Sparen studie kind
zondag 20 mei 2018 om 14:13
Hallo,
Ik heb een vraagje over de studiekosten voor een kind. In verschillende artikelen zie ik dat hwt bedrag wat nodig is ala je kind gaat studeren en op kamers gaat rond de 58000 voor 4 jaar.
Nu hebben wij 1 kind een normaal inkomen 4000 netto per maand en we kunnen zeker 100 euro sparen of meer. Als onze zoon 18 is dan kunnen we 20000 gespaard hebben. Als hij gaat studeren kunnen we ook zeker 350 bijdragen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat hij zelf ook bijlegt door middel van verdiend geld van door een bijbaan.
Stel we hebben 20000 en 350 bijdrage per maand dus keer 12 keer 4 jaar is 17000 en stel zoon draagt 12000 bij dmv bijbaan
Dan kom je op 49000 maar dan heb je nog steeds niet de 58000 wat ze in artikels adviseren.
Wat ik nu vooral afvraag wij hebben 1 kind en kunnen rond de 50000 bij elkaar krijgen. Dan hebben we nog niet genoeg.
Er zijn zoveel gezinnen met missch minder geld en meer kinderen.
Niet iedereen heeft toch zomaar 58000 per kind liggen.
Stel je hebt 3 kinderen dan heb je toch niet zomaar 180.000 liggen. Als dat zo zou zijn kunnen veel mensen zo een huis afrekenen zonder hypotheek.
Vraag mij ook af of die 58000 echt klopt?
Daarnaast ken ik zoveel mensen die geen cent hebben en toch een gezin met 3 kinderen soms zelds 5 kinderen en je hoort er nooit wat over die kinderen doen alles studeren gaan op kamp dragen een beugel kortom ze redden het ook allemaal.
Hoe kan dat dan?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
Ik heb een vraagje over de studiekosten voor een kind. In verschillende artikelen zie ik dat hwt bedrag wat nodig is ala je kind gaat studeren en op kamers gaat rond de 58000 voor 4 jaar.
Nu hebben wij 1 kind een normaal inkomen 4000 netto per maand en we kunnen zeker 100 euro sparen of meer. Als onze zoon 18 is dan kunnen we 20000 gespaard hebben. Als hij gaat studeren kunnen we ook zeker 350 bijdragen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat hij zelf ook bijlegt door middel van verdiend geld van door een bijbaan.
Stel we hebben 20000 en 350 bijdrage per maand dus keer 12 keer 4 jaar is 17000 en stel zoon draagt 12000 bij dmv bijbaan
Dan kom je op 49000 maar dan heb je nog steeds niet de 58000 wat ze in artikels adviseren.
Wat ik nu vooral afvraag wij hebben 1 kind en kunnen rond de 50000 bij elkaar krijgen. Dan hebben we nog niet genoeg.
Er zijn zoveel gezinnen met missch minder geld en meer kinderen.
Niet iedereen heeft toch zomaar 58000 per kind liggen.
Stel je hebt 3 kinderen dan heb je toch niet zomaar 180.000 liggen. Als dat zo zou zijn kunnen veel mensen zo een huis afrekenen zonder hypotheek.
Vraag mij ook af of die 58000 echt klopt?
Daarnaast ken ik zoveel mensen die geen cent hebben en toch een gezin met 3 kinderen soms zelds 5 kinderen en je hoort er nooit wat over die kinderen doen alles studeren gaan op kamp dragen een beugel kortom ze redden het ook allemaal.
Hoe kan dat dan?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
zondag 20 mei 2018 om 16:24
Ik hoop dat ook te kunnen bieden zo. Wel alle kosten qua scholing. Gratis huisvesting thuis maar uit huis en plezier zelf betalen.Andersom schreef: ↑20-05-2018 16:22Dat gebeurt hier ook niet. Wij betalen collegegeld en boeken en materialen. De overheid het vervoer en kind zelf kleding, vermaak en vertier.
Ze mogen thuis blijven wonen en dan hoeven ze geen kostgeld te betalen. Maar op kamers zullen ze zelf moeten bekostigen. Door te werken of te lenen. Aan hun de keus.
We sparen door. En als ze niet gaan doorleren is een potje voor wat anders ook gewoon fijn.
zondag 20 mei 2018 om 16:25
Mijn ouders hebben twee van de drie kinderen kunnen laten studeren (met twee ongeschoolde banen), man en ik hebben zijn twee kinderen kunnen laten studeren (een daarvan is nog bezig).
Beide zonder €58.000 per kind sparen.
En ik denk dat wij dat straks ook voor onze kinderen kunnen doen, áls ze gaan studeren. Denk ik hè, weet ik niet zeker. Zoals het er nu uitzien, zullen we een eind lomen. Wat dat betreft ben ik wel een beetje van het wie dan leeft, wie dan zorgt. We gooien ons geld niet over de balk, we sparen wel iets, maar no way dat we richting de €180.000 gaan.
Maar studeren betekent voor mij standaard: collegegeld, boeken en andere studiebenodigdheden.
Op kamers gaan hoort daar voor mij niet standaard bij.
Beide zonder €58.000 per kind sparen.
En ik denk dat wij dat straks ook voor onze kinderen kunnen doen, áls ze gaan studeren. Denk ik hè, weet ik niet zeker. Zoals het er nu uitzien, zullen we een eind lomen. Wat dat betreft ben ik wel een beetje van het wie dan leeft, wie dan zorgt. We gooien ons geld niet over de balk, we sparen wel iets, maar no way dat we richting de €180.000 gaan.
Maar studeren betekent voor mij standaard: collegegeld, boeken en andere studiebenodigdheden.
Op kamers gaan hoort daar voor mij niet standaard bij.
zondag 20 mei 2018 om 16:26
Daarom hebben wij de kinderen alle drie een vast bedrag ter beschikking gesteld. Of ze nou hbo of mbo doen, veel werken of weinig. Ze moeten zelf, met onze bijdrage, maar zien uit te komen. Het ligt voor alledrie al klaar dus wat we nu weer sparen is voor ons.
zondag 20 mei 2018 om 16:31
Een lucratief idee is om het geld voor een deel (ongeveer 1/3e tot de helft) te investeren in een gemengd aandelenpakket (bij Binck, DeGiro enzovoort). Gemiddeld krijg je over Nederlandse aandelen zo'n 3 tot 4% rendement uitgekeerd. Kort gezegd kun je per geïnvesteerde euro jaarlijks zo'n 3 cent winnen. In vijf jaar is dat zelfs 1*1,03^5=1,16. In tien jaar zelfs 1,31 en in vijftien jaar 1,56. Heb je 1000 euro in aandelen geïnvesteerd is dat nadien na een x aantal jaar een stuk meer waard. Moet je natuurlijk niet jezelf jaarlijks dividend uitkeren (maar verder investeren in een divers aandelenpakket) en al helemaal niet aandelen verkopen bij het eerste beste zuchtje tegenwind.
zondag 20 mei 2018 om 16:31
Lucifermiauww schreef: ↑20-05-2018 16:24Ik hoop dat ook te kunnen bieden zo. Wel alle kosten qua scholing. Gratis huisvesting thuis maar uit huis en plezier zelf betalen.
We sparen door. En als ze niet gaan doorleren is een potje voor wat anders ook gewoon fijn.
Dat bedoel ik, dochter deed mbo en kreeg nog wat stufie, dus van haar geld is flink wat over gebleven, ook doordat ze haar betaalde stages weer in haar studie heeft gestoken. Nu hebben wij wat van dat geld in haar eerste auto geïnvesteerd. Waardoor ze een leuke baan kon aannemen in een gat waar geen ov komt.
zondag 20 mei 2018 om 17:34
Maar wat als je kind wordt ingeloot voor geneeskunde in Groningen of diergeneeskunde in Utrecht, de droomstudie van je kind? En je woont niet op acceptabele reisafstand?
Dan zal het gros hier dus tegen hun kind moeten zeggen: jammer maar helaas!
Op kamers kan niet want geen geld en een flinke bijbaan kan ook niet naast zo’n intensieve studie.
Op kamers kan niet want geen geld en een flinke bijbaan kan ook niet naast zo’n intensieve studie.
zondag 20 mei 2018 om 17:36
Nee, dan zegt het gros 'daar is de DUO, vraag een lening aan'.Xanthan schreef: ↑20-05-2018 17:34Maar wat als je kind wordt ingeloot voor geneeskunde in Groningen of diergeneeskunde in Utrecht, de droomstudie van je kind? En je woont niet op acceptabele reisafstand?
zondag 20 mei 2018 om 17:38
Dan voor Belgie kiezen. Da's in elk geval de helft goedkoper (zie link die ik eerder plaatste) en je hoeft daar niet ingeloot te worden.Xanthan schreef: ↑20-05-2018 17:34Maar wat als je kind wordt ingeloot voor geneeskunde in Groningen of diergeneeskunde in Utrecht, de droomstudie van je kind? En je woont niet op acceptabele reisafstand?
zondag 20 mei 2018 om 17:55
redbulletje schreef: ↑20-05-2018 17:38Dan voor Belgie kiezen. Da's in elk geval de helft goedkoper (zie link die ik eerder plaatste) en je hoeft daar niet ingeloot te worden.
Goede tip!
zondag 20 mei 2018 om 19:18
Zien we dan wel weer. Wie weet gaan we bijdragen, wie weet gaat er geleend worden. Geen idee, maar ik ga niet sparen voor het geval dat alledrie mijn kinderen een zesjarige studie gaan doen aan de andere kant van Nederland.Xanthan schreef: ↑20-05-2018 17:34Maar wat als je kind wordt ingeloot voor geneeskunde in Groningen of diergeneeskunde in Utrecht, de droomstudie van je kind? En je woont niet op acceptabele reisafstand?
En een bijbaan(tje) vind ik, behalve in uitzonderlijke gevallen, vrij normaal.
zondag 20 mei 2018 om 19:39
Het collegegeld mag hier misschien de helft zijn van in Nederland, daarnaast is er nog wel veel meer te betalen...waar ik mij niet van kan voorstellen dat het maar de helft bedraagt.redbulletje schreef: ↑20-05-2018 17:38Dan voor Belgie kiezen. Da's in elk geval de helft goedkoper (zie link die ik eerder plaatste) en je hoeft daar niet ingeloot te worden.
Trouwens, je moet voor geneeskunde ook eerst nog wel slagen voor het ingangsexamen. Het verschilt van jaar tot jaar, maar meer dan 15% van de deelnemers doorgaans niet. En ik dacht dat de slaagpercentages voor de Nederlanders zelfs nog lager liggen. Om daar dan op te rekenen...
Hier in België is het trouwens zeer normaal dat ouders alles betalen, lenen bestaat hier niet.
Wij hebben drie kinderen en oudste nu bezig aan zijn tweede jaar unief. Wij betalen alles: alles van zijn studies, kamer, eten, zakgeld,...gewoon alles. Hier heel normaal. ( 1academiejaar kost wellicht zo'n 9000 euro) we hebben er nog veel te gaan wellicht.
Wij doen voorlopig alles van hetgeen maandelijks binnenkomt ( reserve staat aan de kant, voor mocht het niet meer lukken).
In België werken ook veel meer ouders met twee fulltime. Wij hebben (op een paar maanden na) altijd fulltime gewerkt, moet ook wel om alles te betalen.
De meesten betalen hun huis ook af in 20 jaar.
zondag 20 mei 2018 om 19:45
SilverShadow schreef: ↑20-05-2018 19:32Gedeeltelijk! Studiefinanciering was basis plus ook nog een lening. Dus ik had ook een studieschuld na de tijd. Nu jij weer.
Of je 10 duizend moet lenen of 20. Basisbeurs was echt luxe.
zondag 20 mei 2018 om 19:49
Hopen dat er een erfenisje uit de lucht komt gevallen.
Meer proberen te sparen / deel van eindejaarsgeld of vakantiegeld opzij zetten / meer werken.
Hopen dat kind niet op kamers wil en het houdt bij een 4-jarige studie.
Of accepteren dat ie moet bijlenen als ie toch op kamers wil of chirurg wil worden.
(Het loon van een chirurg is er dan nadien ook naar dat ie de terugbetaling niet echt voelt op 30 jaar.)
Hoe kan je overigens nu 100 euro kunnen sparen, maar straks op zijn 18de als ie studeert wel 350 euro kunnen bijdragen?
Bovendien stijgt jullie loon misschien nog iets tegen die tijd?
Of is je hypotheek misschien lager omdat je al een stuk hebt afgelost.
Meer proberen te sparen / deel van eindejaarsgeld of vakantiegeld opzij zetten / meer werken.
Hopen dat kind niet op kamers wil en het houdt bij een 4-jarige studie.
Of accepteren dat ie moet bijlenen als ie toch op kamers wil of chirurg wil worden.
(Het loon van een chirurg is er dan nadien ook naar dat ie de terugbetaling niet echt voelt op 30 jaar.)
Hoe kan je overigens nu 100 euro kunnen sparen, maar straks op zijn 18de als ie studeert wel 350 euro kunnen bijdragen?
Bovendien stijgt jullie loon misschien nog iets tegen die tijd?
Of is je hypotheek misschien lager omdat je al een stuk hebt afgelost.
zondag 20 mei 2018 om 19:57
Lenen dus. SimpelXanthan schreef: ↑20-05-2018 17:34Maar wat als je kind wordt ingeloot voor geneeskunde in Groningen of diergeneeskunde in Utrecht, de droomstudie van je kind? En je woont niet op acceptabele reisafstand?
zondag 20 mei 2018 om 20:15
Bestaat de prestatiebeurs niet meer? Onze kinderen kregen die. Wij hadden niks gespaard voor studies. Ze zijn gewoon thuis blijven wonen. Nu doet dochter nog 2 jaar uni en daarvoor leent ze wel. Totale studieschuld zal uiteindelijk voor haar 10.000 worden. Is te overzien. Met een goede baan is dat ook zo terug betaald.
ik geef mn bek ook maar een douw
zondag 20 mei 2018 om 20:27
Ja hoor je hebt gelijk. Dat wil je toch horen.
En dat ik als student iedere vakantie moest werken om eigen boeken en schoolgeld te betalen was zeker ook een eitje. Fijn dat jij weet hoe het destijds voor mij was. Eén en al luxe.
zondag 20 mei 2018 om 20:42
SilverShadow schreef: ↑20-05-2018 20:27Ja hoor je hebt gelijk. Dat wil je toch horen.
En dat ik als student iedere vakantie moest werken om eigen boeken en schoolgeld te betalen was zeker ook een eitje. Fijn dat jij weet hoe het destijds voor mij was. Eén en al luxe.
Nee hoor, het was niet één en al luxe. Maar wel net iets makkelijker dan de generatie die nu gaat beginnen. Voor een hele groep was de OV-kaart de hele week geldig én zij kregen een stukje basisbeurs cadeau.
Dat maakt niet dat het voor individuen makkelijk was, maar als groep was jouw generatie gemiddeld beter af dan de groep die net gestart is of nog moet starten.
Mijn kinderen werken overigens nu als scholieren ook al elke vakantie. Om te sparen voor hun studie/rijbewijs etc. Dus in de vakantie werken vind ik heel normaal voor bijna iedereen boven de zestien.
zondag 20 mei 2018 om 20:43
Madeliefjees schreef: ↑20-05-2018 20:15Bestaat de prestatiebeurs niet meer? Onze kinderen kregen die. Wij hadden niks gespaard voor studies. Ze zijn gewoon thuis blijven wonen. Nu doet dochter nog 2 jaar uni en daarvoor leent ze wel. Totale studieschuld zal uiteindelijk voor haar 10.000 worden. Is te overzien. Met een goede baan is dat ook zo terug betaald.
Nee die is een paar jaar geleden afgeschaft. Niks van mee gekregen in het nieuws?
zondag 20 mei 2018 om 21:19
Toen ik studeerde betaalden mijn ouders het collegegeld en de meeste boeken. Ook kreeg ik 150 EUR per maand kleedgeld tot ik afgestudeerd was. Toen ik op kamers ging betaalde ik zelf de huur mbv mijn bijbaan (4 avonden per week horeca). Af en toe stopten mijn ouders me wel wat extra's toe, maar verder gewoon zelf gedaan, zonder bijlenen (en binnen 4 jaar klaar). Ik weet nog goed dat ik dan per dag nog ongeveer 5 EUR over had om boodschappen te doen. Dat was krap, maar wat heeft een student nou helemaal nodig? Ben er enorm creatief met geld van geworden.
Het zal allemaal we veel duurder zijn tegen de tijd dat TO's kind gaat studeren, dus ieder gespaard buffertje zou mooi meegenomen zijn.
Het zal allemaal we veel duurder zijn tegen de tijd dat TO's kind gaat studeren, dus ieder gespaard buffertje zou mooi meegenomen zijn.
zondag 20 mei 2018 om 21:22
zondag 20 mei 2018 om 22:42
Moet je nagaan hoe kut het nu is.SilverShadow schreef: ↑20-05-2018 20:27Ja hoor je hebt gelijk. Dat wil je toch horen.