Geld & Recht alle pijlers

Sparen studie kind

20-05-2018 14:13 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een vraagje over de studiekosten voor een kind. In verschillende artikelen zie ik dat hwt bedrag wat nodig is ala je kind gaat studeren en op kamers gaat rond de 58000 voor 4 jaar.
Nu hebben wij 1 kind een normaal inkomen 4000 netto per maand en we kunnen zeker 100 euro sparen of meer. Als onze zoon 18 is dan kunnen we 20000 gespaard hebben. Als hij gaat studeren kunnen we ook zeker 350 bijdragen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat hij zelf ook bijlegt door middel van verdiend geld van door een bijbaan.
Stel we hebben 20000 en 350 bijdrage per maand dus keer 12 keer 4 jaar is 17000 en stel zoon draagt 12000 bij dmv bijbaan
Dan kom je op 49000 maar dan heb je nog steeds niet de 58000 wat ze in artikels adviseren.
Wat ik nu vooral afvraag wij hebben 1 kind en kunnen rond de 50000 bij elkaar krijgen. Dan hebben we nog niet genoeg.
Er zijn zoveel gezinnen met missch minder geld en meer kinderen.
Niet iedereen heeft toch zomaar 58000 per kind liggen.
Stel je hebt 3 kinderen dan heb je toch niet zomaar 180.000 liggen. Als dat zo zou zijn kunnen veel mensen zo een huis afrekenen zonder hypotheek.
Vraag mij ook af of die 58000 echt klopt?
Daarnaast ken ik zoveel mensen die geen cent hebben en toch een gezin met 3 kinderen soms zelds 5 kinderen en je hoort er nooit wat over die kinderen doen alles studeren gaan op kamp dragen een beugel kortom ze redden het ook allemaal.
Hoe kan dat dan?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
ZonnigKleintje schreef:
21-05-2018 20:20
België? Eindhoven, Delft, Twente zijn allemaal 2 jaar. Meer technische universiteiten in Nederland ken ik niet.
Delft, overgrote deel van mijn studenten doen daar echt maar een 1 jarige master (uitgezonderd de internationale, die doen het vaak in twee jaar omdat zij een deel van de ECTS niet al in de bachelor gehaald hebben en omdat zij hun stage en scriptie vaak loskoppelen)
Wij zijn aan het sparen voor dochter. Vriend en ik hebben beide universiteit gedaan en zijn beide zonder studieschuld afgestudeerd. Ik heb vanaf mijn 16e bijbaantjes gehad. Vriend niet, zijn ouders hebben alles betaald. Wij hadden beide nog een prestatiebeurs en woonden thuis tijdens onze studie. Onze basisbeurs is dus omgezet in een gift toen we onze bul haalden.

We wonen redelijk dicht bij een stad met een universiteit, hoge school en diverse mbo’s. Dochter heeft dus keuze genoeg waarbij ze thuis kan blijven wonen. Ik vind dat ze wel moet werken voor extra geld, maar in principe zijn wij van plan haar studiekosten te betalen. Of we de 58.000 euro redden betwijfel is, maar bij gelijk blijvende financiele omstandigheden moet 30.000 wel lukken.

Ons voordeel is daarbij wel dat we maar één kind hebben. Mijn ouders hebben er drie. Zij hebben wel bijgedragen aan onze studies, maar we hebben er alledrie veel bij gewerkt. En alledrie zonder schuld hbo/wo afgerond.

Ik gun mijn dochter een schuldenvrij begin van haar werkzame leven. En wat kan, dragen we daar aan bij.
Madre schreef:
21-05-2018 20:34
Maar wat ik nergens lees, hoe klote het systeem nu ook is, dat mensen verwachten dat de studenten ook een baan moeten gaan zoeken.

Het is toch van de gekke dat alles maar gewoon betaald gaat blijven?

Natuurlijk, ik heb hier ook ouders gelezen die bv alleen studie betalen.

Maar waarom zou je in hemelsnaam studie, kamer, latte's en eten bekostigen.

In mijn ogen is het daarom dat heel veel 20-30ers moeite hebben met financieen, de druk van werken etc. Omdat ze na hun studie opeens in een gat vallen.

Ik ben voor kinderen financieel steunen, maar zeker ook zelf, ze vanaf jonge leeftijd, laten werken voor hun geld.
Misschien om je kind zodoende meer mogelijkheden te geven? Nou ja, de lattes snap ik nog wel dat je dat niet als "basis" ziet, maar als je studie/kamer/eten kúnt bekostigen (er niet krom voor hoeft te liggen dus) in plaats van te zeggen dat je kind "uit principe" de kamerhuur zelf zou moeten betalen dan zou mijn vrees zijn dat het kind zich daardoor beperkingen oplegt. Het op zichzelf wonen bijvoorbeeld als een te grote drempel ziet wetende dat ie naast zijn studie moet gaan werken.
NYC schreef:
21-05-2018 21:35
Misschien om je kind zodoende meer mogelijkheden te geven? Nou ja, de lattes snap ik nog wel dat je dat niet als "basis" ziet, maar als je studie/kamer/eten kúnt bekostigen (er niet krom voor hoeft te liggen dus) in plaats van te zeggen dat je kind "uit principe" de kamerhuur zelf zou moeten betalen dan zou mijn vrees zijn dat het kind zich daardoor beperkingen oplegt. Het op zichzelf wonen bijvoorbeeld als een te grote drempel ziet wetende dat ie naast zijn studie moet gaan werken.
Ik hoop mijn kinderen mee te geven dat er sowieso gewerkt gaat worden. Of we nou mee betalen of niet, of ze thuis wonen of niet.
Ik vind dat belangrijk (ervanuitgaande dat we ‘normaal’ belastbare kinderen hebben).
vitamined schreef:
21-05-2018 21:45
Ik hoop mijn kinderen mee te geven dat er sowieso gewerkt gaat worden. Of we nou mee betalen of niet, of ze thuis wonen of niet.
Ik vind dat belangrijk (ervanuitgaande dat we ‘normaal’ belastbare kinderen hebben).
Dat er gewerkt moet gaan worden voor de studie? Maar hoe ga je zo'n gesprek aan? Dat je zegt: "Luister, die studie kost een hoop geld. Je moet er voor op kamers (want 200km verder) dus we verwachten wel van je dat je daar zelf ook een bijdrage aan gaat leveren." Zoiets? (Ook als het niet zou moeten, financieel?)
NYC schreef:
21-05-2018 21:48
Dat er gewerkt moet gaan worden voor de studie? Maar hoe ga je zo'n gesprek aan? Dat je zegt: "Luister, die studie kost een hoop geld. Je moet er voor op kamers (want 200km verder) dus we verwachten wel van je dat je daar zelf ook een bijdrage aan gaat leveren." Zoiets? (Ook als het niet zou moeten, financieel?)
Ik hoop en verwacht dat mijn kinderen op de middelbare school al een bijbaan hebben, dus dan zijn ze er al aan gewend. Ik denk niet dat ik voor beide kinderen (hun eventuele studies gaan flink overlappen) zowel collegegeld als boeken als kamerhuur als leefgeld zal kunnen bekostigen. Zeker als ze op kamers gaan zal er dus gewerkt moeten worden. En als ze niet op kamers gaan vind ik ook dat ze erbij moeten werken. Ik vind dat zo normaal dat ik denk dat ik het gesprek daarover sowieso niet aan hoef te gaan tegen die tijd.
PowerCube schreef:
21-05-2018 21:56
Ik hoop en verwacht dat mijn kinderen op de middelbare school al een bijbaan hebben, dus dan zijn ze er al aan gewend. Ik denk niet dat ik voor beide kinderen (hun eventuele studies gaan flink overlappen) zowel collegegeld als boeken als kamerhuur als leefgeld zal kunnen bekostigen. Zeker als ze op kamers gaan zal er dus gewerkt moeten worden. En als ze niet op kamers gaan vind ik ook dat ze erbij moeten werken. Ik vind dat zo normaal dat ik denk dat ik het gesprek daarover sowieso niet aan hoef te gaan tegen die tijd.
Hier was mijn vader net razend dat ik babysitte.
Vond ie je reinste tijdverspilling die ik maar beter in mijn studies kon steken.
5 jaar gebabysit, 5 jaar met de regelmaat zijn gezeur mogen aanhoren.
(Dat babysitten was meer een veredelde hobby die ik graag deed. Rijk werd ik er niet van.)

Officieel mochten we dus gewoon niet werken.
En hij en mijn moeder betaalde onze studies en alles er rond (eten, kleding, zakgeld, ...).

Hier in België is het ook doodnormaal.
En mag je gewoon ook maar een héél beperkt aantal uren / dagen werken als student.
Maar je adres blijft hier ook bij je ouders staan, je staat mee op de ziekteverzekering van je ouders en zolang je studeert en bij hen in woont krijgen je ouders tot je 25ste kindergeld.

Kunnen je ouders hier bewijzen (op basis van inkomen) dat ze de boel niet kunnen betalen is er een studiebeurs.
PowerCube schreef:
21-05-2018 21:56
Op zich zie ik best wel voordelen in van een (bij)baantje voor een middelbare scholier. Niet eens zozeer om dingen van te kunnen/mogen financieren, maar vanwege de vaardigheden die ze opdoen van een bijbaantje al heb ik geen flauw idee wat er <18 zoal mag aan baantjes. Ik werkte alleen in de zomervakantie op 't land, daar leerde ik niet veel van maar was wel heel gezellig.

Maar zou je je kind dan ook laten uitzoeken wat het kost, het studeren? Kamerprijzen, collegegeld etc? Niet bang dat je kind dan gaat terugdeinzen en het plan afblaast om 200km verderop op kamers te gaan wonen voor de favoriete studie en voor een iets minder leuke studie in de buurt gaat en blijft thuiswonen om zodoende jullie (maar vooral ook de eigen) kosten naar beneden te krijgen?
Goede vraag!
Ik heb drie kinderen binnen 2,2 jaar gekregen, heel kort op elkaar ze zijn nu allemaal ouder dan zeven jaar. Ik mag hopen dat ze later een goede opleiding gaan doen. Dat weet ik nu nog niet, maar ze zijn wel ambitieus.
Ze hebben in hun leven veel meegemaakt omdat ze extreem te vroeg geboren werden dus ik kan het daarom nu nog niet heel goed inschatten.
We hebben geen hoog inkomen maar ook geen hoge lasten.
Mijn manier is: ons huis aflossen. Tegen de tijd dat de kinderen 18 zijn, zal het huis voor vijftig procent afgelost zijn ( we zijn al wat jaren bezig), en dan houden we veel meer geld over.
Daarom spaar ik nu helemaal nog niet voor de kinderen hun studie.
NYC schreef:
21-05-2018 22:08
Op zich zie ik best wel voordelen in van een (bij)baantje voor een middelbare scholier. Niet eens zozeer om dingen van te kunnen/mogen financieren, maar vanwege de vaardigheden die ze opdoen van een bijbaantje al heb ik geen flauw idee wat er <18 zoal mag aan baantjes. Ik werkte alleen in de zomervakantie op 't land, daar leerde ik niet veel van maar was wel heel gezellig.

Maar zou je je kind dan ook laten uitzoeken wat het kost, het studeren? Kamerprijzen, collegegeld etc? Niet bang dat je kind dan gaat terugdeinzen en het plan afblaast om 200km verderop op kamers te gaan wonen voor de favoriete studie en voor een iets minder leuke studie in de buurt gaat en blijft thuiswonen om zodoende jullie (maar vooral ook de eigen) kosten naar beneden te krijgen?
Nee, daar ben ik eigenlijk niet bang voor, maar ik heb het nog nooit van die kant bekeken. Ik ga er echt van uit dat ze het gaan redden met onze bijdrage en een bijbaan. Als ze op kamers gaan vind ik een niet al te hoge lening zelf geen probleem, maar ik kan nog niet inschatten hoe mijn kinderen daar tegenover zullen staan.
Hoezitdit schreef:
20-05-2018 21:54
4000.00 netto verdienen en maar 100.00 kunnen sparen? Wat weinig.
Ja, ik kan niet in de portemonnee van TO kijken - misschien heeft ze bijzondere kosten - maar met een bij een normaal inkomen passende huur of hypotheek van rond de 1000,- en nog 1000 voor de vaste lasten heb je nog 2000 over voor eten, kleding en uitjes voor drie personen en sparen.

Dan moet het toch sneller kunnen dan met 100 euro per maand.
Maak er 250 per maand van en je "probleem" is opgelost
merano wijzigde dit bericht op 22-05-2018 07:03
1.96% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

PowerCube schreef:
22-05-2018 00:45
Nee, daar ben ik eigenlijk niet bang voor, maar ik heb het nog nooit van die kant bekeken. Ik ga er echt van uit dat ze het gaan redden met onze bijdrage en een bijbaan. Als ze op kamers gaan vind ik een niet al te hoge lening zelf geen probleem, maar ik kan nog niet inschatten hoe mijn kinderen daar tegenover zullen staan.
Eens. En sowieso eens met jouw opmerkingen en die van vitamined,

Ik ga niet opeens zeggen, nou je gaat studeren, huppa aan de baan jij.

Mijn kinderen gaan al een bijbaan nemen zodra ze daar oud genoeg voor zijn. Ik wil namelijk dat ze vanaf het begin al begrijpen dat je moet werken voor je geld. En dat je geld nodig hebt om sommige dingen waar te maken.

Ik ben niet bang dat ze niet hun droom studie gaan doen omdat ze daar zelf voor moeten werken, ik ga er vanuit dat ze gaan werken om hun droomstudie te kunnen doen.

Wij zijn niet onvermogend dus het is niet dat we ze niet gaan helpen als het moeilijk gaat. Het gaat erom dat we niet bijvoorbaat al tientallen duizenden euro's apart leggen zodat zij vrij en blij kunnen studeren.

Een beetje lening is helemaal niet zo'n groot probleem, ook daar leren ze van. Natuurlijk wil je niet dat je kind een ton in de schuld zit omdat ze hebben gestudeerd, maar zo'n vaart gaat het hier gewoon niet lopen. Door onze hulp, door hun bijbaantjes en doordat we ze hopelijk een bepaald soort verantwoordelijkheid mee gaan geven en leren met geld om te gaan.

Ik denk echt nog steeds dat een kind er meer aan heeft, na zijn studie, dat ze al het bovenstaande hebben geleerd, dan dat ze alles maar kregen en daarna opeens in een zwart gat vallen, omdat ze opeens alles moeten gaan betalen.

Of betalen zelfs daarna ouders nog van alles??
PowerCube schreef:
22-05-2018 00:45
Ik weet ook niet of dat een heel realistisch beeld is van mij hoor. Ik schets nu ook wel een heel lamlendig beeld van iemand die denkt in (on)mogelijkheden en door van alles laat weerhouden maar misschien speelt er dan wel meer mee dan zelf moeten betalen/bijdragen of niet.
florence13 schreef:
21-05-2018 21:15
Delft, overgrote deel van mijn studenten doen daar echt maar een 1 jarige master (uitgezonderd de internationale, die doen het vaak in twee jaar omdat zij een deel van de ECTS niet al in de bachelor gehaald hebben en omdat zij hun stage en scriptie vaak loskoppelen)
Sorry hoor, maar alle grote Masters in Delft zijn 120 ECTS en dus 2 jaar. Civiel, Bouwkunde, Lucht en Ruimtevaart, Wiskunde...
https://www.tudelft.nl/onderwijs/opleid ... =86#c93514
NYC schreef:
21-05-2018 22:08

Ik denk dat het juist die gezelligheid is die je leert. Dat je zelfs voldoening kunt halen uit de kleine dingen en collega's. Naast het op tijd komen en leren dat je beter een vak kunt leren als je echt iets te besteden wilt hebben. Basale werknemersvaardigheden dus :)

Nee hoor, hier zou ik niet bang voor zijn. We gaan na het uitzoekwerk gewoon het gesprek aan over voor- en nadelen. En hoe we dingen wel mogelijk gaan maken. Overigens leveren wij wel een bijdrage bij uit huis gaan, ongeveer hetzelfde als wat kind zou kosten als het thuis blijft wonen. Weekenden thuis zijn dan 'winst' voor het kind.

Maar we hebben nog 16 jaar te gaan, en onze financiële armslag ontwikkeld nog wat.

Mijn schoonouders hebben destijds een appartementje kunnen kopen voor 2 van hun kinderen (2 dus, in andere steden). Vriend heeft daar zonder huur/hypotheek kunnen wonen en mocht de huur van de extra kamer houden voor gwl/gemeentelijke lasten/onderhoud etc. Dat vind ik ook wel een mooie constructie. Hoewel erg luxe voor een student, heeft hij er wel van geleerd voor het echte leven.
anoniem_199900 wijzigde dit bericht op 22-05-2018 08:23
9.38% gewijzigd
En ook daar moet een student zich niet door laten tegenhouden. Als ouders niet kunnen bijdragen of werken voot de student te lastig is dan lenen. Bovendien denk ik echt dat met deze Masters er best dikke kans is dat die lening zo is terugbetaald.
ZonnigKleintje schreef:
22-05-2018 07:46
Sorry hoor, maar alle grote Masters in Delft zijn 120 ECTS en dus 2 jaar. Civiel, Bouwkunde, Lucht en Ruimtevaart, Wiskunde...
https://www.tudelft.nl/onderwijs/opleid ... =86#c93514
Zo werkt het niet, het overgrote deel van de studenten doet in hun laatste bachelor jaar een flink aantal ECTS in voorbereiding op de master (dat traject bieden we gewoon aan) en koppelt tijdens de master de scriptie en stage/projectgroepen aan elkaar zodat ze de ECTS dus tegelijkertijd doen. Dan ben je in een jaar gewoon klaar. Natuurlijk hebben sommige mensen wat uitloop maar in praktijk hebben we bijna niemand die er de volledige 2 jaar uitzit. Ik zie dat alleen bij de internationale studenten en studenten die zich vooraf niet georienteerd hebben.

Voor bijna elke master is er dus een verkort traject dat je kunt doen, maar dan moet je wel de correcte vooropleiding hebben (en dat is meestal zo)
florence13 schreef:
22-05-2018 08:04
Zo werkt het niet, het overgrote deel van de studenten doet in hun laatste bachelor jaar een flink aantal ECTS in voorbereiding op de master (dat traject bieden we gewoon aan) en koppelt tijdens de master de scriptie en stage/projectgroepen aan elkaar zodat ze de ECTS dus tegelijkertijd doen. Dan ben je in een jaar gewoon klaar. Natuurlijk hebben sommige mensen wat uitloop maar in praktijk hebben we bijna niemand die er de volledige 2 jaar uitzit. Ik zie dat alleen bij de internationale studenten en studenten die zich vooraf niet georienteerd hebben.

Voor bijna elke master is er dus een verkort traject dat je kunt doen, maar dan moet je wel de correcte vooropleiding hebben (en dat is meestal zo)
Dan hebben ze meestal 4 (of meer) jaar bachelor gedaan. Ik ken geen afgestudeerde tu-ers die het totaal binnen 5 jaar gedaan hebben.
Madre schreef:
20-05-2018 16:15
Ik blijf het bijzonder vinden dat ouders alles tijdens de studietijd willen bekostigen.

Ik heb ook gestudeerd in de tijd dat je stufi kreeg, ik heb nooit wat bijgeleend, ik heb gewerkt.

Ik begrijp best dat ouders van tegenwoordig hun kinderen willen helpen met studiekosten. Maar collegegeld, huisvesting, eten, telefoon etc etc.

Ik blijf het echt te bizar voor woorden vinden.
Ik ook!
Ik vind het (deel) van hun rijbewijs en hun collegegeld (keer 4) al meer dan genoeg. Een maandelijkse bijdrage krijgen ze niet. Ik ga wel regelmatig met ze uit eten/lunchen of ze komen hier en ik geef ze een tas met eten en wasmiddel mee terug. Ook komen ze hier en maken ze een afspraak met hun vaste kapper die ik betaal. Maar hun kamer en verzekeringen en levensonderhoud werken en lenen ze maar bij elkaar. Ik ben gekke henkie niet. Heb mijn halve leven krom gelegen en leg nog steeds veel weg voor ze, ik wil graag zelf ook even een beetje leven. Ik werk me de tyfes.
Ik vind dat kinderen tegenwoordig veel te veel worden verwend.
Mijn oudste zit nu al een week thuis: geld op.
Ja jammer joh. Je kan hier eten maar ik ga je geen geld toestoppen. Klaar.

Ja straks hebben ze een mega schuld. Kut. Heeft hun hele generatie. Ze maken zich er zelf geen zorgen om. 35 jaar om terug te betalen en ze gaan toch goed verdienen (eigen woorden)
Prima: succes ermee!

Een na jongste gaat ook over niet al te lange tijd het huis uit. Is dan ook nog minderjarig. In totaal andere stad ivm studie. die zal ook vanaf dag 1 moeten lenen.
Ja life is a bitch.

Hier werken ze trouwens al vanaf het allereerste moment dat dat kon.
Hier heeft iedereen het arbeidsethos van een paard. Ik vind dat normaal.
Maar studeren staat wel voorop.
Tja, ik vind dat dan weer een rare manier om kinderen te werpen, ze het maar met leningen uit laten zoeken. Had dan minder kinderen genomen zodat ze schuldenvrij kunnen starten. Zo leuk is werken niet, zeker niet als je je jarenlang leuke dingen moet ontzeggen vanwege een lening. En tegenwoordig moeten ze wellicht nog tot hun 70e doorwerken ook!
Mijn oudsten doen trouwens studies die echt way langer duren dan die 2 of 3 jaar.
Die zijn zeker 12 jaar aan het studeren nog.
Dus die ton schuld, die komt er wel :-(
redbulletje schreef:
22-05-2018 08:49
Tja, ik vind dat dan weer een rare manier om kinderen te werpen, ze het maar met leningen uit laten zoeken. Had dan minder kinderen genomen zodat ze schuldenvrij kunnen starten. Zo leuk is werken niet, zeker niet als je je jarenlang leuke dingen moet ontzeggen vanwege een lening. En tegenwoordig moeten ze wellicht nog tot hun 70e doorwerken ook!
Gelukkig denken we daar allemaal anders over :-)

En hier vinden ze werken wel leuk. Dat scheelt zomaar de helft.

Leuke dingen ontzeggen omdat ze een lening hebben zal vast wel niet zo'n vaart lopen. Ze hebben tegen die tijd een goed inkomen (mag ik toch wel hopen) en je betaalt terug naar draagkracht.

Zowel partners als kinderen hebben een fikse lening. Ik hou ook wel eens mijn hart vast maar zij totaal niet. Een van mijn kinderen gaat zijn master op het Erasmus doen en maakt zich echt totaal geen zorgen over zijn toekomst. Die heeft plannen miljonair te worden :-)
Prima: succes ermee hahahahaha.

Als alleen mensen met dikke banen zich mochten voortplanten zou de aardbol gauw vergrijzen vrees ik.
Ik vind een dikke spaarrekening echt geen must voor goed ouderschap.
Tornacense schreef:
21-05-2018 22:02
Hier was mijn vader net razend dat ik babysitte.
Vond ie je reinste tijdverspilling die ik maar beter in mijn studies kon steken.
5 jaar gebabysit, 5 jaar met de regelmaat zijn gezeur mogen aanhoren.
(Dat babysitten was meer een veredelde hobby die ik graag deed. Rijk werd ik er niet van.)

Officieel mochten we dus gewoon niet werken.
En hij en mijn moeder betaalde onze studies en alles er rond (eten, kleding, zakgeld, ...).

Hier in België is het ook doodnormaal.
En mag je gewoon ook maar een héél beperkt aantal uren / dagen werken als student.
Maar je adres blijft hier ook bij je ouders staan, je staat mee op de ziekteverzekering van je ouders en zolang je studeert en bij hen in woont krijgen je ouders tot je 25ste kindergeld.

Kunnen je ouders hier bewijzen (op basis van inkomen) dat ze de boel niet kunnen betalen is er een studiebeurs.
Ik ben aan de NL kant van de Belgische grens opgegroeid en hier was dit ook de normale gang van zaken. Ik werkte als puber ook wel op de manege, maar dat is puur uit hobby ontstaan. En dat geld mocht ik gewoon houden. Daar spekte ik m'n spaarrekening van en deed er leuke dingen mee. Later ben ik nog tijdens studie gaan serveren om extra te verdienen voor m'n nieuwe reishobby en voor wanneer ik 'n huis zou hebben. Maar goed, ik heb zowel studie als werken altijd als noodzakelijk kwaad gezien, niet als iets wat ik voor de leuk deed. Dus ben blij dat ik niet gedwongen werd door m'n ouders.
Madre schreef:
22-05-2018 06:53

Ik denk echt nog steeds dat een kind er meer aan heeft, na zijn studie, dat ze al het bovenstaande hebben geleerd, dan dat ze alles maar kregen en daarna opeens in een zwart gat vallen, omdat ze opeens alles moeten gaan betalen.

Of betalen zelfs daarna ouders nog van alles??
Jazeker zijn er ouders die ook daarna nog van alles betalen. Ik ken daar verschillende voorbeelden van, van afgestudeerden die gewoon financieel afhankelijk zijn en bijvoorbeeld nog thuis wonen zonder kostgeld of lenen bij hun ouders voor een auto of hun ouders garant laten staan voor een hypotheek. Echt een schrikbeeld.
PowerCube schreef:
22-05-2018 08:59
Jazeker zijn er ouders die ook daarna nog van alles betalen. Ik ken daar verschillende voorbeelden van, van afgestudeerden die gewoon niet financieel afhankelijk zijn en bijvoorbeeld nog thuis wonen zonder kostgeld of lenen bij hun ouders voor een auto of hun ouders garant laten staan voor een hypotheek. Echt een schrikbeeld.
Dat heb ik ook gedaan. Hier aan de Belgische grens heel normaal. De eerste jaren dat ik 'n normale baan had lekker geld opzij zetten en daarna de verbouwingen en inrichting van mijn huis kunnen betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven