Geld & Recht alle pijlers

Kosten verdeling relatie

22-01-2021 21:16 406 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik lopen hier tegen aan, wij zijn nu een maand of vijf samen. Vriend woont in zijn eerste koopwoning en ik woon thuis.

Ik heb een baan van 40 uur per week en houd daar maandelijk 2400 euro netto aan over, vriend werkt rond de 70 uur per week en verdiend netto 3100 euro.

Doordat ik diabetes patiënt ben heb ik mijn rust en regelmaat nodig, hierdoor ben ik meestal 1 of 2 dagen door de week bij vriend en een dag in het weekend. Doordat vriend veel werkt kook ik vaak, koop ik de boodschappen en doe wel mijn best om iets gezonds neer te zetten en hem fruit mee te geven. Vriend heeft aanleg om dik te worden en drinkt het liefst alleen maar cola en eet vaak aan de weg. Daarnaast doe ik een groot deel van het huishouden, en werk ik zijn wasjes weg. Aan deze boodschappen ben ik ongeveer 25 euro in de week kwijt.

Thuis betaal ik een kleine onkosten vergoeding van een symbolisch gebaar van 150 euro per maand. En betaal ik mijn eigen auto en de kosten die daarbij horen.

Alles bijelkaar opgeteld ben ik ongeveer 550 in de maand kwijt, reserveer ik 100 euro voor mijn dure hobby's en af en toe nieuwe kleren/schoenen oid. De rest gaat naar mijn spaarrekening.

Vriend wil nu dat ik meebetaal aan zijn hypotheek en vaste lasten. Hier kan ik mij niet helemaal in vinden en heb het bespreekbaar gemaakt. Vriend wil graag dat ik 690 euro per maand ga betalen, dit dekt 1/3 hypotheek en de helft gas water licht. De boodschappen wil hij dan splitsen, dit komt er bovenop.

Ik vind dit veel, ik snap dat er kosten aan verbonden zijn als ik daar 2 of 3x in de week douche, blijf slapen en kook van zelf betaalde boodschappen. Zelf zat ik dan ook te denken om de boodschappen zo te laten, en maandelijks 100 euro over te maken voor het g/w/l verhaal.

Wij komen hier niet uit, tot ruzie aan toe. Ik wil best investeren in deze relatie en als dat een bijdrage is in het huishouden is dat ook goed. Maar ik wil wel door blijven sparen zoals ik dat nu doe zodat ik over een periode financieel onafhankelijk ben en mocht het zijn dat deze relatie niet goed komt dat ik op eigen benen kan staan.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Denk ik echt onrealistisch of is hij dat?
Minto schreef:
22-01-2021 21:25
Ik vind dat je hem aan het bemoederen bent. Je probeert hem gezond te laten eten. Hallo, het is een volwassene. Hij kiest er zelf voor om cola (8 suikerklontjes per blikje) te drinken. Dan helpt jouw meeneemfruit hem ook niet.

Daar gaat dit topic niet over.
Natuurlijk ga je niet betalen. Nog maar net een relatie en je nu al als melkkoe willen gebruiken. Het zou mijn vriend niet zijn.

Heb je hem al de rekening getoond van de chef, de schoonmaakster, de verzorgster? Volgens mij ben je dan quitte.

Gewoon een leukere man vinden.
Alle reacties Link kopieren
Leuk voor hem...jij zou moeten meebetalen voor zijn hypotheek ? Stel dat de relatie niet blijft duren, wat ik je natuurlijk niet toewens, dan heb jij in iets geïnvesteerd waar je niets aan overhoudt.

Ik zou er toch nog eens goed over nadenken. En inderdaad beter meteen goede afspraken maken. Wat jij allemaal doet is ook niet niks.
Zolang je niet samenwoont ga je niet elkaars woonlasten dragen. Wat je eigen inkomsten of uitgaven zijn staat daar helemaal los van en heeft daar niks mee te maken. Al hark jij maandelijks 10.000 euro binnen dan nog zegt dat niks over zijn eigen woonlasten waar hij zelf voor gekozen heeft.

Daarnaast kan je afspraken maken over gezamenlijke verbruikskosten (boodschappen e.d.). Maar zelfs bijdragen aan g/l/w vind ik dan al ver gaan. Verwarmt hij het huis meer voor twee dan voor één persoon? Doet hij voor jou een extra lampje aan als jij er bent?

In elk geval vind ik het heel tekenend voor hoe hij in relaties staat en over geld denkt (en het recht wat hij denkt te hebben op jouw geld).
Broodbakmachine schreef:
22-01-2021 21:22
Maar hoeveel hypotheek heeft hij dan wel niet? Klinkt alsof t water aan zijn lippen staat...
En dit. 690 euro is 1/3 zegt hij. Maar wat voor kasteel woont hij dan? Want weinig mensen die netto zo'n hypotheek hebben hoor. Mag jij mooi 1/3 van het bruto hypotheekbedrag lappen en hij vangt nog hypotheekrenteaftrek. Koekoek...
Alle reacties Link kopieren
En mijn liefje van t maanden mag hirr gewoon eten en slapen. En huishouden al helemaal niet, lief als hij/zij wil helpen. Keer boodschappen betalen is prima.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik vind je vriend een rare inhalige gier.

Zou hem zelf hard uitlachen en vertrekken. Doeii
Alle reacties Link kopieren
Wegwezen.
Alle reacties Link kopieren
Ow en bij mij is 1/3 van mijn bruto! Hypotheek + 1/3 van mijn gwl zo'n 250 euro
700 is de helft van mijn totale vaste lasten inc kinderopvang.

Ben benieuwd wat voor kast van een huis hij heeft.

Hoe oud is hij TO?
apatura wijzigde dit bericht op 22-01-2021 21:47
32.11% gewijzigd
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Halleluja schreef:
22-01-2021 21:26
Als hij wil dat je 1/3 van de hypotheek betaalt, mag hij je ook wel voor 1/3 mede-eigenaar maken. Wel betalen aan de hypotheek maar niks opbouwen is oneerlijk.

De helft van de boodschappen en maximaal de helft van G/W/L zou ik realistisch en eerlijk vinden.
Dit en ondertussen heeft hij nog een gratis huishoudster ook.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Voorlopig ben jij per uur beter betaald dan hij, dus ook duurder om het huishouden te doen. Wat dat betreft moet hij gewoon ook 40 uur gaan werken en dan 30 uur aan het huishouden gaan besteden. Praten we daarna nog wel eens over een gelijke kostenverdeling.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
22-01-2021 21:30
Zolang je niet samenwoont ga je niet elkaars woonlasten dragen. Wat je eigen inkomsten of uitgaven zijn staat daar helemaal los van en heeft daar niks mee te maken. Al hark jij maandelijks 10.000 euro binnen dan nog zegt dat niks over zijn eigen woonlasten waar hij zelf voor gekozen heeft.

Daarnaast kan je afspraken maken over gezamenlijke verbruikskosten (boodschappen e.d.). Maar zelfs bijdragen aan g/l/w vind ik dan al ver gaan. Verwarmt hij het huis meer voor twee dan voor één persoon? Doet hij voor jou een extra lampje aan als jij er bent?

In elk geval vind ik het heel tekenend voor hoe hij in relaties staat en over geld denkt (en het recht wat hij denkt te hebben op jouw geld).
Ik moet eerlijk zijn: als ik een relatie zou hebben met iemand die de halve week aanwezig is, zou ik het ook netjes vinden als die bijdroeg in bepaalde kosten. Want in feite woont die persoon dan gewoon de halve week bij jou. Ik zou niet direct vinden dat dan ook een deel van de huur zou moeten worden bijgedragen, maar allicht dat zo iemand ook eens een was draait, de verwarming wat hoger zet, een paar keer onder de douche gaat per dag, enz. En ook al zijn dat geen megakosten, het kost wel iéts, maar daar zou ik dan nog niet eens zo van wakker liggen. Meer om die ander te leren dat ergens wonen (buiten het huis van je ouders) gewoon niet gratis is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Om het even voor te rekenen: het is niet netjes om mee te betalen aan de aflossing, maximaal de helft van de rente + overige kosten + wat licht onderhoud / inrichting e.d. Ik geloof er niets van dat dat zoveel geld per maand is.

Partner verdient ongeveer hetzelfde netto en die kon een maximale hypotheek krijgen met een BRUTO aflossing van ongeveer 1000 euro per maand. De andere lasten zijn echt niet zo hoog. Onacceptabel. Die vent is gek. Of jij als je akkoord gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ow wow echt bizar dit!

Kijk jij kiest er zelf voor om fruit voor hem te kopen dus dat stuk vind ik niet relevant. 25 euro per week voor eten/drinken per week in 3 dagen vind ik wel aan de lage kant maar goed misschien ga je winkels af voor de aanbiedingen.
Nou ja ik snap best dat als jij structureel daar 3 dagen per week ben dat je dan iets meebetaald maar 1/3 van alles en dan is het blijkbaar nog een stikdure woning ook nee joh ben jij gek. En dat na 5! maanden daten en nu al ruzie over geld.
Totaal onaantrekkelijk dit.
Weet je ik zou echt heroverwegen of dit wel een relatie is waar je mee door wil gaan. Jullie visies op (samen)leven verschillen gewoon te veel en naarmate jullie verder gaan zul je hier steeds meer tegenaan gaan lopen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Hahaha, echt? Bij mij zou het direct exvriend zijn
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit hardop aan de man voorgelezen, vol ongeloof..

Meid zoek gewoon een leuke vriend!

Hij zou jou moeten betalen voor het doen van zijn huishouden, boodschappen en potje koken.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
22-01-2021 21:34
Ow en bij mij is 1/3 van mijn gwl zo'n 250 euro
Dat kan ik me niet voorstellen. Of bedoel je per jaar? Bij mij is gwl inderdaad ongeveer 750 per jaar.
henniehen wijzigde dit bericht op 22-01-2021 21:42
2.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Dit slaat nergens op, zelfs als je wel samen zou wonen. Jij bent geen eigenaar dus je betaalt niet mee aan hypotheek. Gemeentelijke lasten zijn berekend op 1 persoon dus omdat je niet samenwoont zijn dat zijn kosten.
Als hij voor 1/3e 690 euro kwijt is dan zouden zijn vaste lasten zo’n 2100 euro zijn. Dan heeft hij een veel te duur huis gekocht en besteedt hij n te groot deel van zijn loon aan wonen. Jij hoeft zijn te dure huis niet te compenseren.

Daar tegenover betaal jij het eten als jij er bent, dat compenseert zeer ruim de xtra energie. Waarom doe jij het hele huishouden? Zijn keur dat hij zoveel werkt. Als jij er 2,5 dag per week bent zou 1/3e van het huisholuden meer dan genoeg zijn (en koken hoort daarbij. Laat hem lekker zijn eigen was doen, je bent zijn moeder niet. Met alles wat jij doet en koopt zou hij jou moeten betalen. En doe ook niet meer zijn hele huishouding. Zeker niet voor die 2.5 dagen.

Nu even als je wel samen zou wonen. Hij betaalt hypotheek, woz en opstalverzekering. De rente min de belastingaftrek, g/w/l, inboedelverzekering, tv, internet, klein onderhoud kan je delen naar rato (percentage van je inkomen. Ook dan kom jij echt niet op 690 euro. Misschien op max 400 euro ofzo. Als je op jezelf zou wonen zou je zonder huur al snel op 300 euro komen, dan betaal je iets van 100 euro om in een heerlijk huis te wonen en kan je de rest sparen voor als je samen een huis zou kopen of voor als jij uit elkaar zou gaan.

Jullie zijn pas 5 maanden bij elkaar, dat maakt het nog idioter. Met dit soort bedragen betaal jij heel hard mee aan zijn aflossing. Nooit meebetalen aan aflossing van een huis wat niet van jou is.

Laat hem dit topic maar eens lezen, dan ziet hij ook wat alle anderen ervan denken.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-01-2021 21:38
Ik moet eerlijk zijn: als ik een relatie zou hebben met iemand die de halve week aanwezig is, zou ik het ook netjes vinden als die bijdroeg in bepaalde kosten. Want in feite woont die persoon dan gewoon de halve week bij jou. Ik zou niet direct vinden dat dan ook een deel van de huur zou moeten worden bijgedragen, maar allicht dat zo iemand ook eens een was draait, de verwarming wat hoger zet, een paar keer onder de douche gaat per dag, enz. En ook al zijn dat geen megakosten, het kost wel iéts, maar daar zou ik dan nog niet eens zo van wakker liggen. Meer om die ander te leren dat ergens wonen (buiten het huis van je ouders) gewoon niet gratis is.
Gezien hoeveel huishouden ze doet denk ik dat de onkosten daarvan lager zijn dan een schoonmaker inhuren.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
En dit is een leuke vent omdat? En waarom kan je zelf niet bedenken dat er niks van klopt.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 22-01-2021 21:43
48.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
22-01-2021 21:21
Eerlijk....
Dit zou voor mij einde relatie betekenen.
Zijn leefstijl en denkwijze matcht niet met de jouwe.
Eens. Het is een absurd hoog bedrag en je woont er niet eens en doet ook nog eens zijn halve huishouden.
pejeka schreef:
22-01-2021 21:38
Ik moet eerlijk zijn: als ik een relatie zou hebben met iemand die de halve week aanwezig is, zou ik het ook netjes vinden als die bijdroeg in bepaalde kosten. Want in feite woont die persoon dan gewoon de halve week bij jou. Ik zou niet direct vinden dat dan ook een deel van de huur zou moeten worden bijgedragen, maar allicht dat zo iemand ook eens een was draait, de verwarming wat hoger zet, een paar keer onder de douche gaat per dag, enz. En ook al zijn dat geen megakosten, het kost wel iéts, maar daar zou ik dan nog niet eens zo van wakker liggen. Meer om die ander te leren dat ergens wonen (buiten het huis van je ouders) gewoon niet gratis is.
Tuurlijk joh.
Alle reacties Link kopieren
Wow. Eens met iedereen, dit gaat echt nergens over. Je gaat toch niet hypotheek betalen voor een huis dat niet van jou is en waar je niet eens in woont? En dan nog zo absurd veel? Betaalt hij echt zo veel hypotheek met zijn salaris? Weet je wel zeker of dat klopt? Jullie zijn pas vijf maanden samen!
En dan nog hevige ruzie erover ook? Die is gek...
Ik denk zelfs dat dit voor mij einde oefening zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Jullie wonen niet samen en het huis staat niet op jouw naam. Je hebt met zijn woonlasten dus feitelijk niks te maken.
Dus als je daar regelmatig bent, prima als jij bijdraagt door boodschappen te betalen of bij te dragen aan een deel g/w/l, maar meer dan dat zou ik echt niet doen.

Het klinkt alsof hij
- liever heeft dat jij zijn verantwoordelijkheden overneemt, dan daar zelf voor te blijven zorgen en kijkt of hij ermee weg komt, óf
- in financiele problemen zit en jou verkapt om hulp vraagt, óf
- hier vroeger thuis een heeel raar voorbeeld in gehad heeft.

Ok denk dat het handig is welk van die dingen (misschien is er nog een vierde optie mogelijk? Bijv dat jullie in zijn beleving wél samenwonen, of hij dat op zeer korte termijn hoopt?) hierachter zit, en daarna te kijken of het inderdaad wel iemand is met wie jij verder wilt, en als dat het geval is heel snel hele duidelijke afspraken gaat maken over hoe jullie de kosten billijk kunnen verdelen.
Heb lief, houd moed. Komt goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven