Lid worden van een vakbond?
zondag 12 december 2010 om 17:59
Zijn er hier mensen die lid zijn van een vakbond?
Ik zit te twijfelen om het te doen. Ik werk in een sector waar het nu niet heel goed gaat (zakelijke dienstverlening) en het is de vraag of het bedrijf waar ik werk overeind kan blijven.
In het verleden heb ik ook een ontslagprocedure meegemaakt (economische redenen) en toen moest ik mijn advocaatkosten zelf betalen. Dat wil ik bij een mogelijk volgende keer eigenlijk voorkomen, maar ik heb hier weinig kaas van gegeten. Nu twijfel ik of ik een rechtsbijstandsverzekering zal afsluiten of dat ik lid word van een bond.
Mijn vragen voor jullie:
- waarom ben je wel of geen lid van een bond?
- hoe bepaal je welke bond bij je past?
- wat zou in mijn situatie handiger zijn: rechtsbijstandsverzekering of een bond? Let wel: er is van ontslag nog helemaal geen sprake, ik weet alleen wel dat het niet echt goed gaat...
Bedankt vast voor het delen van jullie wijsheid!
Ik zit te twijfelen om het te doen. Ik werk in een sector waar het nu niet heel goed gaat (zakelijke dienstverlening) en het is de vraag of het bedrijf waar ik werk overeind kan blijven.
In het verleden heb ik ook een ontslagprocedure meegemaakt (economische redenen) en toen moest ik mijn advocaatkosten zelf betalen. Dat wil ik bij een mogelijk volgende keer eigenlijk voorkomen, maar ik heb hier weinig kaas van gegeten. Nu twijfel ik of ik een rechtsbijstandsverzekering zal afsluiten of dat ik lid word van een bond.
Mijn vragen voor jullie:
- waarom ben je wel of geen lid van een bond?
- hoe bepaal je welke bond bij je past?
- wat zou in mijn situatie handiger zijn: rechtsbijstandsverzekering of een bond? Let wel: er is van ontslag nog helemaal geen sprake, ik weet alleen wel dat het niet echt goed gaat...
Bedankt vast voor het delen van jullie wijsheid!
zondag 12 december 2010 om 23:44
Ik ben lid geworden van een vakbond toen ik dreigde in een arbeidsconflict verzeild te raken. Ik heb in het begin (een maand later) telefonisch advies gekregen en een gesprek met een belangbehartiger om te kijken hoe ik het kon oplossen. Tussendoor telefonisch contact gehad met haar en een paar maanden later is het daadwerkelijk tot een conflict gekomen en hebben zij mijn zaak behartigd, waarvoor ik helemaal niets heb hoeven te betalen. Voor mij is het echt een goede zet geweest om lid te worden, want anders was ik waarschijnlijk zonder ontslagvergoeding op straat gezet, als ik zelf de advocaatkosten had moeten betalen was ik nl. niet de strijd met werkgever aangegaan. Nu ben ik er met een redelijke vergoeding uitgekomen, wat me toch een beetje genoegdoening heeft gegeven voor de manier waarop ik behandeld ben.
Ik heb het lidmaatschap er dus allang uit. En nu kan ik dus ook een collectieve ziektenkostenverzekering afsluiten via hen, waardoor ik maandelijks zo'n 20 euro bespaar, dus het lidmaatschap kost me dan niets meer.
Ik heb het lidmaatschap er dus allang uit. En nu kan ik dus ook een collectieve ziektenkostenverzekering afsluiten via hen, waardoor ik maandelijks zo'n 20 euro bespaar, dus het lidmaatschap kost me dan niets meer.
maandag 13 december 2010 om 00:18
Ja zeker bij de bond, speciaal voor mijn vakgebied, Kiem (kunstsector). Lid van geworden omdat ik goed vind dat er een organisatie is die speciaal voor de werknemer is, en de belangen van een grote groep behartigen. Ik ben dus meer lid geworden voor t grotere geheel. Niet voor een specifieke situatie. Ben al jaar of 9 lid.
maandag 13 december 2010 om 07:45
quote:Splinter02 schreef op 12 december 2010 @ 21:43:
Tinkeldel, wat raar dat ze niet goed geholpen werden. Zou je dan ook 'goede' en 'slechte' bonden hebben? Of was de situatie niet eenduidig?
Betrof een faillissement van een bedrijf. De medewerkers kregen al maanden geen loon meer. Ze wouden hulp bij het faillissement aanvragen. Dat deden ze niet, ze moesten zelf een advocaat in de arm nemen. Dat is wel zuur als je al meer dan 1000 euro aan lidmaatschapskosten hebt betaald. Hadden ze nu dus net zo goed niet kunnen doen, hadden ze daar de advocaat van kunnen betalen. Maar goed dat is achteraf.
Ze kregen zelf de indruk dat er alleen maar naar grote zaken gekeken werd. De bond kon niks voor ze doen.
Tinkeldel, wat raar dat ze niet goed geholpen werden. Zou je dan ook 'goede' en 'slechte' bonden hebben? Of was de situatie niet eenduidig?
Betrof een faillissement van een bedrijf. De medewerkers kregen al maanden geen loon meer. Ze wouden hulp bij het faillissement aanvragen. Dat deden ze niet, ze moesten zelf een advocaat in de arm nemen. Dat is wel zuur als je al meer dan 1000 euro aan lidmaatschapskosten hebt betaald. Hadden ze nu dus net zo goed niet kunnen doen, hadden ze daar de advocaat van kunnen betalen. Maar goed dat is achteraf.
Ze kregen zelf de indruk dat er alleen maar naar grote zaken gekeken werd. De bond kon niks voor ze doen.
maandag 13 december 2010 om 08:21
maandag 13 december 2010 om 08:38
dat verhaal van tinkeldel herken ik helemaal niet.
ben al jaren lid van FNV bondgenoten.
2 jaar geleden bij een bedrijf gewerkt waar alles ontzettend slecht geregeld was.
heb er een half jaar gewerkt, in die tijd 3 (foutieve) loonstrookjes gehad, loon nooit op tijd, geen contract, altijd contant uitbetaald enz. enz.
(dit is in mijn vakgebied eerder standaard dan uitzondering....)
toen ik dan ander werk had gevonden, betaalden ze de laatste maand (incl. opgebouwd vakantiegeld enz) helemaal niet.
FNV gebeld en die hebben alles verder geregeld, rechtszaak, deurwaarders, the works.
uiteindelijk heb ik volgens de uitspraak recht op 5x het beginbedrag, tot nu toe de helft daarvan gekregen. meer zit er ook niet in, het bedrijfje heeft niks om in beslag te nemen....
maar goed; het heeft mij geen enkele moeite gekost, behalve wat telefoontjes.
ben al jaren lid van FNV bondgenoten.
2 jaar geleden bij een bedrijf gewerkt waar alles ontzettend slecht geregeld was.
heb er een half jaar gewerkt, in die tijd 3 (foutieve) loonstrookjes gehad, loon nooit op tijd, geen contract, altijd contant uitbetaald enz. enz.
(dit is in mijn vakgebied eerder standaard dan uitzondering....)
toen ik dan ander werk had gevonden, betaalden ze de laatste maand (incl. opgebouwd vakantiegeld enz) helemaal niet.
FNV gebeld en die hebben alles verder geregeld, rechtszaak, deurwaarders, the works.
uiteindelijk heb ik volgens de uitspraak recht op 5x het beginbedrag, tot nu toe de helft daarvan gekregen. meer zit er ook niet in, het bedrijfje heeft niks om in beslag te nemen....
maar goed; het heeft mij geen enkele moeite gekost, behalve wat telefoontjes.
maandag 13 december 2010 om 11:48
maandag 13 december 2010 om 12:14
@Splinter02: als je om wat voor reden niet tevreden bent met het werk van de medewerker die je toegewezen hebt gekregen, kun je dit altijd aangeven bij de medewerker zelf en bij diens leidinggevende. Er wordt dan intern gezocht naar een oplossing. Je krijgt dan een andere belangenbehartiger toegewezen.
Het grote voordeel van de bond, maar dat vind ik, is dat wij ook kleinere zaken aanpakken, die door een advocaat wellicht afgewezen zouden worden omdat er te weining financieel belang in zit. Wij hebben ook een eigen advocatenkantoor, die als het nodig is, overgaat tot dagvaarding. Ook dit kost het lid niets extra's.
Het grote voordeel van de bond, maar dat vind ik, is dat wij ook kleinere zaken aanpakken, die door een advocaat wellicht afgewezen zouden worden omdat er te weining financieel belang in zit. Wij hebben ook een eigen advocatenkantoor, die als het nodig is, overgaat tot dagvaarding. Ook dit kost het lid niets extra's.
maandag 13 december 2010 om 12:24
quote:layla1969 schreef op 13 december 2010 @ 11:16:
Ook als je werkt bij een kleine organisatie heeft het zin om lid te worden hoor, het bedrijf waar ik werkte was ook klein (minder dan 10 werknemers) dat maakt voor de vakbond niets uit.
Dat snap ik, maar ik vind het oneerlijk om een grote organisatie op een kleintje los te laten.
Een vakbond beschikt over veel meer middelen om z'n gelijk te halen, dan de bakker op de hoek.
Ook als je werkt bij een kleine organisatie heeft het zin om lid te worden hoor, het bedrijf waar ik werkte was ook klein (minder dan 10 werknemers) dat maakt voor de vakbond niets uit.
Dat snap ik, maar ik vind het oneerlijk om een grote organisatie op een kleintje los te laten.
Een vakbond beschikt over veel meer middelen om z'n gelijk te halen, dan de bakker op de hoek.
maandag 13 december 2010 om 13:05
quote:StabiloBoss schreef op 13 december 2010 @ 12:24:
[...]
Erg aparte redenatie moet ik zeggen. Als die bakker nou gewoon zorgt dat z'n zaakjes op orde zijn, is er ook niks aan de hand.
[...]
Erg aparte redenatie moet ik zeggen. Als die bakker nou gewoon zorgt dat z'n zaakjes op orde zijn, is er ook niks aan de hand.
maandag 13 december 2010 om 22:02
quote:StabiloBoss schreef op 13 december 2010 @ 12:24:
[...]
Een vakbond beschikt over veel meer middelen om z'n gelijk te halen, dan de bakker op de hoek.tja en als die bakker op de hoek gewoon het loon, waar ik voor gewerkt heb, zou overmaken, had ik de bond niet nodig gehad.....
[...]
Een vakbond beschikt over veel meer middelen om z'n gelijk te halen, dan de bakker op de hoek.tja en als die bakker op de hoek gewoon het loon, waar ik voor gewerkt heb, zou overmaken, had ik de bond niet nodig gehad.....
dinsdag 14 december 2010 om 22:38
nou ik zit niet bij een vakbond en ik zie er totaal geen reden toe. In het bedrijf waar ik werk zijn de bonden een keer ingeschakeld voor een sociaal plan, maar volgens mij hadden de betreffende medewerkers helemaal geen klap aan een massaregeling. En deze is ook niet gebruikt uiteindelijk. Bij een arbeidsconflict wat ik ooit had heb ik een arbeidsrechtadvocate ingeschakeld, en die heeft zichzelf makkelijk terugverdiend. Zo zou ik het de volgende keer ook doen.
donderdag 16 december 2010 om 20:42
Bedankt voor jullie reacties allemaal.
Ik heb inmiddels gezien dat zowel rechtsbijstandsverzekeringen als de vakbond die past bij mijn beroepsgroep (AbvaKabo FNV) inderdaad een wachttijd hebben.
En laat nu net deze week de crisis echt zijn losgebarsten op mijn werk. En met die wetenschap ben je dus te laat om je aan te sluiten..... Balen!
Ik heb inmiddels gezien dat zowel rechtsbijstandsverzekeringen als de vakbond die past bij mijn beroepsgroep (AbvaKabo FNV) inderdaad een wachttijd hebben.
En laat nu net deze week de crisis echt zijn losgebarsten op mijn werk. En met die wetenschap ben je dus te laat om je aan te sluiten..... Balen!
donderdag 16 december 2010 om 21:21
Tja al je huis in de fik staat wil een brandverzekering afsluiten voor de schade ook niet meer lukken natuurlijk.
Reden voor mij om lid te zijn:
- sluiten een CAO af waardoor ik recht heb op betere arbeidsvoorwaarden dan die enkel en alleen uit het BW
- de contributie kan ik fiscaal aftrekken en valt dus best mee
- ik heb recht op veel kortingen en het invullen van mijn belastingformulieren. Dan kost het eigenlijk gewoon niets meer
- ze zitten in allerlei overleg organen met de overheid waarin ze opkomen voor de werknemers mbt sociale zekerheid e.d.
- individuele hulp als ik een probleem op mijn werk heb. Logisch dat ze soms adviseren om te schikken want een procedure is helemaal niet leuk en bij hoger beroep en cassatie mogelijkheden zit je zomaar jaren op het definitieve besluit te wachten. Bij een schikking ben je er vanaf.
Reden voor mij om lid te zijn:
- sluiten een CAO af waardoor ik recht heb op betere arbeidsvoorwaarden dan die enkel en alleen uit het BW
- de contributie kan ik fiscaal aftrekken en valt dus best mee
- ik heb recht op veel kortingen en het invullen van mijn belastingformulieren. Dan kost het eigenlijk gewoon niets meer
- ze zitten in allerlei overleg organen met de overheid waarin ze opkomen voor de werknemers mbt sociale zekerheid e.d.
- individuele hulp als ik een probleem op mijn werk heb. Logisch dat ze soms adviseren om te schikken want een procedure is helemaal niet leuk en bij hoger beroep en cassatie mogelijkheden zit je zomaar jaren op het definitieve besluit te wachten. Bij een schikking ben je er vanaf.
donderdag 16 december 2010 om 21:26
Jojo, dat snap ik, dat je dan te laat bent. De problemen op het werk waren nog niet concreet, al kon je wel zien dat het niet echt super ging. Maar vandaag is het helaas wel concreet geworden en dus heb ik nu pech.
Ik zal nog op de site van Ditzo kijken. Moet ik me wel eerst over mijn gruwel van die reclames heenzetten....
Bedankt voor die tip!
Ik zal nog op de site van Ditzo kijken. Moet ik me wel eerst over mijn gruwel van die reclames heenzetten....
Bedankt voor die tip!
vrijdag 17 december 2010 om 09:45
Ik heb goede ervaringen met Ditzo toen we met de auto een pechgevalletje hadden. Is netjes afgehandeld. De rechtsbijstandverzekering loopt tot 1 januari nog elders, maar vanaf 1 januari heb ik al mijn verzekeringen bij Ditzo. Ze zijn door de consumentenbond als beste getest voor de rechtsbijstandverzekering en dat ze geen wachttijd hebben zou voor jou heel goed uitkomen.