Geld & Recht alle pijlers

Plotsklaps rijk

08-12-2011 21:57 299 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas is mijn moeder iets meer dan een half jaar geleden na een ernstige ziekte overleden - dat, terwijl ze nog helemaal niet misbaar is voor mij. Zou daar topics mee kunnen vullen, maar daar gaat dit topic nu niet over:

Wat dan wel? Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder komt uit een vrij gegoede familie. Daarnaast was ze een succesvol ondernemer met divers onroerend goed. Haar nalatenschap is dientengevolge enorm groot. De afwikkeling loopt nog en daadwerkelijke uitkering kan nog wel maanden / meer dan een jaar duren. Echter, bij de daadwerkelijke uitkering worden mijn 2 zussen en ik allemaal plots miljonair. Vind het raar om zo zwart-op-wit op te schrijven, want ik woon nu net als mijn vrienden in een huur-appartement, werk 40 uur per week, en ben "rijk" door heel veel andere dingen dan geld (liefdevolle vriendengroep, veel belangstellingen, ambities in mijn werk), etc. Ik ben 26 en dus nog met andere dingen bezig dan "een grote boerderij kopen met een moestuin en rentenieren".

Daarom juist dit topic! Ik vraag me af of anderen hier dit hebben meegemaakt? Erfenis of misschien via loterij? Wat hebben jullie met zo'n enorm grote som geld gedaan? Uiteraard ga ik het door een professional laten beheren, maar dan nog kan ik er zelf mijn leven mee veraangenamen natuurlijk. Waar zijn jullie tegenaan gelopen?

Ik wil mijn leven niet radicaal veranderen. Ik vind nog steeds dezelfde mensen, waarden en dingen belangrijk, maar het prikkelt me wel er dingen mee te gaan doen. Ook misschien wel in leuke plannen met vrienden die we altijd al hadden. Maar is dat wel verstandig? Kan dat relaties niet ten slechte veranderen?

Of zijn er misschien mensen die plotsklaps miljonairvrienden hadden, en hoe vonden jullie dat? Overigens weet mijn vriendenkring deels wel dat ik ga erven omdat ze situatie van mijn moeder kenden, maar niet hoe veel, en dat ga ik ook niet vertellen.

Kortom: omdat ik het zo onwerkelijk vind, maar het wel veel door mijn hoofd speelt, ben ik benieuwd naar wat anderen hierover te zeggen hebben!
Gecondoleerd.

Bereid je voor om erachter te komen wie jouw echte vrienden zijn. Zodra er geld in het spel is veranderen een hoop mensen.

Iedereen wil ineens geld lenen en vind het vanzelfsprekend dat jij dat ook doet (want er is toch genoeg).

En als je nee zegt breekt de pleuris uit. Dat soort dingen.

Er komen behalve leuke ook vervelende dingen bij kijken.

Zeker geen groepsuitjes gaan betalen e.d.

De verhoudingen moeten wel gelijk blijven. Ik zou me erg opgelaten voelen als jij ineens vanalles betaald.

Geen rare dingen doen en je goed laten informeren. Je hebt nog de tijd. En je hoeft nog niemand op de hoogte te brengen.

Ik weet ook niet wat mijn beste vriendin precies op haar rekening heeft.
Je kan ontzettend belazerd worden als je anderen je geld laat beheren. Want echt iedereen heeft er alleen maar belangstelling voor om er zelf wijzer van te worden. Denk vooral niet dat anderen jou graag rijk en welvarend willen zien. Zelfs heel nabije geliefden kan je niet vertrouwen in onbaatzuchtigheid. Rivaliteit en afgunst is heel normaal en begrijpelijk, maar alleen maar als je eenmaal geld hebt dan merk je dat ineens.

Vandaar dat het beroep Oplichter zo lucratief is. Mensen denken ineens dat ze echt nieuwe vrienden hebben!
quote:framb00sjes schreef op 08 december 2011 @ 22:20:

Sparen is nu ook niet voordelig aangezien de rente extreem laag is , niet opweegt tegen inflatie en het enige wat je dan doet ieder jaar belasting betalen over het gespaarde bedrag is. Zou dus mijn inziens zonde zijn om alles te sparen.

Met investeren bedoel ik 1) onroerend goed 2) eventueel eigen bedrijdje 3) eventueel aandelen ( wel grondstoffen, eventueel lange termijn investeringen in bedrijven, geen obligaties en andere risicovolle financiele constructies. Dus gespreid investeren.

Maar dat is inderdaad wel veel werk.

Geen obligaties?

Je hebt er verstand van hoor ik al... not
Een goede vriendin van mij heeft jaren terug veeel geld gewonnen bij een loterij, ze was meteen multimiljonair. Een aantal tips: Vertel het alleen aan mensen die je echt vertrouwd, je zal anders ineens erg veel 'vrienden' hebben. Het geslijm en populair doen bij mijn vriendin was echt walgelijk, ze probeerden zelfs mij zwart te maken zodat ze zelf dichter bij haar konden komen (ik kende haar al zo'n 4 jaar toen).

Probeer er een normaal leven bij te houden. Ga leuke dingen doen, maar ga niet ineens als een gek geld uitgeven. Het gaat toch sneller dan je denkt...Vooral als je alleen uitgeeft en er komt niets meer bij, je gaat ernaar leven zeg maar.
Mensen die jaloers zijn bedenk goed dat zij hiervoor wel haar moeder verloren is op 26 jarige leeftijd! Die krijgt ze niet meer terug met alle geld van de wereld. Ik ben bijna 3 jaar geleden mijn vader verloren en heb ook een aardige ervenis gehad( geen millionair gelukkig) maar ik zou het geld zo inleveren als ik hem daar mee terug had.

T.o gecondoleerd met je moeder en veel wijsheid gewenst!
Als het niet kan zoals het moet
dan moet het maar zoals het kan !
En rekening houden met de belastingdienst, die zijn er als de kippen bij.
@framb00sjes maar zouden mensen ook anders naar je gaan kijken? Ik weet wel zeker dat mijn vrienden om de goede redenen vrienden met mij zijn en dat dat zo zal blijven, maar ik worstel er dus wel mee hoeveel impact zoiets als dit heeft.

Natuurlijk hoeven ze niet te weten dat ik een koophuis zo kan kopen ipv een verstandige hypotheek af te sluiten, maar in sommige keuzes zal het toch duidelijk zijn.

@blijfgewoonbianca inderdaad, een aantal vrienden heeft erg leuke plannen om in te ondernemen, hebben we al veel over gefantaseerd, vaak is het probleem een startkapitaaltje om het echt te durven.

@bahco het niemand vertellen maakt ook een klein beetje eenzaam op de een of andere manier

@pilous1 inderdaad, als ik 1 ding wel weet ik dat geld niet gelukkig maakt. Maar het geeft wel mogelijkheden en ik vind het spannend er leuke dingen mee te gaan doen in de toekomst.
*staats*obligaties
Ik ga ervan uit dat je rijk bent opgegroeid en je je altijd in die kringen hebt begeven. Dan weten je vrienden dit toch? En dan heb je toch vaak ook het soort vrienden dat daarbij past, die ook van welgestelde komaf zijn? Althans, dat zag ik bij mijn familie.
Rente is idd niet hoog, maar in tegenstelling tot investeringen, beleggingen, eventuele louche beheerders, etc. weet je iig zeker dat je geld er morgen ook nog is. Met rente.
quote:framb00sjes schreef op 08 december 2011 @ 22:26:

*staats*obligatiesIk zou in euro's beleggen
quote:framb00sjes schreef op 08 december 2011 @ 22:26:

*staats*obligaties

En waarom zou je niet in staatsobligaties moeten beleggen? Die zijn nog steeds een stuk stabieler dan bedrijfsobligaties en een stuk zekerder dan aandelen op dit moment.

Vastrentendewaarden zijn nog steeds bijzonder gewild en ook een hele veilige belegging.
quote:hashi schreef op 08 december 2011 @ 22:18:

@nummerzoveel Goede tip om ook eens een second opinion aan te vragen. Een betrouwbare slimme financieel adviseur zou dat alleen maar op prijs stellen lijkt me.

Gespreid beheren deed mijn moeder ook al en zou ik zo willen voortzetten. Op zich weet ik wel wat van conservatief versus risicovol geld beheren. Natuurlijk wil ik het geld niet onverstandig beheren, verkwanselen, en het zou mooi zijn als het groeide door er doordacht mee om te gaan. Het heeft echter niet mijn eerste prioriteit nóg meer te hebben.

Ik heb wel allerlei ideeen wat ik met het geld zou kunnen doen die verder reiken dan alleen maar een "mooi huis en een dikke auto en een grote vakantie".

Je kan ook de adviseurs van je moeder aanhouden.

Is er een executeur-testamentair benoemd of niet?

Ergens vind ik je verhaal niet geloofwaardig...
.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:Iwannalive schreef op 08 december 2011 @ 22:28:

[...]

Je kan ook de adviseurs van je moeder aanhouden.

Is er een executeur-testamentair benoemd of niet?

Ergens vind ik je verhaal niet geloofwaardig...Het zou gek zijn als ineens al het onroerendgoed en alle andere portefeuiilles geliquideerd zouden worden inderdaad....
quote:_Branwen_ schreef op 08 december 2011 @ 22:26:

Rente is idd niet hoog, maar in tegenstelling tot investeringen, beleggingen, eventuele louche beheerders, etc. weet je iig zeker dat je geld er morgen ook nog is. Met rente.Dan moet je het gespreid bij banken onderbrengen, want per bank geldt er een garantie voor maar 1 ton. Want ja, ook banken kunnen omvallen.
Mijn moeder had al jarenlang een vermogensbeheerder die zeer betrouwbaar is geleken en verstand van zaken heeft. Daarmee wil ik het geld gaan beheren. Zelf onroerend goed, investeringen, etc beheren lijkt me haast een dagtaak, en ik heb ook nog "mijn eigen leven" ernaast waarin ik het al heeeeeeeeeel druk heb

Gewoon doorleven was ik ook van plan hoor. Maar ik ga bijvoorbeeld wel reserveren bij Oud-Sluis om de sterren uit de hemel te eten. En dat had ik anders misschien pas over 5 jaar na heel veel sparen gedaan.
quote:Aubrey schreef op 08 december 2011 @ 22:32:

[...]

Dan moet je het gespreid bij banken onderbrengen, want per bank geldt er een garantie voor maar 1 ton. Want ja, ook banken kunnen omvallen.In Nederland bestaat die garantie, in het buitenland niet perse.... en als je meer dan een miljoen hebt, moet je al meer dan 10banken selecteren. Dat gaat je binnen NL niet lukken.
quote:Marahbloem schreef op 08 december 2011 @ 22:26:

[...]

Ik zou in euro's beleggen

En natuurlijk op een Griekse bank!

Nee, als ik had geweten wat het beste was dan had ik het zelf gedaan en het niet op een forum verteld, hoe aardig ik Hashi ook vind.
quote:hashi schreef op 08 december 2011 @ 22:33:

Mijn moeder had al jarenlang een vermogensbeheerder die zeer betrouwbaar is geleken en verstand van zaken heeft. Daarmee wil ik het geld gaan beheren. Zelf onroerend goed, investeringen, etc beheren lijkt me haast een dagtaak, en ik heb ook nog "mijn eigen leven" ernaast waarin ik het al heeeeeeeeeel druk heb

Gewoon doorleven was ik ook van plan hoor. Maar ik ga bijvoorbeeld wel reserveren bij Oud-Sluis om de sterren uit de hemel te eten. En dat had ik anders misschien pas over 5 jaar na heel veel sparen gedaan.En welke vermogensbeheerder is dat?
Hoe leuk het ook lijkt, wees echt heel terughoudend in het zakendoen met vrienden. Het gezegde 'met vrienden moet je wandelen, niet handelen' bestaat niet voor niets. Geld kan relaties flink vertroebelen en ik heb om mij heen heel goede, langdurige en waardevolle vriendschappen op de klippen zien lopen doordat men samen in zaken ging.
@Iwannalive ik vind het zelf ook heel onwerkelijk maar het is toch echt zo.

@Marahbloem nee, ik ben niet in rijke kringen opgegroeid. Dat is weer een heel verhaal apart (wat ik nu niet wil vertellen) maar mijn moeder heeft zelf ook pas op latere leeftijd ge-erfd / ge-orven (?) en daarna dus kapitaal uitgebreid. Mijn ouders woonden toen ze nog niet gescheiden waren wel in een mooi groot huis en het was bekend dat ze genoeg geld hadden (inderdaad kwamen er ook wel eens mensen om leningen vragen kan ik me herinneren). We zijn wat dat betreft ook nooit tekort gekomen, we wisten wel dat er geld was, maar het was niets iets wat op de voorgrond stond.
Zou het niet risicovol beleggen, maar een groot deel vastzetten tegen 'n stabiele rente en van de rente je leven veraangenamen. Van het deel wat je vrij te besteden houdt, kun je gaan wonen naar wens en wat luxere dingen doen (leuke auto, verre reizen, misschien wat ervaringen die op je wishlist staan zoals duik- of vliegbrevet halen)

Alles hangt natuurlijk af van in hoeverre je miljonair wordt, van 1 miljoen kun je niet ruim gaan leven en zul je moeten blijven werken. Zijn het er wat meer kun je van de rente leven.

Wrang natuurlijk dat je deze enorme meevaller krijgt omdat je je moeder bent kwijt geraakt. Zoiets kan beter van een of andere onbekende oudoom komen die je toch niet kende.
Marahbloem, ik dacht eigenlijk hetzelfde. Ik neem aan dat je wel bent opgegroeid in een bepaalde levensstijl?. En het komt niet als een verrassing.. Is het zoveel dat je eigenlijk nooit meer hoeft te werken, trouwens hou er wel rekening mee dat de belastingdienst ook nog even mee komt graaien.. Dit is zo'n belachelijke belasting. Jouw moeder heeft haar leven veel belasting betaald en nu moeten jullie nog een keer belasting betalen. Ik geloof dat het wel minder is geworden dan in het verleden. Maar desalniettemin het is klote dat je moeder zo jong is overleden en veel sterkte met het verwerken van het verlies.. En verder zou ik gewoon normaal doorleven en het is fijn dat je meer financiële vrijheid krijgt en geen financiële zorgen meer hebt..
Er is trouwens een executeur testamentair (gelukkig) en dat is de vermogensbeheerder die al jaren betrokken is. @spectral wie en wat dat is vertel ik hier liever niet wegen herkenbaarheid.

@nummerzoveel dat gevoel heb ik ook een beetje (lekker wandelen met vrienden), maar het weerhoudt me dan dus ook weer om potentieel heel spannende dingen te ondernemen!

Ik proef een algemene opinie van (zeer) terughoudend zijn naar vrienden? Dat is eigenlijk het belangrijkste issue dat ik nu heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven