Geld & Recht alle pijlers

Storten op gezamenlijke rekening % bruto of netto??

01-12-2011 08:34 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend verdient ¤ 3500,00 bruto en heeft een opel astra + benzine van de zaak. Ik verdien ¤ 3100,00.

We storten altijd ieder een bedrag op de gezamenlijke rekening, berekend naar wat we bruto per jaar verdienen.

Dus hij stort bv ¤ 250,00 en ik 37.200/42.000 x ¤ 250,00(als vb, dit is niet echt het jaarinkomen, maar om het even eenvoudig te houden) = ¤ 221,00

Hij heeft de laatste tijd dure uitgaven gedaan, bv een motor en een boot (ong. ¤ 6000,00 bij elkaar). Omdat hij steeds weining geld overhoudt, is hij nog eens naar onze inkomsten gaan kijken en hij komt nu aan met "Moeten toch maar eens praten over verdeling, want we verdienen netto evenveel, maar door die verdeelsleutel heb ik per maand een paar honder euro minder te besteden door al die rekeningen. En dit omdat ik door die auto netto toch al, minder over hou. Is denk ik toch niet helemaal eerlijk" én "Als we zo gaan rekenen: Jij werkt maar 36 uur ik 38. Moet dit ook verrekend worden? Mijn uitgaven heeft niets met de verrekening te maken. Is gewoon krom om bruto salaris te rekenen, want daar wordt nog eens mijn auto afgetrokken, waardoor ik netto minder overhoud. Resultaat is dat we zelfde netto hebben, maar door dat ik meer betaal heb ik een paar honderd euro minder te besteden. Ik zal eens uitrekenen als we op basis van netto doen".

Willen jullie eens met mij meedenken? Een auto is toch verkapt salaris?
quote:_flower_ schreef op 01 december 2011 @ 09:32:

Mijn vriend vind het verder gewoon een heel gedoe. Ik zeg ook telkens dat we alles snel goed moeten regelen.Vindt hij het een heel gedoe, of eigenlijk ook gewoon een beetje snel om na 8 maanden te trouwen?
quote:_flower_ schreef op 01 december 2011 @ 09:40:

We wonen een half jaar samen nu.

Ik begrijp van vele hier op het forum dat dit niet als een flinke tijd wordt gezien.

Familie enzo woont niet om de hoek, dus het is net iets lastiger daardoor.

We hebben over allerlei dingen wel goed nagedacht. Het is niet zo dat ik bijvoorbeeld een huis ofzo heb opgegeven om te gaan samenwonen. Ik had een kamertje dat ik huurde, dat is zo weer gedaan mocht dat nodig zijn.Maar je realiseert je toch wel dat bij overlijden alees naar zijn familie gaat? En niets naar jou, ondanks dat hij waarschijnlijk graag wil dat zijn bezittingen één op één jou toekomen. Het spaargeld bijvoorbeeld.
quote:driewieler schreef op 01 december 2011 @ 09:41:

Ik denk dat veel mensen er niet zo bij stil staan wat de gevolgen kunnen zijn bij overlijden en het niet hebben van een samenlevingscontract.

Zij zijn bij elkaar en gaan er ten onrechte van uit dat de wet dat ook heus wel zo in gaat zien als het zover mocht komen.

Niet dus.

Ik weet dat allemaal wel hoor.

Maar wat zou ik in mijn eentje met een woning moeten waarvan ik de maanlasten niet alleen zou kunnen betalen. En dergelijke.

Ik sta wel nog gewoon ingeschreven bij woningverenigingen. Gewoon ook als voorzorg voor het geval dat inkomen weg valt. Stel ook dat vriend zijn baan verliest ofzo.
quote:Mlle_j schreef op 01 december 2011 @ 09:35:

Vriend en ik verdelen de kosten 50/50, maar omdat we in mijn huis wonen betaal ik de aflossing van de hypotheek.Maar stel dat het mis zou gaan tussen jullie he, zien jullie dit dan als huur betalen, of is het huis dan (niet officieel) ook een beetje van hem en moet/ga je hem dan geld geven?
quote:driewieler schreef op 01 december 2011 @ 09:43:

[...]

Maar je realiseert je toch wel dat bij overlijden alees naar zijn familie gaat? En niets naar jou, ondanks dat hij waarschijnlijk graag wil dat zijn bezittingen één op één jou toekomen. Het spaargeld bijvoorbeeld.

Hij heeft zowat geen familie. Alleen zijn vader eigenlijk. Hij heeft wel ook nog een halfbroer.

Spaargeld staat ook op mijn naam he. Zelfde rekening.
quote:Mlle_j schreef op 01 december 2011 @ 09:42:

Als ik dood neerval moet hij er uit (dat ga ik nog wel anders regelen met levensverzekering, het huis zou nu toevallen aan mijn familie), maar zelfs dat zou niet echt een probleem zijn.

Tsja, ik gun mijn partner dat hij in ons huis kan blijven wonen als ik zou overlijden. Op zo'n moment heeft hij wel even wat anders aan zijn hoofd dan ook nog eens op zoek te moeten naar andere woonruimte. Dat is de hoofdreden waarom we getrouwd zijn; omdat ik zoveel van hem houd dat ik hem ook na mijn dood nog een fijn leven gun, in 'ons' huis.

Ik denk trouwens niet dat je dat met je levensverzekering kunt regelen, daar moet je, als je verder niets hebt vastgelegd, een testament voor maken.
quote:yvonjaspers schreef op 01 december 2011 @ 09:37:

Ook als je gratis op maandagochtend trouwt moeten er minimaal twee getuigen bij zijn hoor, dus dat maakt niets uit.

En over dat snel moeten regelen: jullie hadden meer tijd kunnen nemen voordat jullie trouwen als je eerst een samenleveingscontract zou hebben laten opstellen. Dan sta je in ieder geval niet met lege handen als je vriend overlijdt voor hij zijn jawoord heeft kunnen geven. Ik snap dat nooit zo goed, dat mensen al een flinke tijd samenwonen zonder dat ze dingen goed geregeld hebben. De kans dat er iets gebeurt is waarschijnlijk niet groot, maar als er wel iets zou gebeuren met een van beiden kan dat voor grote problemen zorgen. Met een contract van een paar honderd euro kun je die problemen voorkomen, waarom zou je dat dan niet doen?Waarom zou je willen dat je erft van 'n vriend die je nog niet eens 'n jaar kent? Vind dat zijn ouders daar veel meer recht op hebben. Lijkt me echt heel lullilg voor de ouders als 'n nieuwe vlam opeens met al zijn bezittingen kan gaan lopen. Overigens vind ik dat ook opgaan als ze al heel snel getrouwd zijn.
quote:Janna_ schreef op 01 december 2011 @ 09:42:

[...]

Vindt hij het een heel gedoe, of eigenlijk ook gewoon een beetje snel om na 8 maanden te trouwen?

Nee hij vind dat zeker niet te snel.

Het is een idee van ons samen geweest. Volgens mij begon hij zelfs het gesprek daar over. Ongeveer 3 maanden geleden.
quote:_flower_ schreef op 01 december 2011 @ 09:45:

Hij heeft zowat geen familie. Alleen zijn vader eigenlijk. Hij heeft wel ook nog een halfbroer.

Spaargeld staat ook op mijn naam he. Zelfde rekening.Dat maakt niet uit. Al heeft hij alleen een achterachterachterachternichtje wat hij al honderd jaar niet heeft gezien: als hij overlijdt gaan zijn bezittingen naar zijn familie, en niet naar jou zolang er niets geregeld is. Zij krijgt dan zijn huis. En dus ook de helft van jullie spaargeld.
quote:elninjoo schreef op 01 december 2011 @ 09:46:

[...]

Waarom zou je willen dat je erft van 'n vriend die je nog niet eens 'n jaar kent? Vind dat zijn ouders daar veel meer recht op hebben. Lijkt me echt heel lullilg voor de ouders als 'n nieuwe vlam opeens met al zijn bezittingen kan gaan lopen. Overigens vind ik dat ook opgaan als ze al heel snel getrouwd zijn.Hier ben ik niet mee eens. Ik ga er van uit dat iedereen volwassen genoeg is om dit soort besluiten te nemen en als haar vriend graag dit zo geregeld wil hebben dan is dat zijn goed recht. Wanneer vind jij het dan wel een goed moment om als ouder te vinden dat je geen recht meer hebt op de bezittingen. Dat besluit is in mijn ogen altijd voorbehouden aan de eigenaar van dat bezit.
quote:yvonjaspers schreef op 01 december 2011 @ 09:49:

[...]

Dat maakt niet uit. Al heeft hij alleen een achterachterachterachternichtje wat hij al honderd jaar niet heeft gezien: als hij overlijdt gaan zijn bezittingen naar zijn familie, en niet naar jou zolang er niets geregeld is. Zij krijgt dan zijn huis. En dus ook de helft van jullie spaargeld.

Vreemde regeling.

Neem aan dat zijn vader alles krijgt toch? Niet dat hij er veel aan heeft.

Ik zal mijn vriend dit eens vertellen. Want ik weet zeker dat hij niet wilt dat bezittingen naar familie gaat, anders dan zijn vader.
Hahaha flower, Yvonne stelt dit hypothetisch aangezien jij aangeeft dat vriend praktsich geen familie heeft

Dus stel dat hij géén ouders heeft maar wél een achter-achter-achter neef = uiteindelijk familie en bezittingen gaan naar familie als je er niets voor op papier hebt vastgelegd. (Bij de notaris, niet zelf een kladje maken)
quote:yvonjaspers schreef op 01 december 2011 @ 09:46:

[...]

Tsja, ik gun mijn partner dat hij in ons huis kan blijven wonen als ik zou overlijden. Op zo'n moment heeft hij wel even wat anders aan zijn hoofd dan ook nog eens op zoek te moeten naar andere woonruimte. Dat is de hoofdreden waarom we getrouwd zijn; omdat ik zoveel van hem houd dat ik hem ook na mijn dood nog een fijn leven gun, in 'ons' huis.

Ik denk trouwens niet dat je dat met je levensverzekering kunt regelen, daar moet je, als je verder niets hebt vastgelegd, een testament voor maken.Ik ook, daarom wil ik het ook graag regelen. De levensverzekering noemt wel een begunstigde (de hypotheek wordt voor 50% krijtgescholden als ik dood ga), dat wordt vriend. Een testament heb ik, dat kan ik daarop ook aanpassen. Maar ik ben dus begin dertig, mijn overlijdenskans is te verwaarlozen vergeleken met de kans dat mijn relatie uitgaat. Daar heb ik wel maatregelen tegen genomen, mijn vriend bouwt btw geen huurrecht op.

Waarom zou je willen dat je erft van 'n vriend die je nog niet eens 'n jaar kent? Vind dat zijn ouders daar veel meer recht op hebben. Lijkt me echt heel lullilg voor de ouders als 'n nieuwe vlam opeens met al zijn bezittingen kan gaan lopen. Overigens vind ik dat ook opgaan als ze al heel snel getrouwd zijn.Wij zijn getrouwd op de dag dat we elkaar een jaar kenden, dat vind je waarschijnlijk ook snel dan. Ik wist toen echter al zeker dat ik hij degene is met wie ik oud wil worden. Daar hoort dus ook bij dat ik voor hem zorg als ik er niet meer ben. Hij heeft zijn woonruimte opgegeven om bij mij te gaan wonen, dus als ik zou overlijden zou hij op straat komen te staan. Dat is nu ondervangen doordat hij dan gewoon alles erft van mij. Ik zie niet in waarom mijn moeder (mijn vader is overleden) daar meer recht op zou hebben dan degene voor wie ik zelf, met heel mijn hart, heb gekozen. Ik heb dat huis eigenhandig bij elkaar verdiend, ik bepaal wat ermee gebeurt. En gelukkig denkt mijn moeder er net zo over, en is ze alleen maar blij dat ik zo verstandig ben geweest om alles goed te regelen.
quote:driewieler schreef op 01 december 2011 @ 09:54:

Hahaha flower, Yvonne stelt dit hypothetisch aangezien jij aangeeft dat vriend praktich geen familie heeft oke. dan is het goed.
quote:driewieler schreef op 01 december 2011 @ 09:54:

Hahaha flower, Yvonne stelt dit hypothetisch aangezien jij aangeeft dat vriend praktsich geen familie heeft

Precies.

Als er familie is erft de familie (en ja, dan gaat zijn vader natuurlijk voor het hypothetische achterachterachternichtje). Zolang jullie niets geregeld hebben (samenleefcontract/ trouwen/ partnerschap/ testament) erf jij niets.
Mijn vriend heeft een crappy appartement opgegeven om bij mij in een klein huis te trekken. Allllls ik doodga, kan hij het appartement van de buurman kopen en daar gaan wonen. Ik geloof in bescherming van je eigen bezit, maar hoef niet andere risico's uit te sluiten, zoals het overlijden van vriend.

[...]

Waarom zou je willen dat je erft van 'n vriend die je nog niet eens 'n jaar kent? Vind dat zijn ouders daar veel meer recht op hebben. Lijkt me echt heel lullilg voor de ouders als 'n nieuwe vlam opeens met al zijn bezittingen kan gaan lopen. Overigens vind ik dat ook opgaan als ze al heel snel getrouwd zijn.Hoelang moet je iemand dan kennen?
quote:yvonjaspers schreef op 01 december 2011 @ 10:00:

[...]

Precies.

Als er familie is erft de familie (en ja, dan gaat zijn vader natuurlijk voor het hypothetische achterachterachternichtje). Zolang jullie niets geregeld hebben (samenleefcontract/ trouwen/ partnerschap/ testament) erf jij niets.

Oke...

Ik hoef niets te erven hoor.
quote:_flower_ schreef op 01 december 2011 @ 10:01:

[...]

Hoelang moet je iemand dan kennen?

In elk geval zolang zodat de rozebrilfase voorbij is en je nog steeds bewust voor elkaar kiest.

Relaties gaan zooooo vaak mis, dat ik het echt erg raar zou vinden om 'n nieuwe vlam te laten erven terwijl mijn ouders al hun hele leven voor mij klaar staan. Pas als mijn ouders er niet meer zijn zal ik 'n testament gaan opmaken, zodat mijn bezit niet naar familie gaat waar ik niet mee omga.
Maar dan sta je dus wel op straat als je in zijn huis woonde...
Maar wat wil je dan geregeld hebben Flower als je geen erfgename wilt/hoeft te zijn? Want dat zeg je in eerdere post, dat jij eea zsm geregeld wil hebben. Wat is dat dan?
quote:yvonjaspers schreef op 01 december 2011 @ 10:04:

Maar dan sta je dus wel op straat als je in zijn huis woonde...

Met 900 euro netto in de maand kan ik dat toch anders niet betalen. En ik zou hier alleen toch ook niet willen blijven wonen.

Volgend jaar is alles wel geregeld en dan staat een huis samen kopen op de planning.
quote:yvonjaspers schreef op 01 december 2011 @ 10:04:

Maar dan sta je dus wel op straat als je in zijn huis woonde...Dan moet je je eigen huis niet opgeven, zeker niet als de relatie nog maar pril is (een jaar of korter) Ben sowieso voor latten, dus dat probleem zal mij niet overkomen.
quote:elninjoo schreef op 01 december 2011 @ 10:03:

[...]

In elk geval zolang zodat de rozebrilfase voorbij is en je nog steeds bewust voor elkaar kiest.

Relaties gaan zooooo vaak mis, dat ik het echt erg raar zou vinden om 'n nieuwe vlam te laten erven terwijl mijn ouders al hun hele leven voor mij klaar staan. Pas als mijn ouders er niet meer zijn zal ik 'n testament gaan opmaken, zodat mijn bezit niet naar familie gaat waar ik niet mee omga.

Maar dat is dan toch prima. Als jij er zo instaat dan regel jij het zo.

Een ander heeft gelukkig ook het recht om het te regelen zoals hij of zij hem/haar goeddunkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven