Sparen studie kind
zondag 20 mei 2018 om 14:13
Hallo,
Ik heb een vraagje over de studiekosten voor een kind. In verschillende artikelen zie ik dat hwt bedrag wat nodig is ala je kind gaat studeren en op kamers gaat rond de 58000 voor 4 jaar.
Nu hebben wij 1 kind een normaal inkomen 4000 netto per maand en we kunnen zeker 100 euro sparen of meer. Als onze zoon 18 is dan kunnen we 20000 gespaard hebben. Als hij gaat studeren kunnen we ook zeker 350 bijdragen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat hij zelf ook bijlegt door middel van verdiend geld van door een bijbaan.
Stel we hebben 20000 en 350 bijdrage per maand dus keer 12 keer 4 jaar is 17000 en stel zoon draagt 12000 bij dmv bijbaan
Dan kom je op 49000 maar dan heb je nog steeds niet de 58000 wat ze in artikels adviseren.
Wat ik nu vooral afvraag wij hebben 1 kind en kunnen rond de 50000 bij elkaar krijgen. Dan hebben we nog niet genoeg.
Er zijn zoveel gezinnen met missch minder geld en meer kinderen.
Niet iedereen heeft toch zomaar 58000 per kind liggen.
Stel je hebt 3 kinderen dan heb je toch niet zomaar 180.000 liggen. Als dat zo zou zijn kunnen veel mensen zo een huis afrekenen zonder hypotheek.
Vraag mij ook af of die 58000 echt klopt?
Daarnaast ken ik zoveel mensen die geen cent hebben en toch een gezin met 3 kinderen soms zelds 5 kinderen en je hoort er nooit wat over die kinderen doen alles studeren gaan op kamp dragen een beugel kortom ze redden het ook allemaal.
Hoe kan dat dan?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
Ik heb een vraagje over de studiekosten voor een kind. In verschillende artikelen zie ik dat hwt bedrag wat nodig is ala je kind gaat studeren en op kamers gaat rond de 58000 voor 4 jaar.
Nu hebben wij 1 kind een normaal inkomen 4000 netto per maand en we kunnen zeker 100 euro sparen of meer. Als onze zoon 18 is dan kunnen we 20000 gespaard hebben. Als hij gaat studeren kunnen we ook zeker 350 bijdragen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat hij zelf ook bijlegt door middel van verdiend geld van door een bijbaan.
Stel we hebben 20000 en 350 bijdrage per maand dus keer 12 keer 4 jaar is 17000 en stel zoon draagt 12000 bij dmv bijbaan
Dan kom je op 49000 maar dan heb je nog steeds niet de 58000 wat ze in artikels adviseren.
Wat ik nu vooral afvraag wij hebben 1 kind en kunnen rond de 50000 bij elkaar krijgen. Dan hebben we nog niet genoeg.
Er zijn zoveel gezinnen met missch minder geld en meer kinderen.
Niet iedereen heeft toch zomaar 58000 per kind liggen.
Stel je hebt 3 kinderen dan heb je toch niet zomaar 180.000 liggen. Als dat zo zou zijn kunnen veel mensen zo een huis afrekenen zonder hypotheek.
Vraag mij ook af of die 58000 echt klopt?
Daarnaast ken ik zoveel mensen die geen cent hebben en toch een gezin met 3 kinderen soms zelds 5 kinderen en je hoort er nooit wat over die kinderen doen alles studeren gaan op kamp dragen een beugel kortom ze redden het ook allemaal.
Hoe kan dat dan?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
zondag 20 mei 2018 om 22:50
De aanvullende beurs is bij deze wijziging omhoog gegaan.Andersom schreef: ↑20-05-2018 20:42Nee hoor, het was niet één en al luxe. Maar wel net iets makkelijker dan de generatie die nu gaat beginnen. Voor een hele groep was de OV-kaart de hele week geldig én zij kregen een stukje basisbeurs cadeau.
Dat maakt niet dat het voor individuen makkelijk was, maar als groep was jouw generatie gemiddeld beter af dan de groep die net gestart is of nog moet starten.
Mijn kinderen werken overigens nu als scholieren ook al elke vakantie. Om te sparen voor hun studie/rijbewijs etc. Dus in de vakantie werken vind ik heel normaal voor bijna iedereen boven de zestien.
Voor de groep wiens ouders niet kunnen betalen is de beurs hoger geworden dan deze was in het oude stelsel, deze groep heeft het dus makkelijker dan onder het oude stelsel.
maandag 21 mei 2018 om 08:21
Een universitaire studie duurt langer dan 4 jaar.Nummer*Zoveel schreef: ↑20-05-2018 14:5458000 euro voor een studie klopt niet. Op dit moment betaal je zo’n 3000-3500 euro per jaar, dus zo’n 12.500 euro voor de hele studie. Dat zal ongetwijfeld duurder worden in de komende 18 jaar, dus als je nu een kind krijgt, ga dan uit van ca. 17.500 euro voor de hele studie. Alles wat je daar als ouder aan bij kunt dragen, is mooi meegenomen. Maar er zijn legio mensen die nu nog geen 1.000 euro per jaar per kind kunnen missen, dus voel je niet schuldig als je zo’n bedrag niet bij elkaar kunt sparen.
De Nederlandse overheid heeft altijd gehecht aan onderwijs, en er zullen altijd mogelijkheden blijven om studeren voor iedereen toegankelijk te maken. Daar ben ik echt van overtuigd.
De Amerikaanse toestanden hebben we hier trouwens nu ook al. Je kunt naar een door de overheid gefinancieeerde hbo of universiteit of je kunt kiezen voor duurdere en vaak meer gerenommeerde prive-studies zoals de programma’s van Nijenrode of het Erasmus. Kies je voor het laatste dan kun je proberen een beurs te krijgen om die kosten (deels) te dekken.
En soms heb je geen keus om niet op kamers te wonen, omdat de reistijd naar de uni te lang is.
maandag 21 mei 2018 om 08:33
eensLucifermiauww schreef: ↑20-05-2018 15:29Als het niet moet ga ik mijn kinderen niet met een studieschuld opzadelen.
Dus ja ik spaar. Ik wilde die kinderen en ik ga nu niet denken dat zie ik straks wel. Het gaat wel om de studie zelf en niet om kamerhuur ect.
Toen ik jong was leende je alleen bij en dat was voor de luxe kikkers om uit huis te kunnen gaan. De studie zelfs was bijna altijd een gift. Dat is nu wel anders.
Dus ik hoop dat ik tegen die tijd in ieder geval een deel hebt gespaart voor ze. Helaas zit het leven niet altijd mee en is het sparen minder dan gehoopt. Maar ik ga door, wel op eigen naam.
Is er dan ineens wel een fantastisch studiebijdrage of gaan ze helemaal niet doorleren dan kan dat geld in het huis of wat anders voor hen of ons zelf.
Maar ik geloof daar niet in.
maandag 21 mei 2018 om 08:54
Mooi!
Kinderen zijn niet ineens groot, van kinds af aan weet je dat bepaalde kosten er aan komen.
Vanaf de geboorte begonnen met sparen, soms wat meer, soms wat minder.
Het lijkt wel dat sommige ouders pas bij de middelbare school zich realiseren wat de bijkomende kosten zijn zoals b.v. een schoolreis.
Als ze in het eerste jaar zitten weet je al dat ze bij een gym in het vierde jaar naar Rome of Athene gaan, daar leggen we nu al geld voor opzij.
Dat ze hoogstwaarschijnlijk zullen gaan studeren maakt ook dat wij prioriteiten stellen, dat ze met geen, of een zo klein mogelijke schuld blijven zitten.
maandag 21 mei 2018 om 10:39
Het is dus maar onder welk oud stelsel je het hebtZwartvlekje schreef: ↑20-05-2018 22:50De aanvullende beurs is bij deze wijziging omhoog gegaan.
Voor de groep wiens ouders niet kunnen betalen is de beurs hoger geworden dan deze was in het oude stelsel, deze groep heeft het dus makkelijker dan onder het oude stelsel.
Ik gok dat ik en nog een paar het over een heel ander oud stelsel hadden dan jij nu. Ouder zeg maar.
maandag 21 mei 2018 om 11:03
Dat is waar er zijn een hoop systemen geweest.Lucifermiauww schreef: ↑21-05-2018 10:39Het is dus maar onder welk oud stelsel je het hebt![]()
Ik gok dat ik en nog een paar het over een heel ander oud stelsel hadden dan jij nu. Ouder zeg maar.![]()
Maar ook de oudere systemen hadden hun nadelen.
Als je terug gaat naar de gouden tijden van de studiebeurs hadden de studenten aan met mbo vergelijkbare opleidingen geen recht op een beurs.
Ieder systeem heeft voor en nadelen.
maandag 21 mei 2018 om 11:26
Mijn spaargeld is een paar jaar geleden weg geraakt dus ik doe mijn bijdragen gewoon uit wat ik verdien. Als je kind thuis blijft wonen zijn de kosten te overzien. Ca 3000 per jaar aan collegegeld, boeken en andere studiegerelateerde kosten, plus de kosten voor levensonderhoud, maar die had je daarvoor ook. Mijn studerende kind krijgt in ieder geval de studiekosten van ons, maar ik draag ook bij aan haar overige noodzakelijke kosten. Voor hobby en vermaak werkt ze zelf en/of leent ze.
Als je als ouders echt alles vooraf wilt sparen voor een uitwonend kind, moet je uitgaan van 1000 euro per maand (x 48 minimaal).
Als je als ouders echt alles vooraf wilt sparen voor een uitwonend kind, moet je uitgaan van 1000 euro per maand (x 48 minimaal).
maandag 21 mei 2018 om 12:45
Wat mij opvalt in veel artikelen die hierover geschreven zijn , is dat er van alles bijgehaald word. Je moet zorgkosten betalen en daar rekenen ze vaak het volle bedrag voor terwijl dat niet zo is want een student krijgt zorgtoeslag waardoor ze voor de zorgverzekering niet veel zelf hoeven te betalen. Een dure telefoon met abonnement wat ook niet perse nodig is. Een groot bedrag voor uitgaan dit is per student wisselend enz.
Een van onze kinderen studeert onder het nieuwe stelsel.
Dit jaar collegegeld €2006 boeken ongeveer €250 en een computer € 700. Totale kosten dus ongeveer €3000. De computer is voor de duur van de hele studie.
Deze kosten betalen wij.
Kind wilde echter graag op kamers was niet perse nodig voor de reisafstand. Dus de kamer betalen wij niet. Van een bijbaantje worden zaken als huur, uitgaan en feestjes enz. betaalt.
Wij hebben uitgerekend wat wij per persoon uitgeven aan eten in een week. Kind krijgt voor ons geld voor 5 dagen eten want dat zouden we bij een thuiswonend kind ook betalen.
Kind heeft dus ook geen studiefinanciering nodig wel ontvangt kind een kleine aanvullende beurs ( die dus niet onder de lening valt) en die wij krijgen omdat wij ook de studiekosten betalen.
Als ik deze bedragen doorrekent ook de huur, uitgaan enz dan kom ik echt niet aan €58000 voor 4 jaar.
Een van onze kinderen studeert onder het nieuwe stelsel.
Dit jaar collegegeld €2006 boeken ongeveer €250 en een computer € 700. Totale kosten dus ongeveer €3000. De computer is voor de duur van de hele studie.
Deze kosten betalen wij.
Kind wilde echter graag op kamers was niet perse nodig voor de reisafstand. Dus de kamer betalen wij niet. Van een bijbaantje worden zaken als huur, uitgaan en feestjes enz. betaalt.
Wij hebben uitgerekend wat wij per persoon uitgeven aan eten in een week. Kind krijgt voor ons geld voor 5 dagen eten want dat zouden we bij een thuiswonend kind ook betalen.
Kind heeft dus ook geen studiefinanciering nodig wel ontvangt kind een kleine aanvullende beurs ( die dus niet onder de lening valt) en die wij krijgen omdat wij ook de studiekosten betalen.
Als ik deze bedragen doorrekent ook de huur, uitgaan enz dan kom ik echt niet aan €58000 voor 4 jaar.
maandag 21 mei 2018 om 13:01
De meeste universitaire studies duren wel 4 jaar. Drie jaar bachelor en een jaar master. De tweejarige masters zijn eerder uitzondering dan regel.
Ook het aantal studenten dat op kamers MOET in verband met reistijd is heel laag. Ik zie wel dat veel studenten op kamers willen omdat het hen vormt, leuk is of omdat anderhalf uur reistijd echt heeeeel veeeel te veel is. Terwijl dat echt wel te doen is.
Overigens valt het wel echt op dat het aantal thuiswoners echt enorm is toegenomen sinds de verandering van het stelsel.
maandag 21 mei 2018 om 13:25
Wat? Die begrijp ik niet helemaal?Zwartvlekje schreef: ↑21-05-2018 11:03Dat is waar er zijn een hoop systemen geweest.![]()
Maar ook de oudere systemen hadden hun nadelen.
Als je terug gaat naar de gouden tijden van de studiebeurs hadden de studenten aan met mbo vergelijkbare opleidingen geen recht op een beurs.
Ieder systeem heeft voor en nadelen.
En over welke gouden tijden heb jij het?
Misschien die link even bekijken, die eerder gisteren geloof ik geplaats is... kan je zien dat het nu echt voor iedereen kut is.
maandag 21 mei 2018 om 13:32
Ik ga dan ook niet sparen voor een uitwonend kind. De meeste hier niet volgens mij.MinkeDeWit schreef: ↑21-05-2018 11:26Mijn spaargeld is een paar jaar geleden weg geraakt dus ik doe mijn bijdragen gewoon uit wat ik verdien. Als je kind thuis blijft wonen zijn de kosten te overzien. Ca 3000 per jaar aan collegegeld, boeken en andere studiegerelateerde kosten, plus de kosten voor levensonderhoud, maar die had je daarvoor ook. Mijn studerende kind krijgt in ieder geval de studiekosten van ons, maar ik draag ook bij aan haar overige noodzakelijke kosten. Voor hobby en vermaak werkt ze zelf en/of leent ze.
Maar voor een flinke bijdrage ( of alles als ik het red) aan de kosten die echt met studie zelf te maken hebben.
En ik ga dan vanuit dat ze 1 vervolgopleiding gaan doen en dat ze geen dokter op piloot willen worden. Dat red ik gewoon niet.
Gaan ze niet minstens 1 vervolgopleiding doen, vind ik er wel een andere bestemming voor. Iets voor hen of gewoon toch voor ons. Dat zie ik dan wel.
Hoop tussen de 5000 en 10.000 euro per kind te kunnen sparen. Maar 'het leven' kan dat plan zo weer veranderen.
maandag 21 mei 2018 om 13:54
Oh dat wist ik niet. Niet de beta-kant in elk geval.florence13 schreef: ↑21-05-2018 13:01De meeste universitaire studies duren wel 4 jaar. Drie jaar bachelor en een jaar master. De tweejarige masters zijn eerder uitzondering dan regel.
Ook het aantal studenten dat op kamers MOET in verband met reistijd is heel laag. Ik zie wel dat veel studenten op kamers willen omdat het hen vormt, leuk is of omdat anderhalf uur reistijd echt heeeeel veeeel te veel is. Terwijl dat echt wel te doen is.
Overigens valt het wel echt op dat het aantal thuiswoners echt enorm is toegenomen sinds de verandering van het stelsel.
maandag 21 mei 2018 om 14:31
Ik heb die link gelezen, ik bedoel de periode van 1986 tot halverwege de jaren negentig die daarin ook wordt genoemd.Lucifermiauww schreef: ↑21-05-2018 13:25Wat? Die begrijp ik niet helemaal?
En over welke gouden tijden heb jij het?
Misschien die link even bekijken, die eerder gisteren geloof ik geplaats is... kan je zien dat het nu echt voor iedereen kut is.
Wat daarin niet genoemd wordt is dat je nu ook op het mbo recht hebt op studiefinanciering en in de periode niet. Je hebt zelfs recht op een basisbeurs die je niet meer krijgt op het hbo en het wo. Mbo'ers zijn er de afgelopen jaren alleen maar op vooruit gegaan want die kregen jarenlang helemaal niets. Deze hebben het beter dan voor 2015 en zeker beter dan in de jaren 80 en 90 want toen kwamen ze helemaal niet in aanmerking voor studiefinanciering. Ik noem het trouwens met mbo vergelijkbare opleidingen omdat het mbo in de jaren 80 nog niet bestond.
Er zijn dus wel mensen voor wie het beter wordt. Voor mbo'ers is het op dit moment het beste systeem dat er ooit voor ze is geweest.
maandag 21 mei 2018 om 14:36
Eh nee.Zwartvlekje schreef: ↑21-05-2018 14:31Ik heb die link gelezen, ik bedoel de periode van 1986 tot halverwege de jaren negentig die daarin ook wordt genoemd.
Wat daarin niet genoemd wordt is dat je nu ook op het mbo recht hebt op studiefinanciering en in de periode niet. Je hebt zelfs recht op een basisbeurs die je niet meer krijgt op het hbo en het wo. Mbo'ers zijn er de afgelopen jaren alleen maar op vooruit gegaan want die kregen jarenlang helemaal niets. Deze hebben het beter dan voor 2015 en zeker beter dan in de jaren 80 en 90 want toen kwamen ze helemaal niet in aanmerking voor studiefinanciering. Ik noem het trouwens met mbo vergelijkbare opleidingen omdat het mbo in de jaren 80 nog niet bestond.
Er zijn dus wel mensen voor wie het beter wordt. Voor mbo'ers is het op dit moment het beste systeem dat er ooit voor ze is geweest.
Ik kreeg toen op MBO gewoon studiebeurs hoor. Ik denk dat je het begrip alle 'studenten' anders/verkeerd leest.
En daarvoor liep kinderbijslag ( ook voor alle kinderen) gewoon door en die was hoog op die leeftijd om dat soort kosten te dekken. ..
Iets wat daarna is afgeschaft.
maandag 21 mei 2018 om 16:00
De beta studies hebben inderdaad vaker een tweejarige masterin vergelijking met de alpha en gamma studies, maar ook daar zijn de tweejarige in de minderheid. Vaak is het ook zo dat een vergelijkbare master ook in een eenjarige variant bestaat.
maandag 21 mei 2018 om 16:40
Voor zover ik weet hebben alle studies aan de TU een tweejarige master hoor.florence13 schreef: ↑21-05-2018 16:00De beta studies hebben inderdaad vaker een tweejarige masterin vergelijking met de alpha en gamma studies, maar ook daar zijn de tweejarige in de minderheid. Vaak is het ook zo dat een vergelijkbare master ook in een eenjarige variant bestaat.
maandag 21 mei 2018 om 19:08
Tu waar ik werk niet. Er zijn wel twee jarige masterprogrammas, maar zoals gezegd in de minderheid.ZonnigKleintje schreef: ↑21-05-2018 16:40Voor zover ik weet hebben alle studies aan de TU een tweejarige master hoor.
maandag 21 mei 2018 om 20:12
Een mbo opleiding kost ook geld, ook schoolgeld, boekengeld, laptop nu hebben ze ook een ov kaart maar tot een jaar geleden was het tot 18 jaar reiskosten voor eigen rekening.blijfgewoonbianca schreef: ↑20-05-2018 16:13Ik vind het dan weer heel bijzonder dat iedereen er altijd maar van uit gaat dat hun kinderen gaan studeren.
maandag 21 mei 2018 om 20:20
België? Eindhoven, Delft, Twente zijn allemaal 2 jaar. Meer technische universiteiten in Nederland ken ik niet.florence13 schreef: ↑21-05-2018 19:08Tu waar ik werk niet. Er zijn wel twee jarige masterprogrammas, maar zoals gezegd in de minderheid.
maandag 21 mei 2018 om 20:22
Wat ik voor de huidige generatie triest vindt is dat de basisbeurs ineens werd afgeschaft. En hup alles werd lening. Als ouder balen wel jaren meebetaald maar net als jouw kind 18 wordt stoppen we de basisbeurs. Door het zwalkende beleid van de overheid valt hier niet tegen op te sparen. Heb twee kinderen die 2 jaar in leeftijd verschillen en spaar voor ieder hoop ze allebei 12.500 euro te geven voor studie of start volwassen leven.. thuis wonen is gratis studie uitzoeken op reisafstand.. op kamers wonen als ze dat perse willen wordt voor eigen rekening. En na havo eerst vwo doen is goedkoper en daarmee behoud je je studie jaren en is de kans van slagen op HBO groter en houd je de mogelijkheid voor studie universiteit open. En met een havo diploma geen leerplicht meer.
maandag 21 mei 2018 om 20:34
Maar wat ik nergens lees, hoe klote het systeem nu ook is, dat mensen verwachten dat de studenten ook een baan moeten gaan zoeken.
Het is toch van de gekke dat alles maar gewoon betaald gaat blijven?
Natuurlijk, ik heb hier ook ouders gelezen die bv alleen studie betalen.
Maar waarom zou je in hemelsnaam studie, kamer, latte's en eten bekostigen.
In mijn ogen is het daarom dat heel veel 20-30ers moeite hebben met financieen, de druk van werken etc. Omdat ze na hun studie opeens in een gat vallen.
Ik ben voor kinderen financieel steunen, maar zeker ook zelf, ze vanaf jonge leeftijd, laten werken voor hun geld.
In mijn ogen is het daarom dat heel veel 20-30ers moeite hebben met financieen, de druk van werken etc. Omdat ze na hun studie opeens in een gat vallen.
Ik ben voor kinderen financieel steunen, maar zeker ook zelf, ze vanaf jonge leeftijd, laten werken voor hun geld.
maandag 21 mei 2018 om 20:41
Daar ben ik het helemaal mee eens. En zo ben ik zelf ook opgevoed.Madre schreef: ↑21-05-2018 20:34Maar wat ik nergens lees, hoe klote het systeem nu ook is, dat mensen verwachten dat de studenten ook een baan moeten gaan zoeken.
maandag 21 mei 2018 om 20:44
Madre schreef: ↑21-05-2018 20:34Maar wat ik nergens lees, hoe klote het systeem nu ook is, dat mensen verwachten dat de studenten ook een baan moeten gaan zoeken.
Ik ken geen enkele jongere of jong volwassene die naast opleiding niet werkt. Allemaal hebben ze een bijbaan. De meeste al vanaf 15 ofzo.
Dus voor mij is dat iets wat niet elke keer specifiek genoemt moet worden. Ze werken of om mee te betalen, op zichzelf te gaan, sparen en /of om hun eigen pleziertjes te bekostigen.
Maar dat heeft verder toch niks te maken met ouders die (kunnen en willen) gaan sparen voor een studie/ opleiding ect?
Ik lees trouwens echt weinig ouders hier die alles gaan betalen. Toch?
Waarschijnlijk omdat echt bijna niemand dat kan of uberhaupt wil.
maandag 21 mei 2018 om 20:50
Spaar wat je kunt sparen (op jullie eigen rekening of op je kind's rekening) maar wat niet gaat, gaat niet. Niet alle studenten gaan op kamers en niet alle studenten die op kamers gaan krijgen hun kamer (of collegegeld en boekengeld) door hun ouders betaald. Het is (dacht ik) ook nog mogelijk voor studenten om bij DUO een bedrag te lenen dat je na afloop van je studie kunt terugbetalen in delen (ik dacht zelfs 30 jaar in het uiterste geval).
Dus nee, ik denk niet dat iedere ouder 58.000 heeft klaarliggen per kind tegen de tijd dat het gaat studeren. Wel denk ik dat het fijn of handig is als je dat wel hebt.
Dus nee, ik denk niet dat iedere ouder 58.000 heeft klaarliggen per kind tegen de tijd dat het gaat studeren. Wel denk ik dat het fijn of handig is als je dat wel hebt.