Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XVII

15-09-2024 18:22 2376 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De vorige 16 delen waren een groot succes. In deel 17 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
In this mad house we must all survive
Susan schreef:
08-08-2025 18:04
Ik zou me echt doodschamen als ik op mijn werk betrapt werd met een rol wc-papier in mijn tas. Of elke werkdag een theezakje zodat ik aan het eind van het jaar mijn voorraad compleet heb.
Ik begrijp het gewoon oprecht niet.

Kan me van 100 jaar geleden een keer herinneren dat een collega een wc-rol bij facilitair ging lenen omdat ze thuis niets meer had en alle winkels waren na werktijd dicht. Die kwam ze later die week met strik erom terugbrengen ;)

Maar voor de besparing? Is wc-papier zo’n enorme kostenpost voor mensen?

Op een bepaald moment bleek wel dat op werk de theelepeltjes steeds verdwenen. Maar die bleken mensen vaak per ongeluk weg te gooien van hun dienblad, men vond ze in de vuilniszakken. Dus toen aan iedereen het vriendelijke verzoek wat beter op te letten.
ik denk dat het vooral de kick is, dat het kan. Want diegene die ik het zag doen waren altijd mensen die het gewoon prima zelf konden betalen.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Djessy schreef:
09-08-2025 08:16
Dat gebeurt overal. Ik heb in de catering gewerkt, veel verschillende locaties gezien en op elke locatie verdween bestek, allerlei soorten monoverpakkingen en zelfs toiletblokken (die je aan de rand van pot hangt) ja, die dus al in de pot hingen :roll:
O_O gadverdamme
VGM1980 schreef:
09-08-2025 11:05
ik denk dat het vooral de kick is, dat het kan. Want diegene die ik het zag doen waren altijd mensen die het gewoon prima zelf konden betalen.
Volgens mij vinden sommige mensen ook dat ze er recht op hebben want ze werken zo hard en het stelt allemaal niet zoveel voor, zo'n klein pakje Nutella of een rolletje plakband.
Dat heet toch gewoon kleptomanie?
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
09-08-2025 14:41
Dat heet toch gewoon kleptomanie?
Kleptomanie is vziw een dwangstoornis, geen excuus voor hebberigheid. Een echte kleptomaan heeft aandrang om te stelen, ook als het iets is wat hij helemaal niet wil hebben.

Mensen die kantoorartikelen en toiletpapier en mini pakjes jam voor op de camping stelen weten heel goed wat ze doen en willen dat gewoon graag gratis hebben.
Na zevenhonderd jaren
Ginevra schreef:
09-08-2025 14:51
Kleptomanie is vziw een dwangstoornis, geen excuus voor hebberigheid. Een echte kleptomaan heeft aandrang om te stelen, ook als het iets is wat hij helemaal niet wil hebben.

Mensen die kantoorartikelen en toiletpapier en mini pakjes jam voor op de camping stelen weten heel goed wat ze doen en willen dat gewoon graag gratis hebben.
En waarschijnlijk zal een deel daarvan dus aan kleptomanie lijden. En een ander deel omdat ze de knieperig zijn om het zelf te kopen, want “gratis”
GroenTuintje schreef:
09-08-2025 14:56
En waarschijnlijk zal een deel daarvan dus aan kleptomanie lijden. En een ander deel omdat ze de knieperig zijn om het zelf te kopen, want “gratis”
Denk het niet. De meesten zullen het uit hebberigheid/gierigheid doen of omdat het kan. Er is echt maar een klein percentage wat echt kleptomanie heeft, volgens mij minder dan 1% in Nederland.
Ik denk dat er ook iets bij zit van 'Lekker puh naar de baas'. Jij wil dat ik kom werken van 9 tot 5, dan zal ik jou laten zien dat ik het achter je rug om nóg beter kan. Een soort van er het niet mee eens zijn dat je moet werken voor je geld en dat je verplichtingen hebt. En dan op een kinderachtige manier genoegdoening zoeken. Zoiets.
Courage schreef:
09-08-2025 15:03
Ik denk dat er ook iets bij zit van 'Lekker puh naar de baas'. Jij wil dat ik kom werken van 9 tot 5, dan zal ik jou laten zien dat ik het achter je rug om nóg beter kan. Een soort van er het niet mee eens zijn dat je moet werken voor je geld en dat je verplichtingen hebt. En dan op een kinderachtige manier genoegdoening zoeken. Zoiets.
Een vroegere collega vond zijn salaris te laag dus hij had recht op de dingen die hij meenam van werk. :facepalm:
Aneso schreef:
09-08-2025 15:00
Denk het niet. De meesten zullen het uit hebberigheid/gierigheid doen of omdat het kan. Er is echt maar een klein percentage wat echt kleptomanie heeft, volgens mij minder dan 1% in Nederland.

Volgens de website Psycholoog.nl komt kleptomanie bij 0,3 - 0,6% van de mensen voor. (Vrouwen hebben drie keer vaker kleptomanie dan mannen.)
doet mij ook een beetje denken aan die programma's zoals ' extreme coupon'
Dat mensen 50 potten mosterd of shampoo inslaan, want het is gratis of maar 1 cent. En dan thuis stallen ze het uit in hun kelder waar ook nog 300 flessen staan. Ook vol trots op hun bomvolle kelder met spullen die ze nooit van hun leven op gaan maken maar ze worden er dolgelukkig van.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Een vroegere bekende van mij gaat helemaal los op de gratis merchandise of hotelzeepjes.
En is van mening dat je spullen uit de gevonden voorwerpen bak je ook mag toe-eigenen.

Is het gierig, nee. Maar wel vreemd!
VGM1980 schreef:
09-08-2025 15:59
Dat mensen 50 potten mosterd of shampoo inslaan, want het is gratis of maar 1 cent. En dan thuis stallen ze het uit in hun kelder waar ook nog 300 flessen staan. Ook vol trots op hun bomvolle kelder met spullen die ze nooit van hun leven op gaan maken maar ze worden er dolgelukkig van.
Klinkt als mijn schoonvader…. Hoarder in alles ongeveer
VGM1980 schreef:
O ja inderdaad, drie volle winkelwagens en dan komt er een boekwerk aan coupons tevoorschijn waardoor het bijna gratis is. En thuis is de voorraad zo groot dat ze inmiddels zelf een supermarkt kunnen beginnen, wel alleen met houdbare spullen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik heb thuis een hele collectie aan werk-eigendom-spullen. Zit in mijn zakken of tussen mijn agenda of zo als ik thuis kom. Denk aan schrijfspul, gummen, post-its, etc.
Heb thuis een bakje staan waar alles in gaat en eens in twee weken of zo gaat alles weer mee terug. Zou me kapot schamen als ik alles thuis zo houden!
GroenTuintje schreef:
09-08-2025 14:56
Nee hoor, eerder hebberigheid of gemakzucht.

Kleptomanen stelen vaak ook juist geen dingen die gewoon voor het grijpen liggen, maar dat terzijde.
Er komt bij mjj wel meer mee naar huis sinds we 'flexplekken' hebben. Ons ladeblokje moest weg. Kasten zijn ook beperkt en staan dan niet op je eigen werkplek. Uit gemak dus al snel een schrijfblok, pen, post-its in de laptoptas. En die komen er thuis nog wel eens uit. Wel aan mijn bureau, waar ik dus werk. Ik doe geen greep in de pennenbak met als doel ze privé te gebruiken. De spullen blijven ook meestal op mijn werkkamer. Maar ik pak toch wel eens een pen of post it oid thuis. En dan blijken ze op kantoor niet meer in mijn tas te zitten en neem ik weer een nieuwe pen. En ja, dan betrap ik me ook wel eens op de gedachte: zelf schuld met je stomme beleid.
Yinna schreef:
10-08-2025 09:17
Er komt bij mjj wel meer mee naar huis sinds we 'flexplekken' hebben. Ons ladeblokje moest weg. Kasten zijn ook beperkt en staan dan niet op je eigen werkplek. Uit gemak dus al snel een schrijfblok, pen, post-its in de laptoptas. En die komen er thuis nog wel eens uit. Wel aan mijn bureau, waar ik dus werk. Ik doe geen greep in de pennenbak met als doel ze privé te gebruiken. De spullen blijven ook meestal op mijn werkkamer. Maar ik pak toch wel eens een pen of post it oid thuis. En dan blijken ze op kantoor niet meer in mijn tas te zitten en neem ik weer een nieuwe pen. En ja, dan betrap ik me ook wel eens op de gedachte: zelf schuld met je stomme beleid.
Ik heb thuis echt wel balpennen die van mijn werk komen. Inderdaad in een zak of tas omdat ik naar een meeting ging, of hoe pennen zich ook maar door de wereld verspreiden. Maar aangezien dat dus inderdaad meer een organische oorzaak heeft, heb ik op mijn werk dan weer een hele collectie pennen die eigenlijk van dochter waren (lees met eenhoorns en glitter en zo). Ik denk dat als ik de balans op zou maken, ik flink meer waarde aan pennen die kant op gebracht heb dan andersom. De muis, het toetsenbord en de camera aan mijn computer heb ik ook zelf gekocht trouwens, omdat ik geen weken wilde wachten tot zoiets door de officiële systemen heen is.
Net als bovengenoemde theelepels heeft dat dus niks met gierigheid te maken, maar gewoon met praktische zaken. Ik denk eerlijk gezegd dat mijn werkgever flink zou schrikken als hij alles wat wij zelf meenemen maar eigenlijk voor het bedrijf is ineens zelf zou moeten aanschaffen (naast genoemde pennen nog heel wat kantoor spullen, best wat elektronica, ook het servies aan borden/mokken op de afdeling is vrijwel geheel uit eigen voorraad, nemen mensen eigen koffie en thee mee, en nog heel wat kleine dingen die allemaal samen best veel zijn).
Bij mijn vrijwilligerswerk voor dakloze mensen staan ook van die staafjes suiker en melk en die worden nauwelijks meegenomen. Terwijl iedereen zich er iets bij kan voorstellen als die (zeker de suikerstaafjes) zouden worden meegenomen. De wc-rollen blijven ook gewoon hangen. En dan ga je kamperen en ben je te beroerd 1,29 euro uit te geven aan een doos van 50 van die dingen bij AH. :-|
meisje85 schreef:
10-08-2025 10:07
Bij mijn vrijwilligerswerk voor dakloze mensen staan ook van die staafjes suiker en melk en die worden nauwelijks meegenomen. Terwijl iedereen zich er iets bij kan voorstellen als die (zeker de suikerstaafjes) zouden worden meegenomen. De wc-rollen blijven ook gewoon hangen. En dan ga je kamperen en ben je te beroerd 1,29 euro uit te geven aan een doos van 50 van die dingen bij AH. :-|
Ik denk dat het niet altijd ‘te beroerd’ is. Mijn moeder was ook zo’n type die suikerzakjes mee nam uit een restaurant (die op haar schoteltje lagen bij de koffie, niet een handvol uit de voorraad of zo). Want ze gebruikte geen suiker, en dan was een halve kilo kopen en jaren later weer weggooien zo zonde. Niet van het geld, maar van de suiker. Ik denk dat als het restaurant gezegd had dat ze 5 zakjes mee mocht nemen voor een euro of zo, ze dat zo betaald had. Het ging echt om ‘niet verspillen’, overblijfsel uit opgroeien met een moeder die de hongerwinter met kleine kinderen doorgemaakt had.

En 1 collega kwam er laatst pas achter dat je die kleine zakjes dus ook gewoon kunt kopen. Die was juist aan het vertellen dat hij op vakantie zo’n hekel had aan zo’n hele bak suiker, en dat het handig zou zijn als hij via het bedrijf ook gewoon zo’n doos zakjes zou kunnen bestellen (op eigen kosten dus). Zijn gezicht toen wij zeiden dat Albert Heijn dat ook gewoon verkoopt was best grappig :proud: . Gewoon nooit bij hem opgekomen dat dat kon, en er dus ook nooit naar gezocht.

Ik denk echt dat er achter dit soort dingen veel vaker een praktische reden zit dan mensen denken. Naast de groep die gewoon te beroerd is om zelf een pak printerpapier of een doosje thee te kopen natuurlijk, want die is er absoluut ook. En die zijn er vaak nog zo trots op, dat ze het uitgebreid vertellen ook.
Susan schreef:
09-08-2025 19:55
O ja inderdaad, drie volle winkelwagens en dan komt er een boekwerk aan coupons tevoorschijn waardoor het bijna gratis is. En thuis is de voorraad zo groot dat ze inmiddels zelf een supermarkt kunnen beginnen, wel alleen met houdbare spullen.
Maar dat is toch niet stelen of gierigheid? Dat is gewoon zuinigheid.
Merel90 schreef:
10-08-2025 10:42
Maar dat is toch niet stelen of gierigheid? Dat is gewoon zuinigheid.
Nee, gierig is het niet. Vaak wel op het ziekelijke af hoor, mensen die echt honderden pakken pasta hadden die ze niet eens aten, maar ‘het was gratis’. Sommigen gaven het bv aan voedselbanken en zo, dat is natuurlijk alleen maar mooi. Maar mensen die het vooral deden om maar zo vele mogelijk gratis te krijgen, daar zaten echt wel wat schroefjes los. Maar goed, daar werden ze ook op uitgezocht natuurlijk.
suikerzakje van mijn koffie nam ik vroeger ook mee, van vakantie en winkelen, in die tijd dat ze nog leuk waren, met reclame van het cafe. Thuis in een pot en bezoek kon daar een zakje uit nemen, toen de pot vol was, en ik niet wist wat ik er zelf mee zou doen. En dat was wel leuk, gesprekjes over waar ik geweest was en zij toevallig ook.
Nu weet de eigenaar van het cafe waar ik vaker kom dat ik geen suiker/melk hoef, dus die krijg ik niet meer. Scheelt hem n handvol van dat spul per jaar ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
VGM1980 schreef:
Het lijkt mij een tophobby. Al zou ik denk ik alles wat ik niet gebruik gewoon doneren of verkopen voor weinig.

In Nederland heb je ondertussen ook een hele rare cultuur m.b.t. 'koopjes'.
Maar dan koop je meestal wel alleen de 1+1 voor spullen die wel gebruikt.
Of gaat gebruiken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven