Geld & Recht alle pijlers

krap bij kas

28-08-2010 15:04 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie zit er nog meer, net als ons, krap bij kas en moet elk eurodubbeltje omdraaien? En hoe doen jullie dat op een positieve manier? Soms baal ik er even enorm van, zoals vandaag bijvoorbeeld...
Probleem is zo te lezen ook niet dat TO zich niet kan redden in een normale situatie, maar dat er nu zoveel tegenvallers zijn geweest dat het niet goed lukt om uit het rood te komen.

Lijkt me toch dat besparen op roken en boodschappen een goed plan is, dat geld pak je direct.
Hallo?!
Ik geloof dat ik een beetje onduidelijk ben, even opnieuw alles lezen hoor. Geloof me, mijn man doet of koopt verder nooit iets extra's voor zichzelf.

Ik ben overigens echt geen aanstellerige dramaqueen, die gewoon het geld over de balk gooit. Ik ga even nakijken of ik alles heb meegenomen, heb opgeschreven, want het is echt niet zomaar dat ik dit topic schrijf.
quote:rider schreef op 28 augustus 2010 @ 21:53:

[...]

JIJ komt met het argument "anderen hebben het zwaarder en dus is de topic titel zwaar overdreven". Als je zo graag een onzinargument gebruikt, moet je niet zeuren als je daar op gewezen wordt. TO zit krap bij kas en heeft het daar moeilijk mee. Lijkt me genoeg.

lees jij eigenlijk alleen wat je wilt lezen? dat blijkt nu ook hier.

dit is een forum waarop iedereen reactie op een to kan geven en of jij dat een onzinargument vindt is jouw probleem.
quote:lila01 schreef op 28 augustus 2010 @ 21:58:

Ik geloof dat ik een beetje onduidelijk ben, even opnieuw alles lezen hoor. Geloof me, mijn man doet of koopt verder nooit iets extra's voor zichzelf.

Ik ben overigens echt geen aanstellerige dramaqueen, die gewoon het geld over de balk gooit. Ik ga even nakijken of ik alles heb meegenomen, heb opgeschreven, want het is echt niet zomaar dat ik dit topic schrijf.

noem roken maar niets extra's voor zichzelf!

en verduidelijk jullie werkzaamheden eens: werkt een van jullie parttime dat je maar zo weinig gezamenlijk inkomen hebt? en valt er voor hem maar ook voor jou niets bij te beunen als poets, klusser of anderzijds?
rider, ooit zelf in een benarde financiële situatie gezeten? ik wel, dus weet dondersgoed waar ik het over heb.
quote:_Doortje_ schreef op 28 augustus 2010 @ 21:46:

Nou ja, ik vraag me dus ook even af waar de rest dan aan opgaat dat het alsnog zo krap is. Dure boodschappen, dat hebben we al vastgesteld. Dat is toch al 240 euro per maand.

Maar dan heb je nog 260 euro per maand over, vrij te besteden. Dat vind ik lang niet gek.Ik vind dat niet bijzonder veel voor 2 personen. Een volle tank kost zo al ¤60,-, iedere maand heb je wel iets extra's voor de auto nodig, een extra rekening die binnenkomt (tandarts, gemeentelijke belastingen), je zult wel eens naar de kapper moeten, schoenen die gemaakt moeten worden. Dan zit je tegenwoordig zo aan de 260,-. voor 2 personen.
quote:_Doortje_ schreef op 28 augustus 2010 @ 21:56:

Probleem is zo te lezen ook niet dat TO zich niet kan redden in een normale situatie, maar dat er nu zoveel tegenvallers zijn geweest dat het niet goed lukt om uit het rood te komen.

Lijkt me toch dat besparen op roken en boodschappen een goed plan is, dat geld pak je direct.We hadden een buffertje en toen kwam vlak voor de verhuizing het autoprobleem en kat moest naar dierenarts, gelukkig een buffer.... maar de huurwoning kwam net op dat moment beschikbaar. Dubbele maand huur dus, dubbele energiekosten, verhuiswagen, iets op de vloer, alles zo goedkoop mogelijk gedaan en zoveel mogelijk zelf. Nu is het wachten op de borg van de oude woning die we terug krijgen en de eindafrekening van het energiebedrijf (krijgen we ook nog iets terug).
quote:elninjoo schreef op 28 augustus 2010 @ 22:00:

[...]

noem roken maar niets extra's voor zichzelf!

en verduidelijk jullie werkzaamheden eens: werkt een van jullie parttime dat je maar zo weinig gezamenlijk inkomen hebt? en valt er voor hem maar ook voor jou niets bij te beunen als poets, klusser of anderzijds?Ik bedoelde daarnaast niks extra's.
Zonder teveel in details te treden, nee, bijbeunen is geen optie en ik zit momenteel 100% in de wao, dus ook niet mogelijk.
Bij die 70 euro per week voor boodschappen zitten ook drogisterijspullen enzo.
quote:lila01 schreef op 28 augustus 2010 @ 22:07:

Zonder teveel in details te treden, nee, bijbeunen is geen optie en ik zit momenteel 100% in de wao, dus ook niet mogelijk.

da's dan wel vervelend voor je man dat ie niet alleen z'n ex moet onderhouden van zijn inkomen maar jou ook

maar hij kan zelf ook niet bijbeunen om in elk geval z'n schuld af te lossen? en hoelang moet ie die alimentatie nog betalen? is z'n ex een klaploper die geen baan zoekt en zich lekker laat onderhouden, of denk je dat ze probeert zsm onafhankelijk van haar ex te worden?
Ik heb ook wat hogere medische kosten (bepaalde zaken worden maar gedeeltelijk vergoed door de verzekering), had ik nog niet meegeteld.

Tot voor kort zo'n 60 euro per maand, plus natuurlijk nog mijn eigen risico van 165 euro wat ik kwijt ben per jaar.
quote:elninjoo schreef op 28 augustus 2010 @ 22:11:

[...]

is z'n ex een klaploper die geen baan zoekt en zich lekker laat onderhouden, of denk je dat ze probeert zsm onafhankelijk van haar ex te worden?dat eerste helaas, sorry maar het is echt zo.
Nog 3 jaar, maar we zijn ermee bezig..
Het levert niet de meest forse besparing op en je zit hoogstwaarschijnlijk nog wel even aan dat abonnement vast, dus op korte termijn zal het wel niet zo veel opleveren. Maar op yogatv.nl vind je ook heel veel oefeningen (ook met filmpjes enzo).
quote:elninjoo schreef op 28 augustus 2010 @ 22:11:

[...]

da's dan wel vervelend voor je man dat ie niet alleen z'n ex moet onderhouden van zijn inkomen maar jou ook

maar hij kan zelf ook niet bijbeunen om in elk geval z'n schuld af te lossen? en hoelang moet ie die alimentatie nog betalen? is z'n ex een klaploper die geen baan zoekt en zich lekker laat onderhouden, of denk je dat ze probeert zsm onafhankelijk van haar ex te worden?

Het kan natuurlijk zomaar zo zijn dat ze tijdens het uit elkaar gaan hebben afgesproken dat er PA wordt betaald, omdat ze het beiden belangrijk vinden dat er iemand bij de kinderen is.

Is het anders een optie om de PA te laten herzien?

Als er 400 euro PA is, wat is dan de KA?

Ik neem aan dat er kinderen zijn, anders kan ex inderdaad gewoon gaan werken
quote:pearle schreef op 28 augustus 2010 @ 22:30:

[...]

Het kan natuurlijk zomaar zo zijn dat ze tijdens het uit elkaar gaan hebben afgesproken dat er PA wordt betaald, omdat ze het beiden belangrijk vinden dat er iemand bij de kinderen is.

Is het anders een optie om de PA te laten herzien?

Als er 400 euro PA is, wat is dan de KA?

Ik neem aan dat er kinderen zijn, anders kan ex inderdaad gewoon gaan werken

er zijn geen kinderen, anders had ie daar ook voor moeten dokken en dat is niet 't geval

belachelijk eigenlijk dat er alimentatie betaald moet worden voor 'n partner, als die niet duidelijk haar carriere heeft moeten opofferen omdat haar man expat is bijv.
Zeker belachelijk dat je dan je eigen inkomen niet hoeft te verzorgen....

Aan de andere kant 400 PA is behoorlijk, dan moet hij toch ook een behoorlijk inkomen hebben gehad.
Ik vind PA echt van de zotte, KA oke, dat lijkt mij logisch. Maar waarom zou jouw partner geld van je moeten krijgen als jullie uit elkaar gaan?

Enfin, het is geen echte oplossing deze opmerking,. maar ik vind PA zo een absurd iets.
En de auto de deur uit doen? Of hebben jullie hem nodig voor jullie werk?
quote:pearle schreef op 28 augustus 2010 @ 22:45:

Zeker belachelijk dat je dan je eigen inkomen niet hoeft te verzorgen....

Aan de andere kant 400 PA is behoorlijk, dan moet hij toch ook een behoorlijk inkomen hebben gehad.

Als het inderdaad gehad is en niet meer heeft, dan is misschien herziening van dat bedrag mogelijk?

En TO, krijg je eigenlijk zorgtoeslag? Als je gezamenlijke jaarinkomen onder de 50.000 euro is (en dat is het zo te zien), heb je daar recht op (stomme regeling overigens, voor een alleenstaande is dat 33.000 euro, terwijl je in je eentje veel hogere kosten draagt, maar goed, daar kun jij niks aan doen).
Voor telefoon, internet en tv komen jullie op 66 euro trouwens. Volgens mij kan dat ook goedkoper.
En jullie bedrag voor "overige verzekeringen" vind ik ook best hoog. Ik weet natuurlijk niet wat daaronder valt, maar weet je zeker dat dat niet minder kan?
TO, lijkt me dat de PA en de aflossing van de schuld jullie momenteel nekt. Afgaande op eigen ervaring neem ik aan dat met 400 euro aflossing er niet heel veel echt afgelost wordt maar er meer in de rentevergoeding gaat zitten?

Is er familie (bijvoorbeeld ouders) die jullie zouden kunnen helpen tegen een lagere rentevergoeding? Aangezien meer inkomen genereren niet echt een optie lijkt (jij WAO) zul je het toch in de besparingskant moeten zoeken.

Heel erg lullig dat het in Nederland nog is toegestaan dat een ex zonder kinderen achterover kan leunen en haar hand mag ophouden. Als ze gezond is en kan werken, zou ze feitelijk gewoon moeten gaan werken.
quote:rider schreef op 28 augustus 2010 @ 21:38:

[...]

ik zou daar persoonlijk geen smiley achter zetten. Als je zo krap zit is het imho van de zotte om geld uit te geven aan een verslaving. Of je een dure kat moet handhaven als je zo krap zit weet ik ook niet. Mijn keuze zou het niet zijn.

Ik vind een scheiding tussen "vaste lasten" en "variabele lasten" altijd wat kunstmatig eerlijk gezegd. Ik zou mijn kosten veel liever indelen naar een paar soorten, pakweg:

1. Noodzakelijk om te leven

2. Noodzakelijk om inkomen te verwerven

3. Noodzakelijk om inkomen te vergroten

4. Heel fijn, maar niet noodzakelijk

5. He, geef ik dáár geld aan uit?

als je inkomen alleen de eerste twee kostengroepen dekt, ben je ernstig in de problemen. Als je inkomen ook de derde groep dekt, dan is er perspectief. Bezuinigen doe je door alles uit groep 5, en daarna uit groep 4 te schrappen totdat je inkomen hoger is dan je kosten. Is het pijnlijk als je dan moet stoppen met roken, je kat de deur uit moet doen, etc.? Ongetwijfeld. Maar dat is geen reden het na te laten.

Welke mogelijkheden hebben jullie om je inkomen te vergroten?

Vind een verslaving iets waar je vanaf kan,als je maar wilt.Kat heeft er niet om gevraagd,en kan er niets aandoen1Zou zeker niet de kat wegdoen om 40 euro per maand te besparen!Maar als vriendlief zou stoppen met roken,heb je de kat haar medicijnen/voer alweer verdient,en houdt je nog 10 euro over,zijn er toch weer 120 per jaar.

Mijn tip> ook kleine bedragen kan je op bezuinigen,door alles x12 te doen....dan is het wél een flink bedrag in je boekhouding.Dus bijv dat roken =50 x12=600 en je abonnenment2,80x12=33,60

Zo zie je ineens posten waar je wél op kan besparen....

Zo deed ik het toen ik van 60euro per week rond moest komen met 2 kids,3 katten en 2 honden(die ik nooit daarvoor weg had gedaan,dan maar 2keer in de week pannekoeken eten van de aldi met een pak yoghurt als toetje)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven