Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XV

01-02-2023 19:00 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 14 delen waren een groot succes. In deel 15 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Haha, ik heb vaker 2 zakjes dan 1 zakje in mijn kop thee. Dan Chai met vanille of zoethout. Wel een grote bak thee.
Maar meerdere keren 1 zakje gebruiken gebeurt al helemaal niet. Piswater vind ik het anders. :-D


Maar goed, als je wel lekker vind heeft weer geen bal met gierigheid te maken toch?
Jaja.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
05-02-2023 22:56
In Engeland heb ik ook wel sterke thee gedronken, met melk vind ik het dan wel oké.
Daarom is de thee daar ook zo sterk, omdat ze hem verdunnen met melk ;-)
Alle reacties Link kopieren
appelientjexx schreef:
05-02-2023 23:03
Heb een vraag: vinden jullie het gierig als (schoon)ouders vermogend zijn, maar nooit een financiële schenking doen aan hun kinderen? Mijn schoonouders zijn vermogend (huis afbetaald, altijd boven de Balkenende norm verdiend etc), maar doen wel altijd moeilijk over geld, hebben ons nog nooit een (kleine) schenking gegeven. Vind ik ergens toch raar, beter met warme dan met koude hand geven en juist in deze levensfase kunnen we het goed gebruiken. Of is dat weer gierig van ons om zo te denken.
Pardon? Dit vind ik echt bizar. Je gaat toch geen schenking verwachten van je ouders?
Alle reacties Link kopieren
appelientjexx schreef:
05-02-2023 23:03
Heb een vraag: vinden jullie het gierig als (schoon)ouders vermogend zijn, maar nooit een financiële schenking doen aan hun kinderen? Mijn schoonouders zijn vermogend (huis afbetaald, altijd boven de Balkenende norm verdiend etc), maar doen wel altijd moeilijk over geld, hebben ons nog nooit een (kleine) schenking gegeven. Vind ik ergens toch raar, beter met warme dan met koude hand geven en juist in deze levensfase kunnen we het goed gebruiken. Of is dat weer gierig van ons om zo te denken.
Als ik denk aan hoe gul voor hun (klein)kinderen mijn ouders zijn die van AOW en een klein pensioen rond moeten komen, dan vind ik dit gierig. Tegelijk is het waar wat de anderen zeggen: hun geld, hun keuze. Het is meer dat ik me niet kan voorstellen dat ik niet zou willen delen in mijn rijkdom met mijn eigen kinderen, zeker als ik zie dat ze het goed kunnen gebruiken. Ik ben ook wel benieuwd wat dat moeilijk doen over geld inhoudt, dat is mogelijk wel echt gierig.
Alle reacties Link kopieren
Voor mensen die daarop wachten hoop ik altijd dat hun ouders in goede gezondheid 102 worden. Dat gun ik natuurlijk iedereen, maar mensen die wachten op schenkingen of erfenissen het meest. Mijn ex beet me bij onze scheiding toe dat ik nu niets van de erfenis zou krijgen. die ouders zijn nu ca 80 dus ik hoop dat ex over 25 jaar lekker zijn geld mag gaan tellen als 75-jarige.
kamillet wijzigde dit bericht op 06-02-2023 09:43
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
06-02-2023 09:42
Voor mensen die daarop wachten hoop ik altijd dat hun ouders in goede gezondheid 102 worden. Dat gun ik natuurlijk iedereen, maar mensen die wachten op schendingen of erfenissen het meest. Mijn ex beet me bij onze scheiding toe dat ik nu niets van de erfenis zou krijgen. die ouders zijn nu ca 80 dus ik hoop dat ex over 25 jaar lekker zijn geld mag gaan tellen als 75-jarige.
Ik hoop dat mijn ouders alles opmaken aan zichzelf. Het is niet dat ik het geld niet kan gebruiken, maar het is hun geld en ik wil dat zij er zelf van genieten en het kunnen gebruiken wanneer ze het nodig blijken te hebben voor hun eigen verzorging e.d.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind vooral hebberig klinken van jou.
Jaja.
Alcedo schreef:
06-02-2023 08:52
Daarom is de thee daar ook zo sterk, omdat ze hem verdunnen met melk ;-)
Ik drink mijn thee daar ook zwart ;)
Alle reacties Link kopieren
navyblue schreef:
06-02-2023 09:55
Ik drink mijn thee daar ook zwart ;)
Ik ook, geen melk ik mijn sterkte thee, ook geen melk in mijn koffie en zelfs geen melk in mijn chai. :lol:

Maar wederom niet omdat ik gierig ben. :-D

Iemand nog echt iets gierigs?
Jaja.
Alle reacties Link kopieren
navyblue schreef:
06-02-2023 09:55
Ik drink mijn thee daar ook zwart ;)
Ja, ik ook, maar lekker vind ik het niet. Wel beter dan thee met melk overigens :P
Alle reacties Link kopieren
Alcedo schreef:
06-02-2023 09:43
Ik hoop dat mijn ouders alles opmaken aan zichzelf. Het is niet dat ik het geld niet kan gebruiken, maar het is hun geld en ik wil dat zij er zelf van genieten en het kunnen gebruiken wanneer ze het nodig blijken te hebben voor hun eigen verzorging e.d.
Als je vermogend bent is zo af en toe een gift niet gek, hoor. Of je moet het niet erg vinden dat je een veel hogere bijdrage betaalt als je naar een verpleeghuis gaat en de belasting nog meer krijgt na je overlijden.
https://www.doehetzelfnotaris.nl/voorko ... nstelling/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
appelientjexx schreef:
05-02-2023 23:03
Heb een vraag: vinden jullie het gierig als (schoon)ouders vermogend zijn, maar nooit een financiële schenking doen aan hun kinderen? Mijn schoonouders zijn vermogend (huis afbetaald, altijd boven de Balkenende norm verdiend etc), maar doen wel altijd moeilijk over geld, hebben ons nog nooit een (kleine) schenking gegeven. Vind ik ergens toch raar, beter met warme dan met koude hand geven en juist in deze levensfase kunnen we het goed gebruiken. Of is dat weer gierig van ons om zo te denken.
Ik vind het wel gierig van je schoonouders. Het is inderdaad hun goed recht. Maar er is ook geen verbod op gierigheid. Dus dat kan gewoon allebei waar zijn.

Ik vind het ook niet gierig van jou maar wel een tikkeltje inhalig. Al ligt dat ook weer aan jullie situatie. Wil je dat ze een luxe skivakantie betalen: inhalig. Leef je nu superzuinig en wordt het de laatste week van elke maand altijd witte bonen met tomatensaus terwijl zij voor de zesde keer die maand uit eten gaan, dan snap ik de frustratie wel.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel. Van de ene kant snap ik als je zat geld hebt je graag je kinderen overal bij wil helpen en ze alles gunt. Je het ook fijn vindt dat ze je helpen. Van de andere kant zie ik ook om mij heen dat kinderen er niets van leren. Het vanzelf sprekend vinden dat ouders nog steeds van alles voor ze betalen, ook als deze al voorbij de 30 zijn. Maar zelf verwachten dat als je ouders zat geld hebben ze dit aan jou gaan schenken vind ik ook onlogisch.
blijfgewoonbianca schreef:
06-02-2023 10:20
Als je vermogend bent is zo af en toe een gift niet gek, hoor. Of je moet het niet erg vinden dat je een veel hogere bijdrage betaalt als je naar een verpleeghuis gaat en de belasting nog meer krijgt na je overlijden.
https://www.doehetzelfnotaris.nl/voorko ... nstelling/
Die betaal je toch wel, daar valt niet tegenaan te giften als je hoog zit.

En je kunt juist ook mooi in een luxe particuliere seniorenflat als je vermogend bent, dat is wel fijn als je graag wat ruimer blijft wonen.
Alle reacties Link kopieren
Meer not done dan gierig dat je op een erfenis/schenking zit te azen.

Van de andere kant begrijp ik niets van lui zoals de buren van mijn moeder. Steenrijk, drie huizen, dikke bak voor hem en haar. En een dochter die bij de voedselbank loopt na horrorscheiding en faillissement horecazaak. De kleinkinderen krijgen ook geen extra’s want ze ‘willen dochter niet in de problemen brengen’.

Zolang mijn moeder leeft zal er bij ons niemand bij een voedselbank hoeven te lopen of verstopt achter de bank deurwaarders te ontwijken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
^^Dat is wel heel extreem ja. Maar zo las ik het oorspronkelijke berichtje over vermogende ouders en geven totaal niet.
Ik vind het altijd raar dat mensen zeggen; en dan krijg je de erfenis op een moment dat je het niet meer nodig hebt. 1) blijkbaar had je het niet nodig, want je hebt het tot dusver inderdaad gered, en zelfs zo dat je een erfenis niet meer nodig denkt te hebben en 2) als je wil kun je er dan zelf je kinderen mee helpen zoals je eigenlijk van je ouders verwachtte.

Al ben ik 88, een erfenis komt altijd van pas.
Alle reacties Link kopieren
flatverkopen schreef:
06-02-2023 09:06
Als ik denk aan hoe gul voor hun (klein)kinderen mijn ouders zijn die van AOW en een klein pensioen rond moeten komen, dan vind ik dit gierig. Tegelijk is het waar wat de anderen zeggen: hun geld, hun keuze. Het is meer dat ik me niet kan voorstellen dat ik niet zou willen delen in mijn rijkdom met mijn eigen kinderen, zeker als ik zie dat ze het goed kunnen gebruiken. Ik ben ook wel benieuwd wat dat moeilijk doen over geld inhoudt, dat is mogelijk wel echt gierig.
Ze heeft het alleen over een schenking.
Sowieso vind ik het bizar dat iemand het gierig zou vinden als de ouders geen schenking doen. Wie weet zijn ze wel heel gul met liefde en aandacht geven, dat zou ik een stuk meer waarderen.

Toevoeging; Als je zelf amper rondkomt dan zou het wel een beetje gierig zijn als de ouders niet eens wat toestoppen als ze het zelf zo goed hebben. Maar bij een schenking denk ik meer dat de schrijfster een groot bedrag zou wensen om eventueel een stuk hypotheek oid af te lossen en dat zou ik raar vinden.
En hoe vermogend is vermogend? Een huis afbetaald en verdienen boven de Balkenendenorm, misschien hebben ze daar hun levensstijl op aangepast en is er weinig ruimte voor het onderhouden van een ander gezin. Ik verwacht niet dat we dan over een vermogen van een paar miljoen praten.
polo wijzigde dit bericht op 06-02-2023 11:03
27.50% gewijzigd
Ga ik over nadenken.
Polo schreef:
06-02-2023 10:58
Ze heeft het alleen over een schenking.
Sowieso vind ik het bizar dat iemand het gierig zou vinden als de ouders geen schenking doen. Wie weet zijn ze wel heel gul met liefde en aandacht geven, dat zou ik een stuk meer waarderen.
En als ze niet gul zijn met liefde en aandacht, dan is de band wellicht niet top. Dan is het ook niet raar dat je niet schenkt.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
06-02-2023 10:20
Als je vermogend bent is zo af en toe een gift niet gek, hoor. Of je moet het niet erg vinden dat je een veel hogere bijdrage betaalt als je naar een verpleeghuis gaat en de belasting nog meer krijgt na je overlijden.
https://www.doehetzelfnotaris.nl/voorko ... nstelling/
Goede tip. De wensen van de meeste mensen zullen beter aansluiten bij het "warm" schenken aan (klein)kinderen en andere geliefden dan het aftikken aan het CAK (of de belastingdienst na overlijden). Het mag ook gewoon, alleen moet je schenkbelasting betalen als je boven het drempelbedrag komt. Voor de meeste mensen met een bedrag tot een paar ton aan vermogen scheelt dat al een heleboel geld.
Alle reacties Link kopieren
foutj
vazig wijzigde dit bericht op 06-02-2023 13:45
98.72% gewijzigd
appelientjexx schreef:
05-02-2023 23:03
Heb een vraag: vinden jullie het gierig als (schoon)ouders vermogend zijn, maar nooit een financiële schenking doen aan hun kinderen? Mijn schoonouders zijn vermogend (huis afbetaald, altijd boven de Balkenende norm verdiend etc), maar doen wel altijd moeilijk over geld, hebben ons nog nooit een (kleine) schenking gegeven. Vind ik ergens toch raar, beter met warme dan met koude hand geven en juist in deze levensfase kunnen we het goed gebruiken. Of is dat weer gierig van ons om zo te denken.
Ik vind het gierig om te azen op het geld van een ander. Beter met de warme hand dan met de koude is natuurlijk heel leuk in de positie van het kind. Zij hebben gewoon zelf hard gewerkt voor hun geld en mogen daar precies mee doen wat zij zelf willen.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik net op mijzelf woonde redde ik het vaak eind van de maand niet qua boodschappen. Niet door eigen stommiteiten maar omdat ik echt een krap inkomen had. Af en toe leende ik dan 2 tientjes van mijn ouders en hoewel ze altijd zeiden 'hou maar' gaf ik het altijd weer terug. Ik vind het ook terugkijkend op die tijd leerzaam. Als mijn ouders mij structureel elke maand 50 euro hadden toegestopt was het waarschijnlijk net zo hard opgegaan.
Daarentegen vind ik ook weer er wat van te zeggen dat van erfgoed de helft naar de belasting gaat. Dus ik snap ik wel weer dat je op een bepaalde leeftijd je geld gaat opmaken/delen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik wel een beetje merk, ons kind krijgt maandelijks geld gestort op z’n rekening van opa en oma en voel me dan wel eens bezwaard dat we niet vaak genoeg langsgaan. Soms ook wel gevoel dat er dan een tegenprestatie tegenover staat hoewel dat nooit zo op die manier wordt gezegd. Vind dat gevoel niet fijn, krijg dan liever niks.
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
06-02-2023 12:27
Wat ik wel een beetje merk, ons kind krijgt maandelijks geld gestort op z’n rekening van opa en oma en voel me dan wel eens bezwaard dat we niet vaak genoeg langsgaan. Soms ook wel gevoel dat er dan een tegenprestatie tegenover staat hoewel dat nooit zo op die manier wordt gezegd. Vind dat gevoel niet fijn, krijg dan liever niks.
Dat is jouw gevoel?
Of zien opa en oma de bijdrage als kijk- en luistergeld?
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven