Geld & Recht alle pijlers

Probleem met lening

28-09-2011 22:42 247 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goede avond mensen,

Heb momenteel een groot probleem. Heb een moeilijk jaar achter de rug met veel ups en downs. Een vriend heeft me toendrtijd uit de problemen geholpen door geld te lenen, dat mijn neef zou terugbetalen (was toen net 18). De leneningen die verstrekt zijn geworden waren voor opleiding en voor huur te betalen. Hij heeft het altijd vrijwillig gedaan en heb hem nooit tot iets gedongen. Ook wist hij dat het onzeker zou zijn of mijn neef het zel terug KON betalen, maar hij bleef lenen.

Uiteindelijk was het zover dat zijn ouders erachter zijn gekomen. Hij is zelf maar woont nog thuis. Zijn ouders hebben een gesprek aangevraagd en daarbij werd een contract opgesteld waar IK degene zou zijn die het terug zou betalen. Ik werd onder druk gezet van tekenen en er werd ook medegedeeld dat ik het huis niet uit mocht gaan voordat ik het getekend had en dat ik het binnen 10 jaar terug zou betalen.

Ik heb dat dus met mijn domme hoofd getekend en voel me van een kant toch voor de gek gehouden.

Snap zijn situatie ook wel maar vind het gewoon niet netjes gegaan allemaal

wil ik dus de schuldsanering aanvragen of zelfs prostitutiewerk gaan doen, ik ben in de war erdoor geraakt. Ook weet ik niet of het allemaal wel zin heeft om het terug te geven. Voel me bezeikt tot zekere hoogte.

Die "vriend" weet dat ik nu niet terug kan betalen, omdat ik te weinig inkomsten heb maar wilt ook niet dat ik de schuldsanering inga omdat dan een deel van zijn geld weg is, maar een andere oplossing weet ik ook niet te bieden verder dan prostutie.

Hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt.
Jij voelt je bezeikt? Het zijn toch jouw leningen of niet?

Ik vind dat die ouders heel netjes hebben gehandeld.
Het lijkt me niet meer dan normaal dat jij je eigen schulden afbetaald. Doe die prostitutie maar. Je bent wel een beetje een leuke vrouw hoop ik? Anders schiet het nog niet op....
Dus als ik het goed lees heb jij geld geleend van een vriend, die jou uit de brand wilde helpen, zonder dat jij wist of je neef (??) het terug kon betalen, maar daar had je toen geen enkel probleem mee?

erg goed van zijn ouders dat die hebben ingegrepen, aangezien jij duidelijk niet van plan bent geweest ooit iets terug te betalen. De oplossing is gaan werken; je hebt tien jaar de tijd de lening terug te betalen, om hoeveel geld kan het dan in godsnaam gaan dat jij dat niet in maandelijkse termijnen terug kan betalen.

Als jij overweegt dit op je rug te verdienen; doe je ding. Alles om je belazerde vriend zijn geld terug te geven, want dit is natuurlijk van jou kant gewoon stijlloos, niet van zijn kant.
Om hoeveel geld gaat et eigenlijk precies? Misschien kun je het geld lenen bij een bank of iets dergelijks, en dan in 1x aan hen terugbetalen en er langer over doen om het terug te betalen bij de bank?

Heb je geen baan? Studiefinanciering?
Eens met mijn voorgangers.
Het was in eerste instantie niet dat ik het zou terugbetalen maar mijn neef. Diegene die geleend heeft in kwestie wist dat dit onzeker was.

Ten tweede ik heb een afspraak met hem en niet met die ouders.

In het contract moest ik tekenen aangezien ik anders de deur niet uit mocht gaan. Een handtekening hoort vrijwillig gezet te worden.

Dus de verantwoording kan niet volledig bij mij worden gelegd ben ik van mening.
Nou wat dom zeg dat je gewoon netjes terug gaat betalen wat je geleend hebt :sarcastic:
Om wat voor bedrag gaat het hier eigenlijk?
Ik snap om te beginnen niet waarom jouw neef iets terug zou moeten betalen dat jij leent.

Verder ontbreken er wat woorden in je tekst wat het er niet duidelijker op maakt. Is die vriend meerderjarig maar nog thuiswonend? Dan nog hebben zijn ouders er niks mee te maken, tenzij die vriend bijv. minder begaafd is en daarom onder bewind staat oid.

Als jij gedwongen bent iets te tekenen omdat je anders dat huis niet mocht verlaten van die ouders, is dat zeer zeker niet netjes gegaan (en dan druk ik me nog mild uit). Maar dat wil nog niet zeggen dat jij die schuld aan die vriend niet meer terug hoeft te betalen.

Verder zou je in 10 jaar het geld terug moeten betalen schrijf je, maar dat ga je niet redden en dus wil je schuldsanering in of prostitutie. Hoeveel miljoen heb je in vredesnaam geleend dan, dat je dat niet af kunt lossen in 10 jaar?

Oh ja: prostitutie is natuurlijk niet de oplossing. Als je met deze motieven dat vak kiest, ben je binnen no-time overspannen of anderszins compleet de weg kwijt. Niet doen, schiet je niks mee op.

Schuldsanering is ook nog 'n stap te ver denk ik. Ik zou beginnen bij het juridisch loket om die overeenkomst die je hebt moeten tekenen eens na te laten kijken. Wees daar eerlijk over hoe e.e.a. gelopen is, liegen brengt je alleen maar meer problemen.

Voor hulp en advies wat betreft afbetalen kun je terecht bij de gemeentelijke kredietbank. Die hebben cursussen budgetteren, kunnen met jou kijken naar je huidige situatie en als ZIJ schuldsanering verstandig/noodzakelijk vinden zullen ze je daar bij helpen. Maar ze zullen ook verwachten dat je eerst zelf geprobeerd hebt 't op te lossen. Morgen eerst juridisch loket bellen dus.
Jij hebt dat geld toch geleend? Als je het niet wilde had je het niet moeten aannemen, jij bepaal dat toch wel zelf i.p.v. je neef?

En kom op zeg, als je meer inkomsten nodig hebt kun je vast wel iets anders verzinnen dan prostitutie!
Je maakt toch echt een grapje mag ik hopen?
Om eerlijk te zijn vind ik dat die ouders heel goed gehandeld hebben. Het is natuurlijk belangrijk dat die vriend enigszins zicht heeft op wanneer hij het geld terug kan verwachten. Overigens vind ik het ook een beetje een vreemde constructie dat jouw neef die lening terug zou betalen, maar daar heb je vast je redenen voor. Desalniettemin is het natuurlijk niet nodig om de prostitutie in te gaan. Ik weet niet om hoeveel geld het gaat, maar er zijn zat bijbanen waarbij je binnen 10 jaar behoorlijk wat kunt verdienen zonder je lichaam te verkopen.
Die vriend heeft jou een flink bedrag geleend en nu vind je het onterecht dat je het terug moet betalen.

Als jij zelf die vriend was geweest en dat bedrag aan een vriendin had geleend, hoe zou jij je dan voelen?
Buiten het feit om hoe het officieel zit met vrijwillig of niet vrijiwillig een contract tekenen, denk je niet dat je je zelf ook fijner voelt als je hier vanaf bent en het terugbetaalt?
quote:JoyceM1 schreef op 28 september 2011 @ 22:48:

Het was in eerste instantie niet dat ik het zou terugbetalen maar mijn neef. Diegene die geleend heeft in kwestie wist dat dit onzeker was.

Ten tweede ik heb een afspraak met hem en niet met die ouders.

In het contract moest ik tekenen aangezien ik anders de deur niet uit mocht gaan. Een handtekening hoort vrijwillig gezet te worden.

Dus de verantwoording kan niet volledig bij mij worden gelegd ben ik van mening.

Je was meerderjarig, bij je volle verstand (neem ik aan), bij wie ligt de verantwoordelijheid dan volgens jou?

Als ze je vashielden tegen je wil had je gewoon de politie moeten bellen, maar niet lopen miepen omdat je geld leent en het later niet terug kan betalen.
Jij voelt je bezeken? WTF! Een vriend leent jou geld, jouw neef zou dat terug gaan betalen? Gaat het lekker daar in La la land? Ga gewoon werken en los het in delen af. Je hebt 10 jaar, dus 120 maanden. Dus reken maar uit hoeveel je per maand moet aflossen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Heb je je opleiding inmiddels afgerond? En om hoeveel geld gaat het? Heb je werk, of naast je eventuele studie een bijbaantje?

Was je wel van plan destijds om je neef dan weer terug te betalen? Zomaar wat vraagjes, om duidelijkheid te krijgen.
Wie denk jij wel niet dat je bent? Wel de verantwoordelijkheid nemen om het geld aan te nemen en op te maken, maar niet de verantwoordelijkheid om het terug te betalen? Van welke planeet kom jij? Daar wil ik ook wel wonen!
Zoek een baan en spreek met je vriend een bedrag af dat je maandelijks terugbetaalt en hou je daar aan.
Vraag me overigens af of ik nu op een fake-topic aan het reageren ben.
Wat voor een kleur heeft de hemel in jouw wereld?
tja , het door jou geleende geld heb jij opgebruikt, maar was van die vriend. Jouw neef staat daar natuurlijk helemaal buiten en hoeft niet voor jouw schulden op te draaien lijkt mij...

De ouders van die vriend hebben in mijn ogen goed gehandeld door een rem op de geldtoestroom te zetten en jou verantwoordelijk te stellen voor JOUW schulden!!! Je hebt zelfs 10 jaar gekregen om terug te betalen, dat is heul schappelijk!!!! Je kunt vast wel een ander baantje bedenken dan prostitutie om je geld te gaan verdienen, en inderdaad dat zal niet makkelijk zijn, maar je hebt tenslotte geleefd van andermans geld..., nu is het tijd om terug te betalen!!

Dat jij je onheus behandeld voelt, snap ik niks van en moet je nog maar eens uitleggen....
Geld was bestemd voor een opleiding? Heb je van die opleiding ook nog iets opgestoken?
verba volant, scripta manent.
quote:dimitri schreef op 28 september 2011 @ 22:52:

Vraag me overigens af of ik nu op een fake-topic aan het reageren ben.Ja! Ik had dat gevoel nog niet, ook al is 't een raar verhaal. Maar ik heb d'r ff geloept en er klopt iets niet volgens mij! Ze heeft eerder een topic gehad waarin ze schrijft over een lesbische relatie. In dat topic schrijft ze heel netjes Nederlands, allemaal goeie zinnen, correcte interpunctie et cetera. Deze tekst is heel anders!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven