Geld & Recht alle pijlers

nogal complex...

22-11-2011 15:44 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Hoi, Graag hoor ik adviezen want wij zien door de bomen het bos niet meer.

Situatie nu:

Partner in loondienst, verdiensten 1375,- netto per maand

Ik: zzper

samen hebben we een kindje.

Partner en ik hebben geen samenlevingscontract of iets dergelijks echter wonen we wel samen in een koophuis wat op partner zijn naam staat.

Mijn onderneming staat op het punt van faillisement, kan de crediteuren niet betalen, de bank wil niet meer fiancieren en de bbz regeling (vanuit de gemeente) lukt niet omdat mijn partner meer verdiend dan bijstandsniveau.

Echter hebben wij het huis in 2010 gekocht en daar gaat (bijna) volledig mijn partner zijn inkomen naar toe, hij kan financieel de zaak dus niet ondersteunen. Het huis te koop zetten is ook geen optie, dan blijft er nog meer schuld over straks.

We hebben naast het inkomen van mijn partner dus wel geld nodig om van te kunnen leven zeg maar.

Waar hebben we dan precies recht op? Ik denk namelijk nergens op omdat partner boven bijstandsniveau verdient, echter hebben we maandelijks dan 50euro om te eten.

Graag jullie adviezen.
Partner meer uren maken en jij een baan in loondienst zoeken?
Mijn partner werkt al 50 uur in de week, ik kan wel in loondienst gaan maar dan zit ik nog steeds met de schuld die na faillisement blijft staan. a 50.000
Ik neem aan dat jij een andere baan gaat zoeken als jouw bedrijfje failliet gaat, toch? Nou daar ga je dan dus de boodschappen van doen.
Ajaj, dit lijkt me een klassiek gevalletje van; wie zn billen brandt...

Als jij als ex zelfstandige een uitkering gaat aanvragen wordt dat wwb. Maar het is de vraag of je dat krijgt, omdat idd je partner jou dient te onderhouden.

Toch te duur huis gekocht?
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Die schuld blijft hoe dan ook staan. De enige oplossing is toch echt zelf betaald werk zoeken anders zak je alleen maar dieper weg in de ellende.
quote:zomerbloempje2011 schreef op 22 november 2011 @ 15:48:

Mijn partner werkt al 50 uur in de week, ik kan wel in loondienst gaan maar dan zit ik nog steeds met de schuld die na faillisement blijft staan. a 50.000in loondienst gaan en afbetalingsregeling treffen.
Nee, als partenr boven bijstandsniveau voor 2 pers + kind verdient, heb je geen recht op bijstand.

Er zouden wat voorzieningen kunnen zijn, maar of dat zoden aan de dijk zet...

www.berekenuwrecht.nl kan je wat wijzer maken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ga eens bij je gemeente informeren of ze iets voor je kunnen betekenen (schuldhulpverlening)
Kan je partner btw niet om loonsverhoging vragen of zo. 1375 euro netto voor 50 uur vind ik aan de lage kant.
quote:Cameron10 schreef op 22 november 2011 @ 15:49:

Ajaj, dit lijkt me een klassiek gevalletje van; wie zn billen brandt...

Als jij als ex zelfstandige een uitkering gaat aanvragen wordt dat wwb. Maar het is de vraag of je dat krijgt, omdat idd je partner jou dient te onderhouden.

Toch te duur huis gekocht?

Dit is ook mijn mening maar goed... daar heb je nu niets aan natuurlijk.

Heb je al gekeken waar je sowieso thuis kunt op besparen, abonnementen, sportgeld, kleding, auto's dat is misschien al de moeite om meer over te houden.

Daarnaast eens de instanties aflopen wat mensen voor je kunnen doen maar zoals gezegd denk ik dat je weinig tot niets zult krijgen. Kijk ook even bij de belastingdienst of je nu niet meer recht hebt op zorgtoeslag omdat je minder inkomen hebt. En ja... ook al klinkt het lullig. Verkopen is misschien toch iets waar je rekening mee zult moeten houden. Als je je hoofd niet meer boven water kunt houden is dat op lange termijn misschien wel het risico.

Mijn partner werkt al 50 uur in de week, ik kan wel in loondienst gaan maar dan zit ik nog steeds met de schuld die na faillisement blijft staan. a 50.000

Kun jij niet de wsnp in dan? Ik dacht dat dan het inkomen van je partner en zijn vermogen (=huis) dan dus ook wordt meegenomen, maar dat weet ik niet zeker. Er zijn hier echter genoeg mensen die dat wel precies weten.

Wat je ook kunt overwegen is een kamer in je huis verhuren. Bijvoorbeeld aan een neefje dat in jullie stad gaat studeren (ik noem maar wat) Dat zorgt ook voor extra inkomsten. En jij zult ook naar andere manieren op zoek kunnen gaan om extra inkomsten te genereren: schoonmaken in de avonduren of het weekend (naast je nieuwe baan), thuiswerk, kranten rondbrengen in de ochtend. Ik noem maar wat dwarsstraten. Het is niet veel geld, maar het geeft je zeker iets meer ademruimte per maand.

Als je failliet gaat, dan wordt er een curator aangewezen. Die zal alle crediteuren bekijken en nagaan wat er afgelost kan worden (soms nemen crediteuren genoegen met minder omdat ze dan in ieder geval iets krijgen). Ga je in persoon failliet of alleen je bedrijf? In ieder geval een nieuwe baan zoeken, de curator zal aan ede hand van bepaalde normen bepalen hoeveel je mag houden en hoeveel in het potje crediteuren gaat per maand. Na een aantal jaren wordt faillissement afgewikkeld, crediteuren uit spaarpot betaald en kun je weer over je volledige loon beschikken. Kortom als de donder op zoek naar iets van inkomen, zodat je straks kunt gaan "sparen"om je schuldeisers te betalen en zelf geld over te houden. .

.
Voordeel is dat het huis op partners naam staat dus daar kunnen de schuldeisers niet aan komen. Dus dat moet wat rust geven want je kan gewoon blijven wonen.

Ik zou heel snel in loondienst gaan, misschien nog een baan erbij (in het weekend), regelingen treffen met de schuldeisers en je schulden afbetalen.

Of denk ik nu heel erg simpel?

Hoe kwam het tot het failissement? Markt slecht? debiteuren niet betaald? misschien is een doorstart mogelijk? Misschien kan je je bedrijfje doorverkopen (naam, idee, concept, etc)?
quote:Starshine schreef op 22 november 2011 @ 15:52:

Kan je partner btw niet om loonsverhoging vragen of zo. 1375 euro netto voor 50 uur vind ik aan de lage kant.Overigens weet ik niet wat je partner voor baan heeft maar inderdaad 50 uur werken voor dit bedrag is echt bizar weinig.
50 uur werken voor 1400? Ligt het aan mij of is dat érg weinig?

Dat terzijde... ik denk dat je het beste zo snel mogelijk weer zelf aan de slag kan gaan. Dat is de enige manier lijkt mij.
50 uur werken en dan 1375 verdienen? Daar gaat iets mis lijkt me.
Wat een aardige opmerkingen zijn er weer bij

Jammer dat het zo moet lopen Zomerbloempje maar ik denk dat je als de donder een baan zoekt en een betalingsregeling moet treffen.

Succes

Mijn partner werkt al 50 uur in de week, ik kan wel in loondienst gaan maar dan zit ik nog steeds met de schuld die na faillisement blijft staan. a 50.0001375 voor 50 uur werk? Dan kan hij beter ander werk zoeken. En je zal toch echt gewoon geld moeten gaan verdienen, dat je er een schuld aan overhoudt doet daar niets aan af.
Ik heb even gerekend maar dat kan niet, dat inkomen van je partner. Hij verdient dan onder het minimumloon.
Wat rot voor je
Arme crediteuren
Frankly my dear, I don"t give a damn
En verder inderdaad overal besparen waar je maar kunt besparen:

-zie de tips die gordijn al gaf

en verder kan het echt best wel rigoureus als het water je echt aan de lippen staat. Dus als de situatie echt zo is dat je maar 50 euro per maand hebt om te eten, dan kun je het volgende doen:

-eet nog maar 1 a 2 keer in de week vlees (dan hoef je ook geen dure vleesvervangende producten te kopen)

-zet de verwarming 5 graden lager en trek allemaal een dikke trui en een shawl aan. Scheelt zo 500 euro.

Ik noem maar wat opties hoor, als het echt moet, zit er vaak toch nog wel wat rek in je budget.
quote:calvijn1 schreef op 22 november 2011 @ 16:01:

Arme crediteurenja zeg, dan moeten die zelf maar een topic openen
Wettelijk minimumloon is bruto ongeveer EUR 1435, per maand bij een volledig dienstverband vanaf 23 jaar. Vriend van TO verdient EUR 1375,00 netto. Hoe de overuren worden uitbetaald vermeld TO niet.

TO, aangezien je ZZP-er bent zul je ook persoonlijk failliet gaan zeer waarschijnlijk. Er is maar een oplossing en dat is werken. En ja, dat geld gaat naar je schuldeisers. Logisch toch? Niets vervelender voor een ondernemer dan als een andere ondernemer niet betaald.

Kijk eens naar je toeslagen, misschien dat hier nog wat te halen valt? Kijk ook naar je vaste lasten. schrap alles wat je niet persé nodig hebt. Houdt een huishoudboekje bij.

Overigens vind ik de situatie niet complex.

Verder wens ik je sterkte in deze vervelende situatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven