Geld & Recht alle pijlers

Pa krijgt huis niet verkocht...wat nu?

18-01-2011 12:36 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, de titel zegt het al, mijn vader krijgt zijn huis niet verkocht. Hij woont inmiddels zelf al in zijn luxe appartement en kan de kosten bijna niet meer opbrengen. Hij is zo stom geweest eerst te kopen voor te verkopen, zo stom geweest zijn appartement compleet te verbouwen, zo stom geweest te denken dat zijn grote, jaren '70 style ingericht huis zo verkocht zou zijn. Ik en mijn zus zijn inmiddels begonnen het huis iets aantrekkelijker te maken voor verkoop: goed schoonmaken, pa had alles donkerbruin geschilderd dus hebben we zoveel mogelijk weer wit gemaakt.

Nu komt het probleem. Mijn moeder wilde pa graag helpen (ze zijn gescheiden) maar wist dat hij geen geld aan zou nemen, dus was het plan, ma stort geld op onze rekening en wij zeggen dat wij (de kinderen) pa willen helpen met het opknappen van zijn huis. Nou is pa dus zo koppig dat hij vind dat zijn huis er prima uit ziet voor de verkoop en nu wil hij dat geld niet voor opknappen, maar voor de overbruggingshypotheek (gaat om 3000,-). Nou staan mijn zus en ik niet te springen om dat geld in die bodemloze put te gooien. Immers het huis knapt er niet van op, dus het vergroot de kans op verkoop absoluut niet. Maarja, pa vind al die 'verbeteringen' die wij zouden willen doen met het geld onzin. Wij betwijfelen of hij enig zicht heeft op de verkoopmarkt en op wat mensen willen in een huis. Daarnaast twijfelen we ook aan zijn daadwerkelijke gezichtvermogen: alles in huis was vies, met vlekken en spinnewebben, geverfd met de franse slag, bij een gehouden met draadjes, houtjes en plakband zeg maar. En we hebben het hier over een huis dat voor 500.000 te koop staat (is wel groot en in zeer gewilde buurt).

Maar goed, komende zaterdag hebben we dus een gesprek met mijn vader en ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Het geld in de bodemloze put gooien en pa over 6 maanden voor hetzelfde probleem zien staan, of weigeren het geld te geven voor de overbruggingshypotheek en alleen willen investeren in opknappen van het huis? Wat te doen. Als ik weiger, krijgen we natuurlijk ook ruzie, ook niet zo leuk, als je eigenlijk goed wilde doen.
quote:ivy1970 schreef op 20 januari 2011 @ 10:19:

@Kaasfondue

Waarom maak ik me druk? Lijkt me vrij duidelijk. Ten eerste is het mijn vader en ten tweede vraagt hij mij nu geld voor een overbruggingshypotheek oftewel een ander woord voor geld in een diepe put gooien! Doe ik dat niet, krijg ik behoorlijke ruzie.

Misschien dan maar een ruzie om hem tegen zichzelf te beschermen.Of is dreigen en manipuleren altijd zijn manier van zakendoen geweest toen hij zelfstandige was?

Daarbij komt dat pa dit best wel eens niet zou kunnen overleven.

Denk jij dat of zinspeelt hij daarop? Bij beide opties kan je er wat aan doen. Trouwens als hij overlijdt en jij hebt hem niet vermoord kan het niet jouw schuld zijn dus probeer dat van je af te zetten. Als hij zn hart extra wil laten pompen door onverstandige financiële beslissingen te nemen is dat nog altijd zijn eigen keuze.

Denk dat hij 350.000 winst wil maken om daarvan het appartement te betalen.

Dat is een behoorlijke winst, ik denk dat zijn oplossing is om minder winst te maken en zijn ex en kinder(en) met rust te laten. Geef je grenzen aan hem aan en denk je dat hij het allemaal niet goed meer ziet dan kan je altijd nog kijken of je hem onder bewind kan laten stellen.
Zie QR
@Ivy: als ik het nu goed begrjip heeft je vader een hypotheek van 150.000 euro op het huis. Hij wil het huis verkopen voor 500.000 euro om er zo 350.000 euro winst op te maken.

Die 350.000 wil hij vervolgens in het appartement stoppen. Ik neem aan dat hij het appartement dan geheel in zijn bezit heeft? Dus dat daar geen hypotheek meer op zit?

Misschien moet je het gesprek aan gaan met je vader dat het verstandiger is om op het appartement een hypotheek te hebben van tussen de 50.000 en 100.00 euro en niet failliet te gaan dan om deze situatie nog langer door te laten sudderen.

Verder, je vader weet dus al dat jij geld beschikbaar hebt voor hem om hem te helpen. En jij denkt dat hij boos wordt als jij daar voorwaarden aan stelt. Volgens mij is dat inderdaad emotionele chantage.Vraag is dan wat vind je belangrijker, een vader die gaat zitten mokken (en je hulp binnenkort echt wel weer nodig heeft) of het geld in een bodemloze put gooien. Jouw keuze.

Verder, ik zou je vader een keer mee nemen naar een (onafhankelijk) financieel adviseur en die eens mee laten kijken naar de situatie en kijken of die een advies kan geven.
Dat laatste is hier al veel vaker geadviseerd en is m.i. ook de enige juiste oplossing: het in de zakelijke sfeer trekken (en het daar houden!).

Prima als je hem daar aan alle kanten bij ondersteunt, maar echt je bent nu bezig van zijn probleem, jouw probleem te maken en dat is (hoe goed bedoeld ook) simpelweg niet goed.

Daarnaast kan het huis nog wel een jaar (of langer) te koop staan. Ik neem niet aan dat jullie middelen dusdanig onuitputtelijk zijn dat je maar bij kunt blijven lappen.

Hopelijk kan een onafhankelijke deskundige wel tot hem doordringen en beseft ie dan ook dat het plan zoals ie dit in zijn hoofd had niet haalbaar is en dat hij daarom zijn bakens zal moeten verzetten.
Financieel onafhankelijke adviseur lijkt me inderdaad een zeer goed idee. En verder hebben jullie helemaal gelijk hoor. Onze financiele middelen zijn absoluut niet onuitputtelijk, meer dan 3000,- hebben we niet. Kijk hoe het heel precies zit met de financien van pa en wat voor soort hypotheek hij heeft enzo, dat is voornamelijk giswerk want hij doet daar nogal vaag over. Ik weet alleen wel dat hij klem zit.

En tuurlijk weet ik verstandelijk ook wel dat ik hem niet vermoord heb als hij dood zou gaan, maar je hebt liever niet dan je ouders dood gaan net op het moment dat je ruzie hebt, toch?

Als het goed is hebben we zaterdag een gesprek met hem. Zijn vriendin zal er dan ook bij zijn. Die ziet het volgens mij hetzelfde als wij, maar kan hem ook de dingen niet anders laten zien (koppig,trots,koppig en trots!!!!). Ik ben in ieder geval van plan even ongezouten de feiten op een rij te zetten en de gevolgen daar van. Mijn voorstel: huis opknappen (lichter, schoner en ruimtelijker maken) van die 3000,-, nieuwe foto's op Funda en een aantal duizend zakken met de prijs. Misschien dat je op die manier nieuwe belangstellende trekt. En zijn appartement te koop zetten.Misschien haalt het niks uit maar ja, blijft niet veel anders over om te doen.
quote:ivy1970 schreef op 20 januari 2011 @ 13:32:

(koppig,trots,koppig en trots!!!!).

Ik denk dat dit het grootste probleem is van je vader.

Maarja, dan moet ie ook toegeven dat ie oud is en andere het beter weten en dat is ook nog eens lastig. Ha, ken dr nog zo één waarvan we problemen aan zien komen maarja wie niet luisteren wil moet maar voelen, zonde van de spaarcentjes maar het is niet anders.

Succes met het gesprek!
Zie QR
quote:ivy1970 schreef op 18 januari 2011 @ 12:47:

Het huis staat in een prachtige buurt met grote jaren dertig woningen, zeer geliefd. Huizen daar gaan rond 600.000 weg, maar ja, die hebben nog alle jaren 30 elementen. Die heeft pa er vroeger uitgesloopt en zijn huis is het enigste 'moderne a la 70-jaren' huis in de buurt. De mensen die in die buurt zoeken, willen dus een hele andere stijl.Kun je bijv. glas-in-lood ramen ofzo laten maken? Kost wel wat, maar geeft het huis weer die jaren 30 uitstraling waar mensen vaak naar opzoek zijn.

Zoiets doet heel wat voor de sfeer van een huis. En als je dan wat muren wit verft en een minimale maar wel stijlvolle inrichting neerzet, krijg je een heel ander beeld. Bijv. een grote houten tafel ofzo. Ik zou het huis niet helemaal leeg laten staan. Ik geloof dat er ook bedrijven zijn waar je dit soort spullen kan huren om 't huis tijdelijk in te richten om foto's te maken (voor funda) of zolang als het te koop staat. (geen idee wat dat kost)

Dat de keuken en badkamer oud zijn hoeft geen probleem te zijn, denk ik, de meeste mensen die een huis in die prijsklasse kopen willen dat toch zelf uitkiezen en zouden de oude er toch uitslopen.
Zo'n glas-in-lood-raam is ook een duur geintje. Ook dat zou ik dus aan de nieuwe bewoners overlaten, net als keuken en badkamer. Ik zou de ingrepen echt beperken tot schilderen en eventueel herinrichten (kan inderdaad ook met gehuurde inboedel), zoals hier al vaker is gezegd.

Ik denk alleen dat het voor TO op dit moment het belangrijkste is haar vader op de één of andere manier in te laten zien dat wat hij nu probeert gewoon niet gaat lukken. Pas als hij daarvan doordrongen is, kun je samen kijken naar een andere oplossing.
Ben wel benieuwd hoe het gesprek met je vader is verlopen en wat jullie nu gaan doen?
@Mandje29

We zijn tot een compromis gekomen. Hebben hem toch een deel voor de overbruggingshypotheek gegeven (zwak van ons misschien, maar hij stond echt op instorten en hij deed niet alsof, hij doet dan juist net alsof er niks aan de hand is, maar wij zien dan wel hoe slecht het gaat). Het andere deel gaan wij het huis een beetje van opknappen, maar eerst komt er gesprek met de makelaar. Daarnaast hebben we een leerling-makelaar gevonden die het als uitdaging ziet onverkoopbare objecten verkocht te krijgen. Hij wil actief kopers (beleggers) gaan zoeken. Ook gaat het huis even uit de verkoop. Daarna nieuwe foto's.

Of het helpt, geen idee. Waarschijnlijk niet, maar we zien wel.
quote:Lariba schreef op 28 januari 2011 @ 11:30:

Zo'n glas-in-lood-raam is ook een duur geintje.Als je een goede hobbyist kan vinden, en je komt uit op materiaalkosten+kleine vergoeding, valt dat erg mee. Maar je moet dan dus wel een dergelijke hobbyist kunnen vinden. (Ja, ik ken er één )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven