Geld & Recht alle pijlers

Pa krijgt huis niet verkocht...wat nu?

18-01-2011 12:36 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, de titel zegt het al, mijn vader krijgt zijn huis niet verkocht. Hij woont inmiddels zelf al in zijn luxe appartement en kan de kosten bijna niet meer opbrengen. Hij is zo stom geweest eerst te kopen voor te verkopen, zo stom geweest zijn appartement compleet te verbouwen, zo stom geweest te denken dat zijn grote, jaren '70 style ingericht huis zo verkocht zou zijn. Ik en mijn zus zijn inmiddels begonnen het huis iets aantrekkelijker te maken voor verkoop: goed schoonmaken, pa had alles donkerbruin geschilderd dus hebben we zoveel mogelijk weer wit gemaakt.

Nu komt het probleem. Mijn moeder wilde pa graag helpen (ze zijn gescheiden) maar wist dat hij geen geld aan zou nemen, dus was het plan, ma stort geld op onze rekening en wij zeggen dat wij (de kinderen) pa willen helpen met het opknappen van zijn huis. Nou is pa dus zo koppig dat hij vind dat zijn huis er prima uit ziet voor de verkoop en nu wil hij dat geld niet voor opknappen, maar voor de overbruggingshypotheek (gaat om 3000,-). Nou staan mijn zus en ik niet te springen om dat geld in die bodemloze put te gooien. Immers het huis knapt er niet van op, dus het vergroot de kans op verkoop absoluut niet. Maarja, pa vind al die 'verbeteringen' die wij zouden willen doen met het geld onzin. Wij betwijfelen of hij enig zicht heeft op de verkoopmarkt en op wat mensen willen in een huis. Daarnaast twijfelen we ook aan zijn daadwerkelijke gezichtvermogen: alles in huis was vies, met vlekken en spinnewebben, geverfd met de franse slag, bij een gehouden met draadjes, houtjes en plakband zeg maar. En we hebben het hier over een huis dat voor 500.000 te koop staat (is wel groot en in zeer gewilde buurt).

Maar goed, komende zaterdag hebben we dus een gesprek met mijn vader en ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Het geld in de bodemloze put gooien en pa over 6 maanden voor hetzelfde probleem zien staan, of weigeren het geld te geven voor de overbruggingshypotheek en alleen willen investeren in opknappen van het huis? Wat te doen. Als ik weiger, krijgen we natuurlijk ook ruzie, ook niet zo leuk, als je eigenlijk goed wilde doen.
Een makelaar langs laten komen die je vader het verschil in opbrengst kan vertellen tussen nu en als het huis straks opgeknapt is?
Je vader heeft neem ik aan een verkoopmakelaar? Wat vindt die van d ehele situatie?

Ik zou in ieder geval aangeven dat je geen geld in een bodemloze put wil stoppen. Dus eerst investeren in het verkoopklaar maken van het huis, en dan kun je altijd nog kijken naar andere mogelijkheden van financiering.

En hoe is het met de verkoopsituate in de buurt? STaan alle huizen zo lang te koop?
Je vader moet misschien eerst voelen wat er kan gebeuren als hij de lasten niet meer op kan brengen. Fijn idee voor jou en broers/zussen dat jullie hem niet laten stikken en eventueel (via je moeder) kunnen bijspringen (dan zou ik zelf overigens iedere week boodschappen geven ofzo, geen geld). En inderdaad; de verkoopmakelaar een indringend gesprek laten voeren met je vader dat er als de sodemieter een verkoopstyling moet plaatsvinden en dat de prijs naar beneden moet worden bijgesteld.
Is het een mogelijkheid dat hij het appartement ook te koop zet?

Zelf zou ik in elk geval geen geld stoppen in een zwart (ok donkerbruin geverfd) gat, zonder dat hij het probleem echt inziet.
De markt is ingestort, dus de kans dat je met een beetje verf ineens wel verkoopt is klein. Oplossing is verhuren, of het nieuwe appartement verkopen
billen branden, blaren zitten, dat werk?
Een gesprek met de makelaar zou misschien geen slecht idee zijn. Vind trouwens wel dat die makelaars niet veel doen, als een huis zich niet vanzelf verkoopt, maar dat terzijde.

Het huis staat in een prachtige buurt met grote jaren dertig woningen, zeer geliefd. Huizen daar gaan rond 600.000 weg, maar ja, die hebben nog alle jaren 30 elementen. Die heeft pa er vroeger uitgesloopt en zijn huis is het enigste 'moderne a la 70-jaren' huis in de buurt. De mensen die in die buurt zoeken, willen dus een hele andere stijl.

Daarnaast voldoen de keuken en badkamers al lang niet meer aan de huidige maatstaven. Zou je het huis snel willen verkopen, zou je echt moeten gaan slopen en een compleet nieuwe badkamer (met omleggen waterleidingen etc) en nieuwe keuken in moeten zetten. Dat geld heeft pa dus niet (en voor ma is dat ook teveel).
@Rider

Ja duh....snap ook wel dat hij stom is geweest, maar blijft wel je vader die al bijna 70 is en zich zijn hele leven rot heeft gewerkt. Lekker makkelijk gezegd dan!
quote:ivy1970 schreef op 18 januari 2011 @ 12:47:

Een gesprek met de makelaar zou misschien geen slecht idee zijn. Vind trouwens wel dat die makelaars niet veel doen, als een huis zich niet vanzelf verkoopt, maar dat terzijde.

Het huis staat in een prachtige buurt met grote jaren dertig woningen, zeer geliefd. Huizen daar gaan rond 600.000 weg, maar ja, die hebben nog alle jaren 30 elementen. Die heeft pa er vroeger uitgesloopt en zijn huis is het enigste 'moderne a la 70-jaren' huis in de buurt. De mensen die in die buurt zoeken, willen dus een hele andere stijl. Daarnaast voldoen de keuken en badkamers al lang niet meer aan de huidige maatstaven. Zou je het huis snel willen verkopen, zou je echt moeten gaan slopen en een compleet nieuwe badkamer (met omleggen waterleidingen etc) en nieuwe keuken in moeten zetten. Dat geld heeft pa dus niet (en voor ma is dat ook teveel).Dan zit er niets anders op dan de prijs te verlagen, zodat de kopers al die klussen zelf kunnen (laten) uitvoeren.
Opknappen van huizen die te koop staan, heeft niet zoveel zin.

Het levert je weinig op.

Je vader zal als het niet meer gaat zijn appartement te koop moeten zetten of zijn andere huis moeten verhuren.

Je vader moet maar leren dat hij een stomme beslissing heeft genomen.
Is de prijs dan wel reeel, gezien alle verbouwingen die blijkbaar echt nodig zijn voor bewoning? Kun jij (of broer/zus) bij het gesprek met de verkoopmakelaar aanwezig zijn?
@ivy: nieuwe badkamer en nieuwe keuken zou ik er niet zo snel in zetten. Als ik een huis koop voor 5 ton dan wil ik de keuken en de badkamer precies naar mijn smaak hebben. Dus de nieuwe keuken die jij er in zet wil ik er misschien wel weer uit.

Ik denk dat je mazzel moet hebben dat iemand "het" ziet in het huis en de moeite wil doen er echt iets moois van te maken.

Vraag eens bij de makelaar wat hij aan mogelijkheden ziet voor de verbetering. Kijk alle afleveringen van TV makelaar terug en kijk wat voor verbeteringen zij doorvoeren en wat geschikt is voor het huis van je vader. Neem desnoods een verkoopstylist in de arm, maar probeer zoveel mogelijk cosmetisch te werk te gaan zonder sloop en breek werk.
Wat een lastig probleem. Maar ja, het is op dit moment jouw/jullie geld (in ieder geval in de ogen van je pa) dus jij kan het besteden zoals jij wilt. Als dat níet in de overbruggingshypotheek is, is dat jouw keus.

De makelaar kan inderdaad niet zo veel meer doen om het huis ineens wél verkoopbaar te maken, maar ik vind het bijvoorbeeld wel heel fijn (huis staat een jaar te koop) dat ik hem af en toe spreek en dan weet dat ík er in ieder geval alles aan gedaan heb. Als ik het zónder makelaar in de verkoop zou hebben, zou ik geen nacht rustig slapen, me afvragend of ik niet meer had kunnen/moeten oden.
Ik zou i.i.g. duidelijk maken dat het aangebodene geld voor een bepaald doel is en wanneer hij het niet eens is met het doel het geld niet voor andere dingen beschikbaar is.

Vind ik eigenlijk ook wel heel brutaal te zeggen jullie idee vind ik niks, maar ik gebruik het geld wel ergens anders voor!
Voor woningen in die prijsklasse is het nu helemaal moeilijk te verkopen.

Ik zou het appartement ook te koop zetten en dan gewoon kijken wat als eerste verkoopt.

En dan met de makelaar ingesprek wat er moet worden opgeknapt om meer kans op verkoop te maken.

Je zegt dat je vind dat de makelaar weinig doet. Wat verwacht je dat een makelaar gaat doen dan als het eenmaal op funda etc staat? Doet je vader wel mee aan openhuis dagen etc?
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 18 januari 2011 @ 12:51:

@ivy: nieuwe badkamer en nieuwe keuken zou ik er niet zo snel in zetten. Als ik een huis koop voor 5 ton dan wil ik de keuken en de badkamer precies naar mijn smaak hebben. Dus de nieuwe keuken die jij er in zet wil ik er misschien wel weer uit.

.Dit ook!
Denken jullie echt dat opknappen geen zin heeft? De presentatie van een huis dat te koop staat luistert toch juist altijd heel nauw? Een jaren 70 inrichting is nogal gedateerd en donker, ik kan me best voorstellen dat dat invloed heeft voor de eerste indruk die mensen van dat huis hebben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:ivy1970 schreef op 18 januari 2011 @ 12:47:

Het huis staat in een prachtige buurt met grote jaren dertig woningen, zeer geliefd. Huizen daar gaan rond 600.000 weg, maar ja, die hebben nog alle jaren 30 elementen. Die heeft pa er vroeger uitgesloopt en zijn huis is het enigste 'moderne a la 70-jaren' huis in de buurt. De mensen die in die buurt zoeken, willen dus een hele andere stijl.

Daarnaast voldoen de keuken en badkamers al lang niet meer aan de huidige maatstaven. Zou je het huis snel willen verkopen, zou je echt moeten gaan slopen en een compleet nieuwe badkamer (met omleggen waterleidingen etc) en nieuwe keuken in moeten zetten. Dat geld heeft pa dus niet (en voor ma is dat ook teveel).Je moet je huis niet slopen om het te verkopen. De markt is ingestort er zijn geen kopers en zeker niet voor huizen in dat segment. Je kan afwachten tot het beter wordt (een jaar of vijf) of je kan afwachten tot je vader beide huizen via executieverkoop moet verkopen en er met verlies uitkomt. Of je vader verhuurt zijn nieuwe woning en trekt in de oude., mits je huurders kan vinden. Of hij verkoopt de nieuwe woning voor een goede prijs en trekt met minimaal verlies in de oude
Nieuwe badkamer zou ik ook niet doen, maar als er bijvoorbeeld poepbruine tegels met bloemen in de badkamer en de wc zitten zou je ze wel licht en effen kunnen maken met tegelverf.
Wat Rider zegt, klinkt misschien in jouw oren wel hard; maar het is wel de realiteit. Dit is de consequnetie van keuzes die hij gemaakt heeft.

Zoals anderen ook al aangeven absoluut geen geld gaan steken in keuken of badkamer. Dat is zelden (of nooit) waarde-vermeerderend. En je krijgt er sowieso nooit de extra kosten uit.

Het huis van mijn (overleden) schoonmoeder staat ook te koop. Ook een huis dat wel goed is onderhouden, maar van binnen volledig gedateerd is. Daar is met de prijsstelling wel degelijk rekening mee gehouden.

Er zal voor jouw vader niks anders opzitten dan de prijs (flink) verlagen en maar hopen dat er dan wel mensen geïnteresseerd zijn.

Verder zou ik er absoluut geen geld insteken; en je moeder al helemaal niet. Hoe goed bedoeld dan ook.
Het zal niet meer opleveren maar misschien wel eerder verkopen.

Een huis wat donkerbruin geverfd is ziet er toch 'minder' uit dan een huis wat wit geverfd is.

Dat haar vader niet al te slim is geweest zal inmiddels wel tot de man zijn doorgedrongen.

Zou het wel schoonmaken, een lik verf geven en het 'gezellig' maken. Als je het hierdoor een paar maanden eerder verkoopt heb je het geld en de moeite er ook uit.
Ik vind de tip van onderverhuren ook goed!
@Ivy: ik denk dat heel veel mensen inderdaad niet heel ver kunnen kijken. Veel mensen kunnen dus niet zien wat het gevolg is van een licht kleurtje waar nu een donker kleurtje zit. Kunnen niet zien wat een mooie vloer allemaal doen voor een huis,

MAAR, kosten en baten moet je goed afwegen. Een nieuwe keuken is nogal een kostenpost. En bij een duur huis verwacht ik ook een duurdere keuken, dus geen IKEA apparaat. Tenzij je ergens tweede hands een mooie keuken op kunt scharrelen denk ik dat de kosten niet op wegen tegen de baten.

De genoemde tegelverf lijkt me een goede, misschien kun je keukenkastjes ook nog in een lichte kleur schilderen, maar veel meer investeren lijkt me lastig.

Heb je al in het hoe trek je kijkers voor je huis topic gekeken? Daar hebben ze vast ook tips!
quote:marsmellowwww schreef op 18 januari 2011 @ 12:57:

Het zal niet meer opleveren maar misschien wel eerder verkopen.

Een huis wat donkerbruin geverfd is ziet er toch 'minder' uit dan een huis wat wit geverfd is.

Dat haar vader niet al te slim is geweest zal inmiddels wel tot de man zijn doorgedrongen.

Zou het wel schoonmaken, een lik verf geven en het 'gezellig' maken. Als je het hierdoor een paar maanden eerder verkoopt heb je het geld en de moeite er ook uit.Eens. Ik zou niet ingrijpend gaan verbouwen, maar wat oppervlakkige veranderingen waardoor het huis op het eerste gezicht moderner en lichter lijkt, dat zou ik wel doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven