no buy challenge
vrijdag 11 januari 2019 om 20:33
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
maandag 25 maart 2019 om 17:06

maandag 25 maart 2019 om 17:09
Gaatjes boren en verven gaat gelukkig nog wel (mijn man dan), maar grotere dingen als loodgieterswerk en elektriciteit, of dingen buiten, zoals een schutting neerzetten, dat durven we zelf vaak niet aan. Kost een hoop geld om te laten doen. Maar aan de andere kant is het dan wel altijd goed natuurlijk
maandag 25 maart 2019 om 18:43
Hoi, het volgende is helemaal geen no buy maar kan wel een goedkoop uitje betekenen en wat ontspanning voor velen.
De Kruidvat heeft deze week een actie. Twee actieproducten kopen en dan krijg je een attractieparkvoucher. Dingen zoals shampoo, maandverband en tandpasta heb je meestal wel nodig dus vandaar dat ik het even deel.
De parken die mee doen zijn o.a Duinrell, Hellendoorn en Toverland maar ook dingen als GaiaZoo, Space Expo, Sealife en Madame Tussauds.
We zouden zelf al op 3 april ergens naar toe gaan dus maar even twee kleine pakjes maandverband gekocht. Normaliter koop ik merkloos voor een euro, maar als het betekend dat ik met 3 euro meer 20 euro bespaar over twee weken dan koop ik wel even iets anders hoor
De Kruidvat heeft deze week een actie. Twee actieproducten kopen en dan krijg je een attractieparkvoucher. Dingen zoals shampoo, maandverband en tandpasta heb je meestal wel nodig dus vandaar dat ik het even deel.
De parken die mee doen zijn o.a Duinrell, Hellendoorn en Toverland maar ook dingen als GaiaZoo, Space Expo, Sealife en Madame Tussauds.
We zouden zelf al op 3 april ergens naar toe gaan dus maar even twee kleine pakjes maandverband gekocht. Normaliter koop ik merkloos voor een euro, maar als het betekend dat ik met 3 euro meer 20 euro bespaar over twee weken dan koop ik wel even iets anders hoor

maandag 25 maart 2019 om 19:00
Ik vind Toverland echt geweldig, dus ik dacht gelijk dan koop ik 6 actie producten en dan kunnen we met zijn drietjes gratis gaan. Maar toen opeens dacht ik: hey dit is een impulsieve actie, ik was helemaal niet van plan om dit jaar naar Toverland te gaan
Plus de brandstofkosten om erheen te komen zijn ook niet mals.
Dus ik denk dat ik toch meer bezin eer ik begin.
Maar bedankt voor de tip

Plus de brandstofkosten om erheen te komen zijn ook niet mals.
Dus ik denk dat ik toch meer bezin eer ik begin.
Maar bedankt voor de tip

maandag 25 maart 2019 om 19:28
True maar sommigen konden wel eens wat uitjes gebruiken meende ik te lezen en dit is dan een manier waarop je goedkoop kan gaan. Wij gingen sowieso dus voor ons scheelt het echt enorm, 20 euro a 4 personen.
Daarom spreek ik dus ook met mezelf een budget af. Had zelf ook eerst de neiging om twintig pakjes Always te kopen voor allerlei parken maar dat doe ik dus niet. 1 is genoeg
Het boekenweekgeschenk is binnen. Het boek stond al lang op een verlanglijstje en bedacht me later dat ik nog een cadeaubon had!
Na het lezen op mp en dan weer wat geld in de pocket. Winwin. Nogmaals bedankt voor de tip.
Daarom spreek ik dus ook met mezelf een budget af. Had zelf ook eerst de neiging om twintig pakjes Always te kopen voor allerlei parken maar dat doe ik dus niet. 1 is genoeg

Het boekenweekgeschenk is binnen. Het boek stond al lang op een verlanglijstje en bedacht me later dat ik nog een cadeaubon had!

maandag 25 maart 2019 om 19:33
Super joh, Broodtrommel
Ja, ik vind het ook superlief dat je het deelt, zo kunnen we elkaar een beetje helpen toch? Maar bij mij zit het, zeker met uitstapjes, heel erg ingebakken om dan inderdaad direct mee te doen met zo'n actie en niet stil te staan bij de bijkomende kosten, dat is meer mijn valkuil dan dat ik het als commentaar op jou bedoelde hoor, tocht het zo zijn overgekomen
Ik heb een Rotterdampas, die koop je voor €60 en dan kun je allerlei activiteiten in omgeving Rotterdam gratis of goedkoop doen. Dus die wil ik dit jaar veel gaan gebruiken. Duinrell zit daar ook bij (gratis ticket)

Ja, ik vind het ook superlief dat je het deelt, zo kunnen we elkaar een beetje helpen toch? Maar bij mij zit het, zeker met uitstapjes, heel erg ingebakken om dan inderdaad direct mee te doen met zo'n actie en niet stil te staan bij de bijkomende kosten, dat is meer mijn valkuil dan dat ik het als commentaar op jou bedoelde hoor, tocht het zo zijn overgekomen

Ik heb een Rotterdampas, die koop je voor €60 en dan kun je allerlei activiteiten in omgeving Rotterdam gratis of goedkoop doen. Dus die wil ik dit jaar veel gaan gebruiken. Duinrell zit daar ook bij (gratis ticket)
maandag 25 maart 2019 om 19:47
Ik heb de gewoonte om altijd een boek te kopen tijdens de boekenweek, zowel bij de normale boekenweek als bij de kinderboekenweek. Soms moet ik dan wel een week zoeken naar welk boek ik zal gaan kopen omdat ik het niet weet, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Ik heb geen idee welk boek ik nu zou willen hebben dus ik koop gewoon maar geen boek.

maandag 25 maart 2019 om 20:05
Drackie schreef: ↑25-03-2019 19:47Ik heb de gewoonte om altijd een boek te kopen tijdens de boekenweek, zowel bij de normale boekenweek als bij de kinderboekenweek. Soms moet ik dan wel een week zoeken naar welk boek ik zal gaan kopen omdat ik het niet weet, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Ik heb geen idee welk boek ik nu zou willen hebben dus ik koop gewoon maar geen boek.

maandag 25 maart 2019 om 20:15
Want lijkt me dat fijn Raindrop, om te weten dat jullie het zo goed voor elkaar hebben. Zeker iets om trots op te zijn!
Vraagje voor de mensen met ING: die potjes die je kunt indelen, is dat steeds actueel? Ik doe namelijk hetzelfde bij mijn spaarrekening van de Rabobak, maar die gegevens lopen een dag achter, dus kan niet direct het naar mijn spaarrekening overgeboekte geld indelen. Het liefste zou ik dat meteen willen doen als ik mijn salaris krijg namelijk.
Vraagje voor de mensen met ING: die potjes die je kunt indelen, is dat steeds actueel? Ik doe namelijk hetzelfde bij mijn spaarrekening van de Rabobak, maar die gegevens lopen een dag achter, dus kan niet direct het naar mijn spaarrekening overgeboekte geld indelen. Het liefste zou ik dat meteen willen doen als ik mijn salaris krijg namelijk.
“I hope to arrive to my death, late, in love, and a little drunk”
maandag 25 maart 2019 om 20:36
Dat is wel fijn zo'n pas. Ook niet zo duur als ik het zo lees.snorriemorrie schreef: ↑25-03-2019 19:33Super joh, Broodtrommel![]()
Ja, ik vind het ook superlief dat je het deelt, zo kunnen we elkaar een beetje helpen toch? Maar bij mij zit het, zeker met uitstapjes, heel erg ingebakken om dan inderdaad direct mee te doen met zo'n actie en niet stil te staan bij de bijkomende kosten, dat is meer mijn valkuil dan dat ik het als commentaar op jou bedoelde hoor, tocht het zo zijn overgekomen![]()
En helemaal niet zo opgevat hoor
maandag 25 maart 2019 om 20:48
Ja, is actueel.Nefertari schreef: ↑25-03-2019 20:15

maandag 25 maart 2019 om 23:49
Ach nee, dat is ook echt niet leuk zeg. Is dit elke maand zo, of heb je extra rekeningen deze maand? Kan me voorstellen dat je het wel eens zat bent.

dinsdag 26 maart 2019 om 04:23
Oh leuk! Er zit sowieso iets tussen dat ik op mijn agenda had staan om te doen. Morgen even verder kijken welke uitjes we allemaal wilde doen de komende tijd en wat hiervan dan leuk is in de plaats daarvan. Normaal koop ik bv andere billendoekjes, maar die scheelt 1,80 per pakje met wat ik normaal koop. Voor een voucher kost de aanbieding me dus 3,60 per kaartje. Dat is 7,20 of 10,80 per uitje (afhankelijk of de oudste een kaartje nodig heeft) en daarmee goedkoper dan een keertje binnenspeeltuin bijvoorbeeld (15,90 in ons geval).broodtrommel schreef: ↑25-03-2019 18:43Hoi, het volgende is helemaal geen no buy maar kan wel een goedkoop uitje betekenen en wat ontspanning voor velen.
We zouden zelf al op 3 april ergens naar toe gaan dus maar even twee kleine pakjes maandverband gekocht. Normaliter koop ik merkloos voor een euro, maar als het betekend dat ik met 3 euro meer 20 euro bespaar over twee weken dan koop ik wel even iets anders hoor![]()

dinsdag 26 maart 2019 om 07:16
Klopt, we hebben de pas er vaak al snel uit, alleen al met bioscoopbezoekjes (stuk of 6x gratis naar de film bij verschillende bioscopen)broodtrommel schreef: ↑25-03-2019 20:36Dat is wel fijn zo'n pas. Ook niet zo duur als ik het zo lees.
En helemaal niet zo opgevat hoor![]()
dinsdag 26 maart 2019 om 07:40

dinsdag 26 maart 2019 om 09:51
Mijn man heeft vandaag trouwens semi-vrijwillig brood meegenomen naar zijn werk
In plaats van te lunchen in de kantine. Er was wel wat overredingskracht voor nodig, maar toch.... Ik heb gezegd: €50 per maand kun je sparen voor een nieuwe telefoon óf je kan er brood van kopen in de kantine. De keuze is aan jou. Hopelijk is het kwartje nu gevallen 
Ik zit nu hard te wachten tot het salaris wordt gestort, want er staat nog €0,23 op de rekening

Ik zit nu hard te wachten tot het salaris wordt gestort, want er staat nog €0,23 op de rekening

dinsdag 26 maart 2019 om 10:05
raindrop57 schreef: ↑25-03-2019 23:49Ach nee, dat is ook echt niet leuk zeg. Is dit elke maand zo, of heb je extra rekeningen deze maand? Kan me voorstellen dat je het wel eens zat bent.
Helaas bijna elke maand. Met een klein inkomen is het al snel dat iets "kleins" een grote hap is. Al is het dit jaar wel echt meer dan anders. Helaas wat onderzoeken in het ziekenhuis dat van het eigen risico afgaat en veel dingen die ineens allemaal stuk gaan

dinsdag 26 maart 2019 om 10:08
Vixxen schreef: ↑26-03-2019 10:05Helaas bijna elke maand. Met een klein inkomen is het al snel dat iets "kleins" een grote hap is. Al is het dit jaar wel echt meer dan anders. Helaas wat onderzoeken in het ziekenhuis dat van het eigen risico afgaat en veel dingen die ineens allemaal stuk gaanAch ja, ik overleef het wel hoor. Maar zat gisteren boven mijn huishoudboekje en baalde nogal.
Maar het ziekenhuis declareert vaak alles tegelijk aan het eind van het jaar toch? Zou het lukken om daar maandelijks wat voor opzij te zetten zodat het niet in 1 keer zo rauw op je dak valt?
Ik vraag het vaak wel na hoeveel het gaat kosten, zodat ik weet wat er boven mijn hoofd hangt qua ziektekosten. Misschien een idee voor jou ook?
dinsdag 26 maart 2019 om 13:54
De laatste jaren ben ik iedere keer weer door mijn eigen risico heen. Voorheen kon ik dit gemakkelijk in één keer betalen, maar sinds vorig jaar lukt me dat niet (als in: er voor sparen vind ik lastig). Bij mijn ziektekostenverzekeraar (Zilveren Kruis) is het mogelijk om het eigen risico in 10 termijnen te betalen, dus dat heb ik voor dit jaar geregeld. Ik vind dat wel handig, want doordat het een automatische incasso is, heb ik er verder geen omkijken meer naar.
Heb nu wat dingetjes met mijn gebit en ik vraag altijd vooraf wat het gaat kosten. Een deel krijg ik vergoed, een deel zal ik zelf moeten betalen, maar moet nog uitzoeken wat handig is (wanneer ik welke behandeling laat doen, of ik eventueel bij moet gaan verzekeren, dat soort dingen).
Heb nu wat dingetjes met mijn gebit en ik vraag altijd vooraf wat het gaat kosten. Een deel krijg ik vergoed, een deel zal ik zelf moeten betalen, maar moet nog uitzoeken wat handig is (wanneer ik welke behandeling laat doen, of ik eventueel bij moet gaan verzekeren, dat soort dingen).
In this mad house we must all survive

dinsdag 26 maart 2019 om 13:59
Wellicht gaat het hier toch meevallen qua kosten voor het vervangen van de schroten. Vandaag kwam iemand langs en die zei: die schroten aan de zijkant hoeven helemaal nog niet vervangen, je kan ook alleen de voorkant doen en dan wat langer doorsparen voor de zijkant. Dus wellicht dat we dat wel gaan doen, dan kunnen we gewoon een potje maken voor de zijkant en dan bijvoorbeeld een deadline over 3 jaar, waarin we dan maandelijks een bedrag opzij zetten. Maar ik ga sowieso door met no buy hoor, ik ben het eigenlijk wel zat dat we zoveel uitgeven terwijl we ook vaak wel de mogelijkheid hebben om dingen goedkoper aan te pakken.
Qua eigen risico: ik heb het ook een paar jaar op die manier gedaan (10 termijnen), maar nu spaar ik er zelf elke maand een bedrag voor op mijn spaarrekening, met automatische incasso. Mijn eigen risico gaat eigenlijk altijd wel op, maar mijn man had bijvoorbeeld vorig jaar maar €18 aan eigen risico verbruikt, dan vind ik het zonde dat het geld een jaar lang bij de zorgverzekeraar staat.
Vandaag heb ik trouwens alweer wat bespaard: ben op de fiets naar therapie gegaan ipv met het openbaar vervoer. €3,36 mee bespaart. En ook niet in de verleiding gekomen om na therapie een patatje te halen, wat ik vaak deed als ik onderweg was.
Daarnaast heb ik dan ook gelijk mijn lichaamsbeweging voor vandaag weer gehad, haha
Qua eigen risico: ik heb het ook een paar jaar op die manier gedaan (10 termijnen), maar nu spaar ik er zelf elke maand een bedrag voor op mijn spaarrekening, met automatische incasso. Mijn eigen risico gaat eigenlijk altijd wel op, maar mijn man had bijvoorbeeld vorig jaar maar €18 aan eigen risico verbruikt, dan vind ik het zonde dat het geld een jaar lang bij de zorgverzekeraar staat.
Vandaag heb ik trouwens alweer wat bespaard: ben op de fiets naar therapie gegaan ipv met het openbaar vervoer. €3,36 mee bespaart. En ook niet in de verleiding gekomen om na therapie een patatje te halen, wat ik vaak deed als ik onderweg was.

dinsdag 26 maart 2019 om 14:19
snorriemorrie schreef: ↑26-03-2019 10:08Maar het ziekenhuis declareert vaak alles tegelijk aan het eind van het jaar toch? Zou het lukken om daar maandelijks wat voor opzij te zetten zodat het niet in 1 keer zo rauw op je dak valt?
Ik vraag het vaak wel na hoeveel het gaat kosten, zodat ik weet wat er boven mijn hoofd hangt qua ziektekosten. Misschien een idee voor jou ook?
Ik kreeg nu al een rekening en aangezien er nog meer onderzoeken gaan volgen, zal ik nog wel meer krijgen. Maandelijks opzij zetten is erg lastig, maar probeer het wel.

dinsdag 26 maart 2019 om 14:22
Dan zijn ze er snel bij zeg Misschien doet elk ziekenhuis dat dan wel anders... Ik kreeg pas een jaar later een nota eigen risico van een operatie die ik begin 2016 had gehad

dinsdag 26 maart 2019 om 16:34
Mag ik ook meeschrijven? Ik wil graag ook minder uitgeven aan spullen en boodschappen. Vaak heb ik ook geen idee waar mijn geld heen gaat, omdat ik het zo gemakkelijk uitgeef. Boodschappen gaan in de kar zonder na te denken en pas bij de kassa realiseer ik mij hoeveel geld er is uitgegeven.
Een paar weken geleden ben ik begonnen met opruimen/wegbrengen/weggooien van spullen. Iedere kamer leverde vuilniszakken vol met spullen op die weg kunnen. Mijn kledingkast zit nog steeds vol (en dan heb ik mijn zomerkleding nog ergens anders opgeborgen) dus kleding heb ik zeker niet nodig. Ook kom ik om in de schoenen en laarzen.
Tijdschriften en boeken mag ik niet meer kopen van mijzelf. Ik ben gek op designertassen en heb bijna alle tassen die ooit op mijn verlanglijstje stonden... Maar dat heeft weer als voordeel dat ik geen tas meer hoef te kopen
Eigenlijk heb ik niets nodig en hoef ik dus ook niets te kopen.
Het enige wat ik mijzelf gun is een bos bloemen (€15) op tafel. De bloemen staan wel ruim 3 weken en daar word ik heel blij van
Ik wil graag gaan sparen voor een verre reis met het gezin.
Een paar weken geleden ben ik begonnen met opruimen/wegbrengen/weggooien van spullen. Iedere kamer leverde vuilniszakken vol met spullen op die weg kunnen. Mijn kledingkast zit nog steeds vol (en dan heb ik mijn zomerkleding nog ergens anders opgeborgen) dus kleding heb ik zeker niet nodig. Ook kom ik om in de schoenen en laarzen.
Tijdschriften en boeken mag ik niet meer kopen van mijzelf. Ik ben gek op designertassen en heb bijna alle tassen die ooit op mijn verlanglijstje stonden... Maar dat heeft weer als voordeel dat ik geen tas meer hoef te kopen

Eigenlijk heb ik niets nodig en hoef ik dus ook niets te kopen.
Het enige wat ik mijzelf gun is een bos bloemen (€15) op tafel. De bloemen staan wel ruim 3 weken en daar word ik heel blij van

Ik wil graag gaan sparen voor een verre reis met het gezin.