Geld & Recht
alle pijlers
Gierige acties deel XVI
donderdag 13 juli 2023 om 13:40
De vorige 15 delen waren een groot succes. In deel 16 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.
Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
In this mad house we must all survive
zondag 16 juli 2023 om 13:13
Het ging om zowel katten, honden en knaagdierenvoeder. Ze was het vergeten in te slaan zei ze. Kan gebeuren. Ik ken haar ook wel als een chaotisch iemand, dus dit verbaasde me niet. Ik heb er verder ook geen financiële pijn van gehad ofzo hoor! Maar vond het wel een soort van respectloos dat ze vervolgens nooit heeft aangeboden er een stuiver van te vergoeden. Het ging immers om eten voor háár dieren nietwaar? Toch raar dat ik er vervolgens om had moeten vragen om een cent terug te krijgen? Nogmaals, ze was zo voorheen níet! Ik heb me ook wel eens afgevraagd of ze er financieel misschien veel moeilijker voorstaat dan ze wil laten blijken. Aan de andere kant is ze heel erg van bepaalde dure merken, spontane vakantieuitjes, etentjes etc.. en daar werkt ze ook veel en hard voor hoor! Begrijp me goed. Maar ik vind het zo'n vreemd contrast.
anoniem_6666bc6591591 wijzigde dit bericht op 16-07-2023 13:15
3.35% gewijzigd
zondag 16 juli 2023 om 13:15
zondag 16 juli 2023 om 13:19
Neem aan dat jij ook werkt voor je geld. En als die vriendin meer vriendinnen heeft op deze manier, zijn die dure uitjes toch een stuk goedkoper voor haarPindakaasjes schreef: ↑16-07-2023 13:13Het ging om zowel katten, honden en knaagdierenvoeder. Ze was het vergeten in te slaan zei ze. Kan gebeuren. Ik ken haar ook wel als een chaotisch iemand, dus dit verbaasde me niet. Ik heb er verder ook geen financiële pijn van gehad ofzo hoor! Maar vond het wel een soort van respectloos dat ze vervolgens nooit heeft aangeboden er een stuiver van te vergoeden. Het ging immers om eten voor háár dieren nietwaar? Toch raar dat ik er vervolgens om had moeten vragen om een cent terug te krijgen? Nogmaals, ze was zo voorheen níet! Ik heb me ook wel eens afgevraagd of ze er financieel misschien veel moeilijker voorstaat dan ze wil laten blijken. Aan de andere kant is ze heel erg van bepaalde dure merken, spontane vakantieuitjes, etentjes etc.. en daar werkt ze ook veel en hard voor hoor! Begrijp me goed. Maar ik vind het zo'n vreemd contrast.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zondag 16 juli 2023 om 13:34
In België bestaat dat toch ook? Payconiq, betaalverzoek via je bank app....MrsNiceGuy schreef: ↑16-07-2023 10:58Heeft de komst van Tikkies dat soort gedrag niet in de hand gewerkt?
Hier in België bestaat dat (gelukkig) niet.
zondag 16 juli 2023 om 14:02
Wat zei je: "ik wil mijn spaargeld ook niet aanbreken daarvoor"?PrettyBrave schreef: ↑16-07-2023 13:37Een vriendin vroeg of ze geld kon lenen van mij, omdat er iets aan haar auto stuk is en ze haar spaargeld niet wil aanbreken daarvoor.
Eh, pardon? Ik vind dat gierig, je hebt toch zelf een buffer voor dit soort zaken? Zij vond het weer gierig van mij.
zondag 16 juli 2023 om 14:08
Dat vind ik gewoon hondsbrutaal tis geen pak melk..PrettyBrave schreef: ↑16-07-2023 13:37Een vriendin vroeg of ze geld kon lenen van mij, omdat er iets aan haar auto stuk is en ze haar spaargeld niet wil aanbreken daarvoor.
Eh, pardon? Ik vind dat gierig, je hebt toch zelf een buffer voor dit soort zaken? Zij vond het weer gierig van mij.
Voor iedereen een groene tuin
zondag 16 juli 2023 om 14:12
Ja, ik heb gezegd dat ik daar natuurlijk niet aan begin en dat ze zelf spaargeld heeft. Dit geld staat op een buitenlandse spaarbank waarbij je een fors hogere spaarrente krijgt dan bij Nederlandse banken. Ze loopt dus rente mis als ze de reparatie betaalt van haar spaargeld.Nogevendit schreef: ↑16-07-2023 14:02Wat zei je: "ik wil mijn spaargeld ook niet aanbreken daarvoor"?
Ik heb haar gezegd dat ik meer rente reken over de lening dan ze misloopt bij die spaarbank, dus dat het voordeliger voor haar is als ze gewoon haar buffer aanbreekt Toen was ze stil, maar noemde het nog wel een beetje gierig
zondag 16 juli 2023 om 14:18
Ik snap aan de andere kant niet dat je geen tikkie stuurt. Waarom zou je wachten tot zij het zelf voorstelt? Het maakt toch niet uit dat je er geen financiële pijn van hebt gehad, dat is toch nooit het punt met dit soort dingen. Het gaat erom dat het nu niet eerlijk is.Pindakaasjes schreef: ↑16-07-2023 13:13Het ging om zowel katten, honden en knaagdierenvoeder. Ze was het vergeten in te slaan zei ze. Kan gebeuren. Ik ken haar ook wel als een chaotisch iemand, dus dit verbaasde me niet. Ik heb er verder ook geen financiële pijn van gehad ofzo hoor! Maar vond het wel een soort van respectloos dat ze vervolgens nooit heeft aangeboden er een stuiver van te vergoeden. Het ging immers om eten voor háár dieren nietwaar? Toch raar dat ik er vervolgens om had moeten vragen om een cent terug te krijgen? Nogmaals, ze was zo voorheen níet! Ik heb me ook wel eens afgevraagd of ze er financieel misschien veel moeilijker voorstaat dan ze wil laten blijken. Aan de andere kant is ze heel erg van bepaalde dure merken, spontane vakantieuitjes, etentjes etc.. en daar werkt ze ook veel en hard voor hoor! Begrijp me goed. Maar ik vind het zo'n vreemd contrast.
zondag 16 juli 2023 om 14:19
Ik heb haar te graag om hiervoor de vriendschap te beëindigen.GroenTuintje schreef: ↑16-07-2023 14:14Die was geen vriendin meer van mij ik heb ooit ook een vriendin gehad die bij mij geld wilde lenen voor van alles en nog wat… ja daaaag, zorg dat je eigen zaken op orde zijn. Dat was dus einde vriendschap
Nog een gierige actie van een andere vriendin: ze was recent jarig en kort daarna ik. Omdat zij het heel erg druk heeft en weinig tijd om te ontspannen, had ik een weekendje weg geregeld voor haar en haar partner. Alles zit erbij in, ook eten en drinken en zo. Kan ze met haar partner doen op een datum die zij zelf kan uitkiezen. Toen ik jarig was feliciteerde ze me, maar verder geen kaartje of cadeautje gehad. Normaal ben ik écht niet van het tegen elkaar wegstrepen van cadeaus (en misschien is dit juist gierig van mij om die reden...) maar ik was echt teleurgesteld. Ze was mijn verjaardag ook niet vergeten of iets, en ze heeft het financieel ook niet slecht.
zondag 16 juli 2023 om 14:21
Jemig wat een raar mens en rare redenatie. Waarom heeft ze anders spaargeld? Om het nooit aan te breken? Ik zou echt nooit geld lenen of uitlenen aan vrienden.PrettyBrave schreef: ↑16-07-2023 14:12Ja, ik heb gezegd dat ik daar natuurlijk niet aan begin en dat ze zelf spaargeld heeft. Dit geld staat op een buitenlandse spaarbank waarbij je een fors hogere spaarrente krijgt dan bij Nederlandse banken. Ze loopt dus rente mis als ze de reparatie betaalt van haar spaargeld.
Ik heb haar gezegd dat ik meer rente reken over de lening dan ze misloopt bij die spaarbank, dus dat het voordeliger voor haar is als ze gewoon haar buffer aanbreekt Toen was ze stil, maar noemde het nog wel een beetje gierig
appelientjexx wijzigde dit bericht op 16-07-2023 15:51
3.77% gewijzigd
zondag 16 juli 2023 om 14:23
LuciFee2023 schreef: ↑16-07-2023 13:20Ik snap gewoon niet dat je niet je mond open doet dan, echt raar.
Ik wil geen ruzie/discussie over geld.
zondag 16 juli 2023 om 14:45
Om het te laten groeien, zegt ze zelfappelientjexx schreef: ↑16-07-2023 14:21Jemig wat een raar mens en rare redenatie. Waarom heeft ze anders spaargeld? Om het nooit aan te breken?
zondag 16 juli 2023 om 14:49
Tja. Een all incl. weekendje weg voor twee personen, waar je zelf geen deel van uitmaakt, als verjaardagscadeau is voor mij toch echt volledig over the top. Ik zou me daar heel ongemakkelijk bij voelen. Het schept verwachtingen, en jij was teleurgesteld dat je geen cadeautje terug kreeg.PrettyBrave schreef: ↑16-07-2023 14:19Ik heb haar te graag om hiervoor de vriendschap te beëindigen.
Nog een gierige actie van een andere vriendin: ze was recent jarig en kort daarna ik. Omdat zij het heel erg druk heeft en weinig tijd om te ontspannen, had ik een weekendje weg geregeld voor haar en haar partner. Alles zit erbij in, ook eten en drinken en zo. Kan ze met haar partner doen op een datum die zij zelf kan uitkiezen. Toen ik jarig was feliciteerde ze me, maar verder geen kaartje of cadeautje gehad. Normaal ben ik écht niet van het tegen elkaar wegstrepen van cadeaus (en misschien is dit juist gierig van mij om die reden...) maar ik was echt teleurgesteld. Ze was mijn verjaardag ook niet vergeten of iets, en ze heeft het financieel ook niet slecht.
Geven jullie elkaar altijd cadeaus voor de verjaardag? En heb je je verjaardag met haar gevierd?
anoniem_64fd9f1a16274 wijzigde dit bericht op 16-07-2023 14:57
6.18% gewijzigd
zondag 16 juli 2023 om 14:56
Ja, we geven elkaar altijd verjaardagscadeautjes. Meestal kies ik iets uit waar ze echt iets aan heeft of waarvan ik weet dat ze het graag doet. De ene keer is dat iets duurder en de andere keer is het goedkoper. Ik let daar niet zo op bij familie en goede vrienden. Zij gaf mij ook altijd cadeaus waar ik blij van werd, vaak wel wat goedkoper maar dat is voor mij geen issue. Dat ik helemaal niets heb gekregen, dat vind ik echt jammer. Een kaartje per post was al leuk geweest, het had zeker niets duurs hoeven zijn.Rosalind* schreef: ↑16-07-2023 14:49Tja. Een all incl. weekendje weg voor twee personen, waar je zelf geen deel van uitmaakt, als verjaardagscadeau is voor mij toch echt volledig over the top. Ik zou me daar heel ongemakkelijk bik voelen. En me verplicht iets (duurs) terug te geven, terwijl dat niet zo zou moeten zijn.
Maar je vriendin zag dat anders. Geven jullie elkaar altijd cadeaus voor de verjaardag? En heb je je verjaardag met haar gevierd?
Ik lees nu pas je andere vraag. We komen overigens nooit op elkaars verjaardag, cadeaus gaan altijd per post, meestal vergezeld van een kaartje.
zondag 16 juli 2023 om 14:58
Maar toch. Ze geeft je altijd wat, alleen deze keer niet.PrettyBrave schreef: ↑16-07-2023 14:56Ja, we geven elkaar altijd verjaardagscadeautjes. Meestal kies ik iets uit waar ze echt iets aan heeft of waarvan ik weet dat ze het graag doet. De ene keer is dat iets duurder en de andere keer is het goedkoper. Ik let daar niet zo op bij familie en goede vrienden. Zij gaf mij ook altijd cadeaus waar ik blij van werd, vaak wel wat goedkoper maar dat is voor mij geen issue. Dat ik helemaal niets heb gekregen, dat vind ik echt jammer. Een kaartje per post was al leuk geweest, het had zeker niets duurs hoeven zijn.
Jij had verwachtingen na je "iets duurdere" cadeau. Dat zou niet zo moeten zijn. Je geeft omdat je wil geven.
Hoe dan ook, ik vind het geen gierige actie.
zondag 16 juli 2023 om 15:07
Dat vind ik ook hoor, daarom zei ik ook dat het misschien juist wel een gierige actie van mijzelf was.
Ik geef zeker omdat ik wil geven, en als ik achteraf had geweten dat ik niks van haar zou krijgen had ik het haar nog steeds gegeven. Ik denk dat ik het gewoon jammer vind dat ik best wat moeite heb gedaan om haar cadeau uit te zoeken en te regelen, en ik andersom dan niet eens een kaartje krijg. Alsof je niet belangrijk bent voor degene.
zondag 16 juli 2023 om 15:42
Je hebt toch geen ruzie als je een tikkie stuurt? Ik vind dit echt subassertief gedrag. Zij schroomt niet om jou tikkies te sturen, dus waarom zou je ruzie krijgen als jij OOK tikkies stuurt? Dat doet zij toch ook?
zondag 16 juli 2023 om 15:44
Tsss, en daarom leent ze geld van anderen om haar eigen geld niet aan te breken. Op en top gierig. En wat heb je aan geld als je het nooit zult uitgeven. Je hebt het toch juist voor dit soort dingen, onverwachte kosten?
zondag 16 juli 2023 om 15:48
Ik vind het een bizar duur en over de top kado, dat krijg ik niet eens van mijn ouders zulke kado’s. Hooguit van mijn partner. Zoiets is toch honderden euro’s??? Los daarvan, zou ik ook teleurgesteld zijn als ik niks terug krijg. Ik heb een aantal goede vriendinnen, mijn ouders, schoonouders en partner van wie ik altijd een kado krijg. En andersom ook altijd geef. Dan is het heel raar als je niks terug krijgt. Zeker als je zelf zoveel moeite hebt gestoken in je eigen kado. Dan is het niet meer in balans. Dus erg logisch dat je teleurgesteld bent, ik vind het ondankbaar overkomen van deze vriendin. Maakt ze geen misbruik van je?PrettyBrave schreef: ↑16-07-2023 14:56Ja, we geven elkaar altijd verjaardagscadeautjes. Meestal kies ik iets uit waar ze echt iets aan heeft of waarvan ik weet dat ze het graag doet. De ene keer is dat iets duurder en de andere keer is het goedkoper. Ik let daar niet zo op bij familie en goede vrienden. Zij gaf mij ook altijd cadeaus waar ik blij van werd, vaak wel wat goedkoper maar dat is voor mij geen issue. Dat ik helemaal niets heb gekregen, dat vind ik echt jammer. Een kaartje per post was al leuk geweest, het had zeker niets duurs hoeven zijn.
Ik lees nu pas je andere vraag. We komen overigens nooit op elkaars verjaardag, cadeaus gaan altijd per post, meestal vergezeld van een kaartje.
zondag 16 juli 2023 om 18:16
Over het verhaal van het dierenvoedsel: als je vriendin inderdaad zo'n chaoot is dat ze vergeet genoeg voedsel voor haar dieren in huis te hebben (wat me al vreemd lijkt, aangezien ik er vanuit ga dat als je huisdieren hebt, je goed voor je dieren wilt zorgen, maar dat terzijde), zal ze dan ook niet zo'n chaoot zijn die na terugkomst is vergeten dat je het eten hebt gekocht en voorgeschoten? Dan lijkt het me juist verstandig voor de goede verstandhouding in jullie vriendschap als je wel een tikkie had gestuurd. Nu blijf je er ergens mee zitten dat je het geld niet hebt teruggekregen (anders zou je het niet op een forum schrijven) en op een gegeven moment is het momentum om het geld terug te vragen voorbij.
Over het verhaal over een weekendje weg cadeau doen: mijn motto is dat ik geef met vanuit liefde zonder iets terug te verwachten. Ik kan me niet voorstellen dat ik zo'n cadeau zou geven. Ik zou me ook opgelaten voelen met zo'n groots weekend. Heb ik dan een weekendje weg cadeau gekregen of de verplichting om iets terug te doen? Zo'n groots cadeau kun je volgens mij (tenzij je zeer vermogend bent) niet geven zonder er iets voor terug te verwachten.
Over het verhaal over een weekendje weg cadeau doen: mijn motto is dat ik geef met vanuit liefde zonder iets terug te verwachten. Ik kan me niet voorstellen dat ik zo'n cadeau zou geven. Ik zou me ook opgelaten voelen met zo'n groots weekend. Heb ik dan een weekendje weg cadeau gekregen of de verplichting om iets terug te doen? Zo'n groots cadeau kun je volgens mij (tenzij je zeer vermogend bent) niet geven zonder er iets voor terug te verwachten.