
Oké? Het is een totaal zinloos gebruik haha.

Of je hebt iemand van de bediening die die dingen hergebruikt en dan maakt het niet uit of je het direct teruggeeft of gewoon op je schoteltje laat liggen. Of je hebt iemand van de bediening die die dingen liever in de prullenbak mikt en dan maakt het niet uit of je het direct teruggeeft of gewoon op je schoteltje laat liggen.
Of als leidinggevende/ werkgever leer je je werknemers wat onnodige verspilling is!
Vazig schreef:
02-02-2023 19:30
Wordt helaas wel vaak weggegooid hoor. Op drukke dagen dumpt men namelijk gewoon het hele kopje en schoteltje bij de afwas waarna iemand anders het opruimt en die gooit alle frutsels weg want heeft het druk en kan niet bij de voorkant van de bar. Op rustige dagen heb je wel zelf de tijd om te debrasseren en wordt het wel opnieuw in de suikerbak gegooid.

het wordt iig niet weggegooid omdat iemand het heeft aangeraakt maar meer vanuit tijdswinst. En sommige mensen geven helemaal niet om duurzaamheid en gooien het sowieso gewoon weg omdat het dus sneller is.
Ah, mijn ervaring is anders. Er stond gewoon een bakje in de spoelkeuken waar we die dingen in mikten, als je het onderweg daarheen nog niet bij de bar terug had gedaan. Maar er zal heus ook wat bij het afval zijn beland.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom weer meelezen…
ach.. ik doe ook maar wat..
Stokbroodje schreef:
02-02-2023 19:48
Oh ik koop ook al een tijdje geen plastice tasjes meer. Wel nog te vaak die van de action, die witte. Die kan ik nog hergebruiken en kosten naar verhouding nog altijd minder dan die van de supermarkt.

Ik lees hier trouwens niemand die de weggooi dozen gebruikt/meeneemt? Die bak/ dat rek is altijd aan het einde van de dag nagenoeg leeg.
In mijn supermarkt liggen er altijd van de bananendozen zonder bodem.
Alle reacties Link kopieren
Stokbroodje schreef:
02-02-2023 19:48
Oh ik koop ook al een tijdje geen plastice tasjes meer. Wel nog te vaak die van de action, die witte. Die kan ik nog hergebruiken en kosten naar verhouding nog altijd minder dan die van de supermarkt.

Ik lees hier trouwens niemand die de weggooi dozen gebruikt/meeneemt? Die bak/ dat rek is altijd aan het einde van de dag nagenoeg leeg.
Zo’n doos neem ik wel eens mee. Niet voor de boodschappen in te dragen maar om het oud papier in te verzamelen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
annie2 schreef:
02-02-2023 20:18
Of als leidinggevende/ werkgever leer je je werknemers wat onnodige verspilling is!
Tja. Deels mee eens, deels nogal een dooddoener. Ik bewaar die zakjes ook altijd netjes maar vergeleken met wat er allemaal verspilt wordt valt het echt in het niet.Denk dat veel mensen met hun tanden staan te klapperen als ze eens zien hoeveel verspilling er wel niet plaatsvindt in de horeca of retail.

Als jij bijvoorbeeld een broodje kip besteld, dan ligt de hoeveelheid kip die op jouw broodje komt netjes te wachten in de koelkast in een vershoudfolietje (want wordt van tevoren afgewogen per broodje), waarna dat direct wordt weggegooid en zo gaat dat ongeveer met alles, de hoeveelheid plastic die er doorheen gaat is werkelijk soms slecht te bevatten. Of doekjes waar we mee schoonmaken, worden nooit hergebruikt maar altijd weggegooid. Is goedkoper om nieuwe te kopen dan om te wassen. Doodnormale koffielepels waar je er wel eens een paar honderd van besteld, komen dan binnen in een kartonnendoosje. Vervolgens elk lepeltje apart in een plastic zakje. Ook toen ik een winkel werkte, kwam alles in plastic binnen wat vervolgens direct uit plastic gehaald wordt om neer te zetten. Of pakketjes die van de ene kant v/d zaak naar de andere kant werden gereden, dan eerst eens netjes die complete kar wrappen in plastic wat dan 200m verderop weer compleet losgewrapt moet worden. Zo gaat het door.

Je kan het overigens nooit goed doen. Als mensen mij vroeger om een servetje vroegen en ik netjes een servetje bracht, kreeg ik een sneer "zijn ze op de bon ofzo? geef gewoon een stapel servetjes als ik om een servetje vraag!". Dus bij de volgende gast bracht ik maar heel lief een stapel servetjes, krijg ik weer een sneer "wat moet ik met zo'n stapel?? ik vraag om één servetje!" :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Vazig schreef:
02-02-2023 19:36
Direct teruggeven heeft echt geen zin. Die serveerster heeft waarschijnlijk nog vier tafels waar ze langs moet en krijgt vervolgens een dienblad vol met vieze kopjes en glazen en jouw suikertje gaat hop zo mee de prullenbak in.

Je doet is dit overal zo, maar dat is echt niet zo. Ben blij dat het restaurant waar ik regelmatig kom, heel wat milieubewuster is dan dat jij omschrijft. Ik zie ze bij het afruimen suiker en melkcupjes in een bak gooien, voor ze de spullen bij de afwas zetten.
Die 2 seconden die het kost om iets ergens in te gooien, is nou ook weer niet zoveel werk.
Alcedo schreef:
02-02-2023 19:30
Ik geef ze altijd meteen weer mee aan de serveerster of ik zeg bij de bestelling al dat ik er geen suiker en melk bij hoef. Zo weet ik bijna zeker dat het niet verspild wordt.
Dat doe ik ook, van te voren aangeven dat ik geen suiker/melk hoef. Het komt alleen niet altijd door en dan ligt het alsnog op de schotel.
Alle reacties Link kopieren
annie2 schreef:
02-02-2023 20:18
Of als leidinggevende/ werkgever leer je je werknemers wat onnodige verspilling is!
Dit dus.

En dat leren de meeste wel hoor. Kijken of zakjes nog heel en schoon zijn en koekjes nog heel zijn en gewoon hergebruiken.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren
In steeds meer winkels krijg je nu een papieren tasje Ipv plastic.
In Nairobi zijn plastic tasjes trouwens verboden :) je krijgt een boete en de winkel zelf loopt kans op sluiting
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog steeds niets gierigs mee te delen, helaas....
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
03-02-2023 10:44
Ik heb nog steeds niets gierigs mee te delen, helaas....
Bijna niemand niet hier. :-D
Jaja.
Juultje schreef:
02-02-2023 16:57
Ik denk dat dat vaak wel gebeurt, dat ze nat worden. Maar ik had geen idee of het opnieuw werd gebruikt normaal gesproken. We hadden het iig nog niet eerder gezien, dat je suiker er niet standaard bij kreeg. Sommige mensen zouden het misschien als gierig zien, ik vind het wel duurzaam.
Ja, wordt inderdaad echt vaak gewoon weggegooid. Op piekmomenten gewoon teveel gedoe.
Alle reacties Link kopieren
LuciFee2023 schreef:
02-02-2023 15:05
Helaas kan dat wel, ze hebben pas weer besloten om toch na 3000 posts topics te gaan sluiten, het gehele forum werd toch te traag. Is in aantal mods topics langs gekomen.
Bedankt voor de opheldering! Dat heb ik gemist..Oeps!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven