Geld & Recht alle pijlers

Pa krijgt huis niet verkocht...wat nu?

18-01-2011 12:36 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, de titel zegt het al, mijn vader krijgt zijn huis niet verkocht. Hij woont inmiddels zelf al in zijn luxe appartement en kan de kosten bijna niet meer opbrengen. Hij is zo stom geweest eerst te kopen voor te verkopen, zo stom geweest zijn appartement compleet te verbouwen, zo stom geweest te denken dat zijn grote, jaren '70 style ingericht huis zo verkocht zou zijn. Ik en mijn zus zijn inmiddels begonnen het huis iets aantrekkelijker te maken voor verkoop: goed schoonmaken, pa had alles donkerbruin geschilderd dus hebben we zoveel mogelijk weer wit gemaakt.

Nu komt het probleem. Mijn moeder wilde pa graag helpen (ze zijn gescheiden) maar wist dat hij geen geld aan zou nemen, dus was het plan, ma stort geld op onze rekening en wij zeggen dat wij (de kinderen) pa willen helpen met het opknappen van zijn huis. Nou is pa dus zo koppig dat hij vind dat zijn huis er prima uit ziet voor de verkoop en nu wil hij dat geld niet voor opknappen, maar voor de overbruggingshypotheek (gaat om 3000,-). Nou staan mijn zus en ik niet te springen om dat geld in die bodemloze put te gooien. Immers het huis knapt er niet van op, dus het vergroot de kans op verkoop absoluut niet. Maarja, pa vind al die 'verbeteringen' die wij zouden willen doen met het geld onzin. Wij betwijfelen of hij enig zicht heeft op de verkoopmarkt en op wat mensen willen in een huis. Daarnaast twijfelen we ook aan zijn daadwerkelijke gezichtvermogen: alles in huis was vies, met vlekken en spinnewebben, geverfd met de franse slag, bij een gehouden met draadjes, houtjes en plakband zeg maar. En we hebben het hier over een huis dat voor 500.000 te koop staat (is wel groot en in zeer gewilde buurt).

Maar goed, komende zaterdag hebben we dus een gesprek met mijn vader en ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Het geld in de bodemloze put gooien en pa over 6 maanden voor hetzelfde probleem zien staan, of weigeren het geld te geven voor de overbruggingshypotheek en alleen willen investeren in opknappen van het huis? Wat te doen. Als ik weiger, krijgen we natuurlijk ook ruzie, ook niet zo leuk, als je eigenlijk goed wilde doen.
quote:rider schreef op 18 januari 2011 @ 13:24:

[...]

niet makkelijk, wel realistisch. Als hij voor zichzelf kan zorgen en je hulp niet wil, dan kan je weinig doen behalve accepteren dat hij zichzelf in de problemen brengt. Als hij niet voor zichzelf kan zorgen, dan ga je richting curatele.Of in ieder geval naar een onderbewindstelling. Mij bekroop namelijk het gevoel dat er met vader iets niet helemaal goed zat. Je hoeft namelijk geen geleerde te zijn om te weten dat de huizenmarkt nog steeds in het slop zit.
@Meds: wat ben je gruwelijk negatief.

@Ivy: Hoe staat het met de verkoop van andere panden in de buurt, worden die wel verkocht? Of ligt het in de hele buurt op zijn gat en heeft Meds een punt.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 18 januari 2011 @ 13:28:

@Meds: wat ben je gruwelijk negatief.

@Ivy: Hoe staat het met de verkoop van andere panden in de buurt, worden die wel verkocht? Of ligt het in de hele buurt op zijn gat en heeft Meds een punt.Ik ken helaas de markt.
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 18 januari 2011 @ 13:14:

Een vriendin van mij is interieurstylist en helpt mensen met de verkoop van hun huis. Blijkt gewoon echt te werken. Je kunt ook items bij haar huren.

Zo kun je het hele huis inrichten. Als je interesse hebt wil ik wel vragen of ze de klus aan wil nemen.Zou dat echt zo werken? Gewoon even pimpen en je huis is verkocht?
quote:meds schreef op 18 januari 2011 @ 13:30:

[...]

Ik ken helaas de markt.

Het ligt volledig aan de omgeving... staat het in Zeist? Of Amsterdam? Haarlem? Of in een minder courante plaats...

Zakken met de prijs is vaak de enige remedi.
@Meds: dus je weet in welke stad en in welke wijk het huis van de vader van Ivy staat? Volgens mij is de markt nogal regiogebonden, sterker nog, volgens mij is het zelfs, wijkgebonden.
quote:evelynsalt schreef op 18 januari 2011 @ 13:32:

[...]

Zou dat echt zo werken? Gewoon even pimpen en je huis is verkocht?

Wat denk je zelf?! Als dat zou werken, zouden dan niet veel meer mensen dat doen?

Ik moet MEDS gelijk geven, de markt ligt nagenoeg stil. Zelfs een prijsverlaging zal niet echt werken want er zijn gewoon nauwelijks kopers!
quote:spectral schreef op 18 januari 2011 @ 13:32:

[...]

Het ligt volledig aan de omgeving... staat het in Zeist? Of Amsterdam? Haarlem? Of in een minder courante plaats...

Zakken met de prijs is vaak de enige remedi.Overal is het belabberd, maar er zijn regionaal kleine verschillen. Maar dat is echt marginaal. Dan gaat het vooral ook over de prijsdaling. De NVM verwacht in 2011 verdere vergroting van de problemen. Dat betekent niet dat er niks verkocht wordt. Starterwoningen lopen nog wel
Jeetje, wat een reacties. Hartstikke fijn. Weet niet meer waar ik allemaal antwoord op moet geven, dus doe het maar in het algemeen. Een verkoopstyliste inhuren is een goed idee, als je zelf geen verstand van inrichting hebt. Mijn zus en ik zijn daar echter vrij goed in (richting Elle wonen zeg maar), dus dat lijkt me wat weg gegooid geld. Die 3000,- hadden we voornamelijk in gedachten voor: witte voile gordijnen (ipv jaren 70 lamellen), lichte vloerbedekking eerste verdieping, schuren en wit lakken van paneeldeuren (die zitten er nog in) en verder alle muren zo egaal mogelijk maken. Alles dus puur cosmetisch, want zoals ik al zei, voor keuken en badkamers is er zo en zo geen geld.

Het huis onderverhuren is geen optie, want de hypotheek die mijn vader heeft voor zijn appartement is gebaseerd op de verkoop van dit huis. Sommigen zeggen, je moet zakken met de prijs. Ja, ik zou wel willen, maar pa is koppig en doet dit niet. Hij is overigens al wel 80.000,- gezakt, maar de tijd begint te dringen. Weet niet precies hoe lang het nu te koop staat, maar ik gok anderhalf jaar.

De foto's op Funda waren op zich best goed, misschien iets te goed. Er zijn dus ook wel kijkers geweest, maar ik denk dat die meer teleurgesteld werden. In het echt zag je de franse slag beter. Nieuwe foto's lijkt me wel op zijn plaats, aangezien het huis nu leeg is. Meestal is dit slechter, maar ik denk in dit geval, omdat het een duidelijk klushuis is, misschien wel beter. De ruimtes lijken nu wel groter, zeker met her en der meer witte muren en lichte vloerbedekking. Heb trouwens zelf ook veel afleveringen van de 'huizendokter' en Martijn Krabbe gezien.

Maar ja, probleem blijft dat ik en mijn zus niet zo maar ons gang kunnen gaan. Het is pa zijn huis en hij is wilsbekwaam en laat zich ook niet zo maar aan de kant schuiven (hij heeft nog steeds het idee dat hij het allemaal heel goed weet!!!!)

Ik denk dat ik door de reacties nu wel een beter beeld heb van hoe ik hier zelf in sta. Ik heb gewoon echt geen zin om dat geld van mijn moeder in dat bruine donkere gat te gooien van een overbruggingshypotheek. Tenslotte wist pa ook niet dat wij dit geld aan hem zouden spenderen, dus anders had hij ook een andere oplossing moeten vinden voor die hypotheek. Maar het blijft een beetje 'hard' voelen.
De prijs verlagen hij vraagt er dan blijkbaar teveel voor.
Het kan best een heel gewilde buurt zijn, maar mensen verkopen eerst hun eigen huis voor ze zelf weer wat kopen. En dan is een huis van 5 ton gewoon een héél lastig soort huis; daar zijn minder kopers voor dan voor een huis van twee ton. Da's nou eenmaal het gegeven nu.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:meds schreef op 18 januari 2011 @ 13:35:

[...]

Overal is het belabberd, maar er zijn regionaal kleine verschillen. Maar dat is echt marginaal. Dan gaat het vooral ook over de prijsdaling. De NVM verwacht in 2011 verdere vergroting van de problemen. Dat betekent niet dat er niks verkocht wordt. Starterwoningen lopen nog welWat een onzin.... juist in bijv Amsterdam en Haarlem is er een groot probleem met de kleine starterswoningen (veel aanbod, te hoog geprijsd). De grotere woningen vliegen nog steeds als warme broodjes over de toonbank.
@evelynsalt. Nou zo makkelijk zal het niet gaan. Maar als een huis bijvoorbeeld leegstaat kunnen mensen vaak de ruimte niet goed inschatten.

Zij richt het huis dan leuk in, likje verf hier en daar allerlei accessoires en ze heeft ook bepaalde foefjes

om onevenheden weg te werken en dan ziet het er toch echt heel anders uit.
Nee als ik jou was zou ik hem zeker dat geld niet zomaar geven voor de overbruggingshypotheek. Klinkt hard, maar waarom zouden jullie die moeten betalen?

Ik zou hulp ook niet opdringen. Je biedt aan het huis voor hem op te knappen, wil hij dat niet dan niet. Dát is het aanbod, en niet het geld.

En ik zou er dan ook duidelijk bij afspreken dat jij en je zus bepalen wat er opgeknapt gaat worden en hoe (want je vader klinkt best als een koppige man!).
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Wat is er voor nodig om je vader te laten beseffen dat het appartement verkocht moet worden en dat hij weer in zijn huis gaat wonen of dat hij behoorlijk moet zakken in prijs om het huis te verkopen zodat ie in zijn appartement kan blijven wonen?

Dat lijken me de enige twee opties namelijk.

Een gesprek met de bank? Dan is het misschien verstandig om dat te gaan regelen.
Wij hebben dit probleem ook gehad een str*nt eigenwijze vader met dit probleem.

Mijn advies van een externe nemen ouderen meer aan.

Als je even google gebruikt: huis opleveren.

Kom je bedrijven tegen die woningen van senioren opleveren.

Dat heeft ons toen erg geholpen.

Ik zou zelf niet snel mijn geld in de hypotheek stoppen, je moeder/jij hebben er ook heel hard voor dat geld moeten werken. Voor mijn gevoel is dat weggooien van geld, en hoeveel maanden / jaren moet je dat dan doen...
anoniem_35863 wijzigde dit bericht op 18-01-2011 13:52
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:spectral schreef op 18 januari 2011 @ 13:37:

[...]

Wat een onzin.... juist in bijv Amsterdam en Haarlem is er een groot probleem met de kleine starterswoningen (veel aanbod, te hoog geprijsd). De grotere woningen vliegen nog steeds als warme broodjes over de toonbank.bron?
Toegevoegd: donderdag 13 jan 2011, 10:19

Update: donderdag 13 jan 2011, 10:43

Op de woningmarkt zijn nog nauwelijks tekenen van herstel zichtbaar. Dat blijkt uit cijfers die de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) bekend heeft gemaakt.

De verkoop van goedkope woningen steeg in het laatste kwartaal met ruim 20 procent ten opzichte van het derde kwartaal in 2010. Maar ten opzichte van dezelfde periode in 2009 was er vrijwel geen verschil te zien.

De verkoop van vrijstaande woningen is in het vierde kwartaal slechts met 2,7 procent toegenomen.

Ook de huizenprijzen bewegen vrijwel niet. De gemiddelde verkoopprijs lag heel 2010 rond de 230.000 euro.

Rutte-effect

Toch is voorzitter Ger Hukker van de NVM positief over de lichte opleving in het vierde kwartaal. "We merken dat consumenten weer durven te bewegen. Er is een ruime keuze en de betaalbaarheid is goed."

"Bovendien heeft het nieuwe kabinet een einde gemaakt aan de onzekerheid over de hypotheekrenteaftrek en een stringent economisch beleid aangekondigd", zegt Hukker. "Dit 'Rutte-effect' lijkt zijn weerslag te vinden in de verbeterde verkoopcijfers."

Moeilijk verkoopbare woningen

Het woningaanbod is het afgelopen kwartaal verder opgelopen tot ruim 144.000. Voor de economische crisis in 2008 waren dit er 97.000.

Volgens voorzitter Ger Hukker van de NVM is het grote aanbod een belemmering voor de woningmarkt. "Er zit een steeds grotere prop van moeilijk verkoopbare woningen in de markt. Die prop belemmert een vlot herstel."

Ook de terughoudendheid van banken met het verstrekken van hypotheken houdt een herstel op de huizenmarkt tegen
Nogmaals een goed gesprek met je vader waarin je hem flink met de neus op de feiten drukt? Zijn idee is duidelijk niet meer realistisch, en daar moet naar gehandeld worden.
De starters hadden het voor de kredietcrisis al moeilijk op de huizenmarkt. Ondanks de zakkende huizenprijzen hebben ze het nog moeilijker gekregen.

De banken stellen nu zeer strenge eisen voordat ze een hypotheek gaan verstrekken. Tot de crisis kon u met een laag inkomen een hoge hypotheek afsluiten, maar de banken zijn zeer voorzichtig geworden. De gedaalde huizenprijzen zijn gunstig voor de starters, maar ze komen door voorzichtigheid van de banken en verscherpte regelgeving niet meer in aanmerking voor een hypotheek die ze nodig hebben.

Tot overmaat van ramp gaat het nog erger worden. De eisen om voor NHG in aanmerking te komen worden ook nog aangescherpt. Dit wordt veroorzaakt doordat het Nibud nieuwe woonquotes heeft vastgesteld. Op basis hiervan wordt het maximale hypotheek vastgesteld bij een bepaald inkomen.

Volgens Vereniging Eigen Huis (Eigen Huis Magazine januari 2011) komt de AFM in 2012 ook nog met strengere regels voor hypotheken zonder NHG. Daarnaast zal waarschijnlijk de premie die huizenkopers moeten betalen voor het verkrijgen van een NHG hypotheek, omhoog gaan.

Dit is ook weer slecht nieuws voor de huizenverkopen in het algemeen. Het jaar 2011 zal weer een zwaar jaar worden voor huizenbezitters en huizenkopers.
Spectral, onzin. Ik zit in Zeist en echt, er wordt hier niets verkocht hoor. Kansloos behalve als je echt voor weinig in de markt gaat staan (dan zijn er nog wel investeerder die hun slag willen slaan).
Onzin Spectral, mijn vriendin haar huis verkocht, 5 slaapkamers in het centrum tegen bodemprijs omdat ze het aan de straatstenen niet kwijt raakte, groot huis, weinig onderhoud, is verkocht voor iets meer dan 2 ton, terwijl het getaxeerd was op 375.000....
http://www.huizenhype.nl/sitemap/
Dan toch gewoon jouw huis verhuren??? Dat gebeurt veel, als je het huis niet kwijt kunt.
quote:Suze2hier schreef op 18 januari 2011 @ 13:55:

Spectral, onzin. Ik zit in Zeist en echt, er wordt hier niets verkocht hoor. Kansloos behalve als je echt voor weinig in de markt gaat staan (dan zijn er nog wel investeerder die hun slag willen slaan).Wat heb ik dan over Zeist gezegd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven