Geld & Recht alle pijlers

HOE dan?????????????????

30-08-2012 19:10 180 berichten
Ik ben een alleenstaande moeder en heb vandaag een test en intake gesprek op school gehad.

Alles ging goed, ben toegelaten =)

Totdat het financiele gedeelte kwam ik moet studiefinanciering aanvragen en daarvan de 1e 2 maanden 270 euro lesgeld aflossen en later 133 euro.

Daarnaast moet ik mijn boeken betalen en natuurlijk mijn eigen vaste lasten...

Maar nu vraag ik me af HOE DAN????

Er werd me ook gezegd: als je geen geld hebt voor school wat doe je hier dan...

dus ik vrees dat het allemaal niet doorgaat,

Wilde het gewoon even van me afschrijven
Alle reacties Link kopieren
Studiefinanciering, eenoudertoeslag (¤ 445,93 per maand), zorgtoeslag, huurtoeslag, kinderbijslag, alleenstaande ouder-korting, bijbaantje.
Tja. Studeren is duur. Gemiddeld 2500 euro per jaar. Minimaal.

Stufi, lenen, werken en dan kom je er wel.
En als je uit 1990 bent zijn er zat baantjes. Detailhandel, telecommunicatie, uitzendwerk, horeca, noem maar op.

Er zijn genoeg banen.
dat ik studiefinanciering krijg weet ik!!

Ik krijg in totaal met lening erbij ong 950

daar boven op krijg ik inderdaad toeslagen.

Maar het probleem is dat het niet genoeg is om mijn vaste lasten, mijn opleiding en boeken met zulke hoge termijnen af te betalen.

Ik heb het er met sociale dienst ook al over gehad maar die weten ook niet hoe alles precies in elkaar zit (ga haar morgen ochtend meteen bellen)
Dan doe je iets verkeerd als je van 950+toeslagen niet kunt rondkomen.

Hoe doe je dat nu dan?
Kun je niet met school een andere betalingsregeling afspreken?

En de Sociale Dienst kent ook vast wel wegen.
Hoeveel toeslagen krijg je daar nog bovenop dan? Die eenoudertoeslag van 400 euro, komt die er ook nog bovenop? Kun je niet eerst een jaar gaan werken en sparen en dan studeren? Of in deeltijd studeren, dan kun je er 3 dagen bji werken.
quote:Ruza schreef op 30 augustus 2012 @ 19:36:

En als je uit 1990 bent zijn er zat baantjes. Detailhandel, telecommunicatie, uitzendwerk, horeca, noem maar op.

Er zijn genoeg banen.

Helaas toch niet heb nu een vakantiebaantje die binnenkort afloopt.

Heb me echt rot gesoliciteerd en heb dit mijn diploma detailhandel behaald.(en toch nergens aangenomen)

Ik heb een job coach gehad.

Ik doe echt genoeg me best heb dit jaar ook geen zomervakantie gehad omdat ik na mijn opleidng een vakantiebaan kreeg meer zat er helaas niet in
quote:gewoonsuz schreef op 30 augustus 2012 @ 19:18:

Dat wat Kier_V zegt.

Plus: wat is er mis met werken totdat je genoeg gespaard hebt om en een opleiding te volgen en je vaste lasten te betalen? Of werken naast je opleiding zoals eerder aangegeven.

Alleenstaande moeder zijn is geen automatisch recht om alles voor je te laten betalen. Het kwam niet eens in me op om naar school te gaan toen ik alleenstaande moeder werd. Werken moest ik, want er moest brood (en luiers en huur en kleding) betaald worden. Een opleiding volgen? Vage toekomstdroom. Wie weet ooit.

Gewoonsuz,

ik heb respect voor jouw inzet.

Toch vind ik raar dat je een opleiding van je spaargeld zou moeten betalen.

Dan moet je nl. voldoende sparen om 5 jaar van te kunnen leven (plus 3-duizend euro lesgeld per jaar, als je een dure opleiding hebt).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Kan me bijna niet voorstellen dat je voor ongeschoold werk meer gaat krijgen dan bij stufi+werk+toeslagen.
Helaas heb ik geen spaargeld heb de afgelopen jaren heel hard schulden afgelost 350 per maand alleen aan schulden van mijn uitkering.

daar ben ik bijna klaar mee heb nu nog 1 regeling lopen van 100 euro per maand.

Ik heb de afgelopen jaren behoorlijk krap gezeten.

dit was eigenlijk mijn moment om te beginnen met sparen voor de toekomst en de onverwachte tegenslagen
Als je met de stufi, stufi lening en alle toeslagen en kortingen nog steeds niet genoeg hebt, dan moet je kijken of je ergens op kan bezuinigen en een lening aangaan bij DUO om je lesgeld te betalen.

Zie het als een investering in de toekomst. Ik hoop dan wel dat je een opleiding gaat doen waarmee de kans op een baan hoog is.
TO, vraag eens naar de mogelijkheden voor kwijtschelding van boekengeld bij de afdelingsleider van jouw opleiding. Bij mijn werkgever (MBO-opleiding) is er 'een potje' voor mensen met een laag inkomen.

Heel goed dat je door gaat leren, succes!
Kan je bijvoorbeeld goedkoper gaan wonen? Misschien verhuizen vanuit de (rand)stad naar een dorp of kleinere stad waar de huren wat reddelijker zijn? Ik neem aan dat je de ckkomende vier jaar ook een OV hebt, dus die kosten bespaar je dan...
Letterlijk uit de folder van DUO:

Verzorg je een kind?

Verzorg je een kind jonger dan 18 jaar en heb je geen partner, dan heb je mogelijk

recht op de eenoudertoeslag. Heb je een partner en verzorgen jullie samen een kind

jonger dan 12 jaar, dan kun je recht hebben op de partnertoeslag. Om te zien of je

voldoet aan de voorwaarden voor een van beide toeslagen kun je de toelichting op

www.duo.nl lezen. Daar vind je ook het formulier Eenoudertoeslag

of partnertoeslag.

In 2012 bedraagt de eenoudertoeslag ¤ 445,93 en de partnertoeslag ¤ 557,27 per

maand. Wijzigt er tijdens je opleiding iets in je situatie? Vergeet dan niet deze

wijziging zo snel mogelijk aan ons door te geven.

Dit is bovenop de 950,- die je zelf al gevonden had. Totaal gewoon hetzelfde of zelfs meer als je bijstandsnorm dus.

Ik kan je aanraden te leren googlen en wat zelfredzamer te worden! Je kan niet voor alles maar naar de sociale dienst hollen! Je hebt nota bene een kind. Eerst inschrijven op school en dan pas na gaan denken over geld is gewoon stom. Bij deze de link, voortaan zelf beter zoeken: http://duo.nl/Images/8395_tcm7-13520.pdf
Goed dat je dit doet. En goed dat je weet waar je om hulp kunt vragen als je er zelf niet meer uitkomt. Het is geen schande om iets niet te weten, ook al lijkt dat wel zo uit een paar bovenstaande reacties.
Maar waarom kom je nu pas met die vraag Hoe dan??

Ik heb geen tips, maar heb je niet overlegd met sociale dienst?
quote:kimmetjee1990 schreef op 30 augustus 2012 @ 19:47:

Helaas heb ik geen spaargeld heb de afgelopen jaren heel hard schulden afgelost 350 per maand alleen aan schulden van mijn uitkering.

daar ben ik bijna klaar mee heb nu nog 1 regeling lopen van 100 euro per maand.

Ik heb de afgelopen jaren behoorlijk krap gezeten.

dit was eigenlijk mijn moment om te beginnen met sparen voor de toekomst en de onverwachte tegenslagen Terwijl je naar gaat studeren?? In wat voor wereld leef jij? Studeren=investeren=krap zitten. Dat geldt voor iedereen. Als je wil sparen voor de toekomst moet je gaan werken.
hoe dan? Hoe denk je dat anderen dat doen? Studifinanciering en daarnaast werken. Schoonmaken, post sorteren, callcentra, fabriekwerk, dat soort dingen
quote:bloemetje77 schreef op 30 augustus 2012 @ 19:54:

Letterlijk uit de folder van DUO:

Ik kan je aanraden te leren googlen en wat zelfredzamer te worden! Je kan niet voor alles maar naar de sociale dienst hollen! Je hebt nota bene een kind. Eerst inschrijven op school en dan pas na gaan denken over geld is gewoon stom. Bij deze de link, voortaan zelf beter zoeken: http://duo.nl/Images/8395_tcm7-13520.pdfjammer dat je begint te katten, maar je moet wel richting sociale dienst voor overleg en goedkeuring van de studie.
quote:Nicknamevergeten schreef op 30 augustus 2012 @ 19:56:

Goed dat je dit doet. En goed dat je weet waar je om hulp kunt vragen als je er zelf niet meer uitkomt. Het is geen schande om iets niet te weten, ook al lijkt dat wel zo uit een paar bovenstaande reacties.

Als 22 jarige met een kind mag je verwachten dat iemand even kan googlen hoe ze zichzelf en haar kind in leven gaat houden voordat ze zich inschrijft op school.

Het getuigt allemaal niet van erg veel vooruit denken... Maar goed, ze is jong, hopelijk gaat het vanaf nu beter, haalt ze een diploma en krijgt ze straks een leuke baan.
quote:redband schreef op 30 augustus 2012 @ 19:58:

[...]

jammer dat je begint te katten, maar je moet wel richting sociale dienst voor overleg en goedkeuring van de studie.Eeeehhhhh nee....... zodra jij stufie ontvangt zeg je uiteraard je uitkering op. dan heb je niets meer met de sociale dienst te maken. Je kan nooit stufie en bijstand naast elkaar ontvangen,. Goedkeuring van de sociale dienst heb je alleen nodig als je met behoud van uitkering gaat studeren.
Zij moeten wel de goedkeuring verlenen!!! Ik heb het ook niet over iets verzwijgen of dubbel vangen,
De meeste scholen hebben een eigen bibiliotheek waar je gratis of tegen zeer geringe kosten boeken kunt lenen. Zo kun je hier erg veel geld op besparen.
quote:nettel schreef op 30 augustus 2012 @ 19:53:

Kan je bijvoorbeeld goedkoper gaan wonen? Misschien verhuizen vanuit de (rand)stad naar een dorp of kleinere stad waar de huren wat reddelijker zijn? Ik neem aan dat je de ckkomende vier jaar ook een OV hebt, dus die kosten bespaar je dan...

Ik woon in een oud klein huisje dus aan die kosten zal het niet liggen.

het grooste probleem is de 1e maanden ongeveer dan een inkomen in totaal van bijna 1300 euro

en met het betalen van schoolgeld een uitgaven heb van 1000 euro.

dat is dan nog wel te doen maar mijn OV is nog niet rond dus moet 10 euro voor de trein betalen om naar school te gaan en mijn boeken nog kopen.

en dat heb ik net ook aangegeven op school en toen zei zij als je geen geld hebt wat doe je hier dan.

Ik ga morgen verder bellen om alles uit te zoeken of ik niet een lening ofzo kan krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven