Geld & Recht alle pijlers

Sparen studie kind

20-05-2018 14:13 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een vraagje over de studiekosten voor een kind. In verschillende artikelen zie ik dat hwt bedrag wat nodig is ala je kind gaat studeren en op kamers gaat rond de 58000 voor 4 jaar.
Nu hebben wij 1 kind een normaal inkomen 4000 netto per maand en we kunnen zeker 100 euro sparen of meer. Als onze zoon 18 is dan kunnen we 20000 gespaard hebben. Als hij gaat studeren kunnen we ook zeker 350 bijdragen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat hij zelf ook bijlegt door middel van verdiend geld van door een bijbaan.
Stel we hebben 20000 en 350 bijdrage per maand dus keer 12 keer 4 jaar is 17000 en stel zoon draagt 12000 bij dmv bijbaan
Dan kom je op 49000 maar dan heb je nog steeds niet de 58000 wat ze in artikels adviseren.
Wat ik nu vooral afvraag wij hebben 1 kind en kunnen rond de 50000 bij elkaar krijgen. Dan hebben we nog niet genoeg.
Er zijn zoveel gezinnen met missch minder geld en meer kinderen.
Niet iedereen heeft toch zomaar 58000 per kind liggen.
Stel je hebt 3 kinderen dan heb je toch niet zomaar 180.000 liggen. Als dat zo zou zijn kunnen veel mensen zo een huis afrekenen zonder hypotheek.
Vraag mij ook af of die 58000 echt klopt?
Daarnaast ken ik zoveel mensen die geen cent hebben en toch een gezin met 3 kinderen soms zelds 5 kinderen en je hoort er nooit wat over die kinderen doen alles studeren gaan op kamp dragen een beugel kortom ze redden het ook allemaal.
Hoe kan dat dan?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
Xanthan schreef:
20-05-2018 14:57
Hangt nogal van de schuld af en het inkomen dat je hebt...
Zal ik wel weer heel simpel zijn, maar ik heb nooit het nut gezien van een dure studie om daarna een slecht betaalde baan te kunnen nemen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
20-05-2018 15:03
Zal ik wel weer heel simpel zijn, maar ik heb nooit het nut gezien van een dure studie om daarna een slecht betaalde baan te kunnen nemen.

Een baan néém je niet.
Star² schreef:
20-05-2018 15:04
Een baan néém je niet.
O, nee, kinderen nam je en een baan kreeg je. Sorry.
Xanthan schreef:
20-05-2018 14:31

Ik gok daar niet op, ik ga er vanuit dat we naar een Amerikaans systeem gaan.
Maar als je daarvan uitgaat moet je nu ook gigantische bedragen opzij leggen voor je pensioen, een forse reserve aan gaan leggen voor ziektekosten, onvrijwillige werkeloosheid en weet ik wat nog meer. Als we naar een Amerikaans systeem gaan zal dat immers niet alleen voor onderwijs gaan.

Maar goed, we zijn er zelf bij of we naar zo'n systeem gaan. Als de meeste mensen dat prima vinden zullen we zo'n systeem krijgen, maar ik geloof niet dat Nederlanders daar zo'n voorstander van zijn, dus uiteindelijk toch voor partijen kiezen die dat niet willen.
20-05-2018 15:14
O, nee, kinderen nam je en een baan kreeg je. Sorry.

Precies. Kinderen neem je.
België is interessant voor Nederlandse jongeren, omdat ze een andere manier hebben om toch toegelaten te worden tot de studie van je dromen. Ook financieel is studeren in België aantrekkelijk. Een collegejaar kost in België € 890,– in vergelijking tot € 1951,– in Nederland. Er is geen tekort aan kamers (‘op kot gaan’ noemen ze dat) en in Leuven is alles op fietsafstand van elkaar.
Bron: http://www.keuzesprong.nl/studiekeuze/s ... derlander/
Als je op je 18e fulltime gaat werken in plaats van studeren, dan is de situatie na ongeveer 10 jaar:

1) 28 jaar, 10 jaar werkervaring, 10 jaar fulltime salaris verdiend
2) 28 jaar, beginner op de arbeidsmarkt en (eventueel) een grote studieschuld.

nr 1 heeft op zijn 58e jaar dan 40 jaar fulltime gewerkt en pensioen opgebouwd.
nr 2 heeft pas op zijn 68e jaar 40 jaar gewerkt en pensioen opgebouwd

Wanneer nummer 1 slim is en zijn uitgavenpatroon tussen zijn 18e en 28e aanpast aan zijn studerende vriendenkring, dan heeft hij op zijn 28e al flink gespaard (makkelijker bij het kopen van een huis, dan o.b.v. 'een mooie toekomt want gestudeerd')

Nóg slimmer is het om tussen 18 en 28 jaar één of meer studies náást je werk te doen, zodat je op je 28e ook nog eens over dezelfde papieren beschikt als
degenen die fulltime zijn gaan studeren.

Kortom, als je maar de juiste mentalitiet hebt, is het spaargeld van de ouders voor je studie niet (alleen) bepalend voor een goede toekomst.
Ik heb twee kinderen die 1,5 jaar in leeftijd schelen dus als ze allebei gaan studeren, wordt dat een paar jaar lang een zeer grote uitgavenpost. Daarom spaar ik al vanaf de geboorte van de oudste voor deze periode. Maar dan nog zal dat niet genoeg zijn om tegen die tijd twee studies en 2x4 jaar kamerhuur te betalen. Dus ze zullen erbij moeten werken (zelf werkte ik tijdens mijn studie ook 18-24 uur per week) en/of lenen. Er komt ook een aardige erfenis van de grootouders aan voor de kinderen, maar laten we hopen dat die nog lang op zich laat wachten. Ik neem dat bedrag zeker niet mee in mijn berekeningen.
Als het niet moet ga ik mijn kinderen niet met een studieschuld opzadelen.
Dus ja ik spaar. Ik wilde die kinderen en ik ga nu niet denken dat zie ik straks wel. Het gaat wel om de studie zelf en niet om kamerhuur ect.

Toen ik jong was leende je alleen bij en dat was voor de luxe kikkers om uit huis te kunnen gaan. De studie zelfs was bijna altijd een gift. Dat is nu wel anders.

Dus ik hoop dat ik tegen die tijd in ieder geval een deel hebt gespaart voor ze. Helaas zit het leven niet altijd mee en is het sparen minder dan gehoopt. Maar ik ga door, wel op eigen naam.

Is er dan ineens wel een fantastisch studiebijdrage of gaan ze helemaal niet doorleren dan kan dat geld in het huis of wat anders voor hen of ons zelf.
Maar ik geloof daar niet in.
Sara9876 schreef:
20-05-2018 15:15
Maar als je daarvan uitgaat moet je nu ook gigantische bedragen opzij leggen voor je pensioen, een forse reserve aan gaan leggen voor ziektekosten, onvrijwillige werkeloosheid en weet ik wat nog meer. Als we naar een Amerikaans systeem gaan zal dat immers niet alleen voor onderwijs gaan.

Maar goed, we zijn er zelf bij of we naar zo'n systeem gaan. Als de meeste mensen dat prima vinden zullen we zo'n systeem krijgen, maar ik geloof niet dat Nederlanders daar zo'n voorstander van zijn, dus uiteindelijk toch voor partijen kiezen die dat niet willen.
O, ja. Ik stem me elke keer rot ;-) en toch gaan we die kant op. Al jaren. Op partijen die dat wel willen.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 20-05-2018 15:34
0.27% gewijzigd
Wij sparen niet. Als de oudste gaat studeren is onze hypotheek afgelost en kan er daardoor in ieder geval 500 pp van onze lopende rekening. De rest werken ze er maar bij, zijn ze slim genoeg voor als ze studeren.
Star² schreef:
20-05-2018 14:58
En nu kan je prima lenen als je ouders niet kunnen/willen betalen.

Tuurlijk, maar deze generatie krijgt dus geen gratis geld meer. Bouwt dus een grotere schuld op dan de generatie hier net voor. Op kamers gaan is net wat lastiger geworden voor de jongeren bij wie pa en ma niks (kunnen) bijdragen. Die kiezen hun studie ook op dat punt nog eens strategisch uit.
Lucifermiauww schreef:
20-05-2018 15:29
Als het niet moet ga ik mijn kinderen niet met een studieschuld opzadelen.
Dus ja ik spaar. Ik wilde die kinderen en ik ga nu niet denken dat zie ik straks wel. Het gaat wel om de studie zelf en niet om kamerhuur ect.

Toen ik jong was leende je alleen bij en dat was voor de luxe kikkers om uit huis te kunnen gaan. De studie zelfs was bijna altijd een gift. Dat is nu wel anders.

Dus ik hoop dat ik tegen die tijd in ieder geval een deel hebt gespaart voor ze. Helaas zit het leven niet altijd mee en is het sparen minder dan gehoopt. Maar ik ga door, wel op eigen naam.

Is er dan ineens wel een fantastisch studiebijdrage of gaan ze helemaal niet doorleren dan kan dat geld in het huis of wat anders voor hen of ons zelf.
Maar ik geloof daar niet in.
Nou ja, luxe kikkers, vooral ook voor degenen die niet op normale reisafstand van de universiteit woonden en dus wel uit huis moesten, gewoon geen keuze hadden. Verder was de basisbeurs voor uitwonenden iets van €220 per maand + een ov-jaarkaart, voor thuiswonenden was het nog veel minder. No way dat je daar je studie van kon betalen. De overheid is er altijd van uitgegaan dat ouders bijspringen.
PowerCube schreef:
20-05-2018 15:38
Nou ja, luxe kikkers, vooral ook voor degenen die niet op normale reisafstand van de universiteit woonden en dus wel uit huis moesten, gewoon geen keuze hadden. Verder was de basisbeurs voor uitwonenden iets van €220 per maand + een ov-jaarkaart, voor thuiswonenden was het nog veel minder. No way dat je daar je studie van kon betalen. De overheid is er altijd van uitgegaan dat ouders bijspringen.
Ik ben nog van de gulden tijdperk en geen onderscheid tussen welk niveau studie.

Geloof me, van al dat geleende geld naast de normale beurs die je kreeg....zijn echt wat mooie luxe woningen en vakanties gespaart.
De meesten gingen gewoon met de trein en leenden bij of gingen op kamers een stad verder. Gewoon omdat het kon toen. Een enkeling moest echt voor een bepaalde studie helemaal naar het zuiden of noorden maar de rest bleef gewoon in eigen regio. Met een OV die de hele week geldig was.

Daarna ging het elk jaar een stukje minder naar nu alles lenen voor HBO en hoger. Dat is echt wel een heel verschil.

En de meeste die toen in ieder geval de scholing kado kregen vinden nu dat de kinderen daar ook wel kunnen lenen.

Vind ik echt bijzonder.
Lucifermiauww schreef:
20-05-2018 15:45
Ik ben nog van de gulden tijdperk en geen onderscheid tussen welk niveau studie.

Geloof me, van al dat geleende geld naast de normale beurs die je kreeg....zijn echt wat mooie luxe woningen en vakanties gespaart.

Daarna ging het elk jaar een stukje minder naar nu alles lenen voor HBO en hoger. Dat is echt wel een heel verschil.

En de meeste die toen in ieder geval de scholing kado kregen vinden nu dat de kinderen daar ook wel kunnen lenen.

Vind ik echt bijzonder.
Ik ben even gaan googlen maar wat had die generatie het inderdaad goed!!

1986 tot 1991
Alle studenten krijgen een studiebeurs, ook als hun ouders welgesteld zijn. Studenten hebben zes jaar lang recht op een basisbeurs van 600 gulden per maand (voor uitwonende studenten). Daarbovenop kunnen alle studenten een renteloze lening afsluiten die ze in vijftien jaar moeten aflossen (dat kan naar draagkracht als ze weinig verdienen). De kinderbijslag voor studerende kinderen wordt afgeschaft.

Bron: https://www.trouw.nl/home/studiefinanci ... ~a918398b/
Tja. Zou gewoon zoveel sparen als je ka, niet perse naar een bedrag. Je weet nooit hoe het over een paar jaar zit. Mijn ouders hebben nooit meebetaald aan iets sinds m'n 18e. Zuur en leen naast werk maar leef nog. Bagger met afbetalen maar nu in een huurhuis en dan maar hier blijven wonen tot die schuld weg is en we heel mogelijk ooit iets kunnen kopen.
Lucifermiauww schreef:
20-05-2018 15:45

Vind ik echt bijzonder.
Ik vind het dan weer heel bijzonder dat iedereen er altijd maar van uit gaat dat hun kinderen gaan studeren.
Ik blijf het bijzonder vinden dat ouders alles tijdens de studietijd willen bekostigen.

Ik heb ook gestudeerd in de tijd dat je stufi kreeg, ik heb nooit wat bijgeleend, ik heb gewerkt.

Ik begrijp best dat ouders van tegenwoordig hun kinderen willen helpen met studiekosten. Maar collegegeld, huisvesting, eten, telefoon etc etc.

Ik blijf het echt te bizar voor woorden vinden.
anoniem_25507 wijzigde dit bericht op 20-05-2018 16:19
Reden: tikfout
0.51% gewijzigd
20-05-2018 16:13
Ik vind het dan weer heel bijzonder dat iedereen er altijd maar van uit gaat dat hun kinderen gaan studeren.
Intelligentie is voor een behoorlijk groot deel erfelijk en het niveau van het hoger onderwijs is de afgelopen 25 jaar gedaald. Dus als je als ouders beiden hebt gestudeerd, is het niet onlogisch om ervan uit te gaan dat je kinderen ook een studie aan kunnen. Of ze dat dan willen is een tweede, maar ik ben liefst wel een beetje financieel voorbereid voor het geval ik dadelijk inderdaad drie jaar lang twee studerende kinderen heb.

O,ja bijna net zo irritant als de krijgerts die nu alles lenen heel normaal vinden. Maar ik niet ..en tikte al eerder dit:

Maar er zullen best ouders zijn die dat onterecht denken inderdaad.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 20-05-2018 16:18
2.68% gewijzigd
Er op gokken dat ze helemaal niet gaan studeren is nog riskanter! Mochten ze niet gaan studeren kunnen de ouders van dat geld lekker op een mooie wereldreis :twisted: !
Bombus-Sylvarum schreef:
20-05-2018 16:18
Er op gokken dat ze helemaal niet gaan studeren is nog riskanter! Mochten ze niet gaan studeren kunnen de ouders van dat geld lekker op een mooie wereldreis :twisted: !
Je kan daar zoveel anders mee doen inderdaad.
Voor jezelf of je kinderen mochten ze liever wat anders gaan doen.
Bombus-Sylvarum schreef:
20-05-2018 16:18
Van mij mogen ze er dan zelfs nog een rijbewijs van gaan halen of een eerste huis mee inrichten/aanbetalen. Maar zo’n wereldreis voor mij en mijn man klinkt eigenlijk nog veel beter ;-D
Madre schreef:
20-05-2018 16:15
Ik blijf het bijzonder vinden dat ouders alles tijdens de studietijd willen bekostigen.

Ik heb ook gestudeerd in de tijd dat je stufi kreeg, ik heb nooit wat bijgeleend, ik heb gewerkt.

Ik begrijp best dat ouders van tegenwoordig hun kinderen willen hebben met studiekosten. Maar collegegeld, huisvesting, eten, telefoon etc etc.

Ik blijf het echt te bizar voor woorden vinden.

Dat gebeurt hier ook niet. Wij betalen collegegeld en boeken en materialen. De overheid het vervoer en kind zelf kleding, vermaak en vertier.

Ze mogen thuis blijven wonen en dan hoeven ze geen kostgeld te betalen. Maar op kamers zullen ze zelf moeten bekostigen. Door te werken of te lenen. Aan hun de keus.
Andersom schreef:
20-05-2018 16:22
Dat gebeurt hier ook niet. Wij betalen collegegeld en boeken en materialen. De overheid het vervoer en kind zelf kleding, vermaak en vertier.

Ze mogen thuis blijven wonen en dan hoeven ze geen kostgeld te betalen. Maar op kamers zullen ze zelf moeten bekostigen. Door te werken of te lenen. Aan hun de keus.
Zo zie ik het ook. Maar als ik dit soort topics lees denk ik echt: 'huh ?? 58000 wat' ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven