Geld & Recht alle pijlers

Pa krijgt huis niet verkocht...wat nu?

18-01-2011 12:36 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, de titel zegt het al, mijn vader krijgt zijn huis niet verkocht. Hij woont inmiddels zelf al in zijn luxe appartement en kan de kosten bijna niet meer opbrengen. Hij is zo stom geweest eerst te kopen voor te verkopen, zo stom geweest zijn appartement compleet te verbouwen, zo stom geweest te denken dat zijn grote, jaren '70 style ingericht huis zo verkocht zou zijn. Ik en mijn zus zijn inmiddels begonnen het huis iets aantrekkelijker te maken voor verkoop: goed schoonmaken, pa had alles donkerbruin geschilderd dus hebben we zoveel mogelijk weer wit gemaakt.

Nu komt het probleem. Mijn moeder wilde pa graag helpen (ze zijn gescheiden) maar wist dat hij geen geld aan zou nemen, dus was het plan, ma stort geld op onze rekening en wij zeggen dat wij (de kinderen) pa willen helpen met het opknappen van zijn huis. Nou is pa dus zo koppig dat hij vind dat zijn huis er prima uit ziet voor de verkoop en nu wil hij dat geld niet voor opknappen, maar voor de overbruggingshypotheek (gaat om 3000,-). Nou staan mijn zus en ik niet te springen om dat geld in die bodemloze put te gooien. Immers het huis knapt er niet van op, dus het vergroot de kans op verkoop absoluut niet. Maarja, pa vind al die 'verbeteringen' die wij zouden willen doen met het geld onzin. Wij betwijfelen of hij enig zicht heeft op de verkoopmarkt en op wat mensen willen in een huis. Daarnaast twijfelen we ook aan zijn daadwerkelijke gezichtvermogen: alles in huis was vies, met vlekken en spinnewebben, geverfd met de franse slag, bij een gehouden met draadjes, houtjes en plakband zeg maar. En we hebben het hier over een huis dat voor 500.000 te koop staat (is wel groot en in zeer gewilde buurt).

Maar goed, komende zaterdag hebben we dus een gesprek met mijn vader en ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Het geld in de bodemloze put gooien en pa over 6 maanden voor hetzelfde probleem zien staan, of weigeren het geld te geven voor de overbruggingshypotheek en alleen willen investeren in opknappen van het huis? Wat te doen. Als ik weiger, krijgen we natuurlijk ook ruzie, ook niet zo leuk, als je eigenlijk goed wilde doen.
quote:2Heineken schreef op 18 januari 2011 @ 14:28:

[...]

Want... dan wil jij het wel kopen?!? Mijn smaak is namelijk heel anders!

Als ze al gaat verven, dan in een neutrale kleur (offwhite oid, een kleur waar niemand zich een buil aan kan vallen).Magnolia = off white (nou ja, een van de triljoen off white tinten die er zijn).
of-topic
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Vl43inder schreef op 18 januari 2011 @ 14:34:

[...]

Magnolia = off white (nou ja, een van de triljoen off white tinten die er zijn).Nou, ik vond het best kleurig, niet echt off white.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dit magnolia is oke:

Dit jaagt de potentiele kopers net zo hard het pand weer ui"t:

Voor op de muren: RAL 9010 is het meest gangbaar. Wellicht saai, maar ook het meest neutraal.
Ik heb niet alles gelezen, maar kan uit eigen ervaring zeggen dat minstens het wit verfen van de muren en eventueel tegels met tegel verf een wereld van verschil maken in de verkoop.

Ik had een nogal kleurijk huis en nadat ik het geverfd had was het snel verkocht.

Oh en schoon en zo leeg mogelijk is ook heel belangrijk.

Kopers kijken niet zo gemakkelijk door dingen heen als je zou denken.

Grote verbouwingen zou ik niet doen.
TO, ik heb geen ideeen voor het sneller verkopen van je huis. Maar als je je vader ervan wilt overtuigen dat hij iets anders moet gaan doen, neem dan een 'kundig persoon' mee (makelaar/iemand uit de huizenmarkt/gewoon een overtuigende vriend). Dus een derde die onomwonden de waarheid recht in je vaders gezicht kan zeggen. Misschien is hij dan eerder geneigd zijn koppigheid te laten varen en de prijs te laten zakken.

Ik zou zeker geen cash in een bodemloze put gooien; zonde!
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 januari 2011 @ 14:21:

[...]

Magnolia? Weet je 't zeker?

http://www.alfagent.nl/co ... len_kleur_vlak_inleg.html

En rode gordijnen?

Want? dat is modern?donker rood is tijdloos, magnolia redelijk neutraal
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 januari 2011 @ 14:36:

[...]

Nou, ik vond het best kleurig, niet echt off white.maw je zeurt
quote:Groenoog schreef op 18 januari 2011 @ 15:04:

[...]

donker rood is tijdloos, magnolia redelijk neutraalTijdloos en spijglelijk.
Eerlijk gezegd zie ik niet zoveel heil in het opfluffen van een huis.

Vrienden hebben een jaar geleden het huis van haar ouders ook opgefrist (was 30 jaar flink in gerookt); een eenvoudige maar moderne badkamer geplaatst, donkerbruine en oranje tegels vervangen voor witte etc etc.

Het huis staat inmiddels ook ruim een jaar te koop; zelfde prijsklasse als huis van vader van TO. Zij zijn gestart op 529.000 en nu gezakt naar 499.000.

Er komen nauwelijks kijkers. In die prijsklasse kopen over het algemeen mensen die al een koophuis hebben en door willen stromen. Zolang er onder in de markt nog weinig verkocht wordt, stroomt het daarboven ook niet door.

Kennissen hebben hun huis al bijna 3 jaar te koop staan (gestart op 648.000; nu gezakt naar 569.000). Zij krijgen ook alleen maar mensen (als ze al komen) die willen kopen als hun eigen huis verkocht is.
quote:2Heineken schreef op 18 januari 2011 @ 13:34:

[...]

Wat denk je zelf?! Als dat zou werken, zouden dan niet veel meer mensen dat doen?

Ik moet MEDS gelijk geven, de markt ligt nagenoeg stil. Zelfs een prijsverlaging zal niet echt werken want er zijn gewoon nauwelijks kopers!Ja dat weet ik!!!! Ik vroeg me namelijk af of je inderdaad je huis sneller verkocht als je het wat moderniseert!!!! Ik weet dat de markt stil ligt, want ik heb daar beroepsmatig de gevolgen van ondervonden!
quote:spectral schreef op 18 januari 2011 @ 13:37:

[...]

Wat een onzin.... juist in bijv Amsterdam en Haarlem is er een groot probleem met de kleine starterswoningen (veel aanbod, te hoog geprijsd). De grotere woningen vliegen nog steeds als warme broodjes over de toonbank.Nou, dat lijkt me sterk. De starters kunnen al heel moeizaam aan een huis komen en die kunnen echt geen grotere woning betalen. Gevolg: starters blijven zitten waar ze zitten omdat ze geen hypotheek kunnen krijgen, doorstromers die bijvoorbeeld nog groter willen wonen of gaan bouwen willen eerst hun woning verkocht hebben voordat ze tot aankoop overgaan en dat heeft weer tot gevolg dat bouwprojecten stagneren omdat er niet voldoende kavels worden opgeleverd. Het is een vicieuze cirkel.
quote:ivy1970 schreef op 18 januari 2011 @ 13:35:

Nieuwe foto's lijkt me wel op zijn plaats, aangezien het huis nu leeg is. Zou het niet leeg laten. Veel mensen hebben moeite de ruimte in te schatten als het leeg is. Een tweepersoonsbed in de grote slaapkamer, een eenpersoons in een mogelijke logeerkamer, een eettafel en een bank geeft al meer een beeld wat er allemaal past in een huis.quote:Het is pa zijn huis en hij is wilsbekwaam

Dan houdt het dus op. Zijn huis, zijn hypotheek, zijn keuze. Je hebt hem inmiddels duidelijk gemaakt wat jíj ervan vindt, en kennelijk vindt hij het geen reden om iets anders te doen. Dan houdt het op. Je vader is een volwassen man dus laat hem dan ook zelf zijn eigen keuzes maken. Ook al denk jíj dat ze fout zijn...

Het enige waar jij iets over te zeggen hebt, is dat geld dat via je moeder beschikbaar is. Dus daarvan kan je best zeggen dat dat alleen beschikbaar is voor het lichte opknapwerk, maar verder is en blijft het je vaders verantwoordelijkheid wat hij met het huis doet.
alle goede tips zijn al gegeven, lees ik. Ik hoop dat je vooral met argumenten je eigenwijze pa kan overtuigen om het beste nog uit zijn huis te halen. Maar ik had precies dezelfde vader als jij die er stellig van overtuigd was dat alles weer eens in de mode zou komen dus óók de groen-groene badkamer en geelbruine keukentegeltjes

Ohja, geef je vader ook een klets op zijn kont met een end hout voor het feit dat hij een mooi jaren '30 huis heeft vernaggeld!
quote:Groenoog schreef op 18 januari 2011 @ 15:06:

[...]

maw je zeurtOf jij hebt geen smaak.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Kijk eens op sites van woonstylisten naar de voor en na foto's! Vaak zie je dat op de na foto's alles fris wit is, overal de lampen aanstaan ook al zijn de foto's overdag genomen. En dat alleen al maakt een hoop verschil.

Zou het zeker niet leeg laten staan, want zoals hierboven al werd geschreven mensen kunnen een lege ruimte niet inschatten.

Ik zou geen nieuwe keuken of badkamer plaatsen omdat dat toch zeer persoonlijk is. Kopers plaatsen volgens mij liever zelf een badkamer/keuken die ze zelf hebben uitgekozen dan dat ze een huis kopen met een bijna nieuwe keuken/badkamer welke net niet hun smaak is.

Goed schoonmaken, eventueel fris wit schilderen en goede foto's laten maken!

Succes! het zal zelfs als je bovenstaande dingen doet niet erg makkelijk zijn om het huis snel verkocht te krijgen.....
Misschien niet leeg maar helemaal vol met oude meuk verkoopt ook niet.

Wij zijn pas na lang aandringen van mijn man bij een huis wezen kijken wat ik op basis van de foto's verschrikkelijk vond. Man kon er dus wel "doorheen" kijken.. ik niet.

We hebben het huis uiteindelijk gekocht zelfs. Het huis stond al lang leeg, bewoner overleden, was erg verouderd maar qua onderhoud goed, maar stond dus vol oude zooi en totaal gedateerd qua inrichting, waardoor het blijkbaar niet veel kijkers trok.

Vervolgens is de prijs verlaagd en werd het voor ons een optie, bezichtiging aangevraagd, en bod gedaan, nog ver onder de vraaagprijs.

Ik denk dat je ht pas verkocht krijgt als je het opfrist, wat oude gedateerde meubels weghaalt en bereid bent in prijs te zakken..
oh ja, en geld in een bodemloze put storten : niet doen
Persoonlijk zou ik pa er inderdaad van proberen te overtuigen dat kosmetisch opknappen en de vraagprijs verlagen de enige optie is. Keuken en badkamer zou ik niet aan beginnen, maar redelijke kosten voor renovatie van de vraagprijs aftrekken. Als ik een duur huis zou kopen, zou ik zelf er ook zo instaan. Kan ik er redelijk in leven en wat kost het me om de rest naar mijn smaak te veranderen.

Zelf weer in zijn oude woning gaan wonen en zijn appartement weer verkopen, lijkt mij geen oplossing bij een oudere man. Het onderhoud van een grote woning wordt ouderen vaak teveel en het gaat dan steeds verder achterlopen en hij zal op een gegeven moment weer moeten verhuizen naar een kleinere (gelijkvloerse) woning en dan zit je weer met hetzelfde probleem en ben je veel geld kwijt aan verhuizingen en overdrachtskosten.

Het geld vrijmaken voor een overbruggingshypotheek lost het probleem niet op, het huis blijft onverkoopbaar.
Waarom zou jij je druk maken als je vader dat niet doet? Stel maar voor dat het appartement in de verkoop moet als hij het niet kan betalen voordat de bank het doet. Gelukkig heeft hij altijd nog een huis waar hij op terug kan vallen dus op straat staan zal niet zo snel gebeuren. Maargoed jaren 70 style huis voor 500.000 euro, mwoh als hij er ook sinds de jaren 70 heeft gewoond dan denkt ie dus flinke winst te maken. Misschien moet hij minder winst maken dan.

Trouwens, zo stom is het niet om eerst een huis te kopen en daarna je huidige huis te verkopen, stom is het wel als je het financieel niet kan bolwerken en eerst geld op gaat maken wat je nog niet hebt.
Zie QR
Hoeveel kost dat luxe appartement eigenlijk?
@Miloo

Luxe appartement heeft hij volgens mij behoorlijk onder de prijs gekocht, 350.000. Maar de verkoop daarvan zal ook geen storm lopen omdat er aan de lopende band luxe appartementen gebouwd worden die ze aan de straatstenen niet kwijtraken. Misschien nog een moeilijkere markt dus misschien.

@Kaasfondue

Waarom maak ik me druk? Lijkt me vrij duidelijk. Ten eerste is het mijn vader en ten tweede vraagt hij mij nu geld voor een overbruggingshypotheek oftewel een ander woord voor geld in een diepe put gooien! Doe ik dat niet, krijg ik behoorlijke ruzie. Daarbij komt dat pa dit best wel eens niet zou kunnen overleven. Zoiets hakt er aardig in qua stress en hij is niet de jongste meer. Reden genoeg dus om je druk te maken.

En hij woont er inderdaad vanaf 1972, maar toen was er de mogelijkheid om extra hypotheek op te nemen als je krap zat. nou was mijn vader zelfstandig ondernemer dus dat kwam regelmatig voor. Denk dat hij 350.000 winst wil maken om daarvan het appartement te betalen.
quote:ivy1970 schreef op 20 januari 2011 @ 10:19:

ten tweede vraagt hij mij nu geld voor een overbruggingshypotheek oftewel een ander woord voor geld in een diepe put gooien! Doe ik dat niet, krijg ik behoorlijke ruzie. Daarbij komt dat pa dit best wel eens niet zou kunnen overleven. Zoiets hakt er aardig in qua stress en hij is niet de jongste meer.

Het eerste deel is niks meer en niks minder dan (emotionele) chantage: als jij mij geen geld geeft dan word ik BOOS.

Kom op zeg: hij heeft zelf die (achteraf niet zo slimme) beslissingen genomen; dan moet ie ook zelf voor de consequenties opdraaien. Ik vind dit echt de omgekeerde wereld: ik doe iets doms en als jij het niet oplost word ik nog boos ook!

Het tweede deel lijkt me zwaar overdreven. Okay, het is geen fijne situatie, maar wel de werkelijkheid waar op dit moment heel veel mensen mee te maken hebben; ga je echt niet 'zomaar' dood van hoor!
@Pauline65

Euh, wist niet dat jij enig zicht had op de gezondheid van mijn vader. Die is namelijk zo en zo niet zo best. Bovendien is hij bijna 70 en zit nu als een gek in zijn oude huis te klussen. Neem daarnaast de enorme stress van twee huizen die je waarschijnlijk niet meer verkoopt, waarna hij misschien achterblijft met verkoop bij opbod en een schuld van weet ik hoeveel.

Dat van die emotionele chantage, daar heb je gelijk in. Denk niet dat hij dat heel bewust doet hoor. Denk eerder dat het water hem gewoon aan de lippen staat, dus dan reageer je wel eens niet helemaal redelijk. Volgens mij ziet hij het ook allemaal niet meer zo helder, niet realistisch in ieder geval. Maar het is waar, het is de omgekeerde wereld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven