Geld & Recht alle pijlers

Pa krijgt huis niet verkocht...wat nu?

18-01-2011 12:36 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, de titel zegt het al, mijn vader krijgt zijn huis niet verkocht. Hij woont inmiddels zelf al in zijn luxe appartement en kan de kosten bijna niet meer opbrengen. Hij is zo stom geweest eerst te kopen voor te verkopen, zo stom geweest zijn appartement compleet te verbouwen, zo stom geweest te denken dat zijn grote, jaren '70 style ingericht huis zo verkocht zou zijn. Ik en mijn zus zijn inmiddels begonnen het huis iets aantrekkelijker te maken voor verkoop: goed schoonmaken, pa had alles donkerbruin geschilderd dus hebben we zoveel mogelijk weer wit gemaakt.

Nu komt het probleem. Mijn moeder wilde pa graag helpen (ze zijn gescheiden) maar wist dat hij geen geld aan zou nemen, dus was het plan, ma stort geld op onze rekening en wij zeggen dat wij (de kinderen) pa willen helpen met het opknappen van zijn huis. Nou is pa dus zo koppig dat hij vind dat zijn huis er prima uit ziet voor de verkoop en nu wil hij dat geld niet voor opknappen, maar voor de overbruggingshypotheek (gaat om 3000,-). Nou staan mijn zus en ik niet te springen om dat geld in die bodemloze put te gooien. Immers het huis knapt er niet van op, dus het vergroot de kans op verkoop absoluut niet. Maarja, pa vind al die 'verbeteringen' die wij zouden willen doen met het geld onzin. Wij betwijfelen of hij enig zicht heeft op de verkoopmarkt en op wat mensen willen in een huis. Daarnaast twijfelen we ook aan zijn daadwerkelijke gezichtvermogen: alles in huis was vies, met vlekken en spinnewebben, geverfd met de franse slag, bij een gehouden met draadjes, houtjes en plakband zeg maar. En we hebben het hier over een huis dat voor 500.000 te koop staat (is wel groot en in zeer gewilde buurt).

Maar goed, komende zaterdag hebben we dus een gesprek met mijn vader en ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Het geld in de bodemloze put gooien en pa over 6 maanden voor hetzelfde probleem zien staan, of weigeren het geld te geven voor de overbruggingshypotheek en alleen willen investeren in opknappen van het huis? Wat te doen. Als ik weiger, krijgen we natuurlijk ook ruzie, ook niet zo leuk, als je eigenlijk goed wilde doen.
Met onderverhuren kan hij de rente niet meer aftrekken en afhankelijk van de hoogte van zijn hypotheek kan dat nogal oplopen bij een huis van EUR 500.000,-. Dat moet je dus een behoorlijk hoge huur gaan vragen en de vraag is maar of iemand dat wilt voor een tijdelijk huis.
quote:gympie26 schreef op 18 januari 2011 @ 12:58:

Ik vind de tip van onderverhuren ook goed!ja maar eigenlijk is dat geen reële tip want met een huis in die prijsklasse en de vermoedelijke hypotheek zal je een flink huurbedrag moeten vragen. En heel veel huizen staat op dit moment leeg en bieden de mogelijkheid om onder te verhuren. Het is zaak te voorkomen dat het een gedwongen verkoop wordt. Ik weet niet hoelang het huis al te koop staat, maar je gaat gegarandeerd in de problemen komen. Beste optie is het appartement verkopen
Hoe kijken jullie aan tegen het te koop zetten van de nieuwe woning?
Waar het alleen om gaat is dat hij dan misschien iets van vakantie-ruimte zou kunnen aanbieden. Via VVV en ANWB is het mogelijk aan particulieren te verhuren alsof je Bed & Breakfast bent. Je zou in elk geval kunnen informeren naar mogelijkheden en voorwaarden. Als het huis en de omgeving een beetje aantrekkelijk is, dan is het misschien een optie.

Ik ken iemand die een huis aan meerdere mensen verhuurt, maar die situatie is totaal anders. Die heeft het huis namelijk gekocht als beleggingsobject. Het huis heeft meerdere kamers en die verhuren ze afzonderlijk. Dan kennen ze huurders ook via hun kinderen. Ze verhuren voor een vooraf vastgestelde termijn. Die situatie is totaal anders en ze willen het huis ook niet verkopen.
Opknappen heeft absoluut wel zin! En ik zou dat niet eens zelf gaan doen, maar door een interieurstylist laten doen. Dan hoef je zelf ook niet met pa te discussiëren over wat wel en wat niet.

Misschien kan je contact opnemen met een stylist en een prijsafspraak maken, dat hij voor het geld dat jullie moeder beschikbaar heeft gesteld zijn gang mag gaan. En dan de stylist aan je pa aanbieden, niet het geld.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
die renteaftrek voor twee woningen geldt trouwens voor twee jaar. Dat is een rijksmaatregel genomen toen veel mensen met dit soort problemen zaten. Na twee jaar heb je dus pas echt flinke problemen
Voor verhuren moet je overigens eerst contact opnemen met je hypotheekverstrekker. Die staan het lang niet altijd toe, en soms moet je er eerst een andere hypotheek voor afsluiten.
quote:Pumps_italiaans schreef op 18 januari 2011 @ 13:02:

Waar het alleen om gaat is dat hij dan misschien iets van vakantie-ruimte zou kunnen aanbieden. Via VVV en ANWB is het mogelijk aan particulieren te verhuren alsof je Bed & Breakfast bent. Je zou in elk geval kunnen informeren naar mogelijkheden en voorwaarden. Als het huis en de omgeving een beetje aantrekkelijk is, dan is het misschien een optie.

Dat mag niet maar zo. Bestemmingsplan e.d. spelen daarbij een rol en vader zal een bedrijf moeten worden

Ik ken iemand die een huis aan meerdere mensen verhuurt, maar die situatie is totaal anders. Die heeft het huis namelijk gekocht als beleggingsobject. Het huis heeft meerdere kamers en die verhuren ze afzonderlijk. Dan kennen ze huurders ook via hun kinderen. Ze verhuren voor een vooraf vastgestelde termijn. Die situatie is totaal anders en ze willen het huis ook niet verkopen.
quote:Susan schreef op 18 januari 2011 @ 12:55:

Denken jullie echt dat opknappen geen zin heeft? De presentatie van een huis dat te koop staat luistert toch juist altijd heel nauw? Een jaren 70 inrichting is nogal gedateerd en donker, ik kan me best voorstellen dat dat invloed heeft voor de eerste indruk die mensen van dat huis hebben.

Ik denk dat 5 ton te duur is in vergelijking met de huizen in de buurt. Een huis van 5 ton kun je niet voor een ton verbouwen zodat ie voor 6 ton verkocht kan worden, dat kost meer. Ik zou zakken naar 4,5 of zelfs 4. Mensen die 6 ton te besteden hebben, wonen al in een koophuis en hebben hoogstwaarschijnlijk ook een dure overbruggingshypotheek nodig omdat er zoveel geklust moet worden aan het huis van je vader.

De juiste prijs is dus 6 ton - alle verwachte kosten voor een nieuwe bewoner (als 6 ton natuurlijk de prijs is voor een vergelijkbaar huis in de buurt waar ze zo in kunnen).

Ga er inderdaad vanuit dat iemand die 6 ton over heeft voor een huis alles naar de eigen zin wil hebben, van te voren een nieuwe badkamer erin heeft dus weinig toegevoegde waarde.

Presenteer het huis vooral zodat kopers mogelijkheden kunnen zien. Zo'n huis kun je namelijk toch niet zelf helemaal gaan renoveren.
@Spijker: ik denk dat iedereen ook vind dat opknappen een goed idee is.

Maar dan opknappen in de zin van verfje, meubels eruit, lichte gordijnen, schoonmaken, tuin op orde houden. En niet opknappen in de zin van, nieuwe badkamer, nieuwe keuken, nieuwe houten vloer.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 18 januari 2011 @ 13:04:

@Spijker: ik denk dat iedereen ook vind dat opknappen een goed idee is.

Maar dan opknappen in de zin van verfje, meubels eruit, lichte gordijnen, schoonmaken, tuin op orde houden. En niet opknappen in de zin van, nieuwe badkamer, nieuwe keuken, nieuwe houten vloer.maar wees reëel, de markt wordt er niet beter van. echt niet. Onder de prijs gaan zitten is effectiever.
Oh nee zeker geen nieuwe badkamer of keuken nee!

Ik zou zo iemand inhuren: http://www.just4style.nl/
Meds, ik heb het aan de hand gehad en het je moet wel eerst kijkers binnen hebben, en die komen tegenwoordig af op foto's op funda. Als de styling en de foto's goed zijn heb je meer kijkers, en dus ook meer kansen dat iemand iets in het huis ziet.

Zijn de styling en de foto's niet goed, dan komen ze niet eens binnen.

TO heeft je vader wel regelmatig kijkers?
Owh en heb je al kritisch gekeken naar de foto's van het huis op funda?

Soms worden er foto's gemaakt die het huis totaal geen eer aan doen. Zorg dat er op een lichte dag (hoeft niet perse zonnig, maar wel veel helder licht) foto's worden gemaakt waarin de ruimte in het huis wordt benadrukt.
Je kunt een goede verkoopmakelaar in de hand nemen die het huis laat inrichten door een verkoopstylist. De stylist zal je misschien vertellen dat je hier en daar een likje witte verf zal moeten aanbrengen en op sommige plaatsen een plintje.

Ze zal in de badkamer en of keuken wat accessoires neerzetten wat er voor zorgt dat het de aandacht van de negatieve punten afhaalt.

Kijk eens op foutehuizen.nl daar kun je duidelijk het verschil zien tussen huizen die 'zomaar' in de markt gezet worden zonder (of door een hele slechte) makelaar.

Je zegt dat de buurt gewild is, en dat de huizen weg gaan voor 600.000. Helaas is dit huis niet gewild, en gaat op het moment nog helemaal nergens heen. Je moet dus wel realistisch blijven vind ik.
Zelf opknappen heeft wel zin, maar dan moet je het wel heel erg goed doen. Dat is erg kostbaar en tijdrovend.

Overleg met de makelaar of het zin heeft de woning te strippen: ontdoen van de oude keuken/badkamer/schrootjes/donkerbruin e.d. Alles wat een koper er toch uit zou gooien.

Dan kunnen kijkers zien hoeveel ruimte het huis heeft, zonder afgeleid te worden door een gedateerde aankleding. Dan is het makkelijker voor ze om hun eigen smaak er in te zien.

Dit kost je tijd/geld voor het sloopwerk, maar niet een nieuwe keuken e.d.

En ik zou je vader wat TV-afleveringen laten zien van mensen die hun huis proberen te verkopen / op te knappen. Dat geeft hem misschien een beter idee van wat er tegenwoordig nodig is om een huis verkocht te krijgen, en wat investeringen wel/niet opleveren.

En haal er inderdaad een makelaar bij om hem te vertellen wat wijs is. Zo voorkom je problemen in de familie.
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
Beide huizen te koop zetten en kijken wat het snelst verkoopt. Hier kom je zo niet uit en als er niet snel gehandeld wordt, dan neemt de bank het over en wordt het allemaal gedwongen verkocht.
Kun je de funda foto's misschien hier neerzetten?

(en later het adres weer wissen)

Waarschijnlijk krijg je een aantal erg goede tips. Er zijn hier een groot aantal mensen die ervaring hebben met het verkopen van een (hun) huis.

En kunnen ons allemaal inleven als potentiële koper.
Verkoopstyling is ook duurkoop voor gewoon je huis iets aantrekkelijker inrichten. (schoonhouden, planten water, geen lege kamers etc) Verder eens dat foto's heel belangrijk zijn. Maar nogmaals je verkoopt tegenwoordig gewoon geen huis van 5 ton waar zeker nog voor een ton aan verspijkerd moet worden. Voor 4 ton bouw je zelf een villa op een kaveltje. Dat is nog een redelijk veilige investering
Een vriendin van mij is interieurstylist en helpt mensen met de verkoop van hun huis. Blijkt gewoon echt te werken. Je kunt ook items bij haar huren.

Zo kun je het hele huis inrichten. Als je interesse hebt wil ik wel vragen of ze de klus aan wil nemen.
quote:ivy1970 schreef op 18 januari 2011 @ 12:48:

@Rider

Ja duh....snap ook wel dat hij stom is geweest, maar blijft wel je vader die al bijna 70 is en zich zijn hele leven rot heeft gewerkt. Lekker makkelijk gezegd dan!niet makkelijk, wel realistisch. Als hij voor zichzelf kan zorgen en je hulp niet wil, dan kan je weinig doen behalve accepteren dat hij zichzelf in de problemen brengt. Als hij niet voor zichzelf kan zorgen, dan ga je richting curatele.
quote:meds schreef op 18 januari 2011 @ 13:03:

[...]

Is dit bewust zodat een ander niet kan quoten?

De quote aanpassen. Jouw aanpassing die stond er al.

Namelijk informeren naar de mogelijkheden en voorwaarden.

Maar het is inderdaad een detail dat je toevoegt waardoor het niet zou mogen. Er is zoiets als vrienden op de fiets, maar dat is minimale opbrengst. Dat is verhuur voor een nacht en maximaal 3 nachten. Gescheiden vrouwen doen het als tussenvorm voor B&B. Er zijn geen aanpassingen aan de woning nodig.
Goedkoop zelf stylen kan ook. Meubels lenen/ kopen bij de kringloop/marktplaats en muren wit sauzen en schilderwerk wit verven.That's it. En geloof me dan heb je nog steeds een probleem
quote:Spijker schreef op 18 januari 2011 @ 13:02:

Opknappen heeft absoluut wel zin! En ik zou dat niet eens zelf gaan doen, maar door een interieurstylist laten doen. Dan hoef je zelf ook niet met pa te discussiëren over wat wel en wat niet.

Misschien kan je contact opnemen met een stylist en een prijsafspraak maken, dat hij voor het geld dat jullie moeder beschikbaar heeft gesteld zijn gang mag gaan. En dan de stylist aan je pa aanbieden, niet het geld.

Een bezwaar tegen opknappen lijkt mij, dat je niet de smaak van de nieuwe kopers weten kunt.

Het geld dat je investeert, levert dus niet veel waarde op voor de nieuwe kopers.

Behalve in extreme gevalllen (als in een kamer alle wanden en het plafond poepbruin geverfd zijn o.i.d.).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
quote:Pumps_italiaans schreef op 18 januari 2011 @ 13:25:

[...]

Is dit bewust zodat een ander niet kan quoten?

De quote aanpassen. Jouw aanpassing die stond er al.

waar heb je het over?

Namelijk informeren naar de mogelijkheden en voorwaarden.

Maar het is inderdaad een detail dat je toevoegt waardoor het niet zou mogen. Er is zoiets als vrienden op de fiets, maar dat is minimale opbrengst. Dat is verhuur voor een nacht en maximaal 3 nachten. Gescheiden vrouwen doen het als tussenvorm voor B&B. Er zijn geen aanpassingen aan de woning nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven